اطلاعات مصرف قرص ویسول و دانستنی های مهم درباره این دارو

منبع: آرگا

2

1402/10/26

20:05


از قرص ویسول برای درمان سندروم مثانه بیش فعال استفاده می شود، مصرف این قرص با تجویز پزشک می تواند، کنترل ادرار را بهبود ببخشد و از نشت ادرار و نیاز فوری به دفع ادرار بکاهد و در کاهش تعداد دفعات رفتن به توالت موثر باشد. این داروی ضد اسپاسم درای تداخل دارویی و عوارض احتمالی می باشد، که به بررسی آن ها پرداخته شده است.

قرص ویسول یا سولیفناسین از دارو های مورد تجویز برای درمان بیش فعال مثانه می باشد. ویسول پنج با انبساط عضلات مثانه در کنترل ادرار موثر واقع می شود و می تواند، به درمان برخی مشکلات مثانه بپردازد، این قرص از داروهای آنتی کولینرژیک به شمار می آید و در دسته داروهای ضد اسپاسم جای  دارد.

استفاده از ویسول با تجویز پزشک می تواند، در درمان سندروم مثانه بیش فعال موثر واقع شود، عملکرد این دارو کمک می کند، تا انقباضات غیر عادی مثانه کاهش یابد و به رفع علائمی چون تکرر، فوریت ادرار، شب ادراری و بی اختیاری کمک کرده و موجب می شود، این علائم قابل کنترل باشند. لازم به ذکر است، که استفاده از هر نوع دارویی بدون تجویز پزشک می تواند، عوارض خطرناکی برای فرد به همراه داشته باشد و استفاده از تمام دارو ها باید با تشخیص پزشک صورت گیرد.

اطلاعات دارویی قرص ویسول

این دارو متعلق به گروه دارویی آنتی کولینرژیک می باشد، که به درمان برخی اختلالات مجاری ادراری چون تکرر ادرار و بی اختیاری کمک می کند. بروز این بیماری ها می تواند به دلایل مختلفی چون ضعف ماهیچه های لگنی، بیماری های درگیر کننده عضلات مثانه یا انسداد مثانه به وقوع بپیوندد. آشنایی با درمان خانگی تکرر ادرار و دلایل بروز این مشکل می تواند، در رفع آن موثر باشد.

آشنایی با موارد مصرف قرص ویسول

داروی سولیفناسین یا ویسول با تاثیر در کاهش انقباضات عضلات صاف مثانه و افزایش حجمی از ادرار که در مثانه قابل کنترل می باشد، احتمال بروز تکرر و بی اختیاری ادرار را کاهش می دهد.همچنین در برخی کشور ها از ترکیب این ارو و تامسولوسین برای بهبود کنترل ادرار در مردان مبتلا به بیماری های التهابی پروستات نیز استفاده می شود.

نحوه مصرف

مصرف این قرص معمولا روزی یک بار تجویز می شود، در هنگام مصرف لازم است، همراه با یک لیوان کامل آب بلعیده شود. البته میزان مصرف و زمان آن بسته به نظر پزشک خواهد بود. پیروی از دستور پزشک کمک می کند، تا دارو بیشترین تاثیر گذاری را در فرد داشته باشد، در هنگام تجویز این دارو شرایط بیمار و سایر داروهای مصرفی در نظر گرفته می شود و پس از آن تجویز مناسبی صورت می گیرد.

پیش از استفاده از این دارو حتما به مطالعه بروشور داخل جعبه بپردازید، تا با عوارض احتمالی آن آشنا شوید و اطلاعات کاملی از دارو در اختیار داشته باشید. از کاهش یا اضافه نمودن دوز و زمان مصرف آن به شکل خودسرانه پرهیز نمایید.

زمان مورد نیاز برای تاثیر گذاری دارو ممکن ۴ تا ۶ هفته به طول بیانجامد. قرص ویسول دارای پودر تلخی می باشد، بنابراین از خرد کردن و یا جویدن آن پرهیز نماید. مصرف این دارو قبل یا بعد از غذا مانعی ندارد.

منع مصرف

به تاریخ درج شده بر روی بسته بندی دارو توجه داشته باشید، تا به اشتباه داروی تاریخ مصرف گذشته را استفاده نکنید. از تجویز خودسرانه دارو حتی به افرادی که دارای علائم مشابهی می باشند، خودداری فرمایید. در صورتی که به دارو یا مواد خاصی حساسیت دارید، پیش ار مصرف دارو به پزشک اطلاع دهید، برای پیشگیری از تداخل دارویی تمام داروهای مصرفی را به اطلاع پزشک برسانید. در صورتی که هر یک از موارد زیر را دارا بودید، باید پزشک را از آن مطلع سازید.

حساسیت های  دارویی، قرار داشتن در دوران بارداری یا شیردهی، مشکلات قلبی عروقی مانند ضربان نامنظم قلب یا نارسایی قلبی، فشار خون بالا، بالا بودن فشار چشم، پرکاری تیروئید، انسداد معده یا روده،  مشکلات کبدی یا کلیوی، مشکل پروستات، انسداد مجاری ادراری و میاستنی گراویس از مواردی می باشند، که پیش از مصرف دارو لازم است، پزشک از آن ها مطلع باشد.

تداخل دارویی ویسول

 تداخل دارویی

در صورتی که مصرف قرص ویسول با تجویز پزشک صورت گیرد، عوارض قابل کنترلی خواهد داشت. ویسول با دارو هایی چون آنتی کولینرژیک، کولینرژیک، دارو هنای مهار کننده آنزیم CYP3A4 ماند کتوکونازول، وراپامیل و اریترومایسین و دارو های محرک CYP3A4 چون فنی توئین و ریفامپین تداخل دارد و از مصرف این دارو همزمان با این قرص باید پرهیز شود.

در رابطه با عوارض مصرف این دارو می توان گفت احتمال دارد، مصرف ویسول موجب بروز اختلال در بینایی فرد، گرمازدگی، یبوست، احساس درد شدید در معده و خشکی دهان شود، چنانچه با عوارض این دارو مواجه شدید، فورا پزشک را عوارض دارو مطلع سازید.

احتیاط

در مدتی که از این دارو استفاده می کنید، باید به شکل منظم برای انجام آزمایشات به پزشک مراجعه کنید. کافئین تاثیر ادرار آور دارد، بنابراین بهتر است، مصرف نوشیدنی های کافئین دار چون چای، قهوه، شکلات داغ و نوشابه را به حداقل برسانید، تا از شدت یافتن علائم پیشگیری شود. توصیه می شود، پس از غروب خورشید و با نزدیک شدن زمان خواب مصرف مایعات را کاهش دهید.

عوارض جانبی

بروز عوارض جانبی برای همه یکسان نمی باشد، برخی از افرا متوجه عوارض مصرف دارو نخواهند شد و در برخی دیگر عوارض بروز پیدا می کند، که در صورت مشاهده آن ها باید فورا با پزشک تماس گرفت و علائم را به اطلاع پزشک رساند. عوارض مصرف قرص ویسول شامل موارد زیر می باشد.

خستگی، افسردگی، مشکل بینایی، خشکی چشم، افزایش فشار خون، سرفه، ادم اندام های تحتانی، خشکی دهان، حالت تهوع و استفراغ، سوءهاضمه، درد در شکم، مشکل معده، یبوست، عفونت مجاری ادراری و احتباس ادراری از عوارض مصرف ویسول می باشد.

مصرف سولیفناسین در بارداری

ممکن است، به دلیل بروز تکرر ادرار بعد از بارداری خواهان تجویز این دارو توسط پزشک باشید. آنچه باید درباره تکرر ادرار در بارداری بدانید، در درک بهتر این موضوع به شما کمک خواهد کرد. لازم به ذکر است، که مطالعات کافی و جامعی در زمینه مصرف این دارو در دوران حساس بارداری و شیردهی انجام نگرفته است، اما مطالعات احتمال می دهد، مصرف آن در دوران بارداری منجر به بروز عوارض جانبی در جنین شود.

هنوز به شکل دقیق مشخص نیست، که مصرف این دارو منجر به ترشح آن در شیر می شود یا خیر، بنابراین پیشنهاد میشود، برای اطمینان از مصرف این دارو در دوران حساس بارداری و شیردهی پرهیز شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو