بررسی آنر x9a و قابلیت های این میان رده جذاب

بررسی آنر x9a و قابلیت های این میان رده جذاب


منبع: آرگا

2

1402/12/3

15:09


آنر x9a ابتدای سال ۲۰۲۳ روانه بازار شد و تا به حال نظرات مثبت بسیاری را به خود جلب کرده است. این گوش میان رده طراحی بسیار زیبایی دارد و مشخصات آن هیجان انگیز است. در این مطلب به بررسی آنر x9a می پردازیم.

آنر x9a با امکانات و قابلیت های خوب و ظاهر بسیار زیبا در اوایل سال ۲۰۲۳ به بازار ارائه شد. این گوشی میان رده بوده ولی حس و حال یک پرچمدار را القا می کند. اگر مایلید تا با مشخصات بیشتر این اسمارتفون آشنا شوید در ادامه به بررسی آنر x9a خواهیم پرداخت.

معرفی و بررسی آنر x9a

هرچند شرکت آنر مدتی است که از کمپانی هواوی جدا شده و به صورت مستقل کار می کند ولی به خوبی از پس تولید گوشی هایی با امکانات و قابلیت های خوب و البته ظاهر خیلی زیبا بر آید. یکی از این اسمارتفون ها گوشی آنر x9a می باشد که میان رده بوده ولی با در دست گرفتنش حس و حال یک پرچمدار القا می شود.

آنر x9a در اوایل سال ۲۰۲۳ روانه بازار شد و تا به حال موفق شده نظرات مثبت زیادی را به خود جلب نماید. وقتی بسته بندی گوشی را باز می کنید حس یک میان رده ایجاد نمی شود. یک گوشی بسیار زیبا، بدون حاشیه و مشخصات فنی خوب با باتری با دوام و شارژر سریع آن را به محصولی جذاب تبدیل کرده است.

این گوشی در حقیقت برادر همسان مجیک ۵ لایت می باشد. به عبارتی آنر بعد از تولید مجیک ۴ لایت درصدد جبران نواقص این گوشی با گوشی میان رده دیگری بود. بنابراین در ژانویه ۲۰۲۳ آنر x9a به بازار ارائه شد و چند ماه بعد مجیک ۵ لایت روانه بازار شد. در حقیقت این دو گوشی تفاوتی با یکدیگر نداشته و کاملا مشابه هم هستند و فقط اسامی تجاری آن ها در کشورها تفاوت دارد.

با توجه به بررسی ها می توان گفت اولین نکته ای که در این گوشی جلب توجه می کند، ظاهر جذاب و متفاوت آن است. اگر می خواهید گوشی اقتصادی و سبک وزنی داشته باشید آنر x9a مناسب خواهد بود. البته جذابیت این گوشی فقط به ظاهرش محدود نشده و نمایشگر آن با پنل اولد و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز یکی از بهترین ها بوده و دوربین اصلی عکس های بهتری به ثبت می رساند. در ادامه به بررسی بیشتر آنر x9a خواهیم پرداخت.

محتویات جعبه

در بسته بندی این گوشی علاوه بر آنر x9a قاب محافظ ژله ای بی رنگ، کابل یو اس بی سی، آداپتور سریع ۴۰ واتی نیز دیده می شود. به این ترتیب مانند برخی برندها دیگر به خرید شارژر با این سرعت به طور جداگانه نیاز نیست.

طراحی و کیفیت ساخت

در بررسی طراحی آنر x9a باید گفت زیباترین میان رده سال ۲۰۲۳ بوده و از نظر ظاهر و ارگونومی حقیقتا چیزی کم ندارد. هر چند اندازه نمایشگر ۶.۶۷ اینچ است ولی تنها ۱۶۱ میلی متر ارتفاع داشته که آن را مدیون عملکرد حیرت آور آنر در کاهش حاشیه های نمایشگر می باشد.

این یعنی حتی با یک دست نیز می توان از گوشی استفاده کرد. البته اگر دستان شما خیلی کوچک نباشد. ضخامت آنر x9a حدود ۷.۹ میلی متر است و با این که ماژول خیلی بزرگ دوربین بیرون زدگی بسیاری ندارد ضخامت گوشی در سراسر بدنه زیاد نبوده تا به این شکل نگهداری آن در دست حس بدی ایجاد نکند.

از نظر خوش دست بودن نیز به دلیل ظرافت بالایی که آنر در ساخت آنر x9a به کار برده و ضمنا گوشه های منحنی بسیار زیبا، گوشی به خوبی در دست قرار می گیرد و سر نمی خورد. این اسمارتفون بر خلاف بیشتر گوشی های همرده تنها ۱۷۵ گرم وزن داشته که سبب می شود هنگامی که در دست قرار گیرد احساس خستگی اصلا ایجاد نشود.

در سرتاسر بدنه این محصول پلاستیک به کار رفته که بی کیفیت نبوده و حس بدی القا نمی شود. در ضمن آنر x9a فاقد استاندارد ضد آب است. پنل پشتی گوشی نیمه درخشان بوده و این موضوع سبب شده جاذب اثر انگشت نباشد. با این وجود ممکن است هرزگاهی لک و اثر انگشت جذب کند که به راحتی پاک می شود.

روی این پنل ماژول دایره ای شکل خیلی بزرگی قرار دارد و بیرون زدگی آن زیاد نیست. وجود این ماژول بسیار بزرگ کمی از جذابیت این نما کاسته است. اگر از نمای کناری به گوشی نگاه کنید حقیقتا باریک و ستودنی می باشد. این موضوع سبب خوش دست شدن گوشی نیز شده است.

بر روی فریم سمت راست دستگاه کلیدهای پاور و کنترل صدا قرار دارند که کیفیت خوبی داشته و فاصله نزدیکی به هم دارند. فریم سمت چپ المان خاص ندارد و در لبه بالایی حفره میکروفن، فرستنده مادون قرمز تعبیه شده و در لبه پایینی بلندگو، پورت شارژر و درگاه سیم کارت قرار دارند.

ضمنا حسگر اثر انگشت در پایین ترین قسمت نمایشگر تعبیه شده که گاهی مواقع دسترسی به آن کار دشواری است. ولی از آنجا یک گوشی میان رده به این قابلیت مجهز است جای تحسین دارد. در پنل جلو حاشیه های بسیار کم، انحنای اطراف نمایشگر و حفره دوربین سلفی را شاهد هستیم.

در ضمن تا آنر x9a را در دست نگیرید متوجه بدنه پلاستیکی آن نخواهید شد. بعید از روی ظاهر بتوانید پی به میان رده بودن آن ببرید. به ویژه پنل جلوی آنر x9a از نظر شبیه یک پرچمدار پریمیوم می باشد. تصور کنید ۹۰ درصد پنل جلو این اسمارتفون نمایشگر است که در دیگر گوشی های میان رده برندهای دیگر شاهد آن نیستیم.

نمایشگر ۱۲۰ هرتزی

در قسمت نمایشگر، بررسی ها نشان می دهد آنر x9a مانند بیشتر میان رده های امروزی می باشد. پنل ۶.۶۷ اینچی با وضوح فول اچ دی پلاس، و رفرش ریت  ۱۲۰ هرتز به همراه تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل بر اینچ، علیرغم نمایش زیبای جلوه های بصری، گشت و گذار در منوهای مختلف دستگاه، اجرای بازی و کار با نرم افزارهای مختلف را به کاری روان، نرم و لذت بخش تبدیل می نماید.

این نمایشگر از زوایا انحنا دارد و حاشیه ها خیلی کم است تا به این ترتیب تماشای فیلم و سریال یا اجرای بازی در آن با کمترین مزاحمت و بیشترین فضا به منظور برقراری تعامل لمسی با گوشی همراه خواهد بود. حداکثر روشنایی نمایشگر در حالت دستی ۵۳۱ نیت بوده که عدد خیلی خوبی محسوب می شود.

ولی در حالت خودکار این میزان ۸۴۶ نیت است و کمک می کند زیر نور خورشید نیز بدون هیچ مشکلی محتوای گوشی را مشاهده کرد. این میزان روشنایی در دو حالت دستی و خودکار در هر میان رده ای دیده نمی شود. حتی در بعضی پرچمداران اقتصادی نیز این میزان روشنایی کمتر وجود دارد.

دقت رنگ نمایشگر در حالت پیش فرض تعریف چندانی ندارد زیرا رنگ های سفید و خاکستری مقداری سایه آبی دارند. اگر به حالت طبیعی سوییچ نمایید حداکثر کیفیت و دقت را مشاهده می کنید به طوری که درصد خطا تنها به ۱.۱ می رسد که بی نظیر است.

از این رو جای نگرانی در این قسمت نبوده و کافی است حالت نمایش رنگ روی طبیعی قرار گیرد تا هیجان زده شوید. در مورد نرخ نوسازی نیز باید گفت به جز برنامه های پخش ویدیو مانند یوتیوب، گوشی اگر روی ۱۲ هرتز قرار بگیرد همه محتوا با این میزان رفرش ریت نمایش داده شده و از حالت تطبیقی خبری نیست.

اسپیکر

کیفیت اسپیکر یکی از نقطه ضعف های آنر x9a می باشد. این گوشی از نظر کیفیت بلندگو امتیاز منفی ۳۱ را کسب کرده که امتیاز خوبی نیست. صدا تخت و بدون بیس می باشد و در وضوح بالاتر اعوجاج کاملا واضحی احساس می شود. کیفیت کلی صدا جالب نیست. این رو آنر x9a برای گوش دادن موسیقی گزینه جذابی نیست.

نرم افزار و سخت افزار

در بررسی نرم افزاری باید گفت آنر x9a از نظر امکانات و قابلیت ها عملکرد خیلی خوبی دارد. این گوشی با سیستم عامل بر مبنای اندروید ۱۲ به همراه رابط کاربری مجیک UI 6.1 ارائه می شود. به این ترتیب هرآنچه که به آن نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهد.

این که آنر x9a با اندروید ۱۲ در سال ۲۰۲۳ ارائه شده جای انتقاد دارد. در بررسی سخت افزاری نیز آنر x9a با تراشه اسنپدراگون ۶۹۵ ارائه می شود که تراشه ای در رده اقتصادی است. این پردازنده ۸ هسته ای شامل دو هسته با فرکانس کاری ۲.۲ گیگاهرتز و شش هسته با فرکانس کاری ۱.۷ گیگاهرتز می باشد.

به این ترتیب آنر x9a در اجرای بازی های عادی عملکرد خوبی دارد. نباید انتظار داشت که این گوشی بازی های سنگین با کیفیت بالا را به خوبی اجرا کند. حتی بعضی بازی های معمول را باید با تنظیمات گرافیکی کم اجرا نمایید. به همراه این تراشه پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۱۹ به کار رفته که توانایی خوبی در اجرای بازی ها نشان می دهد.

در ضمن این گوشی با حافظه رم ۶ و ۸ گیگابایت ارائه می شود تا در انجام مولتی تسکینگ مشکلی ایجاد نشود. تنها نقطه ضعف آنر x9a در این بخش سنسور پردازش تصویر است که قدرت ضبط ویدیوهای فورکی را ندارد. بنابراین دوربین آن طور که باید درخشان ظاهر نمی شود.

در مجموع قدرت سخت افزاری آنر x9a برای یک گوشی میان رده تقریبا مناسب است. از نظر پایداری عملکرد هم تراشه مذکور بعد از گذشت یک ساعت سنگین ترین فشار بیشتر از هشتاد درصد قدرتش را حفظ نمود. یعنی اگر با آن برنامه یا بازی سنگینی هم اجرا شود بعد از یک ساعت نیز مشکلی پیش نمی آید.

دوربین سه گانه

در بررسی ها مشخص شد برای آنر x9a دوربین اصلی با وضوح ۶۴ مگاپیکسل جایگزین دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسل نسل قبلی شده و یکی از مواردی که جدیدا به آنر x9a اضافه شده دوربین اولترا واید ۵ مگاپیکسل است که در نسخه های قبلی مشاهده نمی شد. یک دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسل هم در رینگ پنل پشتی دیده می شود و از سنسور تشخیص عمق خبری نیست.

در ضمن برای طرفداران سلفی و تماس های ویدیویی دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسل به کار رفته است. به این ترتیب آنر x9a در پنل پشتی از دوربین های سه گانه بهره می برد که کیفیت عکس ها و ویدیوهای آن تقریبا خوب است. در تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی نویز مشاهده می شود و با کاهش نور نویز بیشتر می شود ولی به طور کلی قابل قبول هستند.

در زوم دو برابری دیجیتال جزئیات بسیاری از دست می رود ولی به هر روی تصاویر قابل اشتراک گذاری هستند. کیفیت دوربین اولتراواید شبیه کیفیت دوربین وبکم است. در نور شب با فعال شدن حالت شب می توان روی کیفیت تصاویر دوربین این گوشی حساب باز کرد. هرچند در این حالت کیفیت زیادی ندارند ولی از حالت عادی گوشی بهتر بوده و می توان اشتراک گذاری نمود.

تصاویر پرتره حتی در نور معمولی نیز نرم و بدون جزئیات بوده و اگر نور اندکی کاهش یابد شود، عملا باید از ثبت تصاویر پرتره منصرف شد. البته رنگ ها تا حدی طبیعی بوده و تشخیص سوژه از پس زمینه نیز به خوبی انجام می شود. به این ترتیب سعی کنید در نور روز به عکاسی پرتره پرداخته تا نتایج بهتری را دریافت کنید.

دوربین سلفی ولی عملکردی بالاتر از حد متوسط داشته و می تواند تصاویر راضی کننده ای به ثبت برساند. نویز در نور کم مشاهده می شود و رنگ بندی نیز مشکل دارد ولی به طور کلی تصاویر به اندازه کافی شارپ، با جزئیات و با رنج دینامیکی بالا هستند.

ولی کیفیت ویدیو اصلا مطابق انتظار نیست. رنگ ها به خوبی نمایش داده نمی شوند و کنتراست پایین می باشد، رنج دینامیکی محدودی وجود داشته در نتیجه نقاط روشن و تیره خوب به نمایش در نمی آیند، حتی میزان شارپ نیز چنگی به دل نمی زند.

باتری

در این بخش به بررسی باتری آنر x9a می پردازیم. این گوشی نسبت به مدل های قبلی بزرگتر بوده و با ظرفیت ۵۱۰۰ میلی آمپر ساعت ارائه می شود. که در ترکیب با پنل اولد می تواند شارژدهی زیادی داشته و نیاز به شارژ مداوم گوشی کاهش می یابد. به طور مثال مدت زمان شارژدهی آن برای پخش ویدیو خیلی بیشتر از گوشی های قبلی می باشد که البته با جایگزینی نمایشگر اولد به جای ال سی دی قابل انتظار بود.

با این حال شارژدهی برای وبگردی اندکی افت دارد. با توجه به ظرفیت بالای باتری، شارژدهی در حالت استندبای و تماس بهینه شده ولی نه خیلی زیاد. به طور کلی باتری آنر x9a در این رنج قیمتی نسبت به رقبا شارژدهی بهتری دارد. ضمنا با این که همه گوشی های میان رده برند سامسونگ بدون شارژر روانه بازار می شوند ولی آنر x9a با شارژر سریع ۴۰ وات ارائه می شود که درون جعبه قرار دارد. از این رو نیازی به پرداخت هزینه جداگانه برای خرید آن نیست.

در پایان این مطلب در صورت تمایل می توانید برای آشنایی با گوشی های آنر مجیک ۵ پرو و آنر ۷ سی روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو