طرز تهیه آش گوجه فرنگی ساده و راحت با بلغور و نخود به روش تبریزی

منبع: جدول یاب

1

1402/11/9

13:02


آش گوجه فرنگی یکی از آش های بسیار خوشمزه و ترش مزه می باشد که طرفداران خودش را دارد و شما می توانید در هر فصلی که هستید برای دورهمی و مناسبت های مختلف این آش متفاوت را تهیه کنید. ما در آموزش های قبلی آش شله قلمکار، آش رشته و آش ترخینه که از …

طرز تهیه آش گوجه

آش گوجه فرنگی یکی از آش های بسیار خوشمزه و ترش مزه می باشد که طرفداران خودش را دارد و شما می توانید در هر فصلی که هستید برای دورهمی و مناسبت های مختلف این آش متفاوت را تهیه کنید. ما در آموزش های قبلی آش شله قلمکار، آش رشته و آش ترخینه که از آش های بسیار محبوب است به شما یاد دادیم و امروز می خواهیم یک آش متفاوت تبریزی را نیز به شما آموزش دهیم پس در جدول یاب همراه ما باشید.

مواد لازم

بلغور گندم ۱/۲ پیمانه
برنج نیم دانه ١/٣ پیمانه
گوجه فرنگى پوره شده ٢ پیمانه
رب گوجه فرنگى ١ ق غذا خوری
آبغوره یا آب لیموترش ٢ ق غذا خوری
سبزى آش ۴٠٠ گرم
نخود پخته ۱/۲ پیمانه
پیاز ١ عدد درشت
نعنا داغ به میزان لازم
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه آش گوجه فرنگی

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا باید نخود را از شب قبل خیس کنید و چندین بار آب نخود را عوض کنید تا علاوه بر گرفتن نفخ نخود بهتر نیز پخته شود سپس به همراه آب داخل زودپز یا قابلمه بپزید و آبکش کنید. بلغور و برنج را نیز بشورید و برای ۲ ساعت جدا خیس کنید. گوجه فرنگی ها را بشورید و پوره کنید یا می توانید رنده کنید. سبزی آش را نیز ساطوری خرد کنید.

مرحله دوم: تفت دادن مواد

پیاز را پوست بگیرید و خلالی ریز خرد کنید و داخل قابلمه مورد نظر کمی تفت دهید تا سبک شود و بعد و نمک و زردچوبه و فلفل زده و رب را با پیازداغ تفت داده تا بوی خامی رب از بین برود و بعد برنج و بلغور را افزوده و یک لیتر آب اضافه کرده و حرارت را ملایم کنید و بگذارید تا برنج و بلغور پخته شود.

مرحله سوم: افزودن سبزی آش

در ادامه وقتی برنج و بلغور پخته شد باید سبزی آش و نخود پخته و گوجه‌ی پوره شده را افزوده تا نیم ساعت دیگر آش پخته و جا بیفتد و در نهایت نمک و آبلیمو یا آبغوره را افزوده (می توانید از غوره فریزری نیز به دلخواه استفاده کنید) و پس از این که آش کامل جا افتاد با نعنا داغ سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت آش گوجه

  1. برای سبزی این آش از تره،شوید،مرزه،اسفناج ،گشنیز و جعفری استفاده کنید که مرزه طعم این آش را فوق العاده خوشمزه می کند.
  2. به دلخواه می توانید برای خوشمزه تر شدن آش از عصاره قلم یا گوشت استفاده کنید.
  3. میزان ترشی این آش بستگی به ذائقه شما دارد.
  4. برنج باید نیم دانه باشد و اگر در دسترس ندارید می توانید بعد از شستن چنگ بزنید تا کمی خرد شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو