فیلم داستان دست انداز ؛ معرفی + بررسی ساخته جدید کمال تبریزی

فیلم داستان دست انداز ؛ معرفی + بررسی ساخته جدید کمال تبریزی


منبع: پلازا

1

1402/11/8

10:26


فیلم داستان دست انداز ؛ معرفی + بررسی ساخته جدید کمال تبریزی

فیلم داستان دست انداز یکی از جدیدترین فیلم‌های ایرانی است که در سال 1402 اکران شد و مورد توجه قرار گرفت. در ادامه مقاله پیش رو قصد داریم تا با معرفی این اثر همراه شما باشیم.

کمال تبریزی کارگردان ایرانی در سال 1338 به دنیا آمد و از سال 1358 در سینمای آزاد فعالیت خود را شروع کرد تا اینکه توانست اولین فیلم خود عبور را کارگردانی کند. او در سینمای ایران فعالیت‌های زیادی کرد و چند سریال تلویزیونی معروف نیز دارد. فیلم‌های لیلی با من است، مارمولک، یک تکه نان، همیشه پای یک زن در میان است و امکان مینا آثار تحسین شده او هستند. او سریال‌های شهریار، ابله و سریال سرزمین مادری را نیز ساخته است و تا کنون توانسته 5 سیمرغ جشنواره فجر را کسب کند.

داستان دست‌انداز به کارگردانی کمال تبریزی و نویسندگی فرزاد فخری‌زاده در سال 1398 ساخته شده است. تهییه‌کنندگی این اثر با محمد آفریده و در سال 1402 اکران شد. در مقاله پیش رو پلازا قصد داریم با معرفی فیلم ایرانی داستان دست انداز همراه شما شویم.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم داستان دست انداز

ژانر فیلم داستان دست انداز درام، ماجراجویی و فانتزی است. این فیلم در تاریخ 18 مرداد 1402 اکران سینمایی شد و سپس برای اکران آنلاین در فیلیمو قرار گرفت. مدت زمان فیلم داستان دست انداز 85 دقیقه است.

داستان فیلم داستان دست انداز

داستان فیلم داستان دست انداز

خلاصه فیلم داستان دست انداز درباره نویسنده جوانی به نام رها است که آرزو دارد داستان‌هایش مورد توجه قرار گیرند اما در کار خود چندان موفق نبوده است. او تصمیم می‌گیرد از آمال، حسرت‌ها و آرزوهایش در آخرین داستانی که نگارش می‌کند، بنویسد. اما رفته‌رفته مرز خیال و واقعیت برای او نازک‌ و نازک‌تر می‌شود تا اینکه متوجه می‌شود شخصیت‌های داستانش به دنیای حقیقی آمده‌اند.

بازیگران فیلم داستان دست انداز

در این بخش قصد داریم به بیوگرافی بازیگران اصلی و معرفی سایر هنرپیشگان آن بپردازیم.

هدی زین العابدین

بازیگران فیلم داستان دست انداز

هدی زین‌العابدین هنرپیشه اهل ایران در 23 خرداد سال 1368 متولد شد. او بازیگری را با حضور در تبلیغات و فعالیت‌های مدلینگ شروع کرد و سپس نخستین بار در سال 1384 چند سکانس کوتاه در فیلم خانه روشن شروع کرد. سپس در سال 1388 نقشی کوتاه در سریال مشهور آشپزباشی داشت و بعد از آن در سینما فعالیت کرد تا اینکه با نقش فاطمه در سریال پربیننده سقوط یک فرشته به شهرت رسید. او در دهه 90 فیلم‌هایی همچون آن‌ها، عرق سرد، اسرافیل، طلا و زالاوا را بازی کرد. در سال 1402 با پخش سریال رهایم کن، این بازیگر باری دیگر توانست دیده شود. جدیدترین فیلم‌های هدی زین‌العابدین فیلم دستهٔ دختران و فیلم عطرآلود هستند.

همایون ارشادی

هنرپیشه های فیلم سینمایی داستان دست انداز

همایون ارشادی بازیگر سینما و تلویزیون ایران متولد 5 فروردین سال 1326 است.. این هنرپیشه از سال 1373 با فیلم کاکادو بازیگری را در در سینما شروع کرد. همکاری او با زنده یاد عباس کیارستمی در فیلم طعم گیلاس سبب شد تا همایون ارشادی به خوبی دیده شود. این اثر موفق شد تا جایزه نخل طلا جشنواره فیلم کن را بدست آورده و به همین دلیل آقای ارشادی نه تنها در ایران بلکه در جهان توجهات را جلب کرد. فیلم بعدی که این بازیگر در آن نقش آفرینی داشت، درخت گلابی بود که باز هم تحسین شد. این بازیگر از سال 1377 با سریال هم‌شاگردی‌ها در تلویزیون دیده شد. از جمله آثار معروف همایون ارشادی فیلم‌های زندگی با چشمان بسته، ما همه گناهکاریم، ملکه، گناهکاران، بادبادک‌باز، آرمان‌شهر و مجموعه‌های باغ بلور، تا ثریا، رقص روی شیشه، مانکن، سریال سایه باز و سریال اهل هوا اشاره کنیم.

رویا نونهالی

تریلر فیلم سینمایی داستان دست انداز

رویا نونهالی بازیگر و کارگردان اهل ایران در 24 بهمن 1341 به دنیا آمد. او بازیگری را از سال 1366 با فیلم یار در خانه شروع کرد و سپس در طی دهه 60 تا 80 در سینما فعالیت داشت تا اینکه با سریال خواب و بیدار و نقش ناتاشا کوماندو به شهرت رسید. او سپس در فیلم و سریال‌ها دیگر ایفای نقش داشت. فیلم‌های بوی کافور، عطر یاس، ماهی‌ها عاشق می‌شوند، اعترافات ذهن خطرناک من، کفشهایم کو؟، سریال‌های هم‌نفس، ساختمان ۸۵، ملکه گدایان و خاتون از جمله آثار مشهور او هستند. رویا نونهالی رکورددار کسب تندیس حافظ تحت عنوان بهترین بازیگر زن درام از جشنواره حافظ  است.

رضا کیانیان

خلاصه فیلم داستان دست انداز

رضا کیانیان بازیگر و نویسنده ایرانی در 29 خرداد 1320 متولد شد. او بازیگری را از سال 1368 با فیلم تمام وسوسه‌های زمین شروع کرد و پس از آن هم در سینما و هم در تلویزیون فعالیت داشت. این بازیگر با فیلم آژانس شیشه‌ای مورد توجه قرار گرفت و دو سریال مختارنامه و یک مشت پر عقاب از آثار تلویزیونی مشهور او هستند. آقای کیانیان تا کنون یکبار برای بازی در فیلم خانه‌ای روی آب برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده‌اند. از آثار مهم او باید به فیلم‌های کیمیا، سگ کشی، قدمگاه، سه زن، همیشه پای یک زن در میان است، کفشهایم کو؟ و سینما متروپل، سریال‌های کیف انگلیسی، سرزمین مادری، کیمیا، شهرزاد فصل 2 و 3 و سیاوش اشاره کنیم. داستان دست انداز چندمین فعالیت مشترک کمال آقا تبریزی و اوست.

حبیب رضایی

ژانر فیلم داستان دست انداز

حبیب رضایی بازیگر و کارگردان اهل ایران متولد 12 بهمن 1348 است. او بازیگری را در سال 1375 با سریال خانه سبز شروع کرد و سپس سال بعد توانست با بازی در فیلم آژانس شیشه‌ای برنده سیمرغ بلورین شود. او سپس در سینما و تلویزیون فعالیت‌های مهمی همچون فیلم‌های اینجا چراغی روشن است، مارمولک، یک تکه نان، به رنگ ارغوان، همیشه پای یک زن در میان است، بی‌پولی، آشغال‌های دوست داشتنی، طبقه‌ی حساس، بمب؛ یک عاشقانه، سرخ‌پوست، بی‌حسی موضعی، سریال‌های شهریار و هم‌گناه داشت. این بازیگر دو سیمرغ در کارنامه خود دارد و این فیلم چندمین فعالیت مشترک او کمال تبریزی است.

سایر هنرپیشه های فیلم سینمایی داستان دست انداز عبارتند از:

  • امید ‌نعمتی
  • نسیم ‌ادبی
  • محمدرضا حسین‌زاده
  • سعید توکلی
  • شیرین اسماعیلی
  • مهدی صباغی

نقد فیلم داستان دست انداز

دست انداز شبیه اکثر کارهای آقای تبریزی نیست و اگر با تکیه بر فیلم‌های مثل مارمولک یا همیشه پای یک زن در میان است برای تماشای آن اقدام می‌کنید، باید بگوییم راه را اشتباه رفته‌اید. این فیلم برخلاف سایر آثار این کارگردان نه یک درام‌ رئال است و نه یک کمدی انتقادی بلکه دنیای ورای حقیقت را به تصویر می‌کشد؛ جایی که مرز خیال آنقدر نازک می‌شود که با حقیقت ادغام شده و ما در دقایق فیلم نمی‌توانیم حدس بزنیم در حال دیدن حقیقت هستیم یا صرفا یک خیال!

به لحاظ کارگردانی، دست انداز اگرچه به قوت آثار موفق تبریزی نیست اما کارگردانی ضعیفی ندارد و فیلمنامه نیز حرفی برای گفتن دارد. همچنین جلوه‌های بصری فیلم چشم‌نواز هستند و به مخاطب حس خوبی منتقل می‌کنند.

نقد فیلم داستان دست انداز

بازی هدی زین‌العابدین اگرچه نکته تحسین‌برانگیزی ندارد و در برخی نقاط مبهم می‌شود (گاه نمی‌توانیم بین اینکه او نویسنده است یا شخصیت اصلی تمایزی ایجا کنیم)، اما قابل قبول به نظر می‌رسد. بازی امید نعمتی (خواننده پالت بند) نیز از نکات مثبت فیلم است.

به طور کلی، نمرات فیلم سینمایی داستان دست انداز قابل قبول هستند اما این اثر قرار نیست از آن دسته آثار راضی‌ کننده گیشه یا منتقدان سینمایی باشد بلکه به گفته خود کمال تبریزی جز فیلم‌های موردعلاقه خودش است که حال و هوایی متفاوت دارد و مخاطب خاص از آن استقبال می‌کند. به هر حال فیلم داستان آرزوهای برباد رفته، سرخوردگی‌ها و حسرت‌هاست. چیزی که مخاطب ایرانی با آن نا آشنا نیست.

کلام آخر

بررسی فیلم سینمایی داستان دست انداز

با معرفی و بررسی فیلم سینمایی داستان دست انداز همراه شما شده و سعی کردیم آن را به خوبی معرفی کنیم. این فیلم جدیدترین ساخته کمال تبریزی با حال و هوایی متفاوت است. شما کدام یک از کارهای او را دوست داشتید؟ نظرتان درباره آثار آقای تبریزی و فیلم جدید او چیست؟ آیا تریلر فیلم سینمایی داستان دست انداز را تماشا کرده‌اید؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید. از همراهی شگا متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو