بررسی گلکسی s24 ultra پرچم دار همه چیز تمام کره ای

بررسی گلکسی s24 ultra پرچم دار همه چیز تمام کره ای


منبع: آرگا

1

1402/11/16

15:03


گلکسی s24 ultra با بهبودهای جزئی ولی تاثیرگذار درصدد کسب لقب هوشمند ترین اسمارتفون دنیا می باشد. در این مطلب به بررسی گلگسی s24 ultra خواهیم پرداخت تا با قابلیت های آن بیشتر آشنا شوید.

کره ای ها عقیده دارند گلکسی s24 ultra می تواند دسترسی به هوش مصنوعی را راحت تر نماید. این کهکشانی تیتانیومی قصد دارد لقب هوشمند ترین اسمارتفون جهان را به خود اختصاص دهد و به عنوان نماینده اندروید با آیفون به رقابت بپردازد. در ادامه به بررسی گلکسی s24 ultra می پردازیم.

معرفی و بررسی گلکسی s24 ultra

گلکسی s24 ultra به عنوان نماینده اندروید و رقیب اصلی آیفون ۱۵ پرو حتی آیفون ۱۶ پرو مکس قصد دارد لقب هوشمند ترین اسمارتفون جهان را از آن خود نماید. این گوشی با بهبود های جزئی ولی اساسی به راحتی از پس پیکسل ۸ بر می آید. کره ای ها عقیده دارند گلکسی s24 ultra می تواند دسترسی به هوش مصنوعی را راحت تر نماید.

به این ترتیب استفاده از این فناوری جدید در بطن جامعه فراگیرتر می شود. سامسونگ ادعای بزرگی داشته ولی با آنچه که قبلا از قابلیت های هوش مصنوعی مشاهده کرده ایم گمان می رود دنیای موبایل به سویی حرکت می کند که در آن هوش مصنوعی حرف اول را بزند.

در بررسی پیکسل ۸ پرو به نظر می رسید هوشمندترین اسمارتفون دنیا باشد ولی اکنون بعد از گذشت چند ماه با آمدن گلکسی s24 ultra این لقب را از آن خود می کند. حتی اگر قسمت عمده ای از قابلیت هایی که ارائه می دهد بر بستر هوش مصنوعی گوگل است.

سامسونگ در اقدام حساب شده ای به جای این که هوش مصنوعی را به شکل اپلیکیشن مستقل به گوشی جدیدش اضافه کند آن را به هر یک از اپلیکیشن ها اضافه نموده تا کاربر از همان آغاز، حس آشنایی داشته باشد. بعضی قابلیت های هوش مصنوعی این اسمارتفون به حدی جذاب هستند که احتمالا برای افرادی که چندان با AI میانه ای ندارند جالب به نظر برسد. در ادامه با بررسی گلکسی s24 ultra همراه ما باشید.

محتویات جعبه

قبل از بررسی گلکسی s24 ultra بد نیست به محتویات جعبه آن نگاهی بیندازیم. جعبه اکنون کمی باریک تر شده و شامل سیم تایپ سی، گوشی، دفترچه راهنما و یک سوزن خارج کردن سیم کارت می شود و مطابق انتظار باید آداپتور به طور مجزا خریداری شود.

طراحی و کیفیت ساخت

در بررسی طراحی گلکسی s24 ultra قابل ذکر است که تمایز آن نسبت به نسل قبل بدنه تیتانیومی می باشد که در این زمینه شبیه مدل های آیفون ۱۵ پرو به حساب می آید. این اسمارتفون در چهار رنگ اصلی روانه بازار شده و در سایت سامسونگ امکان انتخاب سه رنگ دیگر نیز وجود دارد.

هر چند مدل های پرو آیفون ۱۵ به طرز محسوسی سبک تر از نسل قبل هستند اما برای گلکسی s24 ultra کاهش وزن زیادی صورت نگرفته است و فقط یک گرم سبک تر از قبل شده و به ۲۳۳ گرم رسیده است. تخت شدن نمایشگر از تغییرات مهم این گوشی است که استفاده از قلم را نیز لذت بخش تر نموده است. البته پنل پشتی هیچ فرقی با نسل قبل نداشته و همان طراحی دوربین مجددا تکرار شده است.

گلکسی s24 ultra فریم کاملا تیتانیومی داشته و برخلاف نسل پیشین از پوشش مات بهره می برد. این یعنی کمتر لک و اثر انگشت را جذب می کند. با در دست گرفتن این گوشی متریال بهتر آن به خوبی حس می شود. این فریم همچنان کمی انحنا دارد و برخلاف دو مدل گلکسی گلکسی s24 و گلکسی s24 پلاس طراحی کاملا تخت صورت نگرفته است.

قاب پشتی این اسمارتفون مشابه قبل شیشه ای بوده و کاملا شبیه S23 اولترا  دیده می شود و حتی لنزها هم در محل یکسانی نسبت به قبل قرار دارند. به نظر می رسد شباهت بسیار دو گوشی این موضوع را یادآوری می کند که کره ای ها زبان طراحی مشخصی را مدنظر قرار داده اند.

لنز دوربین این اسمارتفون شبیه قبل بدون فریم روی بدنه قرار دارد و کمی هم بیرون زدگی داشته که موضوع کاملا معقولی محسوب می شود. شیوه چیدمان لنزها زیبا به نظر می رسد و نبود فریم مشخص برای دوربین ها ظاهر کهکشانی جدید را کاملا پیوسته و یکپارچه نشان می دهد.

از نظر ضخامت گلکسی s24 ultra به ۸.۶ میلی متر رسیده تا حس و حال باریک و بهتری ارائه دهد. این کهکشانی جدید یک میلی متر کوتاه تر از قبل شده اما حدود یک میلی متر عرض بیشتری دارد. در نهایت حس مشابهی از لحاظ ارگونومی ارائه می دهد. بررسی ها نشان می دهد با وجود وزن زیاد گلکسی s24 ultra ولی تعادل وزنی خوبی دارد و استفاده از آن آزاردهنده نیست.

به ویژه اگر دست های شما بزرگ باشد. قابل ذکر است این گوشی در رنگ های مشکی، زرد، خاکستری و بنفش در دسترس است و نکته عجیب این که در سه رنگ خاکستری، مشکی و زرد با قاب پشتی همرنگ هستند ولی رنگ بنفش فریم کناری شبیه رنگ خاکستری است و یکپارچگی طراحی از بین می رود.

با توجه به بررسی ها می توان گفت گلکسی s24 ultra بهترین و کامل ترین طراحی را در میان گوشی های اندروید تاکنون دارد و به خوبی می تواند رقبایش را به چالش بکشد.

نمایشگر

از نکات اساسی بررسی نمایشگر گلکسی s24 ultra قابل ذکر است که در آن محافظ گوریلاکس جدید شرکت کورنینگ به اسم Armor استفاده شده که به گفته سازنده ۷۵ درصد نور کمتری را منعکس کرده و تا ۴ برابر نیز در مقابل ضربه مقاوم می باشد. قابل ذکر است نمایشگر این گوشی با سایز ۶.۸ اینچ از حداکثر روشنایی ۲۶۰۰ نیت پشتیبانی می کند.

از آنجا که نمایشگر نسل قبل مشکل خاصی نداشت سامسونگ تغییرات زیادی را مدنظر قرار نداده و سنسور اثر انگشت پایین نمایشگر تعبیه شده که مثل همیشه دقت و سرعت بالایی دارد. محافظ Armor نیز جذابیت نمایشگر را در محیط های پرنور شدیدا افزایش می دهد.

ضمنا این شیشه محافظ مقاومت بیشتر در برابر خط و خش را به همراه دارد. نمایشگر گلکسی s24 ultra حدود ۸۸.۵ درصد فضای مقابل گوشی را به خود اختصاص داده و حاشیه های آن باریک و اندک است. برعکس نسل قبل پنل جلویی این اسمارتفون کاملا تخت شده و در لبه انحنایی مشاهده نمی شود.

تخت شدن نمایشگر سبب شده راحت تر با قلم روی صفحه نمایش طراحی یا نوت برداری کرد. در ضمن مشکل یافتن گلس مناسب هم حل می شود. دقیقا شبیه نسل قبل گلکسی s24 ultra از گواهی IP68 بهره می برد و می تواند نیم ساعت در عمق ۱.۵ متری آب دوام بیاورد.

دوربین ۴تایی

در بررسی دوربین گوشی s24 ultra قابل ذکر است که با ۴ دوربین اصلی روبرو هستیم. که شامل دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی، اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی و تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی بوده و تفاوتی با نسل قبل ندارند. ولی در این بین دوربین پریسکوپی ۵۰ مگاپیکسلی با زوم ۵ برابر جایگزین دوربین پریسکوپی ۱۰ مگاپیکسلی با زوم ۱۰ برابر شده است.

دوربین سلفی نیز سنسور ۱۲ مگاپیکسل داشته و در این زمینه تغییری ایجاد نشده است. سخت افزار دوربین های اصلی اولتراواید، تله فوتو ۳ برابر و سلفی تغییری پیدا نکرده ولی دوربین تله فوتو ۱۰ برابر با دوربین تله فوتو ۵ برابر با حسگر بزرگ جایگزین شده اند.

توجیه سامسونگ این است که قبلا بازه وسیعی از بزرگ نمایی های کاربرید، بین ۳.۱-۹.۹ برابر با زوم دیجیتال روی تصویر دوربین تله فوتو ۳ برابر صورت می گرفت ولی حالا یک ایستگاه ۵ برابر نیز برای ارتقای تجربه بزرگنمایی تعبیه شده است. با دوربین های این گوشی تصاویری که ثبت می شوند دارای جزئیات بسیار خوب و فاقد نویز هستند.

رنج دینامیکی خیلی گسترده ای وجود دارد و از طرفی کنتراست و شارپنس هم در سطح خوبی هستند. وایت بالانس نمونه ها خوب بوده اما هنگامی که بخشی از نور خورشید در عکس باشد رنگ ها تاحدی تحت تاثیر قرار گرفته و وایت بالانس هم از بین می رود.

می توان گفت دوربین گلکسی s24 ultra فقط ۵ درصد نسبت به قبل بهتر شده و تغییرات دوربین اصلی به حدی نیست که آن را نسبت به گذشته بهتر تلقی کنیم. در نور شب نیز با این دوربین ها تصاویری با جزئیات خوب و رنج دینامیکی وسیع به ثبت می رسند. قسمت های تاریک و روشن کاملا بالانس داشته و منابع نوری بدون هاله ثبت می شوند. پیشنهاد می شود از قابلیت نایت مود حتما استفاده کنید.

دوربین سلفی نیز مشابه قبل تصاویر خوبی را به ثبت می رساند. این عکس ها دارای جزئیات بالا بوده و رنگ پوست خیلی نزدیک به واقعیت ثبت می شود. پس زمینه نیز با جزئیات خوب به ثبت رسیده و پردازش تصاویر کاملا طبیعی می باشد.

قابلیت های هوش مصنوعی

در ابتدای بررسی اشاره شد که گوشی s24 ultra از قابلیت های هوش مصنوعی جذابی بهره می برد. یکی از این قابلیت های مهم این است که اکثر پردازش ها داخل خود گوشی صورت گرفته و بدون اتصال به اینترنت نیز می توان استفاده کرد. Instant Slow-mo و Generative Edit  دو مورد از کاربردی ترین قابلیت های هوش مصنوعی در این اسمارتفون هستند که به کمک قابلیت اول هر ویدیویی را به اسلوموشن می توان تبدیل کرد.

و توسط Instant Slow-mo می توان ویدیوهای فورکی را به اسلوموشن تبدیل کرد. همچنین به گفته شرکت سازنده در این گوشی جدید بدون اتصال به اینترنت می توان در مکالمات با افراد خارجی صداهای دو طرف را ترجمه تا تماس و صحبت ها را متوجه شود. حتی می توان در تنظیمات گوشی صدای طرف مقابل را قطع تا فقط صدای ترجمه شده را بشنوید.

بررسی ها نشان می دهد گلکسی s24 ultra در هنگام عرضه از ۱۳ زبان برای قابلیت ترجمه همزمان مکالمات پشتیبانی نموده که زبان فارسی را شامل نمی شود. قابلیت دیگر Circle To Search  می باشد که از طریق آن حین دیدن ودیو و حتی وبگردی کافی است دور موارد مدنظر دایره کشیده تا گوگل به جستجو بپردازد.  حتی امکان خارج سازی سوژه از عکس و کوچک و بزرگ کردن کادر تصویر هم فراهم می باشد.

قابلیت بعدی Transcript Assist بوده و از طریق آن صدای ضبط شده به صورت متن قابل مشاهده است و حتی می توان متن را به زبان دیگری تغییر داد. جالب است که هوش مصنوعی می تواند وویس را به متن تبدیل کرده و متن را هم به صورت خلاصه شده در اختیارتان قرار دهد.

ضمنا به کمک قابلیت Generative Edit که درون برنامه گالری قرار دارد می توانید فیلم ها یا تصاویر را خیلی راحت ویرایش کرده و فاکتورهای مختلف را تغییر دهید. همه این قابلیت های جدید در کنار هم سبب می شوند که استفاده از گلکسی s24 ultra راحت تر شده و انجام کارها آسان تر باشد.

سخت افزار و نرم افزار

در بررسی ها مشخص شد برخلاف دو اسمارتفون دیگر این خانواده که با تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ روانه بازار کشور شده اند گلکسی s24 ultra در همه بازارها از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه بهره می برد. در کنار این تراشه حافظه رم ۱۲ گیگابایت در نظر گرفته شده تا مشکلی از لحاظ ظرفیت رم وجود نداشته باشد.

از لحاظ پردازش هم این اسمارتفون می تواند همه بازی های سنگین را به راحتی و به بهترین صورت ممکن اجرا نماید. جدیدترین تراشه شرکت کوالکام از معماری ۴ نانومتری بهره می برد و ۸ هسته آن به صورت ۴ کلاستری توسعه یافته اند. هسته اصلی فرکانس کاری ۳.۳۹ گیگاهرتز را ارائه می دهد و سه کلاستر بعدی با فرکانس های ۳.۳۱، ۲.۹ و ۲.۲ گیگاهرتز همراه هستند.

پردازنده گرافیکی نیز آدرنو ۷۵۰ است که به گفته سامسونگ بهبود ۳۰ درصدی را تجربه می کند. در بررسی نرم افزاری s24 ultra نیز این گوشی با اندروید ۱۴ و رابط کاربری One UI 6.1 راهی بازار شده و قرار است تا ۷ سال آپدیت نرم افزاری و امنیتی را دریافت نماید. به این ترتیب اندروید ۲۱ را روی این کهکشانی جدید تجربه خواهید داشت.

باتری

در بررسی ظرفیت باتری s24 ultra مشخص شد که نسبت به قبل با تغییری همراه نشده و همچنان از ظرفیت ۵ هزار میلی آمپر ساعت بهره می برد. البته شارژدهی بهتری نسبت به قبل دارد. زیرا تراشه جدید عملکرد بهینه ای داشته و لانچر از منابع سخت افزاری به صورت هوشمندانه ای بهره می برد.

در صورت استفاده نرمال از گلکسی s24 ultra باتری آن تا دو روز شما را همراهی می کند. به این ترتیب یکی از نقاط قوت این گوشی دوام بالای باتری آن است. به لطف پشتیبانی از شارژ سریع ۴۵ وات در مدت نیم ساعت ۷۰ درصد گوشی شارژ می شود و در مدت یک ساعت فول شارژ خواهد شد.

در پایان مطلب پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با گوشی های دیگر برند سامسونگ از جمله گلکسی s20 اولترا و گلکسی اس ۲۳ پلاس روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو