بررسی ریلمی ۱۱ پرو پلاس و معرفی ویژگی های این گوشی میان رده

بررسی ریلمی ۱۱ پرو پلاس و معرفی ویژگی های این گوشی میان رده


منبع: آرگا

2

1402/11/26

15:10


اخیرا برند ریلمی از گوشی جدید خود با اسم ریلمی ۱۱ پرو پلاس رونمایی کرده که فروش آن به طور رسمی در ایران نیز شروع شده است. این مطلب به بررسی ریلمی ۱۱ پرو پلاس می پردازد.

ریلمی ۱۱ پرو پلاس یکی از گوشی های میان رده و جدید این برند است که از دوربین ۲۰۰ مگاپیکسل و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی به همراه قابلیت های جذاب دیگر بهره می برد. برای آشنایی بیشتر با این اسمارتفون در ادامه به بررسی ریلمی ۱۱ پرو پلاس می پردازیم.

آشنایی و بررسی ریلمی ۱۱ پرو پلاس

ریلمی یکی از برندهای نام آشنا در صنعت گوشی های همراه است که در چند سال اخیر به طور جدی انتظارات کاربران را رصد کرده و وارد رقابت با برندهای معروف در رده میان رده شده است. ریلمی ۱۱ پرو پلاس یکی از اعضای میان رده این شرکت و جزو بهترین های ریلمی به شمار می رود که مدتی است به طور رسمی در بازار ایران به فروش می رسد.

این اسمارتفون با گلکسی A34 و ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس رقابت دارد. ریلمی به عنوان زیربرند شرکت اوپو یکی از برندهای تازه تاسیس دنیای گوشی های همراه است که خیلی زود موفق شد به لیست پرفروش ترین کمپانی های سازنده موبایل وارد شود. این برند اکنون به طور رسمی در بازار ایران ارائه می شود.

ریلمی ۱۱ پرو پلاس جدیدترین میان رده این برند است که از قابلیت های جذابی مانند دوربین ۲۰۰ مگاپیکسل، فست شارژ ۱۰۰ وات و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی بهره می برد. در ادامه به بررسی ریلمی ۱۱ پرو پلاس پرداخته تا با این گوشی حدود ۱۶ میلیون تومانی بیشتر آشنا شوید.

طراحی و کیفیت ساخت

با توجه به بررسی ها می توان گفت طراحی ریلمی ۱۱ پرو پلاس یکی از وجه تمایز آن نسبت به رقبا می باشد. زیرا این گوشی از طراحی منحنی شکل در لبه های پنل پشتی و جلو بهره می برد. به این ترتیب جلوه پریمیوم تری دارد و حس استفاده از گوشی را به پرچمداران نزدیک می کند.

ریلمی از پنل با خمیدگی ۶۰ درجه در لبه ها دقیقا شبیه پرچمداران چند سال قبل شیائومی و سامسونگ بهره برده تا از لحاظ زیبایی شناسی توجه کاربرانی که طراحی تکراری میان رده ها برایشان خسته کننده شده جلب شود. استفاده از این صفحه سبب شده این گوشی کمترین حاشیه و بیشترین نسبت نمایشگر به بدنه را نسبت به رقبا داشته باشد.

ضمنا فریم در لبه ها باریک تر شده تا به نوعی گوشی خوش دست تر به نظر برسد. وزن ۱۸۳ گرمی این اسمارتفون هم نسبت به بیشتر گوشی های بازار وزن کمی به حساب می آید و تا حدود بسیاری نگرانی از بابت لغزش گوشی در دست را کاهش می دهد.

پنل پشتی ریلمی ۱۱ پرو پلاس میزبان ماژول دوربین حلقه ای عظیم و لوگوی ریلمی است. جزئیات ریز و درشت در نهایت سبب جذاب تر شدن گوشی شده و حلقه طلایی دور دوربین اصلی و نوار سفید طلایی روی قاب چرم گیاهی این اسمارتفون از جزئیات کم نظیر در طراحی ریلمی ۱۱ پرو پلاس به شمار می روند.

در بررسی ها مشخص شد ریلمی ۱۱ پرو پلاس در رنگ های سبز، سفید و مشکی عرضه می شود و رنگ های سبز و سفید از پوشش چرم مصنوعی با بافت ظریف بهره می برند که روی آن نوارهایی همرنگ با فریم بدنه مشاهده می شود. مدل مشکی رنگ بدنه پلاستیکی با بافت شنی دارد که زیر نور با حرکت گوشی درخششی ساطع می شود.

خوشبختانه این مدل جاذب اثر انگشت و لک نیست. همه نسخه های ریلمی ۱۱ پرو پلاس به فریم پلاستیکی مجهز هستند و حس در دست گرفتن گوشی در همه نسخه ها مثبت ارزیابی می شود. در لبه پایین گوشی پورت تایپ سی، میکروفون، حفره های اسپیکر و سینی سیمکارت قرار دارد و از جک ۳.۵ میلی متری هدفون خبری نیست.

در لبه سمت راست کلیدهای صدا و پاور و در لبه بالایی حفره میکروفون و اسپیکر دوم تعبیه شده است. حسگر اثر انگشت نیز از نوع اپتیکال است که زیر نمایشگر قرار دارد. عملکرد این سنسور معمولی بوده و نسبت به رقبا کمی کندتر است. به ویژه اگر قابلیت نمایشگر همیشه روشن فعال نباشد.

در ضمن بررسی ها نشان داد ریلمی ۱۱ پرو پلاس  فاقد گواهی IP است از این رو در برابر پاشش آب و نفوذ گرد و غبار مقاومت آن مشخص نیست.

نمایشگر و اسپیکر

در این بخش به بررسی نمایشگر و اسپیکر ریلمی ۱۱ پرو پلاس می پردازیم. برای این اسمارتفون نمایشگر ۶.۷ اینچی اولد با وضوح ۱۰۸۰* ۲۴۲۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۴ پیکسل بر اینچ در نظر گرفته شده است. نرخ نوسازی صفحه نمایش نیز ۱۲۰ هرتز است که امکان شخصی سازی آن بر حسب نوع محتوا وجود دارد.

به این ترتیب نرخ نوسازی تطبیقی بین ۶۰-۹۰ و ۱۲۰ هرتز بوده ولی با مکانیسم عجیبی تغییر می یابد. زیرا در اکثر برنامه های نصب شده توسط کاربران نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز محدود شده از سویی با بروز نشدن صفحه رفرش همچنان روی ۱۲۰ هرتز خواهد ماند.

مثلا هنگام تماشای فیلم به ۶۰ هرتز و در برخی نواحی رابط کاربری به ۹۰ هرتز تغییر می یابد. در نهایت گزینه استاندارد که رفرش ریت را کاملا روی ۶۰ هرتز قفل می نماید. در ضمن باید اشاره کرد ریلمی ۱۱ پرو پلاس به پنل ۱۰ بیتی با امکان نمایش یک میلیارد رنگ مجهز است.

حداکثر روشنایی این گوشی ۵۳۵ و ۹۳۰ نیت گزارش شد. گفتنی است پشتیبانی از قابلیت HDR10 + اجازه پخش ویدیوهای جذاب با روشنایی بالا را می دهد. تفاوتی ندارد بازی انجام می دهید یا کارهای روزمره این نمایشگر همه چیز را جذاب و چشم نواز نمایش می دهد. کنتراست، شارپنس، شفافیت و کمینه روشنایی نمایشگر همه در این رده قیمتی خوب ظاهر می شوند.

در ادامه اسپیکر ریلمی ۱۱ پرو پلاس را مورد بررسی قرار می دهیم. این گوشی به اسپیکرهای استریو مجهز بوده که اسپیکر اصلی در قسمت پایین فریم تعبیه شده و اسپیکر ثانویه به شکل هیبرید طراحی شده است. یعنی علاوه بر نقش اسپیکر مکالمه با شیارهایی در قسمت بالای فریم صدا را نیز پخش می نماید.

صدای اسپیکرها تقریبا متعادل بوده ولی اسپیکر اصلی بیشتر صدا تولید می کند و بیس ها کوبنده تر هستند. بلندی صدای این اسپیکرها قابل قبول ارزیابی می شود و در هنگام پخش فیلم یا بازی می توان حتی بدون نیاز به هدفون هم از صدای پخش شده لذت برد.

این گوشی از موتو ویبره خطی با حساسیت بالا برخوردار است که تجربه هپتیک خوب و باکیفیتی را ارائه و می تواند با ریتم صدای زنگ و اعلان هم همگام گردد.

نرم افزار و سخت افزار

در بخش نرم افزاری بررسی ها نشان داد ریلمی ۱۱ پرو پلاس به طور پیش فرض با اندروید ۱۳ و لانچر Realme UI 4.0 ارائه می شود. در حقیقت این پوسته کاربری از سیستم عامل ColorOS تحت مالکیت شرکت اوپو مشتق شده است. اگر از گوشی های وان پلاس استفاده کرده باشید تجربه کاربری ریلمی نیز به رابط کاربری وان پلاس نزدیک است.

جالب است بدانید ریلمی ۱۱ پرو پلاس زبان فارسی را کاملا در منو کیبورد پشتیبانی دارد و مشکلی از این نظر نیست. از لحاظ شخصی سازی این گوشی تقریبا شبیه MIUI شیائومی هم می باشد. به این ترتیب کمبودی در بخش مختلف رابط کاربری حس نمی شود.

در ضمن ریلمی برای این اسمارتفون بروزرسانی اندروید دو ساله و امنیتی سه ساله را در نظر گرفته است. در ادامه بخش سخت افزاری ریلمی ۱۱ پرو پلاس را مورد بررسی قرار می دهیم. این اسمارتفون برای پردازش های خود به تراشه دایمنسیتی ۷۰۵۰ مدیاتک مجهز شده و در حقیقت نسخه ریبرند شده دایمنسیتی ۱۰۸۰ است.

به این  ترتیب از نظر فنی تفاوتی با هم ندارند. این تراشه با معماری ۶ نانومتری شرکت TSMC تولید شده و دارای ۸ هسته پردازشی در قالب دو کلاستر قوی دو هسته ای با فرکانس کاری ۲.۶ گیگاهرتز و کلاستر کم مصرف ۶ هسته ای با فرکانس کاری ۲ گیگاهرتز ارائه می شود.

شایان ذکر است این گوشی با حافظه های رم ۸ و ۱۲ و حافظه ذخیره سازی ۲۵۶ و ۵۱۲ در اختیار مشتری قرار می گیرد و ضمنا یک ترابایت فضای ذخیره سازی حق انتخاب بیشتری را نسبت به رقبا به همراه دارد. بنابراین میان رده ریلمی از لحاظ تنوع و حق انتخاب بین نسخه های متعدد وضعیت بهتری را نسبت به رقبایی مانند ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس با ارائه حداکثر ۲۵۶ گیگابایت فضای داخلی فراهم می نماید.

گفتنی است عملکرد ریلمی ۱۱ پرو پلاس هنگام اجرای بازی بسیار پایدار بوده به طور مثال در طول اجرای بازی سنگین و پرجزئیات گنشین ایمپکت افت فریم شدید یا ناپایداری خاصی روبرو گزارش نشده است. حتی گوشی با تغییر تنظیمات گرافیکی به حداکثر کیفیت با چالش خاصی روبرو نشد و اجرای بازی با نرخ فریم ۳۰-۳۵ انجام شد. در ضمن دمای ریلمی ۱۱ پرو پلاس در طی بازی از ۳۵ درجه سانتی گراد بیشتر نشد.

دوربین سه گانه

به بخش جذاب بررسی گوشی ریلمی ۱۱ پرو پلاس می رسیم. این اسمارتفون از دوربین های سه گانه بهره می برد که شامل سه ماژول واید، اولترا واید و ماکرو است. تفاوت اصلی بین مدل پرو و پرو پلاس به همین بخش دوربین مربوط است. ریلمی برایمدل بالارده سری ضض عکاسی از ماه و زوم ۴ برابری را وعده داده که قرار است عملکردی شبیه بزرگنمایی اپتیکال با لنز تله فوتو را شبیه سازی نماید.

دوربین اصلی ریلمی ۱۱ پرو پلاس به سنسور ۲۰۰ مگاپیکسل سامسونگ با گشودگی دیافراگم ۱.۷ و قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال مجهز است. در حالت پیش فرض یعنی انتخاب گزینه فوتو در نرم افزار دوربین تصاویر با ابعاد ۱۲ مگاپیکسل ثبت می شوند. ولی با انتخاب گزینه Hi-Res می توان تصاویر را در سایز ۵۰ یا ۲۰۰ مگاپیکسل ثبت نمود.

دوربین اولتراواید این اسمارتفون نیز به سنسور ۸ مگاپیکسل سونی به همراه لنز ۱۶ میلی متر با دریچه دیافراگم ۲.۲ مجهز است. و از فوکوس خودکار خبری نیست. ولی خوشبختانه از حالت عکاسی شب پشتیبانی دارد. تصاویر ثبت شده با این دوربین در نور روز دارای رنج دینامیکی قابل قبولی است ولی نمی توان جزئیات زیادی را در آن مشاهده کرد.

دوربین سوم ریلمی ۱۱ پرو پلاس هم با سنسور ۲ مگاپیکسل و لنز با فوکوس ثابت ۴ سانتی متر دیگر دوربین های این گوشی را همراهی تا بتوان از فاصله نزدیک از سوژه مدنظر به عکاسی پرداخت. البته انتظار چندانی از این دوربین نباید داشت و به نظر می رسد کار خاصی هم انجام نمی دهد.

در نهایت به دوربین سلفی ریلمی ۱۱ پرو پلاس می رسیم که از سنسور ۳۲ مگاپیکسل سونی با پیکسل ۰.۸ میکرومتر و گشودگی دیافراگم ۲.۴۵ بهره می برد. برای اینکه بتوان محدوده بیشتری در عکس های سلفی قرار دهید علاوه بر عکاسی با زوم کراپ شده حالت پیش فرض نیز در اختیار کاربر خواهد بود.

باتری

ریلمی ۱۱ پرو پلاس از باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی بهره می برد که با شارژر ۱۰۰ واتی داخل جعبه در کمتر از نیم ساعت صفر تا صد شارژ می شود. این گوشی از لحاظ شارژدهی و عمر باتری بعد از مدت ها رکورد جدیدی را در تست باتری نشان داده است. در عمل همه چیز تنها ظرفیت باتری نبوده و خوشبختانه ریلمی سخت افزار و نرم افزار گوشی را نیز بهینه سازی نموده است.

از این رو شارژدهی باتری در سطح بالایی قرار می گیرد. این گوشی بعد از ساعت ها بازی و عکاسی هنوز انرژی برای همراهی کاربر را دارد. به این ترتیب با یک بار شارژ احتمالا نزدیک به دو روز شارژ داشته باشد. در عرض ۱۰ دقیقه شارژ صفر به ۴۵ درصد می رسد و ریلمی مدعی است فرایند شارژ ریلمی ۱۱ پرو پلاس با فناوری فست شارژ کاملا بهینه سازی شده و بعد از ۱۶۰۰ چرخه شارژ کامل سلامت باتری به کمتر از ۸۰ درصد می رسد.

سخن پایانی

با توجه به بررسی انجام شده ریلمی ۱۱ پرو پلاس از جهات بسیاری یک گوشی خوب و با ارزش به شمار می رود. وجود ویژگی هایی مانند نمایشگر باکیفیت، طراحی تقریبا متمایز و خوش دست، وزن سبک، عمر باتری زیاد، عملکرد و پایداری مناسب همه نقاط قوت این اسمارتفون به شمار می روند.

ولی در این رنج قیمتی گوشی مانند پوکو اف ۵ نیز وجود دارد که قابلیت های بیشتری را ارائه می دهد. حتی با کمی افزایش بودجه می توان شیائومی ۱۳ تی را انتخاب که پکیج کاملی از هر آنچه که از یک گوشی هوشمند مدنظر دارید ارائه می دهد. به هر روی انتخاب با شما خواهد بود. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی و های بیشتر روی لینک کلیک کنید و از دیگر مقالات مرتبط مجله آرگا بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو