مقایسه آیفون ۱۴ و ۱۵ و بررسی یک چالش شیرین برای طرفداران آیفون

مقایسه آیفون ۱۴ و ۱۵ و بررسی یک چالش شیرین برای طرفداران آیفون


منبع: آرگا

4

1402/6/31

15:08


این که گوشی انتخاب کنیم تا بهترین ویژگی ها را در اختیار قرار دهد می تواند چالش برانگیز باشد. اگر بین انتخاب آیفون ۱۴ یا آیفون ۱۵ تردید دارید در این مطلب به مقایسه آیفون ۱۴ و ۱۵ خواهیم پرداخت.

گوشی های آیفون ۱۴ و ۱۵ دو محصولی هستند که با فناوری های پیشرفته و کیفیت ساخت بالا در بین کاربران محبوبیت بالایی دارند. از این رو در انتخاب این گوشی ها ممکن است دچار تردید شوند. در ادامه به مقایسه آیفون ۱۴ و ۱۵ پرداخته تا با آگاهی بیشتری دست به انتخاب بزنید.

بررسی و مقایسه آیفون ۱۴ و ۱۵

انتخاب نوع گوشی که بهترین قابلیت ها را در اختیار قرار دهد، می تواند تصمیم چالش برانگیزی باشد. افرادی که به فناوری به ویژه محصولات اپل علاقمند هستند این مطلب می تواند راهنمایی مفیدی برای آن ها باشد زیرا با هدف مقایسه آیفون ۱۴ و ۱۵ گردآوری شده است.

آیفون ۱۴ و ۱۵ دو گوشی پرچمداری هستند که در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب عرضه شدند.هر دو گوشی با توجه به فناوری های پیشرفته و کیفیت ساخت بالا در بین کاربران محبوبیت فراوانی دارند. ولی آیا مقایسه و اطلاع از تفاوت آیفون ۱۴ و ۱۵ می تواند در تصمیم گیری کاربران تاثیری بگذارد؟ در ادامه با مقایسه این دو گوشی به جزئیات مختلفی از آن ها پی می برید.

این دو اسمارتفون در برخی مشخصات شباهت دارند ولی در مواردی نیز با تفاوت های قابل توجهی همراه هستند.

طراحی و کیفیت ساخت

در مقایسه آیفون ۱۴ و ۱۵ از نظر طراحی می توان گفت یکی از اصلی ترین تفاوت های طراحی این دو گوشی جنس قاب آن ها می باشد. در آیفون ۱۴ یک قاب استیل ضد زنگ با لبه های ۹۰ درجه به کار رفته است. این طرح شبیه آیفون ۱۳ بوده و ظاهری مدرن و ظریف برای گوشی ایجاد می کند.

این در حالی است که آیفون ۱۵ طراحی جدیدتری دارد و نسبت به آیفون ۱۴ ظاهر گوشی بهبود یافته است. آیفون ۱۵ قاب مسطح و بدنه ای باریک با ضخامت ۷.۶۵ میلی متر دارد. در مقابل آیفون ۱۴ از قاب گرد و بدنه ای با ضخامت ۷.۴ میلی متر بهره می برد. این تغییرات در طراحی سبب شده که قاب آیفون ۱۵ به مراتب از آیفون ۱۴ قوی تر و مقاوم تر به نظر برسد.

آیفون ۱۵ از یک قاب فلزی استفاده می کند ولی از جنس تیتانیوم می باشد. تیتانیوم فلزی بسیار محکم و بادوام می باشد که در مقابل خوردگی و خراش بسیار مقاوم است. در ضمن تیتانیوم سبک تر از استیل ضد زنگ بوده از این رو آیفون ۱۵ نسبت به آیفون ۱۴ اندکی سبک تر است.

لبه های آیفون ۱۵ هم تاحدودی خمیده تر از لبه های گوشی آیفون ۱۴ می باشد. این طراحی سبب می شود گوشی راحت تر در دست قرار گرفته و سر نخورد. همچنین آیفون ۱۵ در مقایسه با آیفون ۱۴ اندکی سنگین تر و ضخیم تر بوده که به علت استفاده از قابل تیتانیومی می باشد که از قابل استیل ضد زنگ کمی ضخیم تر است.

آیفون ۱۵ با ضخامت ۸ میلی متر حدود ۱۸۰ گرم وزن دارد و آیفون ۱۴ با ضخامت ۷.۷ با وزنی حدود ۱۷۳ گرم عرضه شده است.

نمایشگر

آیفون ۱۴ از نمایشگر ۶.۱ اینچی اولد با رزولوشن ۱۱۷۰*۲۵۳۳ پیکسل و نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز بهره می برد.  همچنین آیفون ۱۵ از نمایشگر ۶.۱ اینچی اولد با رزولوشن ۱۱۷۰*۲۵۳۳ پیکسل و نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز برخوردار است. با این وجود گفته شده نمایشگر آیفون ۱۵ از فناوری جدیدی بهره می برد که سبب افزایش روشنایی و کنتراست می گردد.

به این معنی که نمایشگر آیفون ۱۵ با ارائه تصاویر با فرکانس بالاتر نسبت به آیفون ۱۴ تجربه بهتری از بازی و ویدیوها را ارائه می دهد. در آیفون ۱۵ نمایشگری با فرکانس بالاتر به کار رفته است. این صفحه نمایش با اسم پرو موشن با فرکانس ۱۲۰ هرتز عرضه می شود.

این فرکانس بیشتر سبب افزایش روانی عملکرد دستگاه شده و هنگامی که کاربر محتوای نمایشگر را نگاه می کند تصاویر با کیفت و روانی بیشتری به نمایش در می آیند. به طور کلی نمایشگر از ویژگی مهم آیفون ها به شمار می رود و در آیفون ۱۵ بهبودهایی در این قسمت دیده می شود.

این بهبودها شامل افزایش نسبت تصویر به صفحه نسبت به آیفون ۱۴ و افزایش نسبت کنتراست می باشد. همچنین دقت و رنگ های نمایشی بهبود یافته و نسبت به نسخه قبلی افزایش سرعت را شاهد هستیم.  آیفون ۱۵ از نمایشگر اولد سوپر رتینا ایکس دی آر بهره می برد که فناوری دالبی ویژن با حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت نیز آن را همراهی می کند.

البته این روشنایی در مقابل نور آفتاب می تواند تا دو هزار نیت یعنی دو برابر آیفون ۱۴ افزایش پیدا کند. به گفته اپل روی نمایشگر آیفون ۱۵ محافظ سرامیک شیلد به کار رفته و مدعی است این صفحه نمایش از هر شیشه دیگری که روی دیگر گوشی های رقیب قرار دارد مقاوم تر می باشد.

دوربین

آیفون ۱۴ به دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسل و دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل مجهز است. در حالی که آیفون ۱۵ از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسل( شبیه آیفون ۱۴ پرو سال قبل) با دیافراگم ۱.۶ و دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل در پنل پشتی بهره می برد. دوربین اصلی آیفون ۱۵ سنسور بزرگتر و دیافراگم بازتری دارد که سبب افزایش کیفیت تصاویر در شرایط نوری کم می شود.

دوربین دوگانه آیفون ۱۵ از قابلیت زوم اپتیکال ۳ برابر بهره می برد و تصاویر را با افزایش کیفیت و بدون کاهش رزولوشن بزرگتر می نماید. در حالی که دوربین آیفون ۱۴ به قابلیت زوم اپتیکال دو برابر مجهز بوده و این تفاوت در دوربین های دوگانه موجب افزایش قابلیت عکاسی و فیلمبرداری در آیفون ۱۵ نسبت به آیفون ۱۴ می گردد.

به این ترتیب کاربران می توانند تصاویر باکیفیت و وضوح بیشتری را از آیفون ۱۵ به دست آورند. ضمنا آیفون ۱۵ به فناوری سوپر رزولوشن در فیلمبرداری مجهز بوده و از طریق آن فیلم ها با کیفیت بیشتری ضبط می شوند. در حالی که آیفون ۱۴ فاقد این قابیت می باشد.

بنابراین دوربین هم از تفاوت های مهم آیفون ۱۴ و ۱۵ می باشد. در آیفون ۱۵ بهبودهایی در دوربین از جمله بهبود دید در شب، تصویربرداری با وضوح بیشتر و افزایش سرعت فوکوس و پردازش تصویر اعمال شده است. در ضمن دوربین اصلی آیفون ۱۵ با فناوری LiDAR همراه است که به عنوان یک سنسور تعبیه شده است.

این فناوری به دوربین کمک کرده تا در شرایط نوری کم، تصاویر باکیفیت تر و دقیق تر به ثبت برسند. در ضمن این تکنولوژی کمک می کند تا در تشخیص عمق و فضا بهتر عمل کرده و کاربر این امکان را دارد تا از قابلیت واقعیت افزوده تجربه بهتری داشته باشد. گفتنی است دوربین اصلی آیفون ۱۵ دارای فاصله کانونی ۲۶ میلی متر و پیکسل های ۲ میکرومتری ۴ گانه می باشد.

سخت افزار

آیفون ۱۴ به تراشه A15 بایونیک مجهز است که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. این تراشه از ۶ هسته پردازشی شامل ۴ هسته قوی برای پردازش های سنگین و ۲ هسته ضعیف برای پردازش های سبک می باشد. در ضمن دارای یک پردازنده گرافیکی ۵ هسته ای و یک موتور عصبی ۱۶ هسته ای است.

به گفته اپل تراشه مذکور تا ۵۰ درصد سریعتر از رقبا می باشد. در تست ها تراشه A15 در زمینه های مختلف شامل بازی، اجرای برنامه و پردازش گرافیکی عملکرد خیلی خوبی نشان داد. آیفون ۱۵ نیز به این تراشه مجهز بوده ولی گفته شده این تراشه با بهینه سازی های جدید همراه شده که سبب افزایش عملکرد دستگاه می شود. از جمله:

  • بهبود عملکرد پردازنده گرافیکی
  • استفاده از فناوری جدیدتر ساخت جهت افزایش کارایی و کاهش مصرف انرژی
  • بهینه سازی های نرم افزاری

با توجه به این بهینه سازی ها انتظار می رود آیفون ۱۵ در زمینه هایی همچون اجرای بازی، برنامه و پردازش گرافیکی نسبت به آیفون ۱۴ عملکرد بهتری داشته باشد. در ادامه به جزئیات بیشتر در مورد بهینه سازی های پردازنده A15 در آیفون ۱۵ اشاره می شود:

  • تکنولوژی ساخت جدیدتر: اپل از تکنولوژی ساخت ۵ نانومتری TSMC برای پردازنده A15 بایونیک استفاده نموده و این فناوری در مقایسه با فناوری ۵ نانومتری به کار رفته در پردازنده‌های A14 بایونیک کارایی و عملکرد بهتری ارائه می دهد.
  • بهبود عملکرد پردازنده گرافیکی: پردازنده گرافیکی A15 بایونیک در آیفون ۱۵ به ۵ هسته ارتقا پیدا کرده است. این افزایش تعداد هسته‌ها سبب افزایش عملکرد پردازنده گرافیکی می گردد.
  • بهینه سازی های نرم افزاری: اپل با انجام این کار برای پردازنده A15 بایونیک، عملکرد این پردازنده را بهبود داده است.

به طور کلی به نظر می رسد پردازنده A15 بایونیک در گوشی آیفون ۱۵ عملکرد خیلی خوبی ارائه خواهد داد و می تواند نیازهای کاربران را پاسخگو باشد.

اتصالات

آیفون ۱۴ و ۱۵ هر دو از اتصالات بی سیم وای فای ۶ و شبکه فایوجی بهره می برند. ولی در آیفون ۱۵ اپل فناوری mmWave را برای اتصال به شبکه های فایوجی به کار برده است. این فناوری امکان اتصال به نسل پنجم شبکه اینترنتی را با سرعت بیشتری فراهم می کند. در ضمن آیفون ۱۵ از سیمکارت دو گانه برخوردار است که همزمان با دو شماره تلفن مختلف کار می کند. این قابلیت در آیفون ۱۴ حضور ندارد. در ضمن آیفون ۱۴ از پورت لایتنینگ بهره می برد ولی آیفون ۱۵ به پورت یو اس بی سی مجهز است.

حافظه رم و ذخیره سازی

آیفون ۱۵ با حافظه های داخلی ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت ارائه می شود. در ضمن، برای این گوشی حافظه رم ۶ گیگابایت در نظر گرفته شده است که سرعت و عملکرد بهتری ارائه می دهد. در مقابل آیفون ۱۴ با حافظه های داخلی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت ارائه می شود.

باتری

آیفون ۱۴ از باتری با ظرفیت ۳۰۹۵ ملی آمپر ساعت بهره می برد. در حالی که آیفون ۱۵ به باتری با ظرفیت ۳۲۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز است. گفته شده باتری آیفون ۱۵ از فناوری جدیدتری استفاده که سبب افزایش طول عمر باتری می شود. به این ترتیب باتری نیز از تفاوت های دیگر آیفون ۱۴ و ۱۵ می باشد.

در آیفون ۱۵ اپل باتری را با بهبودهایی همراه کرده که سبب کاهش مصرف انرژی توسط دستگاه می گردد. بهبودهای اعمالی شامل افزایش ظرفیت باتری و بهبود در مصرف انرژی از طریق تراشه می باشد. به این ترتیب مصرف انرژی گوشی نیز کاهش می یابد.

همچنین اپل فناوری فست شارژ مگ سیف ۲ را در آیفون ۱۵ به کار گرفته که سبب شارژ سریعتر این گوشی می شود. یکی از مشکلاتی که کاربران گوشی های هوشمند با آن مواجه هستند، مصرف باتری می باشد. در آیفون ۱۵ امکان شارژ سریع و شارژ بی سیم فراهم بوده و کاربر می تواند به سرعت باتری دستگاه را شارژ نماید.

سخن پایانی

با توجه به مقایسه صورت گرفته در مجموع آیفون ۱۵ نسبت به آیفون ۱۴ بهتر به نظر می رسد. زیرا با پیشرفت های قابل توجهی همراه شده است. این پیشرفت ها شامل پردازنده بهینه سازی شده، دوربین اصلی با سنسور بزرگتر، ظرفیت باتری بیشتر و پورت یو اس بی سی می باشد.

البته هر چند گوشی آیفون ۱۵ برتری هایی نسبت به آیفون ۱۴ دارد ولی این برتری ها برای تمام کاربران اهمیت ندارد. می توان گفت آیفون ۱۴ همچنان یک گوشی هوشمند عالی بوده که با قیمت کمتری نسبت به آیفون ۱۵ عرضه می شود. در ضمن طراحی آشنا تر و لبه های صاف تری داشته که برخی کاربران آن را ترجیح می دهند.

در نهایت این که کدام گوشی بهتر است به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد. اگر عملکرد بهتر و عمر باتری بیشتر مدنظر شما است آیفون ۱۵ گزینه عالی است و اگر با قیمت کمتر گوشی با طراحی آشناتر را ترجیح می دهید آیفون ۱۴ انتخاب خوبی خواهد بود.

در پایان اگر علاقمند به های بیشتری از مجله آرگا هستید با کلیک روی لینک از دیگر مقالات مرتبط در این زمینه بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو