بررسی شیائومی ۱۳T و ویژگی های آن

بررسی شیائومی ۱۳T و ویژگی های آن


منبع: آرگا

2

1402/12/27

21:01


شیائومی ۱۳T در کنار شیائومی ۱۳T پرو معرفی شد. این دو گوشی در اکثر بخش ها تقریبا یکسان هستند ولی حدود ۲۰۰ دلار تفاوت قیمتی دارند. در این مطلب به بررسی شیائومی ۱۳T می پردازیم.

می توان سال ۲۰۲۳ را سال چشمگیری برای سری شیائومی ۱۳T دانست زیرا اکنون این نسل قبل از همیشه به دستگاه های پرچمدار نزدیک شده و البته همچنان مدل پرو و پایه این سری قاتل پرچمدار تلقی می شوند. در ادامه مطلب به بررسی شیائومی ۱۳Tخواهیم پرداخت.

معرفی و بررسی شیائومی ۱۳T

شیائومی ۱۳T در کنار نسخه پرو معرفی شد و در اکثر قسمت ها و حتی از نظر ظاهری تقریبا یکسان هستند. اما حدود ۲۰۰ دلاری تفاوت قیمتی دارند. می توان سال ۲۰۲۳ را سال چشمگیری برای سری شیائومی ۱۳T دانست زیرا اکنون این نسل قبل از همیشه به دستگاه های پرچمدار نزدیک شده و البته همچنان مدل پرو و پایه این سری قاتل پرچمدار تلقی می شوند.

 ولی در واقع این دستگاه ها با کمی افزایش قیمت نسبت به قبل تجربه کامل یک دستگاه گران قیمت را در اختیار کاربر قرار می دهند. در ادامه به بررسی شیائومی ۱۳T می پردازیم.

محتویات جعبه

مانند همه دستگاه های شیائومی گوشی شیائومی ۱۳T جعبه کاملی دارد که همه لوازم مورد نیاز کاربر را در اختیار قرار می دهد. بعد از جعبه گشایی این گوشی با جعبه کوچکتری روبرو می شوید که دارای قاب سیلیکونی و دفترچه راهنما می باشد. در قسمت پایین آن خود گوشی قرار دارد که با یک پوشش پلاستیکی محافظت می شود.

در آخرین قسمت نیز شاهد حضور یک آداپتور ۶۷ واتی همراه با کابل شارژ هستیم. نکته مثبت این است که برای خرید شارژر در دستگاه های اپل و سامسونگ نیاز به پرداخت هزینه جداگانه برای تهیه قاب محافظ و آداپتور شارژ نیست.

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی ها نشان می دهد طراحی این گوشی نسبت به نسل قبل با تغییرات خوب و مناسبی روبرو شده و حس یک گوشی پرچمدار را منتقل می کند. متریال استفاده شده در بدنه دستگاه نیز تا حدودی این حس را بهتر انتقال می دهد. به عبارتی زبان طراحی شیائومی ۱۳T نسبت به همه گوشی های قبلی با تغییر روبرو شده و طراحی آن بیشتر روی دوربین تمرکز دارد.

روی قاب پشتی گوشی نیز شاهد قرارگیری ماژول دوربین مربعی شکل می باشیم که سه دوربین را همراه با فلش و سنسور فوکوس در خود قرار داده است. یکی از نکات مهم در مورد ماژول اندازه بزرگ آن است. حاشیه های دو طرف این ماژول دارای کمی زاویه بوده که ظاهرا تنها برای بهتر نمودن جلوه دستگاه ایجاد شده است.

دو لنز دوربین در این ماژول برجستگی کوچکی دارند که آن ها را در مقابل ضربه آسیب پذیر می سازند. در ضمن باید گفت که برجستگی دوربین های گوشی تقریبا زیاد است که استفاده از شیائومی ۱۳T روی سطوح صاف تقریبا غیر ممکن می شود. قاب پشتی شیائومی ۱۳T در دو مدل چرم مصنوعی و شیشه ای ارائه می شود که هر یک مزایا و معایب خود را دارد.

در مدل شیشه ای بزرگترین عیب جذب اثر انگشت است. قاب پشتی آن اثر انگشت را کاملا جذب و تنها چند ثانیه طول می کشد که کثیف شود. البته باید اشاره کرد تمیز کردن قاب تقریبا راحت بوده و پیشنهاد می شود از قاب محافظ استفاده شود. در ضمن برای محافظت از این پنل شیشه خاصی استفاده نشده که آن را در مقابل ضربات آسیب پذیر می نماید.

پنل پشتی تقریبا تخت تر شده اما در لبه ها که به فریم متصل می شود به شکل خمیده و با کمی انحنا طراحی شده که بهتر در دست قرار می گیرد. فریم از فرم گرد بودن در آمده و طراحی تخت و جالبی پیدا کرده است. جنس پنل پشتی شیشه ای بوده و براق است.

در بررسی ابعاد شیائومی ۱۳T مشخص شد که خیلی بزرگ نیست اما برای استفاده یک دستی هنوز مناسب نبوده و با قطر ۸.۵ میلی متر گوشی تقریبا بزرگی محسوب می شود. وزن حدود ۱۹۳ گرم داشته که در نسخه چرم مصنوعی ۴ گرم سنگین تر است. به طور کلی با توجه به امکانات و متریال استفاده شده گوشی سنگینی نبوده ولی نباید انتظار گوشی خیلی خوش دست و راحتی را داشت.

ولی همچنان نسبت به گوشی های پرچمداری مانند سامسونگ S23 Ultra و آیفون ۱۵ پرو مکس گوشی سبک تر و خوش دست تری محسوب می شود. فریم دستگاه پلاستیکی بوده که برای یک گوشی شبه پرچمدار تاحدی طبیعی بوده اما کیفیت ساخت و حس خوبی دارد.

طراحی تخت این قسمت نیز سبب جذاب تر شدن گوشی شده و ظاهر مدرن تری به آن می دهد. طرف راست دستگاه کلیدهای پاور و ولوم قرار دارد که کمی برجسته بوده و دسترسی به آن ها راحت است. در بالای گوشی اسپیکر دوم، میکروفن و فرستنده مادون قرمز دیده می شود.

در لبه پایین نیز اسپیکر اصلی، میکروفون، پورت تایپ سی و پورت سیمکارت حضور دارد. در ضمنا پورت سیم کارت تنها از دو سیمکارت به طور همزمان پشتیبانی دارد و همانند سایر گوشی ها از اضافه کردن کارت حافظه جانبی خبری نیست. یک نکته مثبت که در شیائومی ۱۳T وجود دارد استفاده از گواهی IP68 می باشد.

بدین ترتیب به مدت نیم ساعت در عمق ۱.۵ متری در برابر نفوذ آب مقاوم است. ولی به دلیل هزینه بالا خرید گوشی بهتر است این مورد را تا حد ممکن تست نکنید.

نمایشگر

بررسی نمایشگر شیائومی ۱۳T حاکی از آن است کاملا تخت ساخته شده و حاشیه مناسب و کمی دارد. این نمایشگر ۸۷.۵ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص داده است. دوربین سلفی نیز در پانچ هول تقریبا کوچک وسط نمایشگر قرار دارد. این نمایشگر توسط گوریلاگلس ۵ محافظت می شود و انتظار می رفت از نسخه های جدید ویکتوس بهره مند باشد.

سنسور اثر انگشت نیز زیر نمایشگر تعبیه شده که دقت و سرعت خوبی دارد. در این بخش هیچ تفاوتی با نسخه پرو دیده نمی شود و همه امکانات استفاده شده کیفیت عالی در حد گوشی های پرچمدار ارائه شده است. نمایشگر ۶.۶۷ اینچی از پنل آمولد بهره می برد که از لحاظ اندازه و رزولوشن تفاوتی با پنل شیائومی ۱۲T ندارد.

از طرفی در بخش روشنایی این پنل با تغییرات بزرگی روبرو شده که از عدد ۹۰۰ نیت به ۲۶۰۰ نیت رسیده است. این تغییر به حدی بزرگ می باشد که این گوشی را در بین بهترین های بازار قرار می دهد. مطابق انتظار استفاده از  شیائومی ۱۳T در محیط های پرنور خیلی آسان بوده زیرا همه موارد موجود در صفحه به سادگی دیده می شود.

این پنل با تراکم پیکسلی ۴۴۶ پیکسل در هر اینچ از نسبت تصویر ۲۰:۹ و وضوح تصویر ۱۲۲۰*۲۷۱۲ پیکسل بهره می برد و می تواند همه اجزای تصاویر را به خوبی و با رزولوشن کامل نمایش دهد. در ضمن نمایشگر از قابلیت HDR10+ و دالبی ویژن برخوردار بوده و قادر به نمایش ۶۸ میلیارد رنگ است.

به این ترتیب تماشای فیلم، بازی و وبگردی با  شیائومی ۱۳T عالی و لذت بخش خواهد بود. در ضمن نرخ بروزسانی اکنون به ۱۴۴ هرتز رسیده است. البته این نرخ تطبقی نبوده اما دستگاه تا حدودی قادر به مدیریت آن است. قابلیت چشمگیر در این قسمت نرخ نمونه برداری لمسی ۴۸۰ هرتز می باشد که می تواند سریعا لمس را تشخیص و به آن پاسخ دهد.

دوربین

در این بخش دوربین شیائومی ۱۳T را مورد بررسی قرار می دهیم. شیائومی در این قسمت از چینش و ماژول های یکسانی با نسخه پرو استفاده کرده و شاهد لنزهای اصلی ۵۰ مگاپیکسل، تله فوتو ۵۰ مگاپیکسل با زوم دو برابر و لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل هستیم.

شیائومی تلاش کرده بهترین موارد را در این گوشی برای عکاسی قرار دهد. رزولوشن دوربین اولتراواید از ۸ به ۱۲ مگاپیکسل رسیده است. ولی یکی از مهمترین تغییرات مربوط به دوربین تله فوتو می باشد که در نسل قبل وجود نداشت. شایان ذکر است در سیستم دوربین های شیائومی ۱۳T تنها لنز اصلی به لرزشگیر اپتیکال مجهز است.

نکته مهم این است که همه لنزهای دوربین های این گوشی توسط شرکت لایکا تنظیم شده تا کیفیت بهتری ارائه دهند. قابل ذکر است همکاری این دو برند تنها به بخش سخت افزاری محدود نبوده و در بخش نرم افزاری نیز اثرات آن قابل مشاهده می باشد. این موضوع سبب شده تا شیائومی کیفیت دوربین سری ۱۳T را با دستگاه های پرچمدار مقایسه نماید.

دوربین سلفی نیز از لنز ۲۰ مگاپیکسل بهره می برد که در مدل پرو نیز وجود دارد و عملکرد جالب توجهی ندارد. در حالت معمول بایستی پیکسل های این دوربین با نسبت ۴ به ۱ ترکیب شده ولی این عمل صورت نمی گیرد و تمام تصاویر با وضوح ۲۰ مگاپیکسل ثبت می شوند.

در نور مناسب عملکرد بسیار خوبی از لنز اصلی و تله فوتو شاهد هستیم و تصاویر خوبی با آن به ثبت می رسد. لنز اولتراواید البته نسبت به لنز اصلی افت کیفیت پیدا می کند. تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی نیز جزئیات زیادی ندارند. تنها تفاوت دوربین شیائومی ۱۳T با نسخه پرو در پخش ویدیو و فیلمبرداری است. نسخه پرو قابلیت فیلمبرداری با کیفیت ۸K با ۲۴ فریم و ۴K با ۶۰ فریم را دارد. در حالی که در این گوشی چنین قابلیتی وجود ندارد.

سخت افزار و نرم افزار

در این بخش سخت افزار و نرم افزار شیائومی ۱۳T را مورد بررسی قرار می دهیم. برای این گوشی تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۸۲۰۰ اولترا در نظر گرفته شده که معماری ۴ نانومتری داشته و عملکردی مشابه اسنپدراگون ۸ نسل اول ارائه می دهد. و از بخش هایی است که سبب تفاوت آن با نسخه پرو و اختلاف قیمت این دو گوشی شده است.

در استفاده معمول همه چیز روان و خوب اجرا می شود و باگ و لگ خاصی را شاهد نیستیم. اما وقتی به بخش اجرای بازی ها وارد می شویم تفاوت آن با نسخه پرو مشهود می شود. شیائومی ۱۳T می تواند بازی های سنگین و بروز را اجرا کند اما برخی اوقات افت فریم ایجاد می شود و در بازی های بسیار سنگین نمی توان فریم ریت را همیشه روی ۶۰ داشت.

البته مشکل افت قدرت و داغ شدن بیش از اندازه در استفاده طولانی مدت دیده نمی شود و بعد از یک ساعت بازی با دستگاه دمای گوشی در حد آزاردهنده ای بالا نمی رود. از نظر میزان حافظه داخلی و حافظه رم این گوشی با حافظه رم ۸ یا ۱۲ گیگابایت و حافظه ذخیره سازی ۲۵۶ گیگابایت ارائه می شود.

این میزان حافظه برای سال ۲۰۲۳ تا حدودی کم است و از آنجا که فاقد پشتیبانی از کارت حافظه جانبی است، نمی توان با این میزان فضا کنار آمد. شایان ذکر است شیائومی ۱۳T از وای فای ۶ بهره می برد و می تواند عملکرد مناسبی در بازی های آنلاین ارائه دهد.

در ادامه به بررسی بخش نرم افزاری شیائومی ۱۳T می پردازیم. این گوشی سیستم عامل بر پایه اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14 ارائه می شود. به این ترتیب امکانات شخصی سازی مناسب و تقریبا کاملی در اختیار دارید ولی مانند دیگر گوشی های این برند برنامه های اضافه زیادی از قبل نصب می باشد که می توان بیشتر آن ها را پاک کرد.

در ضمن یکی از نقاط مثبتی که در این سری دیده می شود، پشتیبانی ۴ ساله نرم افزاری و ۵ ساله امنیتی است.

باتری و اسپیکر

در بررسی ها مشخص شد برای شیائومی ۱۳T باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی در نظر گرفته شده که مانند بیشتر گوشی های هوشمند سال های اخیر با توجه به مصرف انرژی مناسب پردازنده شارژدهی قابل توجهی نداشته و اگر از شیائومی ۱۳T استفاده سنگینی صورت گیرد اواخر روز به شارژ نیاز پیدا می کند.

به کمک آداپتور ۶۷ واتی درون جعبه گوشی می توانید در مدت ۱۹ دقیقه ۵۰ درصد باتری را شارژ نمایید و شارژ کامل حدود ۴۵ دقیقه زمان می برد. در ضمن به لطف بهبودهای سیستم خنک کننده دمای گوشی نیز موقع شارژ خیلی افزایش نمی یابد. از شارژ بی سیم نیز خبری نیست.

در گوشی شیائومی ۱۳T اسپیکرهای استریو را شاهد هستیم که صدای تقریبا بالانسی را پخش می کند اما بلندی صدا خیلی قابل توجه نیست و کیفیت و تفکیک آن معمولی است. در ضمن مقداری در صداهای بالا نویز ایجاد می شود. از جک هدفون ۳.۵ میلی متری نیز خبری نیست و بایستی از تبدیل تایپ سی یا هندزفری بلوتوثی بهره بگیرید که به لطف بلوتوث ۵.۴ می توان عملکرد با تاخیر کم و مصرف انرژی پایین را تجربه کرد.

در پایان اگر علاقمند به های بیشتری از مجله آرگا هستید با کلیک روی لینک از این مقالات نیز بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو