تقویت موهای جلوی سر با انواع روش های طبیعی و دارویی

تقویت موهای جلوی سر با انواع روش های طبیعی و دارویی


منبع: آرگا

1

1402/10/27

23:07


موهای ضخیم و پرپشت باعث می شود تا چهره جذاب و دلنشین تری داشته باشیم. با این حال ممکن است بسیاری از افراد با راه های پر پشت شدن مو آشنا نباشند. استفاده نکردن از مواد شیمیایی برای مو و دوری از انواع رنگ موها یکی از بهترین روش ها برای تقویت موهای جلوی سر است.

کم پشت بودن موها با تأثیرات منفی بر زیبایی چهره همراه است. به همین خاطر بسیاری از افراد به دنبال تقویت موها و درمان کم پشتی آن ها هستند. همان طور که می دانید برای درمان هر اختلالی ابتدا باید ریشه آن مشکل پیدا شود. ریزش موهای جلوی سر می تواند دلایل زیادی داشته باشد.اما رایج ترین علت ریزش مو به عدم تغذیه نامناسب و مراقبت نکردن از سلامتی موها مربوط است. یکی از بهترین راه های برای تقویت موهای جلوی سر،  تغذیه مناسب مو با استفاده از مواد و ویتامین های مورد نیاز مو است. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با بهترین روش های مراقبت و تقویت موهای جلوی سر آشنا شویم.

اصلی ترین دلایل ریزش مو چیست؟

عوامل متعددی باعث ریزش مو و نازک شدن تارهای مو می شوند. به همین خاطر ابتدا باید علت را پیدا کنید که چرا موهایتان کم پشت است. سپس باید به دنبال ریشه یابی علت آن باشید. به صورت کلی مهم ترین دلایل ریزش مو عبارتند از:

  • زایمان
  • بالا رفتن سن
  • استرس
  • کم پشتی و نازکی ژنتیکی موها
  • ابتلا به برخی بیماری های خود ایمنی
  • آسیب دیدن پوست سر به علت قارچ و زخم
  • مدل دادن بیش از حد و سفت بستن موها

درمان کم پشتی موی جلوی سر

بهترین روش های تقویت موهای جلوی سر

در ادامه به بهترین روش های تقویت موهای جلوی سر اشاره می کنیم که با وجود کم هزینه بودن، بیشترین تأثیرات را به همراه دارند.

۱. تقویت موهای جلوی سر با روش های طبیعی

ماساژ پوست سر

یکی از راه های تقویت پوست سر ماساژ دادن آن است. این کار در کاهش استرس و ایجاد آرامش نقش زیادی دارد. تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ نشان داد که ماساژ روزانه به مدت زمان ۴ دقیقه در بهبود رشد تارهای مو نقش مهمی دارد. بعد از گذشت ۲۴ هفته محققان به این نتیجه رسیدند که ۹ مرد شرکت کننده در مطالعه، نسبت به ابتدای پروژه تحقیقاتی موهای پر پشت تری پیدا کرده اند. این بدان معناست که ماساژ پوست سر به گشاد شدن رگ های خونی زیر پوست نیز کمک می کند. این پروسه موجب تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن ها می شود.

دوری از استرس

استرس مزمن موجب ریزش مو می شود. اگر دائما تحت اضطراب و فشار باشید، فولیکول های مو وارد مرحله استراحت می شوند. به همین دلیل به جای اینکه موها رشد کنند، موهای قبلی نیز می ریزند. برای کاهش استرس روزانه و تقویت موهای جلوی سر اقدامات زیر را انجام دهید:

  • مدیتیشن
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم
  • یادداشت کردن برنامه ها و فشارها

توجه به تغذیه مناسب و مصرف مواد مغذی

مواد معدنی، اسیدهای چرب و ویتامین ها برای سلامت عمومی بدن و رشد موها لازم و ضروری هستند. مهم ترین مواد مغذی عبارتند از:

شما باید روزانه حداقل ۵۰ گرم پروتئین مصرف کنید. برخی خوراکی های حاوی پروتئین نقش زیادی در رویش موها دارند. برای تأمین مواد مقوی و پروتئین های مورد نیاز بدن باید خوراکی های زیر را در رژیم غذایی تان اضافه کنید:

  • انواع دانه ها
  • فلفل
  • آجیل ها
  • انواع توت
  • ماهی
  • آووکادو
  • سیب زمینی شیرین

چگونه موهای جلوی سر را تقویت کنیم؟

خشک کردن موها با شیوه مناسب

به هیچ عنوان زمانی که موهایتان خیس است آن را شانه نکنید. این کار به کوتیکول مو که همان سلول های محافظ مو هستند، آسیب وارد می کند. استفاده از ابزارهای حرارتی روی موهای مرطوب و ساقه آن حباب ایجاد می کنند. به همین دلیل موجب شکننده شدن آن می شوند. اگر موهای صافی دارید بگذارید در هوای آزاد خشک شوند. سپس از یک شانه دندان پهن کمک بگیرید و آن ها را به آرامی شانه کنید. افرادی که موهای مجعد یا فر دارند، موهای خود را با شانه دندانه پهن و در حالت مرطوب شانه کنند.

محافظت از موها هنگام خواب

برای تقویت موهای جلوی سر هنگام خوابیدن نیز باید به سلامت آن ها توجه کنید:

  • سعی کنید با موهای خیس نخوابید. این کار موها را به شدت ضعیف و شکننده می کند.
  • خواب کافی داشته باشید. اغلب اوقات ۷ تا ۹ ساعت برای ضخیم شدن و شادابی موها کافی است. اگر خواب خوبی نداشته باشید ملاتونین در بدن کاهش پیدا می کند. این هورمون در تنظیم رشد مو نقش مهمی دارد.
  • بهتر است از روبالشی ساتن یا ابریشمی استفاده کنید. این جنس پارچه ها برای جلوگیری از کشش، اصطکاک و گره خوردن مو بهتر است و موجب می شود تارهای مو نشکند و دچار آسیب نشود.

استفاده نکردن از وسایل حرارت زا

سشوار، اتو مو و دستگاه های فر کننده به موها آسیب وارد می کنند. به همین خاطر موجب شکستگی آن ها می شوند. اگر از این ابزارها زیاد استفاده می کنید، سعی کنید تعاد دفعات آن را به مرور کاهش دهید. کاهش دمای ابزارهای حالت دهنده می تواند آسیب رساندن به موها را کاهش دهد. استفاده از محصولات محافظتی پیش از استفاده از یک ابزار حالت دهنده به حفظ موهای فرد کمک می کند. در حال حاضر انواع سرم، کرم و اسپری مو برای محافظت از موها قبل از اتو کشیدن در بازار به فروش می رسند.

پرهیز از اکستنشن و بافت های سفت

بافتن موها و اکستنشن روی کم پشت شدن موها تأثیر زیادی می گذارد. اگر بافت یا اکستنشن انجام می دهید، این کار را نزد فردی انجام دهید که در کار خود تخصص دارد. برای باز کردن موها نیز نزد خود او مراجعه کنید. بهتر است بدانید هر گونه آرایش موها که موجب سفت شدن آن ها می شود به تارهای روی سر آسیب می رساند.

پرهیز از کاهش وزن سریع

افرادی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند، باید به موهای خود نیز توجه کافی را داشته باشند. استرس موجب ریزش مو می شود. علاوه بر این کاهش وزن ناگهانی هم موها را کم پشت و نازک می کند. اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید باید به تغذیه خود توجه داشته باشید و اجازه ندهید عدم مصرف مواد مغذی کافی موجب ریزش موهای شما شود. چرا که با این کار موها حالت ناخوشایندی پیدا می کنند.

۲. تقویت موهای جلوی سر با روش های خانگی

مصرف اسفناج

اسفناج دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ است و یکی از اسیدهای ضروری برای سفت کردن ریشه مو محسوب می شود. برای استفاده از اسفناج ابتدا آب آن را خوب بگیرید و به وسیله یک تکه پنبه روی موهای خیس خود بزنید. شما باید به مدت ۱۰ دقیقه پوست سر خود را به طور دقیق ماساژ دهید. بعد از گذشت نیم ساعت موهای خود را آبکشی و به طور ملایم خشک کنید. بهتر است است در هفته یک بار از این ترکیب برای رویش مجدد مو استفاده کنید.

تقویت تقویت موهای جلوی سر با روش های طبیعی

دانه زیره سبز

زیره سبز حاوی بیش از ۱۰۰ ماده مغذی مورد نیاز برای مو است و نقش مهمی در بهبود ریزش مو دارد. برای استفاده از دانه زیره سبز، ابتدا یک قاشق دانه زیره را در یک لیوان روغن زیتون به مدت یک شب خیس کنید و صبح پوست سر خود را با این روغن ماساژ دهید و بگذارید ۲ ساعت بماند. سپس آن را بشویید.

فلفل سیاه

فلفل سیاه موجب تحریک گردش خون و افزایش رشد فولیکوهای جدید مو می شود. برای استفاده از آن جهت تقویت موهای جلوی سر، چند دانه فلفل سیاه را آسیاب کرده و به آن آبلیمو اضافه کنید. سپس آن را خوب هم بزنید تا یک خمیر نرم به دست آید.

تقویت موهای کم پشت

روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل داشتن ویتامین E و آنتی اکسیدان برای تقویت موهای جلوی سر بسیار مناسب است. برای این منظور کافی است یک قاشق دارچین، عسل و روغن زیتون را با یکدیگر ترکیب کنید و اجازه دهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند. سپس موهای خود را با یک شامپوی ملایم آبکشی کنید.

گشنیز

گشنیز دارای مقادیر زیادی ویتامین، پروتئین و آهن است و به تقویت موهای جلوی سر هم کمک می کند. برای استفاده از گشنیز، یک مشت از آن را خوب خرد کنید تا یک خمیر نرم درست شود. سپس موهای خود را خیس کنید. خمیر را به آرامی روی موها بمالید و ۵ دقیقه به طور دورانی ماساژ دهید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه موهای خود را با یک شامپو آبکشی کنید.

معرفی راه های مراقبت و تقویت تقویت موهای جلوی سر

برگ کاری

یکی از روش های تقویت موهای جلوی سر استفاده از برگ کاری است. برگ کاری دارای آمینو اسید است و به تحریک رشد مو کمک می کند. برای استفاده از برگ کاری، ابتدا یک مشت برگ کاری را در آفتاب بگذارید و اجازه دهید تا کاملا خشک شوند. سپس آن ها را آسیاب کنید تا خوب ریز شود. مقداری روغن کرچک را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک خمیر نرم به دست آید. این ماسک را روی پوست سر خود بگذارید و بعد از یک ساعت موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید.

پیاز

یکی از بهترین داروهای خانگی برای تقویت موهای جلوی سر استفاده از پیاز است. پیاز به خاطر داشتن سولفور، در بازسازی فولیکول های جدید مو مؤثر است. برای استفاده از پیاز کافی است آن را خرد کرده و آب آن را بگیرید. سپس روی قسمت های عقب رفته خط رویش مو به طور دقیق ماساژ دهید و بعد از گذشت یک ساعت موهای خود را با شامپو بشویید.

آشنایی با روش های تقویت موهای جلوی سر

۳. تقویت موهای جلوی سر با درمان های دارویی

مصرف قرص و دارو

برای جلوگیری از نازک شدن مو و تقویت موهای جلوی سر، می توانید از داروهای زیر کمک بگیرید.

  • قرص هیرتامین
  • قرص فیتو
  • فیناستراید. این قرص یکی از بهترین قرص ها برای تقویت موهای جلو سر به شمار می رود. استفاده از این قرص برای خانم ها مناسب نیست. توجه داشته باشید این قرص مانند سایر داروها باید با مشورت پزشک مصرف شود.
  • ماینوکسیدیل. شما می توانید برای تقویت موهای جلو سر از ماینوکسیدیل استفاده کنید. این دارو را باید دو بار در روز روی پوست سر خود اسپری کنید.

مزوتراپی

گردش خون سریع موجب رسیدن مواد مغذی به فولیکول های مو و رشد سریع آن ها می شود. یکی از مهم ترین روش هایی که به تقویت موهای جلوی سر کمک می کند، مزوتراپی است. در این روش سعی می شود که گردش خون در سر با سرعت بیشتری انجام شود تا فولیکول ها تحریک شوند. با این کار مواد مغذی بیشتری به موها می رسد. این شیوه با تزریق محلولی خاص و با سوزن به پوست سر صورت می گیرد.

استفاده از مکمل ها و شامپوها

اکثر برندها، شامپوها و مکمل هایی را می فروشند که به ضخیم شدن و رشد موها کمک می کنند.  به همین دلیل قبل از مصرف هر یک از مکمل ها نظر پزشک را بپرسید. گاهی اوقات شامپوها و مکمل ها با داروهای مصرفی تداخل ایجاد می کنند. به همین خاطر این موضوع را از یک متخصص پوست جویا شوید. متخصص موارد را بررسی می کند و گزینه مناسب را به شما پیشنهاد خواهد داد.

آمپول بیوتین بپانتین

یکی از آمپول هایی که به تقویت موهای جلوی سر کمک می کند، آمپول بیوتین بپانتین است. این آمپول ها موجب تقویت فولیکول های مو و رشد دوباره تارهای مو می شوند. با قوی شدن فولیکول ها، موها ضخیم تر و پر پشت تر می شوند. هم چنین اگر از کمبود ویتامین B رنج می برید، می توانید از این آمپول برای پرپشت شدن موهای خود استفاده کنید.

معرفی برخی روغن های تقویت کننده مو

روغن های گیاهی بوی بسیار خوبی دارند و به موها حالت بسیار خوبی می بخشند. این روغن ها در پر پشت شدن موها و رشد آن ها تأثیر زیادی می گذارند. تحقیقات نشان می دهد که بعد از سه ماه، استفاده موضعی از روغن دانه کدو تنبل به طور قابل توجهی با تقویت موهای جلو سر شرکت کنندگان همراه بوده است. محققان بر این باورند که روغن رزماری جزو روغن های بسیار تأثیرگذار محسوب می شود. از دیگر روغن های مفید که موجب ضخیم شدن موها می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روغن اسطوخودوس
  • روغن نعناع
  • روغن جوجوبا

شناخت راه های تقویت تقویت موهای جلوی سر

آشنایی با مکمل های مفید جهت تقویت موهای جلوی سر

  • ویتامین بیوتین و نیاسین
  • مکمل های آهن
  • انواع آمینواسیدها
  • مکمل های ساخته شده از مواد غذایی اقیانوسی و دریایی
  • پروآنتوسیانیدهای موجود در انواع چای، دارچین، سیب و انگور

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات تقویت موهای نازک، تقویت مو با روغن رزماری و تقویت مو با سرکه سیب را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو