طرز تهیه شیش برک اصیل لبنانی + نکات کلیدی

منبع: آکا

5

1402/3/1

14:49


شیش بَرک لبنانی شیش برک یک نوع غذای اصیل لبنانی است. که از پیراشکی های کوچولوی گوشت تشکیل شده که در خورشت ماست می پزند.طرز تهیه شیش برک اصیل لبنانی را در آکاایر

آکاایران:محبوب‌ترین غذاهای عربی، مربوط به کشور لبنان است؛ زیرا این کشور روزگاری از جمله محبوب‌ترین مقاصد توریستی برای گردشگران اروپایی و آمریکایی بود و همین شد که غذاهای لبنانی، در کل دنیا به شهرت رسید. درست به این دلیل، امروز می‌خواهیم طرز تهیه شیش برک لبنانی را با هم یاد بگیریم.

شیش برک لبنانی از جمله غذاهای محبوب و مجلسی در این کشور است و می‌توان آن را با مانتی ترکیه‌ای شبیه دانست. در این مقاله، ما قصد داریم که به طور تمام‌وکمال، طرز تهیه شیش برک لبنانی را به شما یاد بدهیم، پس با ما همراه باشید.

 
زمان آماده سازی: 
45دقیقه
زمان طبخ: 
40دقیقه
مناسب برای: 
8 نفر
 
مواد لازم: 
ماست پرچرب : 1000 گرم
آرد : 2 لیوان
سیر : 3 حبه
پیاز کوچک : یک عدد
روغن مایع گیاهی : 3 قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت : 3 قاشق غذاخوری
گشنیز خردشده : 2 قاشق غذاخوری
نمک فلفل دارچین : به میزان کافی
 

آخرین خبر | طرز تهيه شيش برک، غذاي مشهور لبناني

طرز طبخ و تهیه: 
  1. ابتدا برای تهیه خمیر در یک کاسه آرد را همراه با کمی نمک مخلوط کنید.
  2. به تدریج به آن 1 قاشق روغم مایع و آب اضافه کنید تا خمیر نرمی حاصل شود (حدود ¾1 پیمانه). روی خمیر را با سلفون پوشانیده و برای 30 دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند.
  3. برای تهیه ماده گوشتی داخل پیراشکی ها ابتدا پیاز را ریز خرد کنید و در یک تابه که یک قاشق روغن مایع در آن ریخته شده روی حرارت متوسط قرار دهید تا پیازها کمی سبک شوند.
  4. سپس گوشت چرخ کرده نمک فلفل و دارچین را به میزان لازم اضافه کرده و تفت می دهیم تا گوشت قهوه ای شود. سپس تابه را از روی حرارت برمی داریم.
  5. فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کنید.
  6. خمیر را از یخچال بیرون آورده روی سطح صافی با وردنه پهن کنید تا ضخامت آن حدود 2میلی متر شود.
  7. سپس با قالب گردی به قطر 4 سانتیمتر یا کوچکتر خمیر را برش زده و مقدار متناسبی از مخلوط گوشتی روی نیمه پایینی آن قرارداده و نیمه دیگر را روی آن قرار داده و با دست لبه ها را بهم می چسبانیم.
  8. وقتی همه پیراشکی ها درست شد آنها را روی کاغذ روغنی که کف سینی فر چیده شده مرتب می چینیم و به مدت 10 دقیقه داخل فر قرار می دهیم تا خمیر طلایی شود.
  9. برای آماده کردن سس ماست را هم زده و داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید.
  10. نشاسته را با حدود¼ پیمانه آب مخلوط کرده و با ماست مخلوط می کنیم دایم آن را هم بزنید تا ماست نبرد. وقتی کمی غلیظ شد شعله را کم کنید تا ماست ته نگیرد.
  11. سیرهای خرد شده را در یک تابه کوچک با یک قاشق روغن روی شعله کم کمی تفت دهید تا بوی آن بلند شود سپس گشنیز خردشده را به آن اضافه کنید و هم بزنید بلافاصله قبل از اینکه بسوزند از روی شعله برداشته و به ماست اضافه می کنیم.
  12. برای سرو پیراشکی های گوشت را در بشقاب سرو قرار داده و روی آن سس ماست ریخته می شود.
  13. اگر پیراشکی ها زمان زیادی در سس باقی بمانند حالت کرانچی خود را از دست می دهند و وا می روند.

طرز تهیه شیش برک لبنانی

 
نکات و توضیحات: 

شیش برک در واقع نوعی خورشت ماست با دست پیچ های خمیری پر از گوشت است.

شیش برک یک نوع غذای اصیل لبنانی است (البته برخی به ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم نسبت می دهند) که از پیراشکی های کوچولوی گوشت تشکیل شده که در خورشت ماست می پزند.

شیش برک در تمام رستورانهای لبنانی سرو نمی شود در واقع انقدرها رایج نیست.

مزه غالب این غذا مزه ماست پخته است با عطر نعنا گشنیز و سیر پس اگر این طعم و مواد را دوست ندارید به سراغ این غذا هم نروید.

اگر برای تهیه این غذا از ماست گوسفند یا بز استفاده کنید پرچرب تر است و طعمی قویتر دارد. تهیه این غذا شامل دو مرحله جدا از هم می باشد مرحل اول آماده کردن مایع گوشتی داخل پیراشکی ها و پیچیدن آنها داخل خمیر پیراشکی و مرحله دوم درست کردن سس ماست و پختن پیراشکی ها .

مرحله اول وقت گیرترین قسمت کار است ولی می توانید این مرحله را از چند روز قبل انجام دهید و داخل فر بپزید و داخل کیسه فریزر در ردیف های مجزا و جدا از هم فریز کنید و وقتی هوس این غذا را می کنید فقط سس ماست درست کنید و پیراشکی ها را داخل ان بیندازید. به این ترتیب شیش برک شما نیم ساعته آماده می شود. می توانید تورتلینی را نیز با سس ماست بپزید و شیش برک تقلبی درست کنید. به جای گشنیز می توانید از نعنا نیز استفاده کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو