اطلاعات دارویی| فوروزماید؛ موارد و نحوه مصرف و عوارض جانبی

77

1400/9/4

09:00


فوروزماید برای کاهش مایع اضافه در بدن (آماس) که بر اثر شرایطی مانند نارسایی قلبی، بیماری کبد و کلیه به‌وجود آمده باشد، به کار می‌رود.

اطلاعات دارویی|  فوروزماید؛ موارد و نحوه مصرف و عوارض جانبی

به گزارش بهداشت نیوز، این دارو نشانه‌هایی مانند تنگی نفس و تورم در دست‌ها، پاها و شکم را کاهش دهد. همچنین این دارو برای درمان فشار خون بالا هم به کار می‌رود. با پایین آوردن فشار خون از حمله‌های قلبی، سکته و مشکلات کلیوی جلوگیری می‌کند.

نحوه عملکرد داروی فوروزماید

فوروزماید در دسته داروهای «قرص آب» یا دیوروتیس قرار می‌گیرد که باعث افزایش میزان ادرار می‌شود. افزایش ادرار به دفع آب و نمک اضافه در بدن کمک می‌کند.

نحوه مصرف فوروزماید و دوز مصرفی

در صورت وجود راهنمای مصرف دارو، آن را با دقت بخوانید و هر سوالی داشتید از پزشک یا دکتر داروخانه بپرسید. شما می‌توانید این دارو را همراه با غذا یا بدون آن معمولا یک یا ۲ بار در روز طبق تجویز پزشک مصرف کنید. بهتر است ۴ ساعت مانده به وقت خواب مصرف نشود.

دوز مصرف داروی فوروزماید به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد. دوز مصرفی کودکان به وزن آن‌ها نیز بستگی دارد. سالمندان برای جلوگیری از خطر عوارض جانبی معمولا مصرف این دارو را از دوز پایین شروع می‌کنند. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و بیش از میزان تجویزی پزشک این دارو را مصرف نکنید. برای اثر بهتر داروی فوروزماید آن را در ساعات مشخص بخورید تا میزان دارو در بدنتان ثابت بماند. مصرف این دارو را تا زمانی که پزشک تجویز کرده ادامه دهید. اکثر کسانی که از فشار خون بالا رنج می‌برد نمی‌دانند بیمار هستند. اگر وضعیت بیماری‌تان بهتر نشد یا بدتر شد (به طور مثال فشار خونتان بالا ماند یا بالاتر رفت) به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی فوروزماید

مصرف فوروزماید ممکن است منجر به عوارضی مثل سرگیجه، سبکی سر، سردرد و تاری دید شود. اگر هر کدام از حالت‌ها تشدید شد یا بهبود نیافت با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر و عدم تعادل موقع بیدار شدن یا شروع به حرکت به آرامی حرکت کنید.
در صورتی که پزشک داروی فوروزماید را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی فوروزماید را مصرف کرده اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده اند. این دارو ممکن موجب خروج مقدار زیادی آب و مواد طبیعی شود، چنانچه با عوارضی نظیر گرفتگی عضلانی، خواب آلودگی ، افزایش یا تپش قلب نامنظم، گیجی مفرط، غش کردن، خشکی غیر عادی دهان، ضعف غیرعادی، تهوع و استفراغ مواجه شدید، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین اگر عوارض جانبی جدی مانند نشانه‌های مشکلات کلیوی (مانند تغییر حجم ادرار)، بی‌حسی/ سوزش/ درد/ سرخی/ تورم دست‌ها و پاها، مشکلات شنوایی (مانند زنگ گوش به صورت موقت یا دائمی، کاهش شنوایی یا کری)، درد معده یا شکم و زردی چشم یا پوست را تجربه کردید با فوریت‌های پزشک تماس حاصل کنید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی فوروزماید نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

منبع: دکتر تو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو