شناور ابومهدی المهندس چه ویژگی دارد؟ (+مشخصات)

شناور ابومهدی المهندس چه ویژگی دارد؟ (+مشخصات)


منبع: تالاب

1

1402/11/7

18:11


توضیحات فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران: فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران جزئیاتی از الحاق ۱۰۰ […]

شناور ابومهدی المهندس چه ویژگی دارد؟ (+مشخصات)

توضیحات فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران:

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران جزئیاتی از الحاق ۱۰۰ شناور موشک‌انداز تندرو بـه سازمان رزم این نیرو را تشریح کرد. بـه گزارش مجله تالاب، سردار علیرضا تنگسیری در مراسم الحاق ناو «ابومهدی المهندس» و ۱۰۰ شناور موشک‌انداز تندرو بـه نیروی دریایی سپاه کـه در بندرعباس برگزار شد.

 

با تسلیت شهادت ۸۹ نفر در حادثه تروریستی کرمان، اظهار کرد: یقیناً ما از این دشمنانی کـه عزیزان ما را بـه شهادت رساندند انتقام خواهیم گرفت. امروز مفتخریم کـه خدمت هموطنان عزیزمان امکاناتی را رونمایی کنیم تا برای انتقام از خفاشان خون‌خواری کـه عزیزان ما را در کرمان بـه شهادت رساندند، بـه کار گرفته شوند.وی افزود: در دوازدهمین آیین الحاق نیروی دریایی سپاه مفتخریم کـه ادامه الحاق‌هاي‌ یازده‌گانه پیشین اسـت رابا تکمیل قدرتی کـه فرمانده کل قوا تاکید داشتند پیش ببریم.

 

تنگسیری با اشاره بـه ویژگی‌هاي‌ ناو ابومهدی المهندس اظهار کرد: در این الحاق شناور گشتی‌ – رزمی ابومهدی المهندس کـه شناوری پیشرفته اسـت، سرعت ۳۷ گروه دریایی دارد و میتواند موشک‌هاي‌ سطح بـه سطح با برد ۳۵ کلیومتر تا ۷۵۰ کیلومتر را رونمایی کنیم.

 

دوازدهمین آیین الحاق شناورها و تجهیزات راهبردی جدید بـه نیروی دریایی سپاه‌پاسداران در بندرعباس برگزار شد؛ مراسمی کـه طی ان ناو گشتی – رزمی شهید ابومهدی‌المهندس بـه‌همراه ۱۰۰فروند شناور موشک‌انداز تندرو بـه ناوگان این نیرو اضافه شدند تا قدرت رزم دریایی سپاه‌پاسداران وارد عصر نوینی شود.

 


مطلب مرتبط: با بزرگترین ناو هواپیمابر جهان آشنا شوید «عکس»


 

 درباره ی ویژگی مهم ناو گشتی - رزمی ابومهدی المهندس بدانید

شناور ابومهدی المهندس چه ویژگی‌هایی دارد؟

شناور گشتی رزمی ابومهدی بـه همراه ۱۰۰ شناور موشک‌انداز تندرو صبح امروز «شنبه، ۱۶ دی‌» با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران بـه نیروی دریایی سپاه ملحق شد.

 

نیروی دریایی سپاه پاسداران با الحاق این شناور کـه از کلاس شناور شهید سلیمانی اسـت؛ به‌ دنبال ارتقای قدرت دریایی خود برای انجام گشت‌هاي‌ مورد نیاز در دوردست‌هاست. این شناور در ۱۵ ماه تولید شده اسـت، اما شرکت دانش‌بنیان ایرانی در آینده میتواند در کمتر از یکسال سه فروند از این شناور را تحویل دهد.

 

سردار تنگسیری با اشاره بـه الحاق شناور ابومهدی المهندس بـه نیروی دریایی سپاه بیان می کند کـه شناور رادارگریز ابومهدی با بهره‌مندی از چهار موتور دریایی، دارای قابلیت دریانوردی بردبلند با سرعت بالای ۳۷ گره دریایی و قدرت بالا در مانور اسـت. قابلیت حمل و فرود و برخواست پهپاد عمود پرواز «VTOL» و امکان پرتاپ پهپاد رزمی در روز و شب از دیگر قابلیت‌هاي‌ این شناور اسـت.

 

نیروی دریایی سپاه

براساس انچه اعلام شده «این شناور برای دفاع هوایی و مقابله با اهداف متخاصم، مجهز بـه سامانه کشف و رهگیری و پرتابگر‌هاي‌ دریاپایه و سامانه‌هاي‌ خودکار و نیمه خودکار توپ‌هاي‌ ۲۰ میلی‌متری و ۳۰ میلی‌متری اسـت.»همچنین شناور گشتی رزمی شهید ابومهدی المهندس مبتنی بر نیاز‌هاي‌ عملیاتی نیروی دریایی سپاه توسط جوانان متخصص داخلی و با همکاری شرکت‌هاي‌ دانش‌بنیان طراحی و تولید شده اسـت.

 

آنگونه کـه فرمانده نیروی دریایی سپاه در تشریح سایر ویژگی‌هاي‌ این شناور گفته، شناور شهید ابومهدی المهندس برای انهدام اهداف سطحی متخاصم بـه پرتابگر موشک‌هاي‌ کروز سطح بـه سطح ترکیبی از ۳۵ تا ۷۵۰ کیلومتر مجهز شده و بـه فضای دکتری و تجهیزات کامل امدادی تجهیز شده اسـت.

 

ناو شهید ابومهدی المهندس دارای چهار موتور پیشران قادر اسـت در امواجی در فورس ۶ دریامانی ودر فورس ۵ عملیات را انجام دهد. همچنین؛ این شناور دارای سه عرشه اسـت و جمعاً ۱۲ متر از سطح آب فاصله دارد و می تواند ۲ هزار مایل دریایی دریانوردی کند و ۱۴ روز مداوم نیز در دریا حضور داشته باشد.

 

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران هم با اشاره بـه الحاق شناور شهید ابومهدی میگوید کـه باید خطوط دریانوردی خودرا امن کنیم بنابر این بلند شدن دستان نیرو هم در ابعاد برد موشک‌ها و هم شناورها و هم قدرت دریانوردی دوردست و استمرار نبرد برای ما اهمیت دارد. ایستایی در شعاع‌هاي‌ نزدیک و نیمه دور برای دشمن آسیب زاست و باید از این منطقه دور شود.

 

تجهیزاتی برای ارتقای توان رزمی

تجهیزاتی برای ارتقای توان رزمی

در جریان این آیین، تجهیزات راهبردی جدیدی بـه ناوگان نیروی دریایی سپاه‌پاسداران اضافه شد؛ تجهیزاتی دفاعی – تهاجمی کـه با مشارکت شرکت‌هاي‌ دانش‌بنیان ساخته شده‌اسـت.

ناو گشتی – رزمی شهید ابومهدی المهندس

۴ فروند شناور «ذوالفقار» موشک‌انداز

۵ فروند شناور «عاشورا» با موشک‌انداز پدافند هوایی «کوثر»

۵ فروند شناور عاشورای اژدرافکن

۹ فروند شناور شناسایی رزمی «مرصاد»

یک فروند شناور آتش‌خوار ساحلی

یک فروند شناور «طارق»

۲ فروند شناور عاشورای فرماندهی با بدنه کربن

۲ فروند خودرو راکت‌انداز تاکتیکی ۴۰ لول محمول

۲۰ فروند خودرو راکت‌انداز ۸ لول محمول

۱۲ فروند خمپاره‌انداز تاکتیکی رگباری محمول

 

پیگیری اهداف راهبردی

پیگیری اهداف راهبردی

بـه‌گفته مقام‌هاي‌ نیروی‌دریایی سپاه‌پاسداران، الحاق شناورها و تجهیزات جدید بـه ناوگان این نیرو، اهداف پنجگانه‌اي را پیگیری می کند؛ اهدافی کـه شامل موارد زیر می شود:

نمایش اقتدار و توانمندی‌هاي‌ نیروی دریایی سپاه برای مقابله با تهدیدهای متصور

ارتقای ضریب امنیت پایدار منطقه

تقویت مبانی و ظرفیت‌هاي‌ استکبارستیزی، عدالت‌خواهی و مقاومت

تعمیق و بسط روحیه خودباوری

تکیه بر توانمندی‌هاي‌ داخلی و ایرانی

 


مطلب مرتبط: خطرناک ترین موشک روسیه با نام روز قیامت «عکس»


 

برگ‌برنده ایران در خلیج‌فارس

برگ‌برنده ایران در خلیج‌فارس

دوازدهمین آیین الحاق شناورها و تجهیزات راهبردی جدید بـه نیروی دریایی سپاه‌پاسداران یک ویژگی مهم دیگر مهم داشت؛ نصب موشک‌هاي‌ «کوثر» روی شناورهای کلاس «طارق» و «عاشوار»، اقدامی کـه سبب شده شناورها از وضعیت «راکت‌انداز» بـه «موشک‌انداز» تبدیل شوند. این اقدام، توان رزمی بالایی بـه شناورهای نیروی دریایی سپاه میدهد، چراکه موشک‌هاي‌ کوثر با برخورداری از بردهای مختلف، قادرند از روی شناور کوچک عاشورا، هواپیماها، بالگردها و موشک‌هاي‌ کروز دشمن را هدف قرار دهند.

 

پهپاد و موشک کروز

پیش از این نیز اعلام شده بود کـه نیروی‌دریایی سپاه‌پاسداران دو نوع موشک پدافند هوایی «مایل‌پرتاب» ساخته اسـت کـه یکی از انها موشک «کوثر ۲۰۰» با برد ۵ تا ۷ کیلومتر اسـت کـه توانایی انهدام پهپاد و موشک کروز و بالگرد را دارد. ازسوی دیگر موشک «کوثر ۲۲۲» هم با برد ۱۷ کیلومتر روی شناورهای «عاشورا» و «ذوالفقار» نصب شده‌اسـت.

 

کلان‌راهبرد دریایی ایران

فرمانده‌کل سپاه‌پاسداران در دوازدهمین آیین الحاق تجهیزات تخصصی نیروی دریایی سپاه در بندرعباس با بیان این کـه جمهوری‌اسلامی ایران با درک اهمیت دریا بـه‌عنوان صحنه سرنوشت‌ساز نبرد، بـه توسعه و تکمیل قدرت دریایی متفاوت از قدرت‌هاي‌ متعارف دریایی همت گمارده‌اسـت.

 


مطلب مرتبط: تصاویر انبارهای زیرزمینی موشک های سپاه و شلیک موشک های دوربرد


 

ناو گشتی - رزمی شهید ابومهدی المهندس

اظهارکرد: نقشه‌هاي‌ جامع قدرت دریایی، هم در ارتش و هم در سپاه، با این فرض گسترش یافته اسـت کـه ما با بزرگ‌ترین قدرت‌هاي‌ دریایی جهان درگیر خواهیم بود. سردار حسین سلامی با تاکید بر این کـه با ورد این سامانه‌هاي‌ جدید سیمای نوینی از مدرن‌تر شدن قدرت دریایی سپاه را میبینیم، افزود: کار ما بر دو حقیقت «تاثیر اصول دکترین بر توسعه قدرت» و «تاثیر راهبردها بر گسترش قدرت» استوار اسـت. براین اساس معتقدیم در دریا باید صحنه جنگ را ما تعیین کنیم، زیرا هرکه در دریا موقعیت نبرد را انتخاب کند، دست برتر را دارد.

 

و در پایان

این آیین درحالی با حضور سرلشکر حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه پاسداران، برگزار شد کـه راهبرد «ارتقای توان رزم» از مهم ترین رویکردها در نیروی دریایی سپاه طی سال‌هاي‌ اخیر بوده‌اسـت؛ موضوعی کـه در الحاق‌هاي‌ یازده‌گانه گذشته نیز همواره مد نظر بوده‌اسـت.

 

در این‌میان ناو گشتی – رزمی شهید ابومهدی المهندس یکی از مهمترین دستاوردهای الحاقی بـه ناوگان نیروی‌دریایی سپاه بود؛ ناوی کـه از قابلیت‌هاي‌ مهمی برخوردار بوده و ساخت ان ازسوی شرکت‌هاي‌ دانش‌بنیان حدود ۱۹ ماه بـه طول انجامیده‌اسـت. این‌درحالی‌اسـت کـه بـه‌گفته مقام‌هاي‌ نیروی‌دریایی سپاه، توانایی ساخت ۳ فروند دیگر از این ناو طی کمتر یک‌سال وجوددارد.

 

آرزوی موفقیت برای کشورمان ایران عزیز آرزومندیم …

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو