محمدرضا اخضریان کاشانی دانشگاه تهران کیست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/11/6

13:50


استاد دانشگاه تهران گفت : امن ترین روش برای تغییر در جامعه استفاده از روش های مشارکت ایجابی است و بهترین روش در این مسیر روش انتخاباتی است ، بنابراین زمانی که در خصوص مشارکت در انتخابات صحبت می شود از آرام ترین روش و باثبات ترین برای تغییر در جامعه صحبت می کنیم.

محمدرضا اخضریان کاشانی دانشگاه تهران کیست؟ + بیوگرافی

انتخابات امن ترین روش برای تغییر در جامعه است

محمدرضا اخضریان کاشانی ، استاد دانشگاه تهران ، با بیان اینکه انحصارطلبی یکی از آفت های عدم مشارکت است ، اظهار کرد : سیاست باقدرت عجین است و به طور معمول ذات قدرت همراه با انحصارطلبی است ، تجربه سیاسی نشان داده که عدم مشارکت در انتخابات ، باعث تبدیل شدن انحصارطلبی قدرت به عنوان یک حق مسلم می شود و در ادامه مردم نیز حق وحقوق سیاسی خود را از دست خواهند داد.

محمدرضا اخضریان کاشانی دانشگاه تهران کیست؟ + بیوگرافی

محمدرضا اخضریان کاشانی دانشگاه تهران کیست؟ + بیوگرافی

وی با بیان اینکه ارتباط آشکاری بین مشارکت در انتخابات و امنیت بین المللی وجود دارد ، تصریح کرد : مشارکت اجتماعی بالا در همه مراسم و ابعاد سیاسی و اجتماعی نشان از سرمایه های اجتماعی حاکمیت دارد. در این شرایط کشورهای بیگانه معمولاً از طرح و برنامه هایی باهدف فشار از پایین به ساختار سیاسی حکومت سرمایه گذاری نمی کنند؛ اما سرمایه اجتماعی پایین می تواند فضا را برای ورود نیروهای خارجی باهدف جداکردن مردم از حاکمیت فراهم کند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه تغییر جزو یکی از لوازم زندگی جمعی است ، اظهار کرد : از یک خانواده تا یک جمعیت کشوری نیازمند تغییروتحول است ، در علم جامعه شناسی سیاسی برای اجرای این تغییر روش هایی ذکر شده که مطابق آن تغییرات یا به صورت تدریجی و همگام با تحولات جامعه صورت گیرد یا کودتا با حضور محدودی از نظامیان منجر به این تغییر می شود و یا در نهایت با یک تحول عظیم مانند انقلاب شاهد تغییرات گسترده خواهیم بود.

وی افزود : امن ترین روش برای تغییر در جامعه استفاده از روش های مشارکت ایجابی است و بهترین روش در این مسیر روش انتخاباتی است ، بنابراین زمانی که در خصوص مشارکت در انتخابات صحبت می شود از آرام ترین روش و باثبات ترین برای تغییر در جامعه صحبت می کنیم ، باتوجه به شرایط فعلی در خصوص اجرای برخی از تغییرات در ساختار و دستگاه های تصمیم گیری قدرت اتفاق نظر وجود دارد.

اخضریان با اشاره به عوامل اثرگذار در انتخابات بیان کرد : نظریه کارکردگرایی پارسونز هدف از مشارکت در انتخابات را حفظ سیستم و برطرف کردن نقاط ضعف آن می داند و مشارکت مردم در انتخابات باعث رفع کج روی ها و برگشت سیستم به روند باثبات خود است.

*حل کج روی های سیستم با مشارکت در انتخابات امکان پذیر است

وی افزود : در انتخابات باید کج رویی هایی سیستم مشخص شود و راهکارهای حل این موضوعات نیز تدوین شود ، ارائه این راهکارها مشوق خوبی برای افزایش مشارکت در انتخابات است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد : جامعه در طول تاریخ همواره مصالح جمعی خود را تشخیص داده و بر اساس آن تصمیمات کوتاه مدت و بلندمدت می گیرند ، زمانی که منافع جامعه از طریق یک روش امن مانند انتخابات تأمین شود ، دیگر روش های آشوب طلبانه به کار گرفته نخواهد شد.

به گفته وی؛ رجوع حافظه تاریخی جامعه به این موضوع که آیا حضور در انتخابات اثرگذار است یا خیر ، می تواند نقش مهمی در میزان مشارکت داشته باشد.

اخضریان عنوان کرد : در کنار عوامل نظری عنوان شده ، عوامل دیگری در مشارکت انتخابات کشور موثر است ، صداوسیما به عنوان یک رسانه فراگیر نقش مهمی در ایجاد یک فضایی پویا برای مشارکت دارد ، این تأثیرگذاری در بازه ای بین 20 تا 25 درصد برای میزان مشارکت و یا میزان عدم مشارکت قرار دارد.

*نقش نخبگان در مشارکت سیاسی

وی با اشاره به نقش نخبگان بیان کرد : نخبگان و کسانی که مرجعیت سیاسی در کشور دارند ، نیز نقش مهمی در ترغیب مردم برای مشارکت یا عدم مشارکت دارند ، بسیاری از مردم برای حضور در انتخابات چشم به موضع گیری این بخش از فعالان سیاسی دارند.

اخضریان بیان کرد : بخشی از تصمیمات برای کنش سیاسی متأثر از تبلیغات صورت گرفته در رسانه های اجتماعی و جمعی است ، درصدی از جامعه به این تبلیغات واکنش نشان خواهد داد که این واکنش مثبت و یا منفی خواهد بود.

وی افزود : مشارکت در انتخابات باعث کاهش گسل و شکاف های اجتماعی و قومیتی در کشور می شود زمانی که به این تفاوت ها توجه شود شاهد حضور پررنگ آنها در انتخابات خواهیم بود. رقابت در انتخابات باعث می شود که دعواهای هویتی و قومی را از کف خیابان به مجلس انتقال دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش مساجد به عنوان یکی از پایگاه های اجتماعی برای مشارکت در انتخابات بیان کرد : برخی از نهادها مانند مساجد و هیئت های مذهبی نقش مهمی در میزان مشارکت دارند که برای تشویق مردم باید از این ظرفیت استفاده شود.

*مشارکت در انتخابات کارکرد امنیت ساز دارد

وی افزود : مشارکت پایین و بالا نقش مهمی در جامعه دارد ، مشارکت فضای امنی در کشور برای تغییرات رقم خواهد زد. معمولاً تغییر در کشور با مخالفت عده ای همراه خواهد شد که این موضوع نیز امری طبیعی است ، مشارکت بالا در انتخابات باعث پشتوانه سازی برای این تغییرات است. مشارکت در انتخابات کارکرد امنیت ساز دارد.

اخضریان با بیان اینکه مشارکت در انتخابات باعث جلوگیری از رادیکال شدن خواسته ها در کشور می شود ، عنوان کرد : خواسته های 85 میلیون نفر متنوع و دارای گستردگی فراوان است و از سوی دیگر سیر فزاینده این خواسته های روانی روبه افزایش است. اگر نتوانیم این خواسته را در 5 و یا 10 هدف مشترک دسته بندی کنیم باعث افزایش نارضایتی عمومی خواهد شد.

این استاد دانشگاه بیان کرد : باید اذعان کرد جامعه و عمدتاً جوانان دچار یاس و نامیدی هستند ، تعریف صحیح فرایندهای انتخاباتی می تواند شادابی و طراوت را به فضای جامعه بازگرداند و سرمایه اجتماعی کشور نیز بالا ببرد.

وی افزود : انتخابات فضای مناسبی برای کاهش سرمایه های اجتماعی است و اغراق نیست که بگوییم که تمام مشکلات مربوط به کمبود سرمایه اجتماعی با یک انتخابات پویا مرتفع خواهد شد.


بیوگرافی محمدرضا اخضریان کاشانی

محمدرضا اخضریان کاشانی متولد 1356 در شهرستان کاشان از توابع استان اصفهان است. وی دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو