قیمت دلار کاهش می یابد؟ | هیجانات بازار توسط قیمت دلار امروز

2

1402/11/8

14:27


قیمت دلار کاهش می یابد؟ | هیجانات بازار توسط قیمت دلار امروز

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

نرخ دلار آمریکا در بازار تهران امروز کاهش یافت و به محدوده ۵۵،۷۰۰ تومان رسید.

به گزارش زی‌سان، یورو  ۶۰،۲۴۰ تومان، پوند ۷۰،۴۷۰ تومان، دلار کانادا ۴۲،۱۴۰ تومان و لیر ترکیه ۱،۸۳۰ تومان قیمت خوردند.

درهم امارات هم ۱۵،۳۳۰ تومان معامله شد.

خبر‌های منتشر شده درباره حراج سکه بدون تاریخ، مورد توجه بازار قرار گرفته است و از سوی دیگر گزارش‌ها از کف بازار حکایت از آن دارد که بازارساز دست به اقدامات پلیسی در بازار زده است و برای سایت‌ها و صرافی‌های خرید تتر محدودیت‌هایی ایجاد کرده است. گفته می‌شود حساب برخی صرافی‌ها و سایت‌ها بسته شده است.

رسانه‌های نزدیک به بانک مرکزی نوسانات این روز‌های بازار را هیجانی می‌دانند و معتقدند موقت خواهد بود، اما یاسر جبرائیلی از اقتصاددانان اصولگرا نوسان بازار را مربوط به سیگنال حذف ارز ۲۸ هزار و پانصد تومانی دانست. او در روز شنبه هفتم بهمن ۱۴۰۲ در شبکه اجتماعی ایکس نوشت؛ امروز مجلس میزان تخصیص ارز ۲۸،۵۰۰ برای کالا‌های اساسی در سال آینده را ۴۰% کاهش داد. داستان حذف ۴۲۰۰ در حال تکرار است. دلارداران نیز سیگنال را گرفته‌اند و ارز را گران می‌کنند، اما می‌گویند علت ماجرا حمله ایران به اسرائیل است!

جبرائیلی در توییتی دیگر درمورد نوسانات بازار ارز نوشت؛ از ابتدای شهریور ۱۴۰۲ تاکنون که نرخ دلار آزاد از ۴۹ هزار تومان به ۵۶ هزار تومان جهش کرده، سه خبر مرتبط با کوتاه آمدن دولت از نرخ ۲۸۵۰۰ منتشر شده است: ۱- حذف ۲۸۵۰۰ برای نرخ تسعیر پتروشیمی‌ها ۲- حذف ۲۰۰ قلم کالای مشمول ۲۸۵۰۰، ۳- تعیین سقف ۱۱ میلیارد دلار برای تخصیص ۲۸۵۰۰ در ۱۴۰۳.

همچنین در روز شنبه صحبت‌های داوود منظور در مورد تغییرات تبصره ۱۳ در مجلس قابل توجه معامله‌گران بود. سیگنالی که «داوود منظور» به بازار داد این بود که بودجه ۱۴۰۳، ناتراز می‌شود.

تحلیلگران معتقدند کاهش قیمت امروز دلار اصلاحی مقطعی است و تا زمانیکه تنش‌های ژئوپلتیک در منطقه ادامه دارد و بازارساز نیز توان ارزپاشی ندارد، نمی‌توان انتظار داشت قیمت دلار افت چشمگیری داشته باشد.

عوامل دیگری همچون آغاز سال جدید چینی، محدود شدن ورود دلار به ایران از مسیر عراق، افزایش نرخ تورم، بحران بازار بورس و خروج نقدینگی از این بازار، نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و سررسید پرداخت‌های ارزی و.... در رشد نرخ دلار اثرگذار بودند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو