سخنانی از کارآفرینان بزرگ؛ جملات ناب انگیزشی و بیزینسی 6 فرد ثروتمند

منبع: روزانه

2

1402/10/29

22:48


تا قبل از گلوبال شدن جهان؛ چنین تصور می‌شد که ثروت افزونی کار سختی است. اما با وجود اطلاع رسانی سریع در عصر ارتباطات و تکنولوژی؛ توده مردم با کار …

تا قبل از گلوبال شدن جهان؛ چنین تصور می‌شد که ثروت افزونی کار سختی است. اما با وجود اطلاع رسانی سریع در عصر ارتباطات و تکنولوژی؛ توده مردم با کار آفرینان بزرگی آشنا شدند که از صفر مطلق شروع کرده و توانستند به ثروت‌های زیادی دست یابد. از همین رو دست یابی به سخنان آموزنده این افراد بسیار مهم و جذاب است. ما نیز قصد داریم در ادامه متن؛ سخنانی از کارآفرینان بزرگ را برای شما عزیزان قرار دهیم. با روزانه همراه شوید.

سخنانی از کارآفرینان بزرگ؛ جملات ناب انگیزشی و بیزینسی 6 فرد ثروتمند

سخنان انگیزشی و آموزنده از رابرت کیوساکی

بی‌شک دوستداران دنیای تجارت با رابرت کیوساکی آشنا هستند. کسی که کتاب معروف و محبوب پدر پولدار، پدر فقیر را به رشته تحریر درآورده است. رابرت کیوساکی در هاوایی به دنیا آمد و در همان‌جا بزرگ شد. او چهارمین نسل از یک خانوادهٔ دورگه ژاپنی–آمریکایی است. خانواده‌اش ترکیبی از مدرسان ممتاز و برجسته مملکت بودند. پدرش رئیس آموزش و پرورش ایالت هاوایی بود. رابرت پس از پایان دوره دبیرستان، در نیویورک به ادامه تحصیل پرداخت و پس از به پایان رساندن دانشگاه، به نیروی تفنگداران دریایی آمریکا پیوست و به عنوان افسر و خلبان هلیکوپترهای سنگین نظامی به ویتنام رفت.

همسر او کیم کیوساکی است که به رابرت کیوساکی در نوشتن کتاب‌هایش کمک می‌کند

در بازگشت از ویتنام، زندگی مالی و تجاری رابرت آغاز شد. در سال 1977، او شرکتی را بنیان نهاد که نخستین کیف پول‌های مردانه را که ترکیبی از نایلون و ولکرو بود به بازار عرضه کرد.

سخنان ارزشمند رابرت کیوساکی

سخنان ارزشمند رابرت کیوساکی

کاری را انتخاب کنید که می‌ توانید عاشقانه در آن فعالیت کنید و مطمئن باشید با این کار ثروتمند می‌ شوید.

حتماً یک تجارت جانبی برای خود دست و پا کنید.

آهای کارمندان دولت قبل از اینکه بیمار شوید، بیکار شوید، پیر شوید و باز نشسته شوید به فکر یک تجارت باشید.

پولدارها هیچوقت برای پول کار نمی‌ کنند.

این یک تفکر اشتباه است که تمامی پولدارها، ثروت خود را از راه استثمار دیگران به دست آورده‌ اند.

ساده‌ ترین افراد جامعه پولدارترین افراد جامعه هستند.

به عنوان نمونه یکی از پدر‌ها همیشه می‌گفت ” من از پس خرید فلان چیز بر نمی‌آیم ” و دیگری، گفتن این کلمات را ممنوع کرده بود و اصرار داشت که من بگویم ” چطور می‌توانم از پس هزینه خرید فلان چیز بربیایم؟”. یکی جمله‌اش اخباری بود و دیگری به صورت سؤالی آنرا مطرح می‌کرد. یکی شما را از زحمت فکر کردن راحت می‌کرد و دیگری شما را وادار به تفکر می‌کرد. آن پدرم که سریع پولدار هم شد به من توضیح می‌داد که با گفتن جمله ” من از پس خرید فلان چیز بر نمی‌آیم ” به صورت خود کار مغزت دست از کار می‌کشد. اما با پرسیدن سوال ” چطور می‌توانم از پس هزینه خرید فلان چیز بربیایم؟” ذهنت شروع به کار کردن می‌کند.

تو بهتر است دیدت را عوض کنی. از اینکه من را سرزنش کنی و فکر کنی من عامل مشکلاتت هستم دست بردار. اگر فکر می‌کنی من عامل مشکلاتت هستم آنوقت باید من را عوض کنی. اگر بفهمی که دلیل مشکلاتت خودت هستی آنوقت خودت را عوض می‌کنی، چیز یاد می‌گیری و عاقل‌تر می‌شوی. خیلی از مردم انتظار دارند همه آدمهای دنیا به غیر از خودشان عوض شوند.‌ اما بگذار بهت بگویم که تغییر دادن خودت از بقیه آسان‌تر است.

مردم دو دسته‌اند یک دسته اجازه می‌دهند تا زندگی آن‌ها را به هر طرف بکشاند. یک عده هم هستند که عصبانی می‌شوند و جبهه می‌گیرند ‌اما جبهه‌گیری را در مقابل رئیس، شغل، همسر یا شوهرشان انجام می‌دهند. آنها متوجه نیستند که آن چیزی که مغلوبشان می‌کند فشار‌های زندگی است.

مطلب مشابه: جملات انگیزشی کارآفرینی؛ متن انگیزه دهنده و سخنان کارآفرینان موفق

سخنان ارزشمند رابرت کیوساکی

اگر تو از آندسته افرادی باشی که هیچ عرضه‌ای ندارند آنوقت هر موقع که زندگی به تو فشار بیاورد تسلیم خواهی شد. اگر چنین آدمی باشی تمام عمرت را محافظه کارانه سپری خواهی کرد. کار‌هایی را انجام می‌دهی که عموم مردم تایید کنند و خودت را به انتظار حادثه‌ای می‌نشینی که هرگز اتفاق نخواهد افتاد. آنوقت تو در حالی می‌میری که پیرمردی خسته کننده برای اطرافیانت شده‌ای

سال ۱۹۹۴ در حالی که من ۴۷ سال داشتم و همسرم کیم ۳۷ ساله بود بازنشسته شدیم. بازنشستگی به معنای کار نکردن نیست. برای من و همسرم بازنشستگی یعنی به استثنای تغییرات عظیمی که قابل پیش بینی نیستند و ممکن است به یکباره رخ بدهند ما می‌توانیم انتخاب کنیم که کار بکنیم یا نه زیرا ثروت ما همین طور اتوماتیک بالا می‌رود و ما در مقابل، از نرخ تورم همیشه جلوتر هستیم. به نظر من آزادی یعنی همین. دارایی ما آنقدر زیاد است که خود به خود افزایش پیدا کند. مثل کاشتن درخت است که سال‌ها به نهال آن آب می‌دهید و یک روز می‌بینید که دیگر نیازی به مراقبت از آن نیست چون ریشه‌ها به اندازه کافی پایین رفته‌اند و عمیق شده‌اند.

این موضوع مرا یاد داستان فردی می‌اندازد که در یک شب سرد زمستانی با یک بغل هیزم نشسته بود و سر بخاری داد می‌کشید که هر وقت به من گرما دادی آنوقت از این چوب‌ها درونت میریزم. وقتی نوبت به داشتن پول، عشق، شادی، فروش و مراودات برسد تنها کافی است که فرد ابتدا آنچه می‌خواهد را ببخشد و سپس از آن چیز دسته دسته به سویش سرازیر می‌شود.

اگر بخواهید ساختمان امرپایل استیت را بسازید اولین کاری که باید انجام بدهید این است که گودالی عمیق حفر کنید و فونداسیون محکمی پی‌ریزی کنید اما اگر می‌خواهید که در حومه شهر خانه بسازید کافی است که ۶ اینچ، بتن ریزی انجام بدهید. بسیاری از افراد در مسیری که برای پولدار شدن طی می‌کنند سعی دارند ساختمان امپریال استیت را با بتن ریزی ۶ اینچی بسازند.

پول یکی از اشکال قدرت است. اما آنچه که قدرتمندتر است داشتن سواد در زمینه امور مالی است. پول می‌آید و می‌رود اما اگر شما درزمینه پول آموزش دیده باشید و بدانید عملکرد آن چگونه است می‌توانید بر آن مسلط شوید و برای خودتان ثروت جمع کنید. دلیل آنکه داشتن افکار مثبت در مورد پول به تنهایی پولساز نیست این است که: بسیاری از افرادی که به مدرسه رفته‌اند اما هرگز چیزی در مورد نحوه کار کرد پول یاد نگرفته‌اند، بنابراین عمرشان را به کار کردن برای پول درآوردن می‌گذرانند.

مطلب مشابه: سخنان هنری فورد کارآفرین معروف با جملات آموزنده و عکس نوشته

پولدار‌ها می‌دانند که پول یک توهم است درست مثل هویجی که جلوی الاغ می‌گیرند. صدها میلیون نفر از افراد فقط به واسطه ترس و حرصی که دارند تو هم پول را در ذهنشان جای داده‌اند و فکر می‌کنند پول یک چیز واقعی است در حالی که پول یک چیز قراردادی و ساختگی است. صرفاً به خاطر حماقت و اعتماد بی پایه مردم است که این خانه کاغذی (پول ) هنوز اعتبار دارد و سر پاست. در واقع از بسیاری جهات هویج الاغ از پول با ارزش‌تر است. وی درمورد نظام پولی طلا که ایالات متحده سیستم پولی‌اش را بر اساس آن قرار داده برایمان حرف زد. و گفت که هر اسکناس دلار در گذشته در واقع در حکم یک گواهی دریافت نقره بوده است.آنچه باعث نگرانی او می‌شد این بود که یک روز نظام پولی دیگر بر مبنای طلا نخواهد بود و دیگر اسکناس‌ها ارزش معادل گواهی نقره نخواهند داشت.

سخنان انگیزشی و آموزنده از ایلان ماسک؛ ثروتمند‌ترین فرد جهان

سخنان انگیزشی و آموزنده از ایلان ماسک؛ ثروتمند‌ترین فرد جهان

ایلان ماسک نامبر وان دنیای تجارت است. کسی که هم‌اکنون از وی به عنوان پولدارترین شخص تاریخ یاد می‌شود. ایلان ریوْ ماسک سرمایه‌گذار و شخصی نامی در کسب‌وکار است. او بنیان‌گذار، مدیرعامل و مهندس ارشدِ فنی اسپیس‌اکس؛ سرمایه‌گذار فرشته، مدیرعامل، طراح محصولات و مدیرعامل سابق شرکت تسلا؛ بنیان‌گذار شرکت بورینگ؛ یکی از بنیان‌گذاران نیورالینک و اوپن‌ای‌آی و رئیس بنیاد ماسک است. او ثروتمندترین شخص در جهان است؛ دارایی خالص تخمینی او بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ تا نوامبر 2023، 219 میلیارد دلار آمریکا و بر اساس فوربز، 241 میلیارد دلار است. این دارایی اساساً از سهم مالکیت او در تسلا و اسپیس‌ایکس به‌دست آمده‌است.

جملات آموزنده از نابغه دنیای تجارت ایلان ماسک

اگر انجام کاری خیلی مهم است، حتی اگر احتمال موفقیت شما کم باشد، باید آن را انجام دهید.

من فقط همه چیز را زیر سوال می بردم … این باعث خشم والدینم می شد … این که من صرفا به باور کردن چیزی که می گویند اکتفا نمی کردم بلکه دلیل آن را می پرسیدم و بعد فکر می کردم که آیا پاسخ آن ها با توجه به چیزهایی که می دانستم منطقی بود یا نه.

به نظرم مردم معمولی هم می توانند فوق العاده بودن را انتخاب کنند.

مدرسه رفتن را با آموزش اشتباه نگیرید. من به هاروارد نرفته ام اما افرادی که برای من کار می کنند در آن جا تحصیل کرده اند.

تا زمانی که کنترل اتفاقاتی که برای سبد شما می افتد در دست شما باشد اشکالی ندارد تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار دهید

نمی گویم نمی ترسم، در واقع من دوست دارم ترسم کمتر شود چون خیلی دیوانه کننده است و سیستم عصبی من را برشته می کند!

اگر صبح بیدار شوید و به این فکر کنید که آینده بهتر خواهد شد آن روز، روز خوبی خواهد بود، در غیر این صورت روز خوبی نخواهد بود.

مطلب مشابه: جملات انگیزشی ایلان ماسک + متن های کوتاه انگیزه دهنده و پر انرژی از مدیر تسلا و اسپیس ایکس

جملات آموزنده از نابغه دنیای تجارت ایلان ماسک

دائما به این فکر کنید که چگونه می توانید کارها را بهتر انجام دهید، به زیر سوال بردن خودتان ادامه دهید.

راه اندازی شرکت درست مانند پختن کیک است، شما باید همه مواد لازم را به نسبت مناسب در اختیار داشته باشید.

اگر در کار های خود شکست نخورید به اندازه کافی نوآوری ندارید.

انگیزه من برای تاسیس همه شرکت هایم درگیر شدن در کاری بوده است که فکر کردم تاثیر قابل توجهی در جهان خواهد داشت.

استقامت و مقاومت بسیار مهم است، شما نباید تسلیم شوید مگر این که مجبور به تسلیم شدن باشید.

همین حالا ریسک کنید و کاری جسورانه انجام دهید، پیشمان نخواهید شد.

اگر قوانین به گونه ای است که نمی توانید پیشرفت کنید باید با قوانین بجنگید.

جملات آموزنده از نابغه دنیای تجارت ایلان ماسک

شرکت های عالی بر اساس محصولات عالی ساخته شده اند.

برخی آدم ها تغییر را دوست ندارند اما وقتی گزینه موجود دیگر فاجعه باشد باید تغییر را با آغوش باز بپذیرید.

تو فقط باید هفته ای 80 تا 100 ساعت وقت بگذاری. این کار باعث می شود شانس موفقیتت بالا رود.

به بازخوردهای منفی (انتقادات) توجه کنید و آن را به خصوص از دوستان خود بخواهید … این کار سخت اما فوق العاده مفید است.

مردم زمانی که درباره چیستی و چرایی هدف بدانند بهتر کار می کنند.

دوست داشتن افرادی که با آن ها کار می کنید بسیار مهم است، در غیر این صورت وضعیت زندگی و شغل شما دچار سیاه بختی می شود.

مطلب مشابه: جملات و خلاصه کتاب دوباره فکر کن آدام گرانت با موضوع انگیزشی و خودیاری

متن‌های بیزینسی از استیو جابز

متن‌های بیزینسی از استیو جابز

استیو جابز یکی دیگر از نوابغ دنیای تجارت است که شرکت بزرک اپل را بنیان گذاشت. شرکتی که هم‌اکنون ارزش آن چیزی بالغ بر 1 تریلیارد دلار است! استیون پال جابز کارآفرین، مخترع، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. در سال 1976، جابز 21 ساله به همراه دوستش استیو وازنیک 26 ساله، شرکت اپل را تأسیس کردند. اولین رایانه شخصی‌ای که شرکت اپل به بازار معرفی کرد، اپل I نام داشت. یک سال پس از آن در سال 1977 اپل II نیز راهی بازار شد.

در سال 1985 طی یک اختلاف مدیریتی، جابز اپل را ترک و در همان سال شرکت نکست را تأسیس کرد. از مهم‌ترین محصولات شرکت نکست می‌توان به نکست کامپیوتر اشاره کرد که بعدها میزبان اولین مرورگر وب شد. در سال 1996 شرکت اپل، شرکت نکست را به مبلغ 429 میلیون دلار خرید. طی این معامله استیو جابز، مجدداً به اپل بازگشت. از اتفاقات مهم پس از این مسئله در اپل می‌توان به معرفی آی‌پاد در سال 2001، پرده‌برداری از آی‌تیونزاستور در سال 2003 و معرفی آی‌فون و آی‌پد در سال‌های 2007 و 2010 اشاره کرد.

سخنان عمیق و آموزشی از استیو جابز

هیچکس نمی خواهد بمیرد

حتی افرادی که می خواهند به بهشت بروند

نمی خواهند برای رسیدن به آن جا بمیرند.

من معتقدم تنها چیزی که باعث شد من به کارم ادامه دهم

این بود که عاشق کاری که انجام می دادم، بودم

شما باید کاری را که دوست دارید، پیدا کنید.

یک روز به این واقعیت ساده پی می برید

که هر چیزی در اطراف شما که زندگی نامیده می شود

توسط افرادی ساخته شده که به هیچ وجه از شما با هوش تر نبوده اند.

من همیشه به مردم توصیه می کنم که صبر نکنید!

وقتی جوان هستید هر کاری که دوست دارید را انجام دهید

چیزی برای از دست دادن ندارید

و این را همیشه به خاطر داشته باشید.

من با دیگران با ملایمت رفتار نمی کنم

چون می خواهم که آن ها را قوی تر و بهتر کنم.

به یاد آوردن اینکه من به زودی خواهم مرد

مهم ترین چیزی است که تا به حال با آن روبرو شده ام

چون به من کمک می کند

تا بتوانم انتخاب های بزرگی را در زندگی ام انجام دهم.

مطلب مشابه: جملات ریچارد برانسون ثروتمند بزرگ؛ سخنان انگیزه دهنده رسیدن به ثروت

سخنان عمیق و آموزشی از استیو جابز

ثروتمندترین مرد قبرستان بودن برای من مهم نیست

شب رفتن به رختخواب با گفتن اینکه ما کار فوق العاده ای انجام داده ایم …

این چیزی است که برای من مهم است.

به مشتری های خود نزدیک باشید

آنقدر نزدیک که شما به آنها بگویید که به چه چیزهایی نیاز دارند

قبل از اینکه خودشان متوجه شوند.

افرادی که به اندازه کافی دیوانه هستند

و فکر می کنند می توانند دنیا را تغییر دهند

کسانی هستند که این کار را می کنند.

وقت شما محدود است

بنابراین آن را برای زندگی

در زندگی شخص دیگری تلف نکنید.

سخنان انگیزشی از جف بیزوس

جفری پرستون بِیْزوس صاحب رسانه، کارآفرین و سرمایه‌گذار اهل آمریکا در زمینه اینترنت، و نیز رئیس اجرایی هیئت مدیره، مؤسس و مدیرعامل ارشد سابق شرکت آمازون، بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی آنلاین در جهان است. بیزوس با ثروت خالص حدوداً 126میلیارد دلار آمریکا در آوریل 2022، بنا بر میلیاردرهای جهان مجله فوربز و شاخص میلیاردرهای بلومبرگ ال.پی. چهارمین شخص ثروتمند در جهان است.

او با بنیان‌گذاری وبگاه «آمازون دات‌کام»، نقش کلیدی در زمینه رشد تجارت الکترونیک ایفا کرد. بیزوس در اوت 2013 روزنامه واشینگتن پست را خریداری کرد. همچنین گفته شده که او در مسیر تبدیل شدن به ثروتمندترین فرد در تاریخ معاصر جهان است. وی 10 میلیارد دلار از ثروت خود را صرف تغییرات اقلیمی کرد. همچین وی اولین فردی است با موشک خصوصی به فضا سفر کرده که هزینه تمام این عملیات را خود پرداخت کرده.

جملاتی از جف بیزوس

جملاتی از جف بیزوس

    من می دانستم که ممکن است شکست بخورم اما با این حال نباید پشیمان می شدم، من می دانستم که تنها چیزی که می تواند من را پشیمان کند این است که به اندازه ی کافی تلاش نکرده باشم.

    در مورد اخلاقیات: “چیزی که من را خیلی ناراحت می‌کند این است که وقتی از کنار بانکی عبور می‌کنم تبلیغاتی را ببینم که با استفاده از آن سعی می‌کنند مردم را متقاعد نمایند تا برای هزینه‌های غیر ضروری، خانه‌شان را در رهن بانک قرار دهند و وام بگیرند. این یک ترفند شیطانی است.”

    ارزش‌هایی که باید در شرکت خود ایجاد نمایید: “بخشی از این ارزش‌ها در طول مسیرتان مشخص می‌شوند. درس‌ها و تجربیاتی که در طی فعالیت حرفه‌ای خود کسب می‌کنید، ارزش‌های شرکت شما را تعیین می‌نماید.”

    ابتکار و نوآوری: “وقتی مجبور باشید از کمترین چیزها بیشترین استفاده را ببرید، اینجاست که نوآوری و ابتکار خودش را نشان می‌دهد. برای رهایی از یک جعبه‌ی تنگ و تاریک، تنها راهی که وجود دارد این است که ابتکار عمل نشان دهی و راهی به سوی بیرون پیدا کنی.”

    ما در آمازون سه ایده بزرگ داریم که به مدت ۱۸ سال به آن‌ ها پایبند بوده‌ ایم و دلیل موفقیت ما همین است: اول: الویت با مشتری است. دوم: خلاقیت به خرج دهید. سوم: صبور باشید.

مطلب مشابه: متن انگیزشی روزانه؛ جملات، متن و عکس نوشته انگیزه دهنده جدید

    چیزهای بزرگ همیشه از یک چیز کوچک شروع می شوند، بزرگترین بلوط ها هم از یک بلوط کوچک ایجاد شده اند، شما باید یک نهال کوچک را مواظبت کنید تا رشد کند و به یک درخت بزرگ تبدیل شود، اگر این موضوع را درک کنید می توانید به تنهایی کسب و کار بزرگ خود را راه اندازی کنید.

    اگر شما یک تجربه ی عالی را برای مشتری های خود فراهم کنید، بدون شک آن ها در موردش با هم صحبت می کنند و فراموش نکنید که کلماتی که از دهان خارج می شوند بسیار قدرتمند هستند.

جملاتی از جف بیزوس

    اگر شما یک تجربه ی عالی را برای مشتری های خود فراهم کنید، بدون شک آن ها در موردش با هم صحبت می کنند و فراموش نکنید که کلماتی که از دهان خارج می شوند بسیار قدرتمند هستند.

    من زنی را می خواهم که بتواند مرا از زندان جهان سوم خارج کند، زندگی آنقدر کوتاهه که بهتره وقت خود را برای بیرون رفتن با آدم هایی که جذاب نیستند، هدر ندهید.

وارن بافت

وارن ادوارد بافت سرمایه‌گذار، اقتصاددان، مدیر اجرایی و نیکوکار آمریکایی است، که هم‌اکنون (2021) با دارایی بیش از 100 میلیارد دلار، به‌عنوان دهمین فرد ثروتمند جهان شناخته می‌شود. او مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت برکشر هاتاوی است و مالکیت شرکت‌های گایکو، دیری کوئین و مارس اینکورپوریتد را در اختیار دارد، همچنین دارای سهام در شرکت‌های اپل، جنرال الکتریک، کرفت هاینز، گلدمن ساکس، ولز فارگو، شرکت کوکاکولا، پپسی، آمریکن اکسپرس، بنک آو آمریکا و آی‌بی‌ام است.

سخنان وی

سخنان وی

اگر احیاناً خود را در قایقی یافتید که شدیداً سوراخ است، انرژی گذاشتن برای عوض کردن شناور، بهتر از انرژی گذاشتن برای تعمیر سوراخ‌هاست.

اگر فکر می‌کنید ارزش چیزی یک دلار است، ۹۹ سنت بابت آن ندهید. با ۶۰ سنت آن را بخرید، تا حاشیه‌ی امن هم وجود داشته باشد. با یک کامیون ۹ هزار و ۹۰۰ پوندی روی پلی که می‌گوید ظرفیتش ۱۰ هزار پوند است نروید. پائین‌تر بروید و پلی با ظرفیت ۲۰ هزار پوند پیدا کنید.

کلاً برای سرمایه‌گذاران وقتی حرکت افزایش می‌یابد، سود کاهش می‌یابد.

شما می‌خواهید که از تجربیات خود بیاموزید اما زمانی هست که می‌توانید از تجربیات دیگران بیاموزید.

هرچه که در مسیر درست نباشد بالاخره در جایی متوقف می‌شود. قیمت سهامی که خیلی سریع بالا می‌رود در زمانی که واقعیت اقتصادی مربوط به آن شرکت مشخص شود سقوط خواهد کرد. اگر شرکتی به دلیل اجرا و عملیات ضعیف و نا کار آمد و در مقطعی با سیاست قیمت سهام خود را بالا می‌برد، بالاخره روزی قیمت سهامش سقوط خواهد کرد.

وارن همیشه گفته است که بهترین شم در سرمایه‌گذاری خوب حرص و طمع است در زمانی که دیگران ترسیده‌اند و ترس در زمانی که دیگران حرص و طمع دارند. فلسفه وارن تمرکز روی تجارت‌های با زیرساخت اقتصادی خوب بلندمدت با قیمت مناسب است و این راز سرمایه‌گذاری موفق اوست. او در زمانی که دیگران ترسیده‌اند جلو می‌رود و در زمانی که دیگران حرص و طمع دارند عقب‌نشینی می‌کند. شم درست به شما می‌گوید که کی و کجا ماشه را بکشید ــ در زمانی که مردم ترسیده‌اند و سهام‌ها افت کرده‌اند شما بخرید و در زمانی که دیگران حرص و طمع دارند و قیمت‌های سهام سر به فلک کشیده است عقب‌نشینی کنید.

من باید بتوانم اشتباهاتم را توضیح دهم و این بدین معناست که باید کارهایی را انجام دهم که کاملاً درک کنم. اگر نمی‌دانید که چه کار می‌کنید پس چرا آن را انجام می‌دهید؟ دیدگاه سرمایه‌گذاری ذاتی نیست بلکه ترکیبی از شم تجاری و عقل است. در زمانی که در حال سرمایه‌گذاری هستیم اگر جهالت نماییم پس باید آماده یک کابوس باشیم.

مطلب مشابه: سخنان انگیزشی جدید با 50 جمله و متن ناب برای موفقیت بیشتر

سخنان وی

سرمایه‌گذاران آماتور و تازه‌کار فکر می‌کنند برای برگشت پول از دست رفته باید روی همان سهامی که باخته‌اند دوباره سرمایه‌گذاری کنند. مثل کازینو به امید اینکه برنده باشند. اما در بازار سهام برعکس بازی‌های کازینو که شانسی است ریسک یک سهام با سهام دیگر کاملاً متفاوت است و همه آن‌ها بر پایه دو عامل اساسی باید در نظر گرفته شود: کیفیت شرکت و قیمتی که برای آن سهم به نسبت کیفیت شرکت پرداخت می‌کنید. هرچه کیفیت بالاتر باشد ریسک کمتر و هرچه قیمت در مقایسه با کیفیت پایین‌تر باشد باز ریسک کمتر است. بیشتر اوقات کیفیت بالا با قیمت بالا همراه است که معامله خوبی نخواهد بود اما گاهی کیفیت بالا را با قیمت پایین‌تر می‌توانید بگیرید. اینجاست که پول آسان به‌دست می‌آید. آنچه که مهم است فاصله گرفتن از شرکت‌های با کیفیت پایین با قیمت بالاست چرا که پول خود را باخته‌اید.

زمانی که حباب قیمت‌های پوشالی از بین می‌رود، موج جدیدی از سرمایه‌گذاران می‌آیند که درس‌هاس قدیمی زیادی را یاد گرفته‌اند. یک بحران احتکار زمانی اتفاق می‌افتد که عموم به سمت سهام با هیجان می‌روند. آن‌ها می‌بینند که قیمت‌ها هر روز در حال افزایش است و فکر می‌کنند باید سریع اقدام کنند و از این روند افزایش بهره‌مند شوند

ما باید سعی کنیم که ترسو باشیم زمانی که دیگران طمع دارند و طمع کنیم زمانی که دیگران می‌ترسند. به یاد داشته باشید زمانی که قیمت‌ها سربه فلک کشیده زمان خداحافظی با بازار بورس است و زمانی که قیمت‌ها افت کرده وقت تماس گرفتن با دلالان است. در یک بازار آشفته آدم‌ها طمع دارند و قیمت سهام بیشتر و بیشتر می‌شود که آدم‌های بیشتری را به خود جذب می‌کند. در این زمان وارن ترسو است و عقب‌نشینی می‌کند. در بازاری که سرمایه‌گذاران می‌ترسند و هیچ‌کس تمایل به خرید سهام ندارد و شروع به فروش می‌کند و توجهی به زیرساختار اقتصادی شرکت ندارند بهترین زمان خرید است و وارن در این زمان طمع دارد و هر تجارت جذاب و خوبی را که دوست دارد داشته باشد می‌خرد. در زمانی که دیگران می‌ترسند شما طمع داشته باشید و در زمانی که دیگران طمع دارند شما بترسید.

یک سهم خودش نمی‌داند که شما مالک آن هستید. مردم اغلب به اشیا جان و روح می‌بخشند، حال حیوان آن‌ها باشد، ماشین آن‌ها یا سهام آن‌ها. زمانی که با یک سهم این اتفاق می‌افتد تفکر احساسی جای تفکر عقلانی را می‌گیرد و این اتفاق بدی است که در سرمایه‌گذاری می‌افتد. زمانی که وقت فروش است شما مردد هستید که آن را بفروشید زیرا آن را دوست دارید و زمانی که قیمت پایین می‌رود دلیلی ندارد که نسبت به سهام عصبی و بدخلق شوید. او نمی‌داند که شما مالک او هستید. او تجربه طرد شدن را ندارد و شما هم نباید با او این کار را بکنید.

نظرات جمعی دیگران جایگزین خوبی برای تفکر خود فرد نیست. معمولاً اگر بر پایه نظر آراء عموم سرمایه‌گذاری کنید آرامش بیشتری دارید همه با این نظر موافق هستند. تنها مسئله نگران‌کننده این است که اگر همه این جمعیت با هم بخواهند سهام را بفروشند چه می‌شود دقیقا مثل مدرسه که همه با هم فارغ‌التحصیل می‌شوند. معمولاً پتانسیل رشد برای سهام‌هایی که تعداد زیادی سرمایه‌گذار آن را خریده‌اند وجود ندارد و این بدین معناست که شما ریسک زیادی را در مقایسه با برگشت سرمایه به جان خریده‌اید

مطلب مشابه: کتاب های انگیزشی معروف؛ 10 کتاب انگیزشی از نویسندگان معروف برای تغییر مسیر زندگی

سخنان وی

به‌جای اینکه به کسی دستور بدهید کاری را انجام ندهد، می‌توانید پیامدهای منفی آن را برای او بازگو کنید. به‌جای اینکه بگویید: «در دریاچه شنا نکن»، بگویید: «در دریاچه تمساح هست و آن‌ها دوست دارند بچه‌های کوچک را بخورند.» آنگاه کودک به این فکر می‌کند که تمساح او را می‌خورد، و ناچار می‌شود در دریاچه شنا نکند. به‌جای اینکه به کسی دستور دهید کاری را انجام دهد، نتایج مثبت انجام آن کار را برایش توصیف کنید. به‌جای اینکه بگویید: «می‌خواهم فروش محصولات افزایش یابد»، بگویید: «اگر فروش محصولات افزایش یابد، خوشحال خواهم شد و می‌توانم در کریسمس پاداش بیشتری بدهم.» بدین ترتیب کارکنان می‌فهمند که افزایش در فروش، مدیر آن‌ها را خشنود می‌کند و موجب می‌شود در کریسمس پاداش‌های بیشتری بگیرند.

سودآوری، شاهرگ حیاتی یک کسب‌وکار است. نبود سودآوری مساوی با مرگ یک کسب‌وکار است. تنها راه کسب سود در یک کسب‌وکار این است که هزینه‌های شما از قیمت محصولاتی که می‌فروشید، کمتر باشد. تفاوت بین این دو رقم، حاشیه سود نام دارد. برای پول درآوردن هیچ راه دیگر یا معادله دیگری وجود ندارد. شما یا سودآوری دارید یا ندارید و اگر سودآوری نداشته باشید، مدت زیادی در کسب‌وکار باقی نخواهید ماند. اگر سودآوری زیادی داشته باشید، می‌توانید بیش از صرفآ امرار معاش درآمد داشته باشید و می‌توانید ثروتمند شوید.

مثال. شرکتی همچون کوکاکولا، هرگز نیازی ندارد میلیاردها دلار صرف طراحی مجدد محصول یا به روز کردن کارخانه‌های تولیدی خود کند تا درعرصه رقابت پیشگام باقی بماند. بدین ترتیب، مقادیر زیادی پول برایش باقی می‌ماند که می‌تواند صرف امور سرگرم‌کننده دیگری همچون خریدن شرکت‌های دیگر و پرداخت پاداش‌های خیلی زیاد به مدیرانش نماید. ازسوی دیگر، شرکتی مثل جنرال موتورز که سازنده اتومبیل است و سبک محصول آن تقریبآ هر سال تغییر می‌یابد، باید میلیاردها دلار صرف طراحی‌های جدید و به روز کردن کارخانه‌های خود نماید تا بتواند رقابت مدل‌های خود با تولیدات شرکت‌های فوردز و تویوتا را در عرصه جهانی حفظ نماید.

هووارد کسب‌وکار جدید و موفقی را بنیان نهاد. وقتی با آنچه در دولت جریان داشت مخالفت کرد، به عضویت کنگره انتخاب شد. این به وارن آموخت که کنترل زندگی او به‌دست خودش بود نه به‌دست دنیا و این خود او بود، نه دنیا، که تعیین می‌کرد زندگی او به چه نحوی باشد.

مطلب مشابه: متن انگیزشی برای استوری؛ 50 جمله کوتاه انگیزه دهنده ویژه

ناپلئون هیل

ناپلئون هیل

«ناپلئون هیل» در 26 اکتبر 1886 ، در «ویرجینیای» آمریکا چشم به جهان گشود. ناپلئون هیل، از پیشگامان فلسفه آمریکایی در زمینه رسیدن به موفقیت فردی، در وایز کانتی ایالت ویرجینیا و در منطقه‌ای به دنیا آمد که بی‌سوادی و خرافات در آنجا بیداد می‌کرد. پدرش آهنگر بود خانه‌ای که او در آن متولد شد، اتاقی کوچک در کنار رودخانه «پراد» در منطقه «وایس کانتی» ویرجینیا بود؛ و همه اعضای خانواده در خانه‌ای که یک اتاق بیشتر نداشت و کوچک‌ترین توجهی به نظافت آن نمی‌شد زندگی می‌کردند. از این لحاظ خانه آن‌ها برای همه ساکنین منطقه شناخته شده بود.

ناپلئون هیل یکی از پیشگامان سبک مدرن ادبیات موفقیت شخصی بود. یکی از معروف‌ترین آثار او، بیندیشید و ثروتمند شوید، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان است. مقاله‌ای تحقیقی در سایت «گیزمودو» بسیاری از ادعاهای شخص ناپلئون هیل و کسانی که بر اساس این ادعاها زندگینامه‌های او را نوشته‌اند، زیر سؤال برده و او را « کلاه بردار خودیاری تمام زمان‌ها» نامیده است.

سخنان بیزنسی از او

اغلب به‌عنوان شکست‌خورده زندگی را پشت سر می‌گذاریم؛ چون منتظریم «زمان مناسب فرا برسد» تا دست به کاری ارزنده بزنیم. منتظر نمانید. زمان هیچ وقت «به‌کلی مناسب» نخواهد شد. از همان جا که هستید شروع کنید، با هر ابزاری که دراختیار دارید شروع کنید، و همان‌طور که جلو می‌روید ابزار بهتری پیدا خواهید کرد.

بیشتر از پانصد تن از موفق‌ترین افرادی که امریکا تا به‌حال شناخته است، به نویسندهٔ این کتاب گفته‌اند که بزرگ‌ترین موفقیت زندگی‌شان درست یک قدم آن طرف‌تر از نقطه‌ای نصیب آن‌ها شد که در آنجا شکست بر آن‌ها مستولی شده بود.

این یکی از حیله‌های فرصت است. فرصت، عادتی موذیانه دارد که از در پشتی وارد می‌شود، و اغلب در قالب بدشانسی یا شکست موقت خود را نشان می‌دهد. شاید به همین دلیل است که افراد بی‌شماری موفق نمی‌شوند فرصت را تشخیص دهند.

ایمان نقطهٔ شروع انباشت ثروت است! ایمان پایهٔ همهٔ «معجزات» و رموزی است که با قوانین طبیعی نمی‌توانند تجزیه و تحلیل شوند! ایمان تنها پادزهر معروف شکست است! ایمان نیرویی است که ـ وقتی با دعا ترکیب شود ـ ارتباطی مستقیم با قدرت لایتناهی برقرار می‌کند. ایمان عنصری است که ارتعاش عادی فکر را، که آفریدهٔ ذهن محدود بشر است، به معادل معنوی تبدیل می‌کند.

او پولی برای شروع نداشت. هیچ‌چیز جز تحصیلاتی جزئی نداشت. اعتبار هم نداشت. ولی شوق، حرارت، ایمان و اراده برای پیروز شدن داشت. او با این نیروهای ناملموس، و با کمک بزرگ‌ترین مخترع تاریخ، خود را به مرد درجهٔ یک تبدیل کرد.

سخنان بیزنسی از او

ادیسون دربارهٔ اولین دیدارشان گفت: «او جلوی من ایستاد. دوره‌گردی معمولی به نظر می‌رسید، ولی حالتی در چهره‌اش بود که به من حالی کرد مصمم است تا چیزی را که به دنبالش آمده است به‌دست بیاورد. من، به علت سال‌ها تجربهٔ بودن با آدم‌ها، یاد گرفته بودم اگر فردی به‌راستی طالب چیزی است، و برای رسیدن به آن حاضر است کل آینده‌اش را به خطر بیندازد، به‌طور قطع پیروز می‌شود. فرصتی را که خواست به او دادم؛ چون دیدم عزمش را جزم کرده است تا موفق شود. رویدادهای بعدی ثابت کرد اشتباه نکرده بودم.»

اگر فرمول معروف امیل کویه «روز به روز، از هر لحاظ، بهتر و بهتر می‌شوم» را یک میلیون بار تکرار کنید بدون این‌که ایمان و احساسات را با گفتار خود ترکیب کرده باشید، نتیجهٔ دلخواه را تجربه نخواهید کرد. ذهن ناخودآگاه شما فقط افکاری را تصدیق و براساس آن‌ها عمل می‌کند که با عواطف یا احساسات، به‌خوبی ترکیب شده باشند.

افرادی که بیش از اندازه حرف می‌زنند، کمتر چشم و گوش خود را باز می‌کنند. اگر شما بیشتر حرف می‌زنید و کمترگوش می‌کنید، نه فقط خود را از فرصت‌های بی‌شماری برای اندوختن معلومات مفید محروم می‌کنید، بلکه برنامه‌ها و اهداف خود را برای افرادی فاش می‌کنید که از شکست شما بسیار خوشحال خواهند شد

بیشتر ما شروع‌کنندگانی خوب، ولی تمام‌کنندگانی بد برای هرکاری هستیم که آغاز می‌کنیم. به علاوه، مردم عادت دارند با دیدن اولین نشانه‌های شکست تسلیم شوند. هیچ جایگزینی برای پشتکار وجود ندارد. شخص با پشتکار درمی‌یابد که «شکست پیرمرد» سرانجام خسته می‌شود و می‌گذارد و می‌رود. شکست نمی‌تواند با پشتکار مقابله کند.

مغزمان، با افکار بانفوذی که در ذهن داریم، حالت آهنربایی پیدا می‌کند. این «آهنرباها» نیروها، افراد، و شرایطی از زندگی را به شیوه‌ای که هیچ کس با آن آشنا نیست، به سوی ما جذب می‌کنند که با ماهیت افکار بانفوذ ما هماهنگ است.

هیچ کسی نمی‌تواند بدون تندرستی از موفقیت لذت ببرد. بسیاری از علل ناخوشی را می‌توان کنترل و مهار کرد. این علل به‌طور کلی شامل موارد زیرند: – زیاده‌روی در خوردن غذاهای مضر برای سلامتی – عادات فکری غلط؛ بروز دادن ویژگی‌های منفی – استفادهٔ غلط از، روابط جنسی و افراط در آن – ورزش نکردن و پرورش ندادن جسم – ذخیرهٔ ناکافی هوای تازه، به علت تنفس غلط

چارلز دیکنز با چسباندن برچسب روی قوطی‌های واکس سیاه شروع کرد. فاجعهٔ اولین عشق او در اعماق روحش رخنه کرد تا این‌که به یکی از نویسندگان بزرگ دنیا تبدیل شد. ناامیدی حاصل از عشق و عاشقی‌ها اغلب افراد را به سوی نابودی می‌کشاند.

سخنان بیزنسی از او

بزرگ‌ترین موفقیت زندگی‌شان درست یک قدم آن طرف‌تر از نقطه‌ای نصیب آن‌ها شد که در آنجا شکست بر آن‌ها مستولی شده بود. شکست، حقه‌بازی است که در پنهان‌سازی و حیله‌گری تیز است. گمراه کردن یک نفر، آن هم هنگامی که در چند قدمی موفقیت است، خیلی لذت دارد.

انضباط حاصل خویشتنداری است. یعنی این‌که شما باید کلیهٔ ویژگی‌های منفی را کنترل کنید. پیش از کنترل اوضاع، باید اول خودتان را کنترل کنید. تسلط بر خود سخت‌ترین وظیفه‌ای است که شما همواره برعهده خواهید داشت. اگر شما بر خود غلبه نکنید، خود بر شما غلبه خواهد کرد. با نگاه کردن در آینه می‌توانید همزمان هم بهترین دوست و هم بزرگ‌ترین دشمن خود را ببینید.

اگر قبل از رسیدن به هدف خود تسلیم شوید، شما یک آدم «جابِزَن» هستید. یک آدم جابِزن هیچ وقت برنده نمی‌شود ـ ویک برنده هیچ وقت جا نمی‌زند. این جمله را به خاطر بسپارید. آن را با حروفی به بزرگی حدود دو و نیم سانتیمتر روی یک تکه کاغذ بنویسید و در جایی بگذارید که هر شب قبل از خواب و هر صبح پس از بیدار شدن آن را ببینید.

درپایان، باید به شما متذکر شوم که زندگی صفحهٔ شطرنج است، و بازیگر مقابل شما زمان است. اگر قبل از حرکت تأمل کنید، یا غفلت کنید و زود حرکت نکنید، مهره‌های شما به‌وسیلهٔ زمان سقوط می‌کنند. شما در برابر یاری بازی می‌کنید که بی‌تصمیمی را تحمل نخواهد کرد.

تو هرگز نمی‌توانی بگویی یک فکر چه کار خواهد کرد در رساندن عشق یا تنفر به تو چون افکار وسیله‌اند، و بال‌های خیالی آن‌ها از کبوتران قاصد سریع‌تر است آن‌ها از قانون هستی تبعیت می‌کنند هر چیزی نوع خودش را می‌سازد و آن‌ها به‌سرعت از روی مسیر می‌گذرند تا هرچه را که از ذهنت بیرون رفته به تو بازگردانند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو