بررسی وان پلاس اوپن و کیفیت سخت افزاری و قابلیت فنی آن

بررسی وان پلاس اوپن و کیفیت سخت افزاری و قابلیت فنی آن


منبع: آرگا

1

1402/10/13

15:12


گوشی وان پلاس اوپن سرانجام پس از گمانه زنی های بسیار وارد بازار شده است. در این مطلب به بررسی وان پلاس اوپن می پردازیم تا با مشخصات و قابلیت های این اسمارتفون بیشتر آشنا شوید.

مدت زیادی بود که علاقمندان به گوشی های تاشو منتظر ارائه گوشی جدید شرکت وان پلاس بودند. سرانجام وان پلاس اوپن با نمایشگرهای عالی و با هدف رقابت با گلکسی زد فولد ۵ راهی بازارهای جهانی شد. در ادامه به بررسی وان پلاس اوپن پرداخته تا ببینیم مشخصات و قابلیت های این اسمارتفون رقیب جدی برای سامسونگ محسوب می شوند یا خیر؟

معرفی و بررسی وان پلاس اوپن

سرانجام بعد از ماه ها گمانه زنی در مورد گوشی وان پلاس اوپن این اسمارتفون زیبا روانه بازار جهانی شد. وان پلاس اوپن با نمایشگر عالی با هدف رقابت با گلکسی زد فولد ۵ ارائه شده است. ولی آیا این اسمارتفون می تواند رقیب جدی برای سامسونگ شود؟

شایان ذکر است وان پلاس اوپن نخستین گوشی تا شدنی این شرکت است که مشابه گوشی های سری زد فولد و پیکسل فولد ساخته شده است. این گوشی از هر نظر دارای مشخصات مورد نیاز برای رقابت با گوشی های تاشو شرکت های رقیب مانند گوگل پیکسل فولد و گلکسی زد فولد ۵ می باشد.

از نمایشگر و دوربین های رده بالا گرفته تا باتری بزرگ و تراشه قدرتمند همگی در این گوشی جمع شده است ولی در دنیای اسمارتفون های تاشو این موارد به تنهایی ضامن موفقیت یک گوشی نیستند. در ادامه به بررسی وان پلاس اوپن پرداخته تا با مشخصات و قابلیت های آن بیشتر آشنا شوید.

طراحی و کیفیت ساخت

با توجه به بررسی ها می توان گفت وان پلاس اوپن در مقایسه با سایر رقبایش از لحاظ طراحی یکی از بهترین ها می باشد. این گوشی ظاهر متفاوت و زیبایی دارد و از همه مهمتر کیفیت ساخت آن هم در بالاترین حد ممکن قرار دارد. جنس قاب و بدنه گوشی از آلیاژ تیتانیوم و مولیبدن است که به گفته شرکت سازنده از فلز مقاومت و دوام بیشتری دارند و در عین حال دارای وزن کمتری هم می باشند.

جدا از جنس مواد استفاده شده، قاب این گوشی تخت بوده و با یک پوشش مات همراه است. ولی وان پلاس مدعی است  مهمترین قطعه یعنی لولای گوشی تا ۵۰ درصد وزن کمتری نسبت به رقبا دارد.

نمایشگر کاور هم از یک پوشش محافظ جدید به اسم سرامیک گارد استفاده می کند که ۲۰ درصد در مقابل ضربات مقاومت بیشتری از گوریلا گلکس ویکتوس داشته ولی در پنل پشتی بسته به رنگ گوشی جنس متفاوتی در آن به کار رفته است. رنگ مشکی گوشی وان پلاس اوپن پوشش چرم طبیعی دارد ولی سایر رنگ ها به پنل شیشه ای مجهز هستند.

در ضمن بررسی ها نشان می دهد نمایشگر داخلی وان پلاس اوپن مانند رقبا از یک لایه نازک شیشه به همراه پوشش محافظ پلاستیکی ساخته شده تا گرد و غبار را از قطعات داخلی صفحه نمایش دور نگه دارد. همچنین این گوشی با گواهی IPX4 عرضه شده از این رو در مقابل پاشش قطرات آب مقاوم است.

وان پلاس اوپن در دو رنگ مشکی و سبز راهی بازار شده که مدل مشکی حدود ۲۳۹ گرم وزن دارد و مدل سبز رنگ نیز ۲۴۵ گرم وزن دارد. هر دو این گوشی ها از زد فولد سامسونگ سبک تر می باشند.

نمایشگرهای گوشی

در بخش قبلی تا حدودی نمایشگر وان پلاس اوپن مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه باید گفت پنل نمایشگر داخلی یک صفحه بزرگ ۷.۸۲ اینچی اولد است. صفحه ای که سایز کاملا مناسب برای استفاده همزمان از چند برنامه را دارد. همچنین با رزولوشن ۲۴۴۰*۲۲۶۸ پیکسل تجربه بی نظیری از کار با گوشی را در اختیار قرار می دهد.

این پنل علیرغم روشنایی حداکثری ۲۸۰۰ نیت و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز تقریبا حاشیه های باریکی دارد و فقط یک حفره کوچک در بالا و سمت راست آن برای دوربین سلفی دیده می شود. در این نمایشگر اصلا نمی توان محل خم شدن پنل در وسط صفحه را حس کرد.

البته این بخش همچنان در بعضی زوایا و با تابش نور قابل مشاهده می باشد ولی در استفاده روزمره و عادی اصلا به آن پی نمی برید. موردی که بی شک یکی از اصلی ترین مزایای گوشی وان پلاس اوپن نسبت به گلکسی زد فولد ۵ است. نمایشگر کاور نیز پنل ۶.۳۱ اینچی اولد با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز می باشد که از حداکثر روشنایی ۲۸۰۰ نیت پشتیبانی دارد.

این نمایشگر هم حاشیه های تقریبا ظریفی داشته و در بالای آن یک حفره برای دوربین سلفی تعبیه شده است. خوشبختانه نمایشگر کاور با نسبت تصویر ۲۰:۹ همراه است و به راحتی می توانید از آن مانند یک گوشی عادی بهره بگیرید. رزولوشن این نمایشگر ۱۱۱۶*۲۴۸۴ پیکسل بوده نرخ نوسازی آن بین ۱۰-۱۲۰ هرتز متغیر است.

سخت افزار و نرم افزار

بررسی ها نشان می دهد وان پلاس اوپن از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ بهره می برد که تا قبل از معرفی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ قدرتمندترین تراشه اندروید برای سال ۲۰۲۳ به شمار می رفت. از سویی پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۴۰ نیز این گوشی را همراهی می کند که یکی از قوی ترین پردازنده های موبایلی دنیا محسوب می شود.

ولی باید اشاره کرد در بحث حافظه داخلی و رم این گوشی حق انتخاب زیادی ندارید و وان پلاس اوپن فقط با یک پیکربندی با حافظه داخلی و رم ۱۲/۵۱۲ گیگابایت ارائه می شود و از پیکربندی دیگر خبری نیست. در بخش نرم افزاری نیز این اسمارتفون با اندروید ۱۳ و رابط کاربری OxygenOS 13.2 ارائه می شود.

این نسخه از رابط کاربری قابلیت های مختلفی برای استفاده در فرم فاکتور منحصر به فرد وان پلاس اوپن دارد. در این لانچر تنظیمات نمایشگر همیشه روشن و صفحه قفل به طور یکپارچه برای هر دو نمایشگر اعمال شده ولی والپیپر را می توان برای هر صفحه نمایش به طور جداگانه تنظیم نمود.

در ضمن منوها و تنظیمات گوشی هم در هر دو پنل یکسان می باشد و تنها در نمایشگر اصلی در یک صفحه به گزینه های به مراتب بیشتری دسترسی خواهید داشت. در این رابط کاربری و در نمایشگر اصلی می توان به نوار وظیفه در قسمت پایین صفحه دسترسی داشت. در این نوار قابلیت دسترسی به برنامه فایل و برنامه هایی که اخیرا اجرا شده وجود دارد.

این گوشی می تواند چندین برنامه را به طور همزمان نمایش دهد. همچنین به پیکره بندی های مختلفی برای نحوه نمایش پنجره برنامه ها دسترسی خواهید داشت و می توانید آن را به صورت دلخواه نمایش دهید. البته در هر لحظه حداکثر می توان تا سه برنامه را به طور همزمان باز نگه داشت.

ولی خوشبختانه امکان ذخیره پیکره بندی های مختلف و اجرای آن ها در آینده هم وجود داشته و لازم نیست هر مرتبه چینش پنجره برنامه ها را خودتان انجام دهید.

دوربین عالی

با توجه به بررسی ها باید گفت نقطه قوت وان پلاس اوپن دوربین های آن است که حرف های زیادی برای گفتن دارند. این دوربین ها شامل یک لنز ۴۸ مگاپیکسل اصلی با دیافراگم ۱.۷ و سنسور لرزشگیر، لنز ۴۸ مگاپیکسل اولتراواید و لنز ۶۴ مگاپیکسل تله فوتو با زوم سه برابر هستند.در ضمن دوربین های سلفی نیز از لنزهای ۲۰ و ۳۲ مگاپیکسل بهره می برند.

به طور کلی شرکت سازنده تلاش نموده این گوشی از لحاظ دوربین متفاوت تر از دیگر محصولات بازار باشد. گفتنی است وان پلاس اوپن از ۵ دوربین بهره می برد که توسط Hasselblad توسعه یافته اند. دوربین اصلی به طور پیش فرض عکس ها را با وضوح ۱۲ مگاپیکسل به ثبت می رساند و باید گفت تصاویر کیفیت خیلی خوبی دارند. به طوری که دارای جزئیات بسیار زیاد بوده و رنگ ها بیش از حد اشباع نشده اند.

وان پلاس اوپن به خوبی توانسته تصاویر را پردازش و تصویری بدون نویز و با کنتراست بالا ارائه دهد. قابل توجه است رنج دینامیکی عکس ها بعضی مواقع بسیار گسترده و بعضی مواقع معمولی می باشد. از این رو برخی تصاویر ممکن است بیش از حد نوردهی شده باشند.

در ضمن باید خاطر نشان کرد عملکرد دوربین این گوشی در شب فوق العاده است. سطح جزئیات عکس ها به طور باورنکردنی بالا بوده و رنگ ها هم خیلی نزدیک به واقعیت هستند. این تصاویر به اندازه ای کیفیت خوبی دارند که به سختی می توان ایرادی در آن ها پیدا کرد.

دوربین تله فوتو را می توان بهترین دوربین این گوشی و شاید یکی از بهترین دوربین های تله فوتو تا به حال محسوب کرد. تصاویر این دوربین از لحاظ جزئیات، وضوح، نویز، پردازش رنگ ها در سطح حیرت آوری هستند و در عین حال کنتراست و رنج دینامیکی فوق العاده ای هم دارند.

دوربین تله فوتو در شب کمتر وارد مدار شده و فقط در صورتی که نور کافی وجود داشته باشد در حالت شب به عکاسی می پردازد. با این وجود همین عکس ها نیز از نظر سطح جزئیات، نویز، پردازش رنگ‌ها، رنج دینامیکی و کنتراست بسیار عالی هستند. ولی اگر حالت شب فعال نشود تصویری با رنج دینامیکی محدود و نوردهی کم به ثبت می رسد.

باتری

در مورد باتری گوشی وان پلاس اوپن شایان ذکر است که یک باتری با ظرفیت ۴۸۰۵ میلی آمپر ساعت بهره می برد و از شارژ سریع ۶۷ وات هم پشتیبانی دارد. این گوشی با توجه به باتری بزرگ و ضمنا تراشه بهینه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و نرخ نوسازی تطبیقی نمایشگرها، عملکرد خوبی از نظر شارژدهی نسبت به رقبا داشته و در این زمینه موفق عمل می کند.

سخن پایانی

در مجموع می توان گفت گوشی وان پلاس اوپن یکی از بهترین اسمارتفون های تاشو است که در طی چند سال اخیر مشاهده کرده ایم. این گوشی می تواند یک رقیب جدی و سرسخت برای گلکسی زد فولد ۵ به شمار رود. وان پلاس اوپن دارای طراحی زیبا و ظریف تری بوده و نمایشگرهای بهینه تری هم دارد.

در ضمن قدرت پردازشی و شارژدهی آن هم بسیار عالی می باشد. از همه مهمتر این که با دوربین های وان پلاس اوپن می توان در هر شرایط نوری تصاویری با کیفیت فوق العاده به ثبت رساند. در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با گوشی وان پلاس ۷ پرو و وان پلاس ۹ پرو روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو