بررسی گلکسی سی ۵ و نگاهی به عملکرد و قابلیت های آن

بررسی گلکسی سی ۵ و نگاهی به عملکرد و قابلیت های آن


منبع: آرگا

1

1402/10/21

15:08


گلکسی سی ۵ نخستین گوشی برند سامسونگ است که با بدنه فلزی یکپارچه در سال ۲۰۱۶ راهی بازار شد. این مطلب به بررسی گلکسی سی ۵ پرداخته تا بیشتر با این گوشی آشنا شوید.

گوشی های گلکسی سی ۵ و سی ۷ به عنوان نخستین گوشی های هوشمند تمام فلزی سامسونگ در سال ۲۰۱۶ به بازار راهی شدند. در ادامه قصد داریم به بررسی گلکسی سی ۵ بپردازیم که ظاهری شبیه گلکسی اس ۶ دارد. با ما همراه باشید.

آشنایی و بررسی گلکسی سی ۵

در سال ۲۰۱۶ برند سامسونگ اولین گوشی های تمام فلزی خود را با اسامی گلکسی سی ۵ و گلکسی سی ۷ راهی بازار گوشی های همراه نمود. به نظر می رسید این کار آزمایشی برای فلزی کردن گوشی های سری اس و نوت در سال های آتی باشد.

در این مطلب قصد داریم به بررسی گلکسی سی ۵ پرداخته که یکی از اولین گوشی های این برند با بدنه یکپارچه فلزی است. سابق بر آن سامسونگ دو سال استفاده از ترکیب شیشه و فلز در گوشی های پرچمدار به تدریج به سوی بدنه تمام فلزی در گلکسی اس ۸ و نوت ۸  پیش رود.

بدین منظور شرکت کره ای به سمت تولید گوشی های میان رده روی آورد تا بازخورد نسبت به طراحی جدید را پیش از ورود گوشی های پرچمدارش بسنجد. گلکسی سی ۵ ظاهری شبیه گلکسی اس ۶ داشته و برخلاف آن بدنه گوشی تمام فلزی بوده و در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

طراحی و کیفیت ساخت

در بررسی طراحی گلکسی سی ۵  می توان گفت برای سال ۲۰۱۶ قطعا مجذوب کننده می باشد. این گوشی شباهت بسیاری با آیفون های اپل دارد و می توان آن را یک آیفون ساخت اپل تلقی کرد. همچنین بدنه کاملا فلزی که از مواد باکیفیت ساخته شده حس خیلی خوبی را به همراه دارد.

ابعاد ۵.۲ اینچی نمایشگر به همراه حاشیه های کم گوشی سبب شده تا کار با یک دست با گلکسی سی ۵ به راحتی صورت گیرد. پشت گوشی مانند آیفون های اپل به نوارهای آنتن مجهز بوده که تجربه ظاهری آشنایی را به همراه دارد. در ضمن برآمدگی دوربین اگرچه همانند گلکسی اس ۶ بسیار نیست ولی همچنان ظاهر زیبای پنل پشتی را تقلیل می دهد و در صورت نبود این برآمدگی قطعا زیباتر به نظر می رسید.

مطابق انتظار بدنه فلزی موجب شده گوشی سر بخورد و از راحتی استفاده آن کاسته شود. پنل جلو گوشی هم شباهت زیادی به گلکسی اس ۶ داشته و مشابه آن از کلیدهای فیزیکی هوم، اسپیکر و دوربین جلو در قسمت بالا بهره می برد. حاشیه های نمایشگر نیز خیلی کم است و پوشش شیشه ای ۲.۵D هم حس بهتری هنگام کار با گوشی را ایجاد می کند.

در سمت راست گوشی کلید پاور را همانند سری اس شاهد بوده و البته زیر این کلید شیارهایی به منظور قرارگیری حافظه میکرو و سیمکارت تعبیه شده است. ضمنا کاملا شبیه گلکسی اس ۶ و اس ۷ کلیدهای تنظیم حجم صدا هم در فریم سمت چپ قرار دارد. این کلیدها خیلی خوش ساخت و از جنس فلز می باشند که کلیک روی آن به راحتی انجام می شود.

این سبک طراحی در قسمت های مختلف خیلی آشنا بوده ولی بدنه کاملا فلزی و فریم انحنادار آن به همراه ضخامت خیلی کم ۶.۷ میلی متر سبب می شود حس خیلی خوبی هنگام در دست گرفتن گوشی پیدا کنید. به طور کلی طراحی گلکسی سی ۵ با بدنه یکپارچه فلزی راه را برای پرچمداران آینده با چنین جنس بدنه ای باز کرد.

همانطور که اشاره شد گلکسی اس ۶ و اس ۷ به بدنه ای با ترکیب شیشه و فلز مجهز بودند و سال بعد با معرفی گلکسی اس ۸ انتظار تغییر اساسی در طراحی این گوشی می رفت. احتمالا گلکسی سی ۵ به نوعی به منظور مشاهده واکنش بازار به تولید رسید.

به این ترتیب انتظار بر این بود که سامسونگ با این سبک طراحی در پرچمداران قطعا توجهات بسیاری را به خود جلب می نماید. البته این سبک طراحی بسیار آشنایی شبیه آن چه در آیفون ۶ و آیفون ۶ اس اپل به کار رفته بود را داشت. در ادامه بررسی ناگفته نماند سامسونگ برای طراحی هر چه بهتر گلکسی سی ۵ از تجربه ساخت مدل های ای ۵ و ای ۷ نیز بهره برد.

کناره های گوشی به نحوی انحنا یافته که بتوان گوشی را در دست نگه داشت و از کار کردن با آن لذت برد. به طرز عجیبی این گوشی شبیه اچ تی سی ۱۰ و وان پلاس ۳ نیز طراحی شده است. ضمنا در پنل پشتی دستگاه کاملا تخت و یکدست است و تاثیری در ارگونومی و چسبندگی آن به دست ندارد. و در این نما لنز دوربین به همراه فلش ال ای دی دوگانه در قسمت بالا به خودنمایی می پردازند.

در قسمت بالای گوشی المان خاصی مشاهده نمی شود و اسپیکر، جک هدفون ۳.۵ میلی متری به همراه پورت میکرو USB در قسمت پایین تعبیه شده اند. حاشیه های اطراف نمایشگر کم است و توانسته نسبت نمایشگر به قسمت جلویی گوشی را در حد استاندارد نگه دارد.

خوشبختانه بررسی گلکسی سی ۵ این موضوع را تایید که جنس فلز استفاده شده در بدنه خیلی خوب است و علاوه بر استحکام در مقابل لکه هم مقاوم است. به طور کلی کیفیت ساخت این اسمارتفون خوب ارزیابی می شود.

سنسور اثر انگشت

بررسی ها نشان داد سنسور اثر انگشت گلکسی سی ۵ همچون سایر گوشی های سامسونگ در این دوران در قسمت زیر نمایشگر و در کلید هوم تعبیه شده است. این سنسور به خوبی نمونه استفاده شده در گلکسی اس ۷ نبوده ولی همچنان دارای عملکرد سریعی است و راه اندازی و تنظیم آن هم کمی زمان می برد. به این ترتیب پایین نمایشگر کلید خانه به همراه سنسور اثر انگشت تعبیه شده است.

نمایشگر

گلکسی سی ۵ از نمایشگر ۵.۲ اینچی بهره می برد و سامسونگ پنل آمولد با رزولوشن فول اچ دی را برای آن در نظر گرفته است. در نتیجه برای این ابعاد از گوشی تراکم پیکسلی خوبی ایجاد می کند. همانطور که انتظار می رفت این نمایشگر رنگ ها را اشباع نمایش داده و دقت رنگ ها خیلی کم است.

البته اشباع بودن رنگ ها سلیقه ای بوده و ممکن است بسیاری این نوع رنگ را به همراه عمق زیاد رنگ مشکی به رنگ های طبیعی تر پنل های IPS ترجیح بدهند. از نظر روشنایی این صفحه انتظارات کاربر را برآورده نموده و میزان روشنایی زیاد آن سبب می شود به راحتی زیر نور مستقیم خورشید هم بتوان از گوشی بهره برد.

در ضمن روشنایی حداقلی گلکسی سی ۵ هم مناسب است و استفاده طولانی مدت از آن چشم ها را اذیت نمی کند. حداکثر روشنایی نمایشگر در حالت صد درصد حدود ۴۲۴ نیت است که نسبت به پرچمداران سامسونگ در این محدوده زمانی خیلی اندک محسوب می شود.

البته همانطور که اشاره شد روشنایی گلکسی سی ۵ در محیط های باز و پرنور به طور خودکار به ۶۲۵ نیت افزایش می یابد. به این ترتیب در محیط های باز به راحتی می توان محتوای نمایشگر را مشاهده کرد. پیشرفت نمایشگر این گوشی نسبت به ای ۵ کاملا مشهود می باشد.

این نشان می دهد سامسونگ در زمینه بهبود نمایشگرها فعال است. دقت رنگ ها به طور غیر قابل باوری خوب است و حتی از گلکسی سی ۷ هم کمی بهتر است. اگر از بخش تنظیمات حالت پایه را فعال نمایید رنگ ها طبیعی تر خواهند بود. به هر روی نمایشگر گلکسی سی ۵ فراتر از انتظار در محدوده زمانی خود می باشد و پاسخگوی نیاز کاربر است.

دوربین

سامسونگ همانند گلکسی اس ۶ در گلکسی سی ۵ از سنسور ۱۶ مگاپبکسل برای دوربین اصلی گوشی استفاده کرده و برای دوربین سلفی نیز لنز ۸ مگاپیکسلی را در نظر گرفته است. با تجربه که در مورد گلکسی اس ۶ وجود داشت انتظار می رفت این دوربین نیز تصاویر را با کیفیت خوبی به ثبت برساند.

نسبت تصویر دوربین ۴:۳ است و گشودگی دریچه آن ۱.۹ است. این دوربین از فلش دوگانه ال ای دی بهره می برد اما به خاطر کاهش هزینه گوشی فاقد قابلیت لرزشگیر اپتیکال است. حسگر این دوربین ساخت سامسونگ است و اندازه هر پیکسل آن فقط یک میکرون است. ضخامت دوربین نیز ۵ میلیمتر است که قرارگیری آن در گوشی های باریک را ساده می نماید.

ضمنا فناوری بسیار کاربردی ISOCELL در این دوربین مشاهده می شود. طبق انتظار دوربین اصلی گلکسی سی ۵ عملکرد خیلی خوبی داشت و تصاویر باکیفیتی را به ثبت می رساند. رنگ ها در تصاویر کمی اشباع بوده و بعضی قسمت های عکس شارپ هستند.

این شارپ زیاد موجب از بین رفتن عمق تصاویر شده و هنگامی که روی عکس زوم می شود این تغییر نرم افزاری به وضوح مشاهده می شود ولی با این حال برای ثبت عکس باکیفیت جذاب هم به نظر می رسد. شارپ سبب جذابیت عکس ها می شود. محدوده دینامیک دوربین گوشی نیز در این رنج قیمتی مناسب بوده و حسگر تعبیه شده در آن از پس اکسپوژر بر می آید تا قسمت های روشن عکس جزئیات شان را از دست ندهند.

البته دوربین مذکور در محیط های تاریک و نور کم دچار افت کیفیت تصویر می شود و نویز عکس ها نیز بالا می رود. ولی در مجموع عملکرد دوربین در محیط های تاریک متوسط ارزیابی می شود.

سخت افزار و نرم افزار

این اسمارتفون از ۴ گیگابایت حافظه رم بهره می برد و تراشه آن چندان قوی نیست. به عبارتی سخت افزار این گوشی کاملا میان رده است. گلکسی سی ۵ از تراشه ۸ هسته ای اسنپدراگون ۶۱۷ بهره می برد و این پردازنده مطابق انتظار در حد رقبای میان رده و حتی بالا رده گوشی ظاهر نشد و عملکرد تقریبا متوسطی دارد. در این رنج گوشی های با پردازنده های بسیار قوی نیز وجود دارند.

با این وجود گلکسی سی ۵ برای انجام کارهای روزانه و حرکت میان قسمت های مختلف رابط کاربری و اجرای برنامه ها مشکلی ندارد. البته نباید انتظار اجرای بازی های سنگین را از این گوشی داشت. همچنین فیلمبرداری طولانی مدت ممکن است گلکسی سی ۵ را به چالش بکشاند. با این حال گلکسی سی ۵ برای کارهای روزانه مناسب است.

این اسمارتفون در این بخش نسبت به رقبایی مانند میزو ۶ پرو، شیائومی می ۵ و هواوی آنر ۸ وضعیت چندان مطلوبی نداشت. در ادامه به بررسی بخش نرم افزاری گلکسی سی ۵ می پردازیم. این اسمارتفون با اندروید ۶.۱ مارشملو ارائه شد. ولی از آن جا که گوشی مختص بازار چین است علیرغم تغییرات همیشگی تاچ ویز شاهد حذف اپ دراور و برنامه های گوگل می باشیم که می توان آن ها را به طور جداگانه روی گوشی نصب کرد.

به طور مثال در ویجت آب و هوا هم اسامی شهرها به زبان چینی بوده که البته همه این موارد به راحتی قابل رفع شدن هستند. در قسمت های مختلف رابط کاربری شاهد طراحی آشنای همیشگی بوده و قابلیتهای بسیاری که در قسمت های مختلف رابط کاربری سامسونگ دیده می شود در گلکسی سی ۵ نیز مشاهده می شوند.

امکان تغییر تم گوشی، تغییر نمایش رنگ صفحه نمایش، و خیلی ویژگی های همیشگی که سبب می شوند این لانچر یک رابط کاربری پر امکانات باشد. در ضمن در قسمت های مختلف شاهد تغییرات جزئی با تاچ ویز همیشگی بودیم. به طور مثال اعلان های روی صفحه قفل به شکل آیکون برنامه مورد نظر نمایش داده می شوند و برای مشاهده آن ها بایستی هر یک از آیکون ها را لمس کرد.

ولی ویژگی جذاب دیگر که برای گیمرها مناسب است Game Launcher بوده که حین بازی اسکرین شات تهیه یا از صفحه ویدیو ضبط می نماید. در ضمن با فعال سازی این قابلیت می توان از نمایش اعلان ها جلوگیری کرد، کلیدهای ناوبری را غیر فعال و بازی را مینیمایز کرد. این قابلیت ها هر چند کوچک ولی برای گیمرها کاربردی می باشند.

اسپیکر

اسپیکر این گوشی زیر بخش پایین فریم آن تعبیه شده که محل مناسبی محسوب نمی شود. این اسپیکر مونو عملکرد آنچنان خوبی ندارد و در بهترین حالت می توان آن را متوسط ارزیابی نمود. علاوه بر محل تقریبا نامناسب اسپیکر کیفیت نامطلوب و حجم کم صدا هم از علل ضعف گلکسی سی ۵ در این بخش است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو