افزایش وزن پیش از سن ۳۰، خطر سرطان پروستات مرگبار را افزایش می‌دهد

منبع: فوت و فن

8

1402/3/2

13:35


مطالعه‌ای که در سوئد انجام شده است می‌گوید افزایش وزن پیش از سن ۳۰ سالگی باعث افزایش خطر بروز سرطان پروستات قابل فوت شده و مرگ ناشی از آن می‌شود.

افزایش وزن پیش از سن ۳۰، خطر سرطان پروستات مرگبار را افزایش می‌دهد

مطالعه‌ای که در سوئد انجام شده است می‌گوید افزایش وزن پیش از سن ۳۰ سالگی باعث افزایش خطر بروز سرطان پروستات قابل فوت شده و مرگ ناشی از آن می‌شود. بر اساس این مطالعه جدید، جوانانی که بین سن ۱۷ تا ۲۹ سالگی وزن بسیاری اضافه می‌کنند، به‌نظر می‌رسد در آینده با خطر بروز نوعی تندروی سرطان پروستات مواجه و از آن جان خود را از دست می‌دهند.

این نتیجه از مطالعه Obesity and Disease Development Sweden (ODDS) به دست آمده است که در روز سه‌شنبه در کنگره اروپا درباره چاقی اعلام شده است.

پژوهشگران به داده‌های ۲۵۸٬۴۷۷ مردی که حداقل سه بار وزن خود را از سن ۱۷ تا ۶۰ سالگی اندازه‌گیری کرده بودند نگاهی انداخته‌اند.

در بیشتر موارد (۸۳٪) وزن مردان به‌صورت دقیق اندازه‌گیری شده بود، در ۵٪ موارد به‌وسیله فرد خود اندازه‌گیری شده بود و در ۱۵٪ موارد براساس یادداشت‌ها تعیین شده بود.

به‌طور کلی، مردانی که در هر سال حدود ۱.۱۰ پوند اضافه وزن می‌گیرند، نسبت به کسانی که وزن‌شان پایدار است، دارای یک ریسک ۱۰٪ بیشتر برای بروز سرطان پروستات تندرو در آینده و یک ریسک ۲۹٪ بیشتر برای مرگ به دلیل آن هستند.

تحلیل‌های بیشتر نشان می‌دهد که این افزایش اساساً به دلیل یک ریسک قابل توجه در مردانی است که بین سن ۱۷ تا ۲۹ سالگی وزن خود را افزایش می‌دهند.

افزایش کلی وزن بیش از ۲۹ پوند در این بازه زمانی با یک ریسک ۱۳٪ بیشتر برای سرطان پروستات تندرو و یک ریسک ۲۷٪ بیشتر برای مرگ به دلیل این بیماری مرتبط است.

“ما نمی‌دانیم که آیا خود افزایش وزن یا مدت طولانی بودن در وزن بالا، عامل اصلی ارتباطی است که مشاهده می‌کنیم”

محقق مسئول ماریسا دا سیلوا، دکترای بخش پزشکی در دانشگاه لوند در مالمو، سوئد.

او گفت: “با این حال، برای دست‌یابی به وزن بالاتر، باید افزایش وزن یابیم، بنابراین جلوگیری از افزایش تند وزن در جوانان بسیار ضروری است برای پیشگیری از سرطان پروستات”.

او گفت: “سایر عوامل خطر برای سرطان پروستات مانند روند پیری، سابقه خانوادگی بیماری و چندین نشانگر ژنتیکی قابل تغییر نیستند، بنابراین شناسایی عوامل خطر قابل تغییر بسیار مهم است”.

در ایالات متحده، سرطان پروستات دومین سرطان متداول در مردان (پس از سرطان پوست) است و برآورد می‌شود که بیش از ۲۸۸٬۰۰۰ مورد جدید برای سال ۲۰۲۳ گزارش شود و تقریباً ۳۵٬۰۰۰ نفر را کشته است.

در سراسر جهان، سرطان پروستات دومین سرطان متداول در مردان (پس از سرطان ریه) است و هر ساله بیش از ۱.۴ میلیون مورد در سراسر جهان تشخیص داده می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو