نشانه های بیماری روزاسه و عوامل موثر در تشدید یا بهبود آن

نشانه های بیماری روزاسه و عوامل موثر در تشدید یا بهبود آن


منبع: آرگا

1

1402/11/5

09:09


روزاسه یک بیماری پوستی است که موجب قرمزی و التهاب در برخی از نواحی پوست شده و در اثر آن رگ های قرمز خونی بر روی صورت شخص نمایان می شوند. در برخی موارد این عارضه باعث برآمدگی و جوش های قرمز رنگ و کوچک می شود. شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است، اما به صورت کلی ظرف چند ماه یا چند هفته شدت یافته و سپس از بین می رود. اگرچه احتمال بروز این بیماری در میان خانم ها و آقایان وجود دارد، اما خانم ها و افراد مسن بیشتر در معرض خطر قرار دارند. بیماری روزاسه بیشتر افرادی که پوست روشنی دارند را درگیر می کند.

روزاسه یک نوع بیماری شایع پوستی است که از آن به جوش دوران بزرگسالی نیز یاد می شود. این بیماری با پر خونی عروق پوست صورت و قرمزی تشخیص داده می شود. از مهم ترین علل بروز این بیماری می توان به قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، استفاده از محصولات آرایشی نامناسب، شستشوی نامناسب صورت و … اشاره کرد. از آن جایی که عدم توجه به درمان این عارضه می تواند آن را تشدید و مشکلات جدی تری را به وجود آورد، به همین خاطر آگاهی از نحوه کنترل و اقدامات درمانی بسیار حائز اهمیت است. برای اطلاع از علائم، علل، راه های تشخیص و روش های درمان این بیماری با ادامه مطلب همراه ما باشید.

بیماری روزاسه چیست؟

بیماری روزاسه یک نوع اختلال پوستی شایع است که معمولا با آکنه ولگاریس اشتباه گرفته می شود. این بیماری در میان افراد میانسال و خانم ها شیوع بیشتری دارد. پوست افراد مبتلا به این بیماری به تدریج قرمز، ملتهب و سرخ می شود. علاوه بر این، روزاسه می تواند تمام صورت، قفسه سینه، کمر و گوش فرد را درگیر نماید. افرادی که پوست روشنی دارند، بیشتر از افراد دیگر به این بیماری مبتلا می شوند. آمارها نشان می دهند که چیزی نزدیک به ۵ درصد مردم جهان به این بیماری مبتلا می شوند. این بیماری به تدریج شدت یافته و بعد از مدتی از بین می رود.

به طور معمول متخصصان، روزاسه یا لکه های قرمز روی پوست را که با خارش همراه هستند، یک مشکل پوستی مزمن می دانند که با گذشت زمان شدت می یابد؛ به گونه ای که اگر تحت درمان قرار نگیرد، می تواند وخیم تر شود. از آن جایی که درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد، به همین خاطر درمان های پزشکی تنها می توانند آن را کنترل و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.

نشانه های بیماری روزاسه

بیماری روزاسه با چه نشانه هایی همراه است؟

علائم این بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ به گونه ای که مبتلایان در بسیاری مواقع تنها بخشی از این علائم را مشاهده می کنند. به صورت کلی، این بیماری با یکی از نشانه های زیر همراه است:

رگ های خونی متورم

یکی از نشانه های شایع روزاسه، تورم رگ های خونی است. این رگ ها یا از دید پنهان می شوند و یا این که شبیه به خط های مارپیچ کوچک در زیر پوست نمایش داده می شوند.

قرمزی و برافروختگی پوست

بسیاری از افراد مبتلا به روزاسه، سابقه سرخ شدن و یا برافروختگی همیشگی پوست را دارند. یکی از نخستین نشانه های این اختلال، التهاب و قرمزی پوست صورت است که در بازه های زمانی مختلف اتفاق می افتد. البته این نشانه ها را به هیچ عنوان نباید با تغییرات پوستی پیش از قاعدگی اشتباه بگیرید.

روزاسه یا آکنه دوران بزرگسالی

بزرگ شدن بینی

از آن جایی که این بیماری پوست بینی را ضخیم می کند، همین موضوع باعث می شود که بینی بزرگ به نظر برسد. در طول این بیماری پوست بینی تغییر رنگ داده و گوشتی می شود. این علائم بیشتر در میان آقایان به چشم می خورد.

سوزش

قرمزی پوست باعث می شود که حس کنید پوست صورت تان داغ شده و احساس سوزش دارید.

آکنه روزاسه

این عارضه بیشتر باعث به وجود آمدن برجستگی هایی مانند آکنه می شود که معمولا چرکی هستند.

ایجاد رگ های عنکبوتی شکل

این رگ ها بسیار ظریف بوده و بیشتر به صورت خوشه ای شکل در پوست صورت به ویژه قسمت بینی و گونه ها مشاهده می شوند. البته گاهی اوقات می توانید آن ها را در قسمت هایی مثل دست و پا نیز مشاهده کنید.

بیماری روزاسه چیست؟

آشنایی با علل بیماری روزاسه

با وجود این که متخصصان هنوز علت اصلی این بیماری را کشف نکرده اند، اما به نظر می رسد که روزاسه ناشی از عوامل محیطی و ارثی باشد. برخی از مهم ترین دلایل بیماری روزاسه با موارد زیر مرتبط است:

  • رنگ روشن پوست
  • هلیکوباکتر پیلوری
  • وراثت و سابقه خانوادگی
  • ایجاد اختلال در رگ های خونی صورت
  • تجمع بیش از حد انگل دمودکس فولیکولاروم

عوامل تشدید کننده بیماری روزاسه کدامند؟

برخی عوامل وجود دارند که با افزایش جریان خون به سطح پوست، بیماری را تشدید می کنند:

  • استرس، اضطراب و عصبانیت شدید
  • نوشیدنی‌ ها و غذاهای تند
  • نور مستقیم خورشید، رطوبت و یا باد
  • تغییرات دمایی مانند سرما یا گرمای بیش از حد
  • مصرف مشروبات الکلی
  • فعالیت ها و ورزش های سنگین
  • مصرف داروهایی مانند کورتیکو استروئیدها (کورتون) و داروهای درمان فشار خون بالا
  • کافئین، غذاهای ادویه دار و مصرف لبنیات
  • حمام داغ و سونا
  • برخی بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا
  • شرایط حاد پزشکی مثل سرماخوردگی، تب یا سرفه

روزاسه چگونه درمان می شود؟

تشخیص بیماری روزاسه از چه راه هایی امکان پذیر است؟

جالب است بدانید که تشخیص این بیماری نیاز به انجام آزمایشات خاصی ندارد. در واقع پزشک با گرفتن شرح حال و علائم این بیماری را تشخیص می دهد. البته اگر متوجه آزمایش خاصی در نسخه خود شدید، احتمالا پزشک این آزمایش را به منظور تأیید بیماری و رد بیماری هایی مانند پسوریازیس و لوپوس تجویز کرده است. اما اگر روزاسه به چشم شما سرایت کرده باشد، احتمالا به چشم پزشک ارجاع داده می شوید.

روش های درمان بیماری روزاسه

بیماری روزاسه درمان قطعی و مشخصی ندارد و درمان های موجود تنها می توانند نشانه های این بیماری را کنترل کرده و یا کاهش دهند. با این حال تأثیر برخی درمان ها را در تسکین این بیماری نمی توان نادیده گرفت. برخی از مهم ترین روش های درمان روزاسه عبارتند از:

درمان های دارویی

  • داروهای موضعی: توصیه می شود در طول درمان روزاسه ارتباط مداومی میان پزشک و بیمار وجود داشته باشد. داروها و پمادهایی وجود دارند که حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شوند. بسیاری از داروهای تجویز شده توسط پزشک می توانند به کاهش قرمزی و التهاب لکه های پوستی کمک کنند. به طور معمول ضروری است که افراد مبتلا یک یا دو بار در روز از این پمادها استفاده کنند. بنزوئیل پراکسید، آزلائیک اسید، مترونیدازول، بنزوئیل پراکسید/ کلیندامایسین، سولفاستامید ۱۰% و سولفور ۵% از جمله داروهایی هستند که جهت درمان روزاسه تجویز می ‌شوند.
  • آنتی بیوتیک ‌های خوراکی: آنتی بیوتیک های خوراکی خیلی سریع تر از داروهای موضعی جواب می دهند. البته استفاده از این داروها باید محدود باشد؛ چرا که پزشکان استفاده طولانی مدت از آن ها را به هیچ عنوان توصیه نمی کنند.
  • ایزوترتینوئین: اگر بیماری روزاسه شدید باشد و روش های دیگر قادر به درمان آن نباشند، پزشک اقدام به تجویز ایزوترتینوئین می کند. این دارو برای افراد جوان تر و مبتلایان به روزاسه فیماتوس بسیار مؤثر است.
  • لیزر درمانی: این درمان معمولا توسط متخصص پوست انجام می شود. استفاده از لیزر می تواند علائم روزاسه مانند قرمزی و ایجاد رگ های خونی منقبض را کاهش دهد. البته انجام لیزر با درد کمی همراه است، با این حال به بی حسی نیاز نخواهد داشت.

راه های پیشگیری از بیماری روزاسه

درمان های خانگی

  • هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. بهتر است از کرم های ضد حساسیت و فاقد عطر با ترکیب زینک اکساید استفاده کنید.
  • در روزهای سرد سال برای محافظت از صورت خود از ماسک استفاده کنید.
  • در هر شرایطی از مصرف نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.
  • جهت شستشوی صورت خود از یک شوینده مناسب پوست تان استفاده کنید.
  • برای اصلاح صورت تان از تیغ استفاده نکنید؛ چرا که پوست صورت را تحریک می کند. در این شرایط بهتر است از ماشین ریش ‌تراش استفاده کنید.
  • استفاده از یک کرم مرطوب کننده ملایم می تواند برای پوست شما مناسب باشد.
  • غذاهای تند و پر ادویه را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  • از دستکاری پوست صورت تان اجتناب کنید.
  • صابون، محصولات حاوی سدیم لوریل سولفات، تونرها،منتول، کامفور و  لوسیون هایی که باعث بسته شدن منافذ پوست می شوند، می توانند پوست تان را تحریک کرده و یا بسوزانند. بنابراین توصیه می شود از مصرف این محصولات اجتناب کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو