آشنایی با عمل جراحی ترمیم پرده بکارت (هایمنوپلاستی)

منبع: تاپ ناز

1

1402/11/5

00:31


عمل‌های هایمنوپلاستی یا ترمیم پرده بکارت، از جراحی‌هایی هستند که توسط پزشکان متخصص زنان انجام می‌شود. در این فرآیند، پرده غشایی که در دهانه واژن قرار دارد و به آن …

عمل‌های هایمنوپلاستی یا ترمیم پرده بکارت، از جراحی‌هایی هستند که توسط پزشکان متخصص زنان انجام می‌شود. در این فرآیند، پرده غشایی که در دهانه واژن قرار دارد و به آن “هایمن” یا “پرده بکارت” می‌گویند، جراحی می‌شود. این جراحی به‌گونه‌ای صورت می‌گیرد که پس از برقراری رابطه جنسی، فرد خونریزی تجربه کند. این موضوع برای برخی از خانواده‌های سنتی اهمیت دارد و به‌همین دلیل برخی از بانوان که به دلایل مختلف پرده بکارتشان آسیب دیده است، به‌دنبال انجام عمل‌های هایمنوپلاستی می‌گردند.

آشنایی با عمل جراحی ترمیم پرده بکارت (هایمنوپلاستی)

پرده بکارت یا هایمن: غشای ورودی واژن با تنوع‌های زیاد

پرده بکارت یا هایمن، یک غشا چین‌خورده در ناحیه ورودی واژن است که از ساختارهای جنینی نشات می‌گیرد. این پرده در خانم‌ها انواع مختلفی دارد و احتمالا به‌صورت دندانه‌دار، دوتکه، هلالی، حلقوی، دیواره‌دار، مشبک، نیمه مسدود یا حتی یک پرده یک‌دست و بدون منفذ شکل گیرد. این تنوع ناشی از متفاوت بودن ساختار آن در هر فرد است.

نکته حائز اهمیت این است که پرده بکارت در برخی از افراد از زمان جنینی شکل نمی‌گیرد و به‌همین دلیل در همه خانم‌ها یافت نمی‌شود. برخی از زنان احتمال دارد حتی بدون پرده بکارت باشند؛ زیرا گاهی اوقات امکان شکل‌گرفتن این بخش در خانم‌ها وجود ندارد.

هایمن به‌عنوان یک عنصر بیولوژیکی، نه‌‌تنها در برقراری ارتباط جنسی نقش دارد، بلکه اهمیت فرهنگی و اجتماعی خاصی را به خود اختصاص می‌دهد. برخی از فرهنگ‌ها و خانواده‌ها این موضوع را به‌عنوان یک ارزش فرهنگی مهم می‌شناسند. به‌همین دلیل، عمل‌های ترمیم پرده بکارت جهت ترمیم یا بهبود وضعیت پرده بکارت برای برخی از افراد اهمیت زیادی پیدا کرده است. دکتر طاهره فروغی فر یکی از بهترین‌ها در حوزه ترمیم بکارت است.

پارگی پرده بکارت: عوامل متعدد و جلوگیری از آسیب‌ها

برخی از افراد به‌طور عام فرض می‌کنند که تنها رابطه جنسی ممکن است منجر به پارگی پرده بکارت شود، اما واقعیت این است که عوامل متعددی می‌توانند باعث پارگی و آسیب به این غشا شوند. مواردی که علت این پارگی می‌شوند، شامل:

1. قرار دادن اجسام خارجی در واژن

مانند استفاده از تامپون یا استفاده از اجسام به‌منظور خودارضایی می‌تواند به پارگی پرده بکارت منجر شود.

2. انجام عمل جراحی در لگن

عمل‌های جراحی در ناحیه لگن احتمال دارد باعث آسیب پرده بکارت شوند.

3. وارد شدن ضربه سنگین به واژن

تصادفات یا حوادثی که منجر به ورود ضربه سنگین به واژن می‌شوند، به پرده بکارت آسیب می‌زنند.

4. تجاوز جنسی

تجاوز جنسی نیز یک عامل خطرناک است که به پارگی پرده بکارت منجر می‌شود.

پارگی پرده بکارت در اثر رابطه جنسی به‌عنوان یکی از شایع‌ترین علت‌ها شناخته می‌شود. به‌دلیل ظریف بودن این غشا، حتی دخول کوچکی نیز ممکن است به آن آسیب وارد کند. باید توجه داشت که ورزش‌هایی مانند اسب‌سواری، شنا، پرش و رقص عموما با پارگی پرده بکارت همراه نیستند و این ورزش‌ها به سلامتی غشا آن آسیب نمی‌رسانند. برای پیشگیری از پارگی پرده بکارت و حفظ سلامت جنسی، آگاهی از عوامل مختلف و ایجاد روابط جنسی سالم ضروری است.

آشنایی با عمل جراحی ترمیم پرده بکارت (هایمنوپلاستی)

راه‌های ترمیم پرده بکارت

از جمله روش‌های ترمیم پرده بکارت که توسط برترین پزشکان مانند دکتر طاهره فروغی فر به‌کار گرفته می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شیاف پرده بکارت

شیاف پرده بکارت یا کپسول بکارت یک روش مصنوعی است که شامل کپسول چینی محتوی مایع قرمز است. زمانی‌که فرد قصد برقراری رابطه جنسی را دارد، این کپسول را در واژن قرار می‌دهد. دیواره کپسول پس از دخول پاره می‌شود و مایع مشابه خون پاره شدن بکارت به بیرون می‌ریزد. با این‌حال، این روش حالتی کمی مصنوعی در واژن ایجاد می‌کند و از قطعیت کافی برخوردار نیست.

داروهای گیاهی

درمان‌های گیاهی نمی‌توانند پرده بکارت را به‌صورت مستقیم ترمیم کنند، اما می‌توانند به تقویت عضلات واژن بی‌انجامد. گیاهانی مانند آلوئه‌ورا، انگور و پیوراریا میریفیکا معتبر به‌عنوان تقویت‌کننده عضلات واژن شناخته شده‌اند و به افزایش خاصیت کشسانی واژن نیز کمک می‌کنند.

در نتیجه هنگام برقراری رابطه جنسی به‌دلیل کش‌آمدن دیواره واژن، خون‌ریزی رخ می‌دهد. البته شایان ذکر است که امکان وجود این اتفاق درصد پایینی دارد.

عمل جراحی ترمیم پرده بکارت (هایمنوپلاستی)

هایمنوپلاستی یا عمل جراحی ترمیم پرده بکارت از جمله روش‌های موثرتر برای بهبود حالت پرده بکارت است. این عمل جراحی امکان بازسازی کامل پرده بکارت را فراهم می‌کند و اطمینان بیشتری به افراد می‌دهد. این روش معمولا توسط پزشکان متخصص زنان انجام می‌شود و نتیجه دائمی‌تر و مطمئن‌تری نسبت به روش‌های دیگر دارد.

با عمل ترمیم پرده بکارت بیشتر آشنا شوید

ترمیم بکارت یا هایمنوپلاستی، یک راهکار جراحی است که از بافت‌ها و بخش‌های باقی‌مانده هایمن یا بافت‌های دیگر در دهانه واژن برای بازسازی پرده بکارت استفاده می‌کند. پزشک با توجه‌به نوع پرده و میزان آسیب، یکی از روش‌های زیر را برای ترمیم هایمن انتخاب می‌کند:

1. هایمنوپلاستی با استفاده از بقایای پرده بکارت (STID)

در این روش، پرده بکارت به‌طور کامل حذف نمی‌شود و بقایای آن در دهانه واژن باقی می‌ماند. پزشک با دوختن لبه این بقایا به یکدیگر و دیواره واژن، هایمن را ترمیم می‌کند. این روش سریع و با نیاز به زمان کمتری انجام می‌شود و بیمار بعد از چند روز به زندگی عادی باز می‌شود.

2. هایمنوپلاستی با استفاده از بافت واژن (کاشت پرده بکارت)

در مواردی که پارگی هایمن به قدری است که بقایایی باقی نمانده است، پزشک احتمالا از بافت دیواره واژن برای ایجاد پرده بکارت استفاده می‌کند. این عمل جراحی ممکن است زمان بیشتری (تا ۲ ساعت) طول بکشد و بیمار تحت بیهوشی کامل قرار می‌گیرد. دوره نقاهت نیز متغیر است و از چند روز تا چند ماه طول می‌کشد.

3. آلوپلنت (Alloplant)

در این روش، پزشک یک ماده را درون واژن بیمار قرار می‌دهد که عملکردی مشابه به هایمن دارد. این روش به‌صورت موقتی عمل می‌کند و اثر آن پس از مدتی از بین می‌رود.

4. ترمیم بکارت با لیزر

در این روش، پزشک احتمالا از دستگاه لیزر برای پیوند بافت‌ها استفاده کند. این روش به جای استفاده از نخ بخیه انجام می‌شود و از لیزر برای از بین بردن اسکار محل جراحی و نمایان کردن طبیعی‌تر پرده بکارت تازه ترمیم‌شده استفاده می‌شود.

انتخاب روش مناسب براساس ویژگی‌ها و نیازهای هر فرد با مشاوره و تصمیم پزشک خود انجام می‌شود.

آشنایی با عمل جراحی ترمیم پرده بکارت (هایمنوپلاستی)

مزایای انجام عمل ترمیم بکارت

هایمنوپلاستی، به‌عنوان یک روش ترمیم بکارت، نسبت به سایر روش‌ها با قطعیت بیشتر و کارایی بالاتر شناخته می‌شود. این جراحی مناسب برای انواع مختلف هایمن است و با توجه‌به این‌که بیمار در حین عمل تحت بی‌حسی موضعی یا بیهوشی قرار می‌گیرد، دردی نیز احساس نمی‌شود.

در این روش، بیمار نیازی به تحمل درد یا نگرانی از بخیه‌زدن با نخ‌های غیرقابل جذب ندارد. هایمنوپلاستی به‌صورت سرپایی انجام می‌شود، به‌همین دلیل نیازی به بستری کردن بیمار پس از عمل وجود ندارد. با توجه‌به اینکه هایمنوپلاستی به‌عنوان یک راه حل موثر و بدون درد در ترمیم بکارت شناخته می‌شود، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از این روش جراحی برای بازیابی وضعیت طبیعی و احیای اعتمادبه‌نفس خود استفاده کنند.

جمع‌بندی

ترمیم پرده بکارت یا هایمنوپلاستی، یک راه حل جراحی موثر برای بازسازی غشای واژن و بهبود حالت پرده بکارت است. این عمل جراحی به‌صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی عمومی انجام می‌شود. هایمنوپلاستی نسبت به دیگر روش‌های ترمیم بکارت، از جمله استفاده از نخ‌های جذب‌پذیر، با قطعیت بیشتری انجام می‌شود و بیماران از درد کمتری رنج می‌برند. این روش، از طریق توسعه تکنولوژی جراحی و بهبودهای پزشکی، به افراد امکان بازیابی راحت و طبیعی حالت پرده بکارت را فراهم می‌آورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو