آموزش دریافت کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی

آموزش دریافت کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی


منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/3

10:08


یکی از مهم ترین اقشار جامعه، بازنشستگان نهادهای مختلف، نظیر صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق فرهنگیان و تامین اجتماعی هستند که سرمایه های کشور محسوب می گردند و باید، در راستای رفاه و تکریم آنان، گام هایی از سوی نهادهای صلاحیت دار و دولت، برداشته شود.در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید تا نحوه ی دریافت کارت عضویت کانون بازنشستگان را آموزش ببینید.

ثبت نام کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی همان طور که از نامش پیداست مخصوص بازنشسته هایی است که در کانون مذکور عضو بوده و واجد شرایط دریافت خدمات هستند. در این مقاله به بررسی کامل مدارک، شرایط و سایت ارائه دهنده کارت هوشمند کانون بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخته شده و مزایای گرفتن آن نیز بررسی شده است. کاربران با مطالعه مقاله در پیش رو همچنین با نحوه تمدید مدرک مذکور نیز آشنا خواهند گشت.


کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی چیست

در پاسخ به این سوال که کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی چیست؟ باید گفت بازنشسته های عضو کانون معمولا پس از طی کردن مراحل عضویت یک کارت دریافت می کنند که نمایانگر اطلاعات و هویت آنان خواهد بود. افراد برای دریافت خدماتی که از طریق عضویت در کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ارائه می شود باید کارت مذکور را همراه داشته و ارائه دهند.

معمولا روند ثبت نام و نحوه دریافت کارت هوشمند کانون بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت اینترنتی بوده و افراد به شکل آنلاین می توانند برای گرفتن آن اقدام کنند. البته در مواردی ممکن است داوطلبان نیاز به مراجعه حضوری پیدا کرده و بخشی از روند دریافت کارت هوشمند مذکور را مانند ارائه اصل مدارک به شکل حضوری طی نمایند.

عضویت در کانون بازنشستگان تامین اجتماعی می تواند مزایایی مانند مانند گرفتن وام تحت شرایط خاص، دریافت پوشش های درمانی و دسترسی به کمک هزینه مسکن را داشته باشد. افراد در صورتی که مراحل عضویت در کانون مذکور را به درستی طی کنند، در نهایت کارت هوشمند بازنشستگان تامین اجتماعی نیز برای آنان صادر شده و به آنان اعطا می گردد.

بازنشستگان


شرایط دریافت کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی


در مورد شرایط دریافت کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی باید گفت که افراد در صورت داشتن شرایط عضویت، قطعا پس از ثبت نام در کانون می توانند کارت مربوطه را هم دریافت کنند. افراد برای نام نویسی و دریافت مزایای مربوط به بازنشستگان باید شرایط خاصی را دارا باشند که به طور کلی می توان گفت شامل موارد زیر خواهد بود:

داوطلب باید طبق ماده 4 اساسنامه کانون قبل از بازنشستگی مشمول قانون کار بوده باشد.

بازنشسته نباید از لحاظ دریافت حقوق جزو بازماندگان به حساب بیاید.

کسانی که قصد تمدید کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی را دارند باید کارت قبلی خود را نیز ارائه دهند.

داوطلب نباید جزو بازنشستگان انتقال سوابق از مراکز غیر مشمول قانون کار و استخدام کشوری و ماده 103 قانون تامین اجتماعی باشد.

برخورداری از تمامی مدارک لازم و ارائه آن ها برای ثبت نام در کانون بازنشستگان تامین اجتماعی و صدور کارت عضویت الزامی است.

لازم به ذکر می باشد که افراد جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و نحوه دریافت کارت هوشمند کانون بازنشستگان تامین اجتماعی می توانند با کانون مربوطه در تماس باشند. هر استانی دارای یک مرکز برای ارائه خدمات به بازنشستگان تامین اجتماعی است که افراد با مراجعه حضوری یا برقراری تماس تلفنی با کانون موجود در استان خود، می توانند اطلاعات کافی را کسب کنند.

به طور کلی باید گفت مهم ترین شرط عضویت در کانون بازنشستگان تامین اجتماعی و دریافت کارت آن، بازنشسته بودن می باشد و افراد همچنین باید قبل از بازنشستگی مشمول قانون کار به حساب آمده باشند. داوطلبان توجه کنند که در صورت نداشتن شرایط عضویت، اقدام برای دریافت کارت بیهوده بوده و سودی برای آنان نخواهد داشت.


مدارک لازم برای ثبت نام کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی


ارائه مدارک لازم برای دریافت کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی جهت صدور آن بسیار مهم و الزامی است. افراد بدون ارائه مدرک نمی توانند موفق به ثبت نام شده و دچار مشکل خواهند شد، به همین دلیل لیست تمامی موارد لازم جهت نام نویسی بازنشسته های واجد شرایط در زیر آورده شده است:

فایل تصویری کارت ملی، فیش حقوقی و عکس پرسنلی: افراد در صورتی که می خواهند روند دریافت کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی را به صورت آنلاین طی کنند باید ابتدا از مدارک خود عکس برداری نمایند. تصویر موارد خواسته شده باید فرمت JPG داشته و حداکثر حجم آن رعایت شود که حجم عکس کارت ملی و فیش حقوقی باید حداکثر 200 کیلوبایت و حجم عکس پرسنلی حداکثر 50 کیلوبایت باشد.

آدرس و کد پستی: یکی دیگر از مدارک لازم برای دریافت کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی آدرس و کد پستی سرپرست خانوار است که باید به شکل دقیق و صحیح در فرم ثبت نام وارد گردد.

شماره تلفن همراه: وارد کردن شماره تلفن همراه داوطلب در فرم نام نویسی برای عضویت و دریافت کارت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ضروری می باشد و داوطلب باید شماره تلفن همراه خود یا یکی از نزدیکان درجه یک را درج نماید.

کارت بانکی: پرداخت هزینه صدور کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت اینترنتی انجام شده و به همین دلیل افراد باید هنگام ثبت نام، کارت بانکی خود را در دسترس داشته باشند. بدیهی است که رمز پویای آن نیز باید فعال به حساب بیاید تا بتوان پرداخت هزینه الکترونیک را انجام داد.

افراد پس از پر کردن فرم ثبت نام کانون بازنشستگان تامین اجتماعی و پرداخت هزینه معمولا یک رسید دریافت می کنند که باید آن را تا روز صدور و گرفتن کارت عضویت همراه خود نگه دارند. جهت پیگیری وضعیت صدور مدرک مربوطه داوطلبان می توانند به سایت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در استان خود مراجعه کرده و یا با آنان در تماس باشند.


ثبت نام کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی


نحوه ثبت نام کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، هم به صورت حضوری و هم به صورت اینترنتی، ممکن و میسر می باشد. به عنوان مثال، ثبت نام کانون بازنشستگان تامین اجتماعی آذربایجان غربی حضوری و رشت اینترنتی می باشد. البته، ثبت نام اینترنتی، صرفا در صورتی قابل انجام خواهد بود که سایت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان فرد بازنشسته، این امکان را در سامانه خود، طراحی و پیش بینی کرده باشد.

در ثبت نام کانون بازنشستگان تامین اجتماعی​ برای دریافت کارت به صورت حضوری، متقاضی باید، با در دست داشتن اصل مدارک مورد نیاز، اعم از کارت ملی، فیش حقوقی، حکم بازنشستگی و سایر مدارکی که در تیتر پیشین ذکر شد، به آدرس کانون بازنشستگان شهر خود، مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرم دریافت کارت عضویت هوشمند کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، اقدام نماید و پس از پرداخت هزینه و بررسی فرم توسط مسئول مربوطه، منتظر دریافت کارت عضویت خود باشد.

به عنوان مثال بازنشستگان سنندج، برای ثبت نام کانون بازنشستگان تامین اجتماعی کردستان و دریافت کارت عضویت، باید به صورت حضوری به کانون مراجعه کنند، چرا که تا کنون، سایتی مخصوص برای کانون بازنشستگان این استان، راه اندازی نشده است.

در ثبت نام کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی​ به صورت غیر حضوری یا اینترنتی، باید در نظر داشت که این امر در صورتی امکان پذیر است که این امکان، در سامانه کانون بازنشستگان استان مد نظر فرد بازنشسته، پیش بینی شده باشد. در این شرایط، متقاضی باید، آدرس سایت سامانه را جستجو کرده و با طی کردن مراحل، نسبت به ثبت نام و ثبت درخواست دریافت کارت عضویت خود، اقدام کند.

در ابتدا، فرد باید، آدرس سایت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی خراسان رضوی و مشهد www.ekanon.ir را در مرورگر خود جستجو نماید و بر روی گزینه عضویت (دریافت کارت هوشمند) کلیک کند.

ثبتنام

در این گام از ثبت نام کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تمامی ضوابط و شرایط دریافت کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد، برای متقاضیان شرح داده می شود و فرد باید، موافقت خود با آن ها را اعلام نماید.

ثبتنام

سپس، در این صفحه، متقاضی باید، مشخصات هویتی خود، اطلاعات تماس و اطلاعات دقیق پستی را وارد نموده و مدارک مورد نیاز، اعم از کارت ملی، فیش حقوقی و حکم بازنشستگی را بارگذاری کرده و بر روی گزینه آبی رنگ تایید فرم، کلیک کند.

ثبتنام

پس از طی نمودن این مراحل، فرد وارد درگاه پرداخت خواهد شد و با پرداخت هزینه، درخواست فرد، ثبت نهایی می گردد و متقاضی باید، منتظر ارسال کارت، از سوی کانون بازنشستگان، باشد و در این اثنا، فرد می تواند با مراجعه به همین سایت و انتخاب گزینه پیگیری ثبت نام، با وارد کردن کد ملی و کد مستمری خود، وضعیت ثبت نام کارت عضویت خود را پیگیری کند.


تمدید کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی


کارت های عضویت صادره از سوی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، دارای تاریخ اعتبار معینی بوده و پس از منقضی شدن تاریخ، اعتبار نخواهند داشت، لذا، بازنشسته گرامی، باید در اولین فرصت و قبل از انقضا، نسبت به تمدید کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، اقدام نماید.

تمدید کارت عضویت هوشمند کانون بازنشستگان تامین اجتماعی نیز همانند ثبت نام آن، به دو صورت حضوری و غیر حضوری یا همان اینترنتی، ممکن و میسر می باشد و فرد، می تواند، با مراجعه به سایت کانون بازنشستگان استان و شهرستان خود، از ارائه خدمات حضوری و غیر حضوری تمدید کارت، اطلاعات کسب کند.

برای تمدید کارت به صورت حضوری، متقاضی باید، با در دست داشتن کارت عضویت قدیمی و سایر مدارکی نظیر کارت ملی، فیش حقوقی و حکم بازنشستگی، به آدرس کانون در شهر و استان خود، مراجعه و با ارائه مدارک و در صورت نیاز پرداخت هزینه، نسبت به تمدید کارت عضویت، اقدام کند.

برای تمدید کارت به صورت اینترنتی و غیر حضوری نیز متقاضی باید، آدرس سایت کانون استان و شهرستان مد نظر خود را انتخاب کرده و پس از ورود به پرتال یا عضویت در سایت، درخواست تمدید کارت عضویت خود را ثبت نماید و در صورت نیاز، نسبت به بارگذاری مدارک و پرداخت هزینه، اقدام کند.


مزایای کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی


داشتن کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، مزایایی داشته که همین امر، بازنشستگان را ترغیب می نماید تا نسبت به ثبت نام و دریافت این کارت، اقدام کنند. لذا، در این تیتر، مزایای کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی که به آن، وام بانک رفاه مستمری‌ بگیران یا وام ضروری نیز می گویند، همچنین، بهره مندی از خدمات درمانی رایگان در مراکز وابسته و طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی، از مزایای کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، می باشد.

همچنین، باید در نظر داشت، بسیاری از خدماتی که به بازنشستگان، به صورت تسهیلات ارائه می شود، مستلزم ارائه این کارت، خواهد بود. درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی، مراحل و شرایط مخصوص به خود را دارد که تمامی افراد متقاضی ثبت این درخواست، باید با آن، آشنا باشند


سخن آخر


در این مقاله راجع به کارت عضویت کانون بازنشستگان،روش ثبتنام و تمدید آن پرداختیم از اینکه تا آخر این مقاله با ساعد نیوز همراه بودید از شما متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو