آموزش غیر فعال کردن ناچ گوشی با چند روش مختلف

آموزش غیر فعال کردن ناچ گوشی با چند روش مختلف


منبع: آرگا

1

1402/11/3

15:08


غیر فعال کردن ناچ گوشی کار دشوار یا غیر ممکنی نیست و می توان به کمک روش هایی که در این مطلب اشاره می شود این کار را انجام دهید. با ما همراه باشید.

شرکت های سازنده گوشی های همراه طراحی مستقل و مخصوص به خود را در ارائه ناچ دارند. با توجه به این که ناچ مقداری فضای نمایشگر را احاطه می کند تجربه جالبی برای کاربران ندارد. در این مطلب با روش غیر فعال کردن ناچ گوشی آشنا خواهید شد.

روش های غیر فعال کردن ناچ گوشی

به علت این که ممکن است هر گوشی هوشمندی در مدل ها با هم تفاوت داشته باشند شرکت های سازنده گوشی همراه معمولا هر یک طراحی مستقل و مخصوص خود را در ارائه ظاهر ناچ برای این محصولات دارند. با توجه به این که ناچ همیشه قسمت قابل توجهی از نمایشگر را در بر می گیرد، تجربه چندان جالبی برای کاربران ندارد.

حتی در مورد بهترین گوشی های آیفون نیز کاربران از این موضوع انتقاد دارند. اگر شما هم حساسیت بسیاری به حضور ناچ دارید یعنی موقع تماشای فیلم، ویدیو و … تمایلی به وجود ناچ در تصویر ندارید بی شک این موضوع آزاردهنده است. زیرا حواس را پرت کرده و کلافه کننده می باشد.

از این رو بیشتر افراد به دنبال روشی برای مخفی سازی ناچ گوشی هوشمند می باشند. هنگامی که دوربین های سلفی ظهور یافتند فناوری خیلی جزئی داشتند و علیرغم کیفیت و فناوری پایین همواره بیرون از بخش نمایشگر تعبیه می شدند. این موضوع در مورد گوشی های لمسی نیز صادق است.

زیرا در همان سال های ابتدایی دوربین سلفی از نمایشگر جدا بود. در حقیقت هیچ یک از گوشی های هوشمند در آغاز نمایشگرشان کل صفحه را نمی پوشاند. به این معنی که بهترین پرچمداران برند سامسونگی یا آیفون همه صفحه نمایش محدودی داشته و کسی به غیر فعال کردن ناچ گوشی فکر نمی کرد.

تا این که فناوری نمایشگر ها به سرعت پیشرفت پیدا کرد و فناوری اولد روی کار آمد. بعد از آن بیشتر شرکت های مطرح گوشی های هوشمند فناوری سوپر آمولد را استفاده کردند. این فناوری سبب می شد کل صفحه گوشی با نمایشگر پوشش یابد. یعنی شبیه مدل های قدیمی دیگر حاشیه بالا و پایین گوشی از صفحه نمایشگر خالی نبود و کل صفحه را نمایشگر احاطه می کرد.

ولی مشکلی که وجود داشت تعبیه دوربین سلفی و سنسورها بود. بعد از این طراحان و حتی کاربران به دنبال روشی برای مخفی سازی و غیر فعال کردن ناچ گوشی بودند و هنوز هم ادامه دارد.

مشکلات طراحی دوربین سلفی

تعبیه دوربین سلفی در نمایشگر های سوپر امولد به چالش بزرگی در طراحی گوشی هوشمند تبدیل شد. حتی برخی شرکت ها نظیر هواوی به جای یافتن راهکار یا روش غیر فعال کردن ناچ گوشی ایده های نو ارائه دادند. به طور مثال در گوشی هواوی پی اسمارت زد دوربین سلفی مخفی تعبیه شد. به این صورت که دوربین سلفی فرم کشویی داشت و به هیچ وجه پنل نمایشگر را اشغال نمی کرد.

ولی این ایده باز هم ایرادهایی داشت زیرا با یک ضربه کوچک از رده خارج می شد. در حقیقت طراحی دوربین سلفی و سنسورهای گوشی هوشمند در سال های اخیر با تغییرات زیادی همراه شده است. ولی در واقع تحولات خاصی در این زمینه برای رفع مشکلات یاد شده روی نداد زیرا هنوز دردسر ناچ در نمایشگر وجود دارد.

مثلا در گوشی آیفون ۱۳ تنها عرضش کمتر شده و در سری جدید حضور دارند. ولی کاربران بسیاری هنوز به دنبال غیر فعال کردن ناچ گوشی خود هستند.

انواع ناچ رایج

پیش از اشاره به روش های غیر فعال سازی ناچ گوشی بد نیست که با انواع ناچ گوشی اندرویدی نیز آشنا شوید.

ناچ حفره ای

در حال حاضر بهترین و زیباترین دوربین سلفی به مدل پانچ یا حفره ای مربوط است که درون پنل نمایشگر قرار دارند. از آن جا که تنها یک حفره کوچک درون صفحه نمایشگر قرار دارد به ندرت کاربر به فکر مخفی کردن آن می افتد. زیرا ناچ آزاردهنده ای نبوده و تنها یک حفره کوچک دیده می شود.

احتمالا برای شما جالب است که طراحی مدل ناچ حفره ای در بخش مرکزی نمایشگر یا در گوشه سمت راست یا چپ گوشی هوشمند تعبیه می شود. با توجه به نظرسنجی ها معمولا گوشی های با ناچ حفره ای در مرکز محبوب تر بوده که در نسخه های پرچمدار مشاهده می شود.

ناچ دوبل

طراحی و ساخت ناچ در چند سال اخیر متنوع بوده و در ناچ دوبل دو حفره مجزا مقابل هم قرار می گیرند. برای مقایسه آن با ناچ قطره ای به ارتفاع آن ها باید اشاره کرد. در فناوری دوبل دو حفره روی هم قرار دارند ولی در نسخه قطره ای تنها یک حفره وجود داشته که عرض بیشتری نسبت به ناچ دوبل دارد.

ولی با توجه به این که ناچ دوبل درون نمایشگر وجود ندارد باز هم نمی توان آن را گزینه مناسبی از نظر طراحی دانست. از این رو اکثر کاربران باز هم به دنبال روشی برای مخفی کردن آن هستند.

ناچ قطره ای

اکثر گوشی های اندرویدی امروزی به ناچ قطره ای مجهز است و از آن جا که ظاهر چندان زیبایی ندارد. معمولا کاربران به دنبال مخفی کردن آن از صفحه نمایشگر هستند. زیرا از نظر بصری جذاب نبوده و از نمایشگر هم به نوعی جدا است و داخل آن قرار ندارد. در حقیقت این مدل ناچ در گوشی های میان رده یا پایین رده دیده می شود.

البته به این معنی نیست که همه گوشی های با این ناچ سطح پایین هستند. اما کاربران بسیاری هم با این موضوع مشکلی نداشته و به دلیل قیمت پایین این گوشی ها را خریداری می کنند.

ناچ جانبی

اگرچه در حال حاضر این مدل ناچ در گوشی های اندرویدی کمتر مشاهده می شود ولی در برخی دستگاه ها یافت می شود. ایده ناچ از همان آغاز تا به حال زیبایی ظاهری در گوشی های هوشمند نداشته و از آنجا که بیشتر کاربران به دنبال روشی برای مخفی سازی آن هستند به نوعی این ایده شکست خورده است.

ناچ جانبی به جای قرار گیری در مرکز گوشی در قسمت چپ یا راست آن قرار دارد. بی شک این موضوع کاربر را کلافه می کند و حتی ممکن است سبب افت فروش محصول گردد.

مخفی کردن ناچ

پیشتر نیز اشاره شد که حضور ناچ موجب نارضایتی کاربران بوده است. از این رو بیشتر افراد به دنبال روشی برای غیر فعال کردن آن هستند. این امر درباره گوشی های اندرویدی و آیفون یکسان می باشد. خوشبختانه دو روش برای انجام این کار وجود دارد تا مشکل حضور ناچ را رفع کنید.

روش اول این که به تنظیمات گوشی بروید. در تنظیمات اسمارتفون های اندرویدی امکان مخفی سازی آن وجود دارد. یعنی توسط این تنظیمات فضای مشکی رنگی در بالای نمایشگر ایجاد و ناچ به خوبی مخفی می شود. به این ترتیب به قسمت تنظیمات گوشی رفته و روی گزینه Notch کلیک کنید.

در ادامه گزینه Hide notch را انتخاب کنید. با این کار به راحتی ناچ گوشی مخفی می شود و این دغدغه برطرف می شود. روش دوم برای مخفی سازی ناچ گوشی استفاده از نرم افزار Nacho Notch است. با استفاده از این برنامه می توان به راحتی مشکل ناچ گوشی را حل کرد.

این نرم افزار را از گوگل پلی دانلود و نصب کرده و از امکاناتش بهره مند شوید. برنامه Nacho Notch رایگان بوده و به پرداخت هزینه نیاز نیست.

سخن پایانی

مخفی کردن ناچ گوشی کار دشوار و غیر ممکنی نبوده و می توان به راحتی این کار را انجام داد. توسط راهکارهای اشاره شده در این مطلب به راحتی قادر به رفع مشکل بوده و ناچ گوشی اندرویدی خود را غیر فعال می کنید. همچنین در پایان برای آشنایی با نحوه غیر فعال کردن تبلیغات گوشی و غیر فعال کردن نوتیف در آیفون روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو