ترفندهای بینظیر از بین بردن بوی سوختگی غذا

ترفندهای بینظیر از بین بردن بوی سوختگی غذا


منبع: ساعد نیوز

1

1402/10/26

22:46


اگر شما هم اهل آشپزی کردن باشید، قطعا سوختن غذا را تجربه کرده‌اید، اما شاید نمی‌دانستید برای رفع بوی سوختگی از غذا چه کارهایی را باید انجام دهید. برای رفع بو و طعم سوختگی از انواع غذا، راه‌های متفاوتی وجود دارد که ما در این مقاله از ساعد نیوز آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

بعضی افراد بیشتر از دیگران به غذای سوخته حساس هستند، در حالی‌ که بعضی دیگر از خوردن غذای سوخته لذت می‌برند. دسته اول به غذایی که بوی سوختگی می‌دهد لب نمی‌زنند و غذا را دور می‌ریزند و دوباره از اول می‌پزند، ولی برای از بین بردن طعم سوختگی غذا روش‌هایی وجود دارد و مجبور نیستیم غذای سوخته را دور بریزیم. در ادامه روش‌های از بین بردن طعم سوختگی غذا را شرح می‌دهیم و در پایان نیز نکاتی را برای جلوگیری از سوختن غذا ارائه می‌دهیم.

راهکار های رفع بوی سوختگی از غذا


گاهی ممکن است به دلیل حواس‌پرتی یا بی‌احتیاطی غذای شما بسوزد و غذا طعم و بوی نامطلوبی پیدا ‌کند. در چنین شرایطی لازم نیست غذا را کنار گذاشته و مجدد آشپزی کنید، زیرا روش‌هایی برای از بین بردن بوی سوختگی غذا وجود دارد. البته شاید از بین بردن بوی سوختگی غذا با هیچ‌کدام از این روش‌ها به طور صددرصد اتفاق نیفتد، اما تا حد خیلی زیادی می‌توانند این بو را کم کنند.

انتقال غذا به ظرف جدید


یکی از مشکلات اصلی غذای سوخته ظرف غذای سوخته است، زیرا ظرف بوی سوختگی را حفظ می‌کند و به طعم و بوی نامطبوع سوختگی می‌افزاید. بنابراین باید غذا را از ظرف سوخته خارج کنید و به ظرفی تمیز انتقال دهید. در زمان انتقال غذا هرگز ته ظرف را نتراشید، چون با این کار طعم سوختگی پخش می‌شود و بقیه غذا را نیز خراب می‌کنید. غذا را از بالای ظرف بردارید و به‌دقت به ظرف جدید منتقل کنید. سپس ظرف سوخته را با ترفندهای مناسب بشویید.

ظرف

جداکردن قسمت‌های سوخته

اگر غذایتان جامد است، می‌توانید از این روش استفاده کنید. با چاقوی تیز و انبر بخش‌های سوخته را جدا کنید. اگر غذا باز هم باید حرارت ببیند تا رنگ و بافتش تغییر کند، دوباره آن را داخل فر یا قابلمه قرار دهید. فقط این بار حواستان باشد به‌موقع شعله زیر غذا را خاموش یا آن را از فر خارج کنید که دوباره نسوزد.

نان

استفاده از مواد غذایی برای از بین بردن طعم سوختگی غذا


طعم و بوی سوختگی از سایر بوها و طعم‌های غذا قوی‌تر است، اما می‌توانید با مواد غذایی دیگر این طعم و بو را بپوشانید.

البته استفاده از این روش به غذایی که پخته‌اید بستگی دارد و آزمون‌وخطا نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. خیلی‌ها عقیده دارند در این شرایط سرکه گزینه بسیار خوبی است، بعضی نیز از آبِ سیب استفاده می‌کنند. از ادویه‌های سنتی نیز می‌توان استفاده کرد، ولی باید توجه داشته باشید که افزودن فلفل‌قرمز یا سرکه به بعضی از غذاها عملی نیست، بنابراین برای هر غذا باید از مواد متفاوتی استفاده کنید.

در کل باید مزه‌ها را در غذا متعادل کنید. سایر موادی که می‌توانند به از بین بردن طعم سوختگی غذا کمک کنند عبارت‌اند از:

  • آب‌لیمو

  • گوجه‌فرنگی

  • پیاز

  • شکر

البته نباید در افزودن این مواد زیاده‌روی کنید. شاید لازم باشد که برای بهبود مزه نهایی غذا نوعی چربی به غذایتان اضافه کنید، مانند مخلوط شیر و خامه یا خامه نارگیل.

اگر جوانه‌های سوخته‌ دارید، آنها را در ظرف جدیدی قرار دهید و رویشان مقدار زیادی سرکه شری بریزید. اسیدی‌بودن سرکه مزه تلخ ناشی از سوختگی را از بین می‌برد و بافت نرم و خیس جوانه‌ها را بهتر می‌کند.

استفاده از سیب‌زمینی


اگر سیب‌زمینی جزو مواد اولیه غذایتان نیست، استفاده از آن روشی عالی برای از بین بردن طعم سوختگی غذا است، زیرا سیب‌زمینی طعم و بوی سوختگی را جذب می‌کند.

یک سیب‌زمینی خام را پوست بکنید و آن را داخل غذا بگذارید. 45 دقیقه غذا را روی شعله کم بگذارید تا سیب‌زمینی طعم سوختگی را به خود بگیرد. از سیب‌زمینی فقط برای جذب طعم و بوی سوختگی استفاده می‌کنید و پس از پایان کار آن را دور بیندازید.

همچنین می‌توانید پس از انتقال بخش سالم غذا به ظرف جدید، سیب‌زمینی خامی را به آن اضافه کنید. غذا را حدود 15 دقیقه کنار بگذارید و سپس سیب‌زمینی را بردارید.

سیب زمینی

ازبین‌بردن بوی سوختگی برنج


برای از بین بردن بوی سوختگی برنج راه‌های مختلفی وجود دارد. در اولین قدم قابلمه برنج را از روی شعله بردارید و قسمت‌هایی از برنج که از سوختگی در امان مانده‌اند را به ظرف دیگری منتقل کنید. مواظب باشید که حتی دانه‌های نیم‌سوخته نیز وارد ظرف جدید نشوند زیرا طعم آن را تغییر می‌دهند. در قدم بعد، چند قاشق شیر را به برنج اضافه کرده و روی آن تکه‌ای نان قرار دهید. اگر برنج شما خام است در همین حالت بگذارید تا دم بکشد. در غیر این صورت بعد از حدود ده دقیقه نان را از روی برنج بردارید.

گاهی اوقات امکان عوض کردن ظرف وجود ندارد، در این حالت چند تکه پیاز و یا نان را بین برنج گذاشته و اجازه دهید چند دقیقه در این حالت باقی بماند. پیاز و نان می‌توانند بوی سوختگی را به خوبی از برنج برطرف کنند.

راهکار دیگر این است که چند حبه قند لابه‌لای برنج قرار داده و بعد از چند دقیقه خارج کنید. آبلیمو نیز می‌تواند برای رفع بوی سوختگی از غذاهایی مثل برنج، مفید باشد. مقداری آبلیمو روی تکه‌ای پنبه ریخته و آن را درون دستمال کاغذی قرار دهید. دستمال کاغذی را جمع کنید و داخل ظرف برنج قرار دهید تا آبلیمو تبخیر شود. مشاهده خواهید کرد که بوی سوختگی از بین خواهد رفت.

برنج

رفع بوی سوختگی از انواع خورشت


اگر خورشت شما سوخت، اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که به هیچ وجه آن هم نزنید و آب به خورشت اضافه نکنید، زیرا طعم و بوی سوختگی در کل غذا پخش می‌شود. سعی کنید خورشت را با احتیاط و به آرامی از قسمت‌های بالایی برداشته و داخل ظرف دیگری بریزید. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه حین انتقال خورشت ته ظرف را نخراشید تا قسمت‌های سوخته شده و طعم آن‌ها، در خورشت پخش نشود.

اگر بعد از عوض کردن ظرف خورشت، احساس کردید باز هم بوی سوختگی می‌دهد، یک عدد پیاز کامل را پوست گرفته و همراه آب‌جوش داخل خوشت قرار دهید تا کمی بجوشد. بعد از چند دقیقه و قبل از سرو غذا آن را خارج کنید.

اضافه کردن مخلوط آب و نمک و روغن هم یکی دیگر از روش‌ها برای از بین بردن بوی سوختگی از انواع خورشت است. بعد از اضافه کردن این مخلوط اجازه دهید با شعله کم، نیم ساعت بجوشد تا طعم و بوی سوختگی از خورشت از بین برود.

شکر نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند در این شرایط به شما کمک کند. اما مواظب باشید طعم غذای شما را خیلی تحت تاثیر قرار نداده و رو به شیرینی نرود.

خورشت

از بین بردن بوی سوختگی از سوپ


جهت رفع بوی سوختگی از غذاهای مایع مانند سوپ، ابتدا آن را به یک ظرف جدید انتقال دهید و سپس یک عدد سیب زمینی را پوست گرفته و داخل ظرف سوپ قرار دهید. بعد از 10 الی 15 دقیقه آن را خارج کنید.

سوپ

از بین بردن بوی سوختگی گوشت و مرغ


اگر مرغ شما دچار سوختگی شد، بعد از جدا کردن قسمت‌های سوخته مقداری پودر دارچین و یا چوب آن را در مایع درون ظرف قرار دهید تا بوی سوختگی را جذب خود کند.

اگر در زمان پختن گوشت مقداری از آن سوخت، چند تکه نان را به مدت چند دقیقه در ظرف گوشت قرار دهید. علاوه ‌بر این، اضافه کردن مقدار کمی کره بادام زمینی نیز می‌تواند به کمتر شدن بو و طعم سوختگی کمک کند. اگر گوشت شما در حین کبابی شدن سوخت، روی آن نان سفید قرار داده و مدتی صبر کنید تا بوی سوختگی جذب نان شود.

مرغ

سخن آخر


ما در این مطلب تلاش کردیم راه‌کارهایی برای رفع بوی سوختگی از غذا به شما ارائه دهیم. اگر شما هم تجربه‌ای برای از بین بردن بوی سوختگی غذا دارید یا روشی را می‌دانید که در این مطلب به آن اشاره نشده بود، خوشحال می‌شویم که آن را با ما به اشتراک بگذارید.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو