طرز تهیه آش هفت قلم و فوت و فن های خوشمزه تر شدن آن

طرز تهیه آش هفت قلم و فوت و فن های خوشمزه تر شدن آن


منبع: آرگا

190

1399/10/16

08:21


از جمله آش های منحصر به فرد و معروف ایرانی که دارای ترکیب متنوعی بوده آش هفت قلم می باشد که می توان در تمامی فصول به طبخ آن پرداخت و از خوردن آن لذت برد. طرز تهیه این آش لذیذ سنتی بسیار راحت بوده که با اندک مهارتی در زمینه آشپزی می توانید به پخت آن در منزل بپردازید.

یکی از انواع آش های خوشمزه که طعم بسیار خوبی داشته و مقوی بوده آش هفت قلم می باشد که متعلق به شهر اصفهان بوده و در تهیه آن از سبزیجات معطر و حبوبات مختلفی استفاده می شود. بسیاری از بانوان کدبانو تمایل دارند که در مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی به پختن انواع آش های خوشمزه ایرانی بپردازند که در همین زمینه قصد داریم به جهت یادگیری شما عزیزان در این مطلب طرز تهیه آش هفت قلم را به روشی ساده و راحت آموزش دهیم.

طرز تهیه آش هفت قلم با طعمی عالی

آش هفت قلم همچون آش کشک، آش شله قلمکار و آش رشته از جمله آش های سنتی و خوش طعم ایرانی بوده که بسیار محبوب و پرطرفدار می باشد و برخی از آن به عنوان آش نذری استفاده می کنند. طرز تهیه آش هفت قلم خیلی ساده بوده و فقط نیاز به کمی زمان برای جا افتادن و بهتر شدن طعم دارد. این نوع آش به دلیل این که دارای ترکیب کاملی از انواع کربوهیدرات ها و پروتئین های سالم است به همین خاطر مصرف آن برای کودکان بسیار مفید و مناسب می باشد.

دستور پخت آش هفت قلم در خانه

آش هفت قلم به دلیل مقوی بودن می تواند به عنوان یک غذای کامل و پرانرژی نیز مورد استفاده قرار گیرد و همچنین می توانید به عنوان عصرانه ای لذیذ و عالی آن را طبخ نمایید و در مجالس مختلف از مهمانان خود پذیرایی نمایید. اگر از آن دسته افرادی هستید که به پختن انواع آش علاقه مندید و تمایل دارید نحوه پخت این آش خوشمزه را یاد بگیرید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما باشید و با طرز پخت آن آشنا شوید.

دستور تهیه آش هفت قلم

مواد مورد نیاز :

  • مخلوط گوشت گوساله و گوسفند ۵۰۰ گرم
  • برنج ۱۰۰ گرم
  • عدس ۱۰۰ گرم
  • قلم گوسفند یک الی دو عدد
  • سبزی آش ( اسفناج، جعفری، گشنیز، تره) ۵۰۰ گرم
  • لوبیا سفید، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، ماش از هر کدام ۵۰ گرم
  • نخود ۱۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • گندم ۵۰۰ گرم
  • ترخون و مرزه ۱۰۰ گرم
  • زردچوبه به میزان لازم
  • روغن مایع یا حیوانی به میزان مورد نیاز
  • فلفل و نمک به میزان مورد نیاز

طرز تهیه آش هفت قلم در خانه

نحوه پخت :

در مرحله اول ابتدا تمامی حبوبات موردنظر را به جز عدس به صورت جدا از هم به مدت ۲۴ ساعت از قبل درون آب بخیسانید. در حین خیساندن حبوبات حدود ۲ تا ۳ مرتبه آب آن ها را تعویض نمایید. سپس پیش از آن که حبوبات را بپزید آن ها را درون یک آبکش بریزید و برای شروع پخت مقداری آب تازه بریزید. همچنین برنج را نیز حدود ۳ ساعت پیش از پخت درون کمی آب بخیسانید و بعد در زمان پخت آب روی آن را بیرون بریزید.

در گام بعدی طرز تهیه آش هفت قلم باید قلم گوسفند را به همراه پیاز و کمی زردچوبه در آغاز کمی تفت دهید و بعد همراه با کمی آب بپزید. بعد از این که به خوبی پخته شد آب آن را به وسیله یک آبکش جدا نموده و درون یک ظرف بریزید. سپس درون یک قابلمه کمی روغن بریزید و بعد آن را بر روی حرارت بگذارید. پیاز را به شکل نگینی خرد نمایید و داخل قابلمه ریخته و خوب تفت بدهید تا کمی نرم شود و بافت سبکی بگیرد.

نحوه پخت آش هفت قلم در خانه

بعد از آن آب قلم را به قابلمه اضافه نموده و سپس گوشت و نخود را داخل قابلمه ریخته و صبر کنید حدود ۴ ساعت به خوبی بپزند. سپس به مدت ۴۰ تا ۶۰ دقیقه بعد از پختن آن ها انواع لوبیاها را بیفزایید. درب قابلمه را گذاشته تا حدود ۳ ساعت به خوبی بپزند. در ساعات پایانی پخت محتویات درون قابلمه نوبت اضافه کردن برنج، ماش و عدس به دیگر مواد است. باید صبر کنید که کل مواد به طور کامل پخته شوند و به خوبی له گردند.

طرز تهیه آش هفت قلم اصفهانی

در ۳۰ دقیقه پایانی پخت سبزی آش را همراه با زردچوبه، فلفل و نمک اضافه نمایید. بعد از سپری شدن حدود ۴ ساعت از پخت کل مواد، آش را درون یک آبکش بریزید و بعد آب آن را درون ظرفی جدا بریزید. در صورتی که گوشت در نظر گرفته شده دارای استخوان می باشد باید استخوان آن را جدا نموده و بعد کل مواد را با استفاده از گوشتکوب له کنید و خوب بکوبید. برای انجام این کار استفاده از گوشتکوب دستی مناسب تر می باشد.

بعد از این که مواد آش به خوبی له شد آن ها را همراه با آب آش دوباره به داخل قابلمه موردنظر بریزید. سپس صبر کنید تا حدود ۳۰ دقیقه به خوبی بپزد. در این مدت نیاز است که به طور دائم آش را هم زده تا نسوزد و ته نگیرد. همچنین این عمل موجب می شود که آش حالت کش داری به خود بگیرد. در این لحظه آش شما آماده شده است و می توانید آن را داخل یک ظرف بریزید و سپس روی آن را با استفاده از پیاز داغ و نعنا به دلخواه تزیین نموده و بعد سرو نمایید.

نحوه پخت آش هفت قلم با طعمی عالی

نکات مهم و کلیدی :

  • در ساعات پایانی پخت آش هفت قلم می توانید مقداری ماست به آن اضافه نمایید و صبر کنید تا با دیگر مواد به خوبی بجوشد و چند بار قل بخورد.
  • در صورت تمایل می توانید قسمت گوشت قلم گوسفند را از استخوان جدا نموده و به دیگر مواد بیفزایید. قلم گوسفند در واقع موجب می شود که آش ما حالت کش داری به خود بگیرد و در نهایت غلظت آش افزایش خواهد یافت و قوام بیشتری می گیرد.
  • در صورتی که اسفناج در دسترس ندارید می توانید به جای استفاده از آن برگ چغندر را جایگزین نمایید.
  • می توانید در صورت تمایل به جای استفاده از آب قلم گوسفند از قرص عصاره گوشت استفاده نمایید که برای این نوع آش ۲ عدد قرص عصاره گوشت کافی می باشد.
  • برای این که آش شما طعم بهتر و لذیذتری داشته باشد می توانید مقداری پیاز داغ، نعنا داغ و سیر داغ داخل آش خود بریزید.
  • در صورتی که به ترخون و مرزه دسترسی ندارید می توانید از سبزی خشک استفاده نمایید.

روش تهیه آش هفت قلم

در مطلب ارائه شده با طرز تهیه آش هفت قلم و نکات مهمی برای خوش طعم شدن آن آشنا شدید که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و بتوانید با یادگیری این بخش آموزشی این آش خوشمزه را در منزل بپزید و در کنار خانواده نوش جان نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو