معنی ضرب المثل هر که در پی کلاغ رود در خرابه منزل کند + داستان

منبع: مینویسم

1

1402/11/8

09:33


تمام ضرب المثل هایی که در زبان فارسی وجود دارد دارای معنی و مفهوم بسیار زیبایی می باشند. در این بخش می خواهیم معنی ضرب المثل هر که در پی کلاغ رود در خرابه منزل کند آشنا شویم.

معنی ضرب المثل هر که در پی کلاغ رود در خرابه منزل کند + داستان

ضرب المثل هر که در پی کلاغ رود در خرابه منزل کند یکی از ضرب المثل بسیار با معنی در زبان فارسی می باشد این ضرب المثل کاربرد زیادی دارد و در موقعیت های مختلف نیز استفاده می شود. در ادامه با معنی و داستان ضرب المثل هر که در پی کلاغ رود در خرابه منزل کند آشنا خواهید شد.

معنی ضرب المثل هر که در پی کلاغ رود، در خرابه منزل کند

پیروی کردن از افراد و چیزهای نادرست چیزی جز پشیمانی برای کسی ندارد. الگو قرار دادن افراد دروغگو که رفتار و اخلاقی اشتباه دارند فقط به ضرر انسان تمام خواهد شد. تقلید کورکورانه و نادرست از کسی یا چیزی سبب شکست خوردن انسان در زندگی اش خواهد شد. کسی که الگو اشتباهی انتخاب کند به راه کج می رسد و جز ضرر چیزی نصیبش نمی شود.

داستان ضرب المثل هر که در پی کلاغ رود در خرابه منزل کند

در زمان های قدیم مرد تنبلی بود که می خواست یک شبه پولدار شود و ثروت زیادی را به دست بیاورد. او با خودش فکر کرد تنها راه رسیدن به ثروت این است که به دنبال گنج برود و زمین را بکند. اما این کار خیلی سختی برای او بود زیرا باید زمین را می کند. او فردی تنبل بود و به دنبال رای بسیار آسان برای پولدار شدن می گشت.

همین طور که مشغول فکر کردن بود به ذهنش رسید کلاغ پرنده ای است که هر چیز براقی را ببیند با خود با لانه اش می برد. پس بهترین کار این است که لانه کلاغی را پیدا کند در آن حتما گنجی وجود دارد.

یک روز صبح که از خواب بیدار شد کلاغی را دید و هر جا که او می رفت به دنبالش می رفت تا لانه کلاغ را پیدا کند. مسیر طولانی را طی کرد تا رسید به خرابه ای دید لامه کلاغ درون آن خرابه قرار دارد، کمی صبر کرد و زمانی که کلاغ از خرابه بیرون رفت به سراغ لانه او رفت و هر چقدر آنجا را گشت چیزی جز سنگ و زباله پیدا نکرد.

وقتی به خودش آمد دید هوا تاریک شده است و برای برگشتن خیلی دیر شده است و ممکن است مسیر را گم کند پس تصمیم گرفت در همان خرابه بماند. نه تنها چیزی نصیب او نشد بلکه خرابه هم منزل او شد.

کاربرد ضرب المثل هر که در پی کلاغ رود در خرابه منزل کند

کسی که در زندگی الگو نامناسبی را برای خود انتخاب می کند و همیشه از افرادی تقلید می کند که با شرایط او هماهنگی ندارند و در پایان نی با شکست مواجه می شود ضرب المثل هر که در پی کلاغ رود در خرابه منزل کند را برایش به کار می برند.

همه آدم ها باید از چیزی پیروی کنند و چیزی را دنبال کنند که خوب و درست باشد پیروی کردن از راه نادرست چیزی جز تلف کردن وقت برای انسان ندارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو