بررسی ناتینگ فون ۲ و نگاهی به طراحی و کیفیت ساخت آن

بررسی ناتینگ فون ۲ و نگاهی به طراحی و کیفیت ساخت آن


منبع: آرگا

2

1402/10/25

15:13


می توان گفت ناتینگ فون ۲ یکی از مهم ترین گوشی هایی که در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه شده است. این گوشی خاص و جذاب نسبت به نسل قبلی با تغییرات زیادی همراه شده است. این مطلب به بررسی ناتینگ فون ۲ می پردازد.

در ماه جولای ۲۰۲۳ گوشی ناتینگ فون ۲ به بازار معرفی شد. این اسمارتفون خاص و بسیار جذاب با تغییرات زیادی نسبت به نسل قبلی همراه شده تا تحولی در دنیای کسالت بار گوشی های هوشمند ایجاد کند. در ادامه به بررسی ناتینگ فون ۲ می پردازیم.

آشنایی و بررسی ناتینگ فون ۲

ناتینگ فون ۲ گوشی خاص و بسیار جذابی است که نسبت به نسخه قبلی اش (ناتینگ فون ۱)، با تغییرات زیادی همراه شده است. این گوشی دقیقا مانند ناتینگ فون ۱ در ماه جولای معرفی شد. شرکت ناتینگ از این اسمارتفون  در ۱۱ جولای ۲۰۲۳ (۲۰ تیر ۱۴۰۲) رونمایی کرد و از ۱۷ جولای (۲۶ تیر) هم آن را در بازارهای جهانی ارائه کرد.

قابل ذکر است گوشی ناتینگ فون ۲ در نسخه پایه با قیمت ۵۹۹ دلار عرضه می گردد. این اسمارتفون با همان طراحی چشم نواز گلیف و سخت افزار قوی روانه بازار شده تا دنیای کسالت بار گوشی های هوشمند را متحول نماید. کارل پی موسس شرکت ناتینگ که اسمش با وان پلاس مشهور شد بیان می دارد:

«همه‌چیز در صنعت موبایل کسالت‌بار و خواب‌آور است؛ و ما اینجاییم تا با عرضه‌ی محصول جدید، دنیای گوشی‌های هوشمند را تکان دهیم.»

به طور کلی شرکت ناتینگ بعد از معرفی اولین گوشی خود و استقبال قابل توجه از آن، اکنون با یک گوشی دیگر بازگشته و این بار می خواهد به رقابت با برترین گوشی‌های دنیا بپردازد. با معرفی گوشی ناتینگ فون ۲ کاملا مشخص است که این اسمارتفون در بسیاری از قسمت ها نسبت به نسل قبلی ارتقا یافته ولی از سوی دیگر شاهد افزایش قیمت آن هم هستیم.

ناتینگ فون ۲ در بازار ایران حدود ۲۰ میلیون تومانی از نسل اول گران قیمت تر است و در دسته پرچمداران قرار می گیرد. در ادامه به بررسی ناتینگ فون ۲ می پردازیم تا مشخص شود آیا ویژگی های آن ارزش پرداخت چنین هزینه ای را دارد یا خیر؟

طراحی و کیفیت ساخت

در این بخش طراحی و کیفیت ساخت ناتینگ فون ۲ را مورد بررسی قرار می دهیم. این اسمارتفون دارای ضخامت ۸.۶ میلی متر و وزن ۲۰۱ گرم می باشد. جنس بدنه گوشی از آلومینیوم بوده و به علت وجود بدنه شیشه ای و شفاف عملکرد داخلی دستگاه قابل مشاهده می باشد.

می توان گفت ظاهر ناتینگ فون ۲ همانند نسل قبلی بوده و شباهت زیادی به آیفون ۱۴ دارد. یعنی دارای سطح بدنه صاف و گوشه های زاویه دار می باشد. در پنل جلویی شاهد نمایشگری با حاشیه های قرینه و ظریف هستیم، قاب گوشی از جنس آلومینیوم ساخته شده و پنل پشتی هم مانند قبل دارای یک شیشه شفاف است. حتی چینش نوارهای ال ای دی نیز شبیه نسل قبلی می باشد.

با این وجود ناتینگ چند تغییر جزئی برای ظاهر گوشی ایجاد کرده است. اول این که گوشی جدید اندکی بزرگتر از نسل قبلی است و پنل پشتی هم در کناره ها اندکی خمیدگی دارد. به این ترتیب گوشی راحتتر در دست قرار می گیرد. نوارهای ال ای دی نیز با وجود این که در نگاه اول شبیه به ناتینگ فون ۱ هستند ولی در دو بخش مختلف به شکل غیر پیوسته قرار داده شده اند.

بخش اول دور لنزهای دوربین بوده و بخش دوم هم دقیقا زیر دوربین و اطراف سیم‌ پیچ شارژ بی سیم گوشی می باشد. گفتنی است ناتینگ فون ۲ با کمی بهبود نسبت به نسل قبل دارای طراحی ارگونومیک و ظاهر بهتر از قبل می باشد. نمایشگر گوشی با گوریلاگلس محافظت می شود و از گواهی IP54 بهره می برد که در مقابل نفوذ محدود گرد و غبار و آب مقاومت دارد.

جدا از ال ای دی ها طراحی خاص ناتینگ فون ۲ بسیار مجذوب کننده است. این اسمارتفون علاوه بر رنگ سفید در رنگ خاکستری نیز ارائه می شود. این رنگ با ظاهر خاص گوشی هماهنگی زیادی ایجاد کرده و نورپردازی ال ای دی ها هم بیشتر به چشم می آید.

در مجموع ناتینگ فون ۲ دارای کیفیت ساخت بالایی بوده و همانند قبل بخش های داخلی طوری مخفی شده اند که گوشی ظاهر خیلی شلوغی پیدا نکند و همچنان شمایل دوست داشتنی قبلی اش را حفظ نماید. در ضمن نوارهای ال ای دی مانند قبل از تنظیمات گوشی قابل شخصی سازی بوده و مهمتر این که ویژگی های مختلفی هم به آن اضافه شده است.

نمایشگر ۱۲۰ هرتزی

بررسی ها نشان می دهد ناتینگ فون ۲ به نمایشگر ۶.۷ اینچی اولد مجهز است. این نمایشگر رزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۱۲ پیکسل و نرخ تازه سازی متغیر ۱-۱۲۰ هرتز را ارائه می دهد. همچنین روشنایی تمام صفحه هزار نیت بوده و حداکثر روشنایی پیکسلی به ۱۶۰۰ نیت می رسد. در ضمن صفحه نمایش توسط گوریلاگلس محافظت می شود.

اگر چه این نمایشگر با پرچمداران گران قیمتی مانند سامسونگ گلکسی اس ۲۳ پلاس برابری ندارد ولی از نسل قبلی بزرگتر است و نسبت به گوشی های دیگر در این رنج قیمتی روشن تر و باکیفیت تر به نظر می رسد. مزیت دیگر نمایشگر این است که تا نرخ نوسازی پایین کاهش یافته در نتیجه باتری کمتر مصرف می شود.

شیشه نمایشگر کاملا تخت بوده و مشخص نیست با کدام نسخه گوریلاگلس محافظت می شود. ضمنا ناتینگ بیان می دارد برای قاب گوشی از آلومینیوم بازیافتی استفاده کرده که دارای پوشش مات بوده و زیبایی ناتینگ فون ۲ را دو برابر می کند. ضمنا در بخش بالایی نمایشگر حفره کوچکی قررا دارد که میزبان دوربین ۳۲ مگاپیکسلی است و در بالای آن نیز اسپیکر دوم تعبیه شده است.

گفتنی است ناتینگ از سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر از نوع اپتیکال برای ناتینگ فون ۲ بهره برده است. عملکرد این سنسور خیلی سریع بوده و می تواند به سرعت قفل گشایی کند. همچنین نمایشگر حدود ۸۷.۲ درصد بدنه گوشی را به خود اختصاص داده است.

اسپیکر

برای ناتینگ فون ۲ اسپیکرهای استریو در نظر گرفته شده که بررسی ها نشان داد حجم صدای خوبی دارند و پوشش میدرنج و تربل قابل رضایتی ارائه می دهند. اگر چه پوشش بیش حرف چندانی برای گفتن ندارد. البته برای دستگاهی در این رنج قیمتی انتظار دیگری نمی رفت. در حجم صدای بالا، موسیقی دچار اعواج نمی شود و به طور کلی تجربه شنیدن موسیقی یا تماشای فیلم با ناتینگ فون ۲ رضایت بخش می باشد.

دوربین دوگانه

بررسی ها نشان داد از نظر مشخصات فنی تفاوتی بین دوربین های ناتینگ فون ۲ با ناتینگ فون ۱ وجود ندارد. ولی طبیعتا به خاطر جهش در سخت‌افزار، اکنون می توانیم به تصاویری که با گوشی ناتینگ به ثتب می رسد امیدوارتر شد. دوربین اصلی دارای لنز ۵۰ مگاپیکسل و  سنسور جدید IMX890 سونی بوده همچنین دارای لرزشگیر اپتیکال و الکترونیکی تصویر می باشد.

به علاوه می تواند به ضبط ویدیو با وضوح ۴K و ۶۰ فریم در ثانیه هم بپردازد. دوربین دوم  از لنز ۵۰ مگاپیکسلی سامسونگ JN1 با زاویه دید عریض و میدان دید ۱۱۴ درجه بهره می برد. که قادر است از فاصله ۴ سانتی متری روی سوژه فوکوس نماید. همچنین این گوشی به یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با کیفیت HDR مجهز است.

به این ترتیب گوشی ناتینگ فون ۲با دوربین دوگانه همراه شده و هر دو دوربین ۵۰ مگاپیکسلی می باشند. دوربین اصلی لنز عریض  داشته و دوربین دوم یک لنز فوق‌ عریض داشته و می‌تواند به‌ عنوان دوربین ماکرو هم استفاده شود. با توجه به بررسی ها  ناتینگ فون ۲ نسبت به نسل قبلی بر اساس ادعای این شرکت با افکت های تنظیم هوشمند ارتقا یافته اند.

مانند Motion Capture 2.0 که از هوش مصنوعی به منظور ردیابی سوژه های متحرک و اطمینان از تمرکز روی آنها استفاده می نماید. در ضمن چندین حالت‌ و ویژگی‌ عکاسی در دوربین وجود دارد، مانند ۲X Super-Res Zoom برای تصاویر تله فوتو، حالت پانوراما، حالت شب و سایر موارد معمول دیگر.

قابل ذکر است دوربین اصلی ناتینگ فون ۲ عملکرد فوق العاده‌ای داشته به طوری که تصاویر دارای جزئیات فراوان، فاقد نویز  و وضوح کاملا به اندازه می باشند. از طرفی کنتراست همه تصاویر بالا است و رنج داینامیک هم با وجود این که در حد بهترین گوشی ها نیست ولی همچنان خوب و قابل قبول به نظر می رسد.

باید اشاره کرد ناتینگ در بخش پردازش تصویر به پختگی بیشتری نسبت به سال قبل رسیده و اکنون تصاویر را با ظاهری نزدیک به واقعیت و بدون اتکا به ترفندهای نرم افزاری در اختیار کاربر قرار می دهد. دوربین فوق عریض هم عملکرد بسیار خوبی دارد. این دوربین می تواند به خوبی جزئیات حاشیه های تصاویر را برخلاف بیشتر لنزهای فوق عریض، حفظ نماید و در عین حال نویز را هم در حد پایینی نگه دارد.

از سوی دیگر در این لنز هم کنتراست عکس ها بسیار بالا و رنج داینامیک قابل قبول می باشد. خوشبختانه پردازش رنگ هم درست مانند دوربین اصلی بوده و از این نظر اختلاف چندانی بین آن ها دیده نمی شود.

نرم افزار و سخت افزار

بررسی ها نشان داد ناتینگ فون ۲ با Nothing OS 2.0 عرضه می شود که ویژگی های جالب تر و بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد. به صورت پیش فرض شاهد صفحه اصلی رنگارنگی هستید که می توانید آن را به سلیقه دلخواه تغییر داده و به شکل ساده تری تبدیل کنید. یک تم رنگی سیاه و سفید هم وجود دارد که خیلی جذاب به نظر می رسد.

فولدرها هم در صفحه اصلی شکل بهبود یافته ای دارند. می توانید چندین برنامه را در یک فولدر بزرگ مربع یا دایره ای شکل قرار دهید تا در صفحه اصلی همیشه در دسترس شما باشند. در Nothing OS 2.0، می‌توان شکل این فولدرها را انتخاب کرد.

قابلیت جدید در Nothing OS 2.0 قرار دادن کلیدهایی به منظور دسترسی سریع تر روی صفحه قفل گوشی است. امکان تنظیم و قرار دادن هر قابلیتی که بخواهید روی این صفحه فراهم است. به طور مثال کلید روشن / خاموش کردن هات اسپات یا چراغ قوه. ضمنا برای ناتینگ فون ۲ سه سال بروز رسانی اندروید و ۴ سال آپدیت امنیتی وعده داده شده است.

شایان ذکر است این اسمارتفون از سیستم نورپردازی پیشرفته گلیف (Glyph) بهره می برد که پیشرفت بسیاری نسبت به نسخه قبلی پیدا کرده است. نورپردازی گلیف علاوه بر اعلان نوتفیکیشن ها می تواند تصویری از میزان صدای دستگاه و وضعیت شارژ را هم ارائه دهد.

ضمنا نورپردازی قابل تنظیم بوده و علیرغم اینکه میزان نور کم و زیاد می شود، کاربر می تواند برنامه ها را با نورپردازی ال ای دی سمت چپ بالای گوشی هماهنگ نماید. در نتیجه اعلان پیام های اپلیکیشن ها به صورت نورپردازی نشان داده می شوند. تا وقتی که کاربر اعلانات را مشاهده نکند، این چراغ ها خاموش نخواهند شد.

همچنین با چرخاندن گوشی در حالی که نمایشگر رو به پایین است، حالت بی صدا در گوشی فعال شده و فقط چراغ های گلیف هنگام دریافت تماس ها و اعلان ها روشن می گردند. از قابلیت های دیگر گلیف در ناتینگ فون ۲، تنظیم تایمر می باشد که روی ال ای دی بالایی نشان داده می شود.

در ادامه به بررسی سخت افزاری ناتینگ فون ۲ می پردازیم. برای این گوشی تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ در نظر گرفته شده است که از نظر عملکرد بسیار بهتر از اسنپدراگون ۷۷۸G نسل قبلی می باشد و در حال حاضر بعد از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ بهترین تراشه اندرویدی محسوب می شود.

البته این تراشه نسخه اندرکلاک شده اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ است که در دیگر گوشی ها به کار رفته است. در این نسخه فرکانس هسته X2 از ۳.۲ به ۳.۰ گیگاهرتز، فرکانس ۳ هسته A710 از ۲.۷۵ به ۲.۵ گیگاهرتز و فرکانس ۴ هسته A510 هم از ۲.۰ به ۱.۸ گیگاهرتز کاهش یافته است.

در دیگر بخش ها این تراشه با تغییری همراه نشده و پردازنده گرافیکی گوشی ناتینگ فون ۲ نیز همان پردازنده آدرینو ۷۳۰ می باشد. همچنین ناتینگ فون ۲ با حافظه رم ۸ /۱۲ گیگابایت و حافظه‌ داخلی ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت عرضه می شود.

باتری بزرگتر

در بررسی باتری ناتینگ فون ۲ قابل ذکر است که ظرفیت آن نسبت به نسل قبلی از ۴۵۰۰ به ۴۷۰۰ افزایش پیدا کرده است. البته این ظرفیت نسبت به ۵ هزار میلی آمپر ساعت گوشی های پرچمدار کمتر می باشد. به طور کلی باتری دوام خوبی داشته و می توان با خیال راحت یک روز کامل از آن استفاده کرد.

همچنین می توان باتری را در مدت ۵۵ دقیقه کاملا شارژ نمود. و با شارژ بی سیم ۱۵ وات حدود ۱۳۰ دقیقه شارژ کامل طول می کشد. به این ترتیب علاوه بر باتری بزرگتر، تراشه و نمایشگر جدید و بهینه تر در این گوشی شارژدهی ناتینگ فون ۲ بسیار خوب بوده و همانطور که اشاره شد برای یک روز کامل دوام می آورد. در ضمن سرعت شارژ آن از ۳۳ وات به ۴۵ وات افزایش پیدا کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو