خستگی در بارداری

منبع: اوما

309

1399/2/25

00:45


خستگی در بارداری

یکی از علائم اولیه حاملگی بخصوص در سه ماهه اول بارداری خستگی غیر طبیعی می باشد که باید بتوانید آن را مدیریت و کنترل کنید. معمولا افرادی که از یک رژیم غذایی مناسب و مقوی پیروی کرده و به اندازه کافی در این دوران استراحت می کنند کمتر احساس خستگی خواهند کرد. احساس خستگی به دلیل تغییرات هورمونی و رادیکالی برای تغذیه و محافظت از جنین امری کاملا طبیعی است و نباید درمورد آن نگران باشید.

در این مطلب می خواهیم عوامل خستگی در بارداری و راه حل هایی برای کاهش و درمان آن را به شما ارائه بدهیم. پس با ما همراه باشید.

علت خستگی در بارداری

خستگی و ضعف در سه ماهه اول بارداری طبیعی است. در سه ماهه دوم باردای این خستگی کمتر شده و دوباره در ماه های آخر بارداری بیشتر می شود. شدت ضعف در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل عبارتند از:

- نوسانات هورمونی که در طول بارداری نقش مهمی در افزایش خستگی و ضعف ایفا می کنند.

- افزایش چشم گیر پروژسترون خون 

- تکرر ادرار در بارداری

- حالت تهوع و استفراغ نیز باعث کاهش انرژی بدن می شود و در انتهای روز حس می کنید مدت زیادی دویده اید.

- ناراحتی، استرس و افسردگی در طول بارداری باعث خستگی و ضعف دوره بارداری می شود.

- کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی به خصوص آهن یا کم خونی در بارداری نیز باعث خستگی و ضعف در طول بارداری می شود.

- پشت درد، گرفتگی پا، سوزش معده و سندروم پای بیقرار که از عوارض بارداری هستند نیز باعث خستگی می شوند.

 

7356-10

روش های غلبه بر خستگی در طول بارداری

کارهای زیادی می توان برای غلبه بر خستگی و ضعف در طول بارداری هفته به هفته انجام داد. در اینجا به چند نکته برای افزایش انرژی اشاره می کنیم:

برنامه ریزی برای درمان خستگی

اگر شما از آن دسته آدم های فعال هستید که دائما بیرون خانه مشغول انجام کارهای مختلف هستند باید در این دوران فعالیت خود را کمتر کرده و بیشتر استراحت کنید. همچنین اگر شاغل هستید و کارتان سنگین است باید بین کار کمی استراحت کرده و مدت طولانی روی پا نایستید. همچنین میان وعده های مناسبی را برای خود در وقت کاری در نظر بگیرید.

به سیگنال های بدن توجه کنید!

گاهی خستگی در حدی است که احساس سنگینی و چرت به شما دست می دهد. به خودتان فشار نیاورید و نگران زمان نامناسب برای خواب نباشید. هر وقت خوابتان گرفت کمی خوابیده و استراحت کنید. این حالت در بارداری کاملا طبیعی است.

آب زیاد بنوشید!

کمبود آب در بدن باعث خستگی می شود. بنابراین روزی حداقل هفت لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب فراوان شما را از خطر کمبود آب بدن و آسیب رسیدن به جنین هم محافظت می کند. 

ورزش کنید!

شاید تمایلی به ورزش کردن نداشته باشید اما ورزش های سبک مانند پیاده روی و شنا به شما کمک می کند تا انرژی بیشتری داشته باشید. فقط پنج دقیقه ورزش سبک انجام دهید و ببنید چقدر پرانرژی شده اید. برای انجام هرگونه ورزشی باید قبل از آن با پزشکتان مشورت کنید.

رژیم غذایی سالم!

شاید مهم ترین مسئله برای پیشگیری و درمان خستگی دوران بارداری استفاده از یک رژیم غذایی مناسب باشد. این رژیم باید توسط پزشک معالج شما تایید شود و آزمایشات مورد نیاز برای بررسی مواد مغذی بدن هم باید انجام دهید.

سخن آخر

دوران بارداری با عوارض گوناگونی همراه است. اما شرایط بارداری برای هر خانمی منحصر به فرد است. حتی شرایط دو بارداری برای یک فرد یکسان نخواهد بود. بعضی از خانم ها ممکن است اصلا این عوارض را در بارداری تجربه نکنند و برخی هم با یک یا چندین عارضه درگیر می شوند. مهم این است که این شرایط را برای 9 ماه بپذیرید و با راهکارهای موجود برای هر عارضه آن را کاهش داده و کنترل کنید تا بارداری آسان تری را تجربه نمایید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو