طرز تهیه آش کله گنجشکی با طعم ایده آل و خوشمزه

منبع: آرگا

2

1402/10/9

09:08


امروز آرگا طرز تهیه آش کله گنجشکی یکی از آش های خوشمزه و دوست داشتنی را برای شما عزیزان سوغات آورده است، با استفاده از این رسپی می توانید پخت آشی خوش طعم را در منزل تجربه کنید.

آش کله گنجشکی یکی از انواع آش ها با طعم و رسپی متفاوت و دلچسب می باشد که به عنوان یک آش سنتی و خوش طعم محسوب می شود. با وجود این خوب بودن این آش سنتی ایرانی در برنامه غذایی امروزه کمتر حضور داشته و کمتر به کار برده می شود. از این آش یا سوپ می توانید برای میان وعده و یا برای پذیرایی در مهمانی ها بهره ببرید. در این مطلب آموزش آشپزی طرز تهیه آش کله گنجشکی را آموزش می دهیم.

کله گنجشکی نامی است که شاید نمی دانستید که نام غذا است، یک آش خیلی خوشمزه و مقوی با این نام وجود دارد که البته از طرز پخت آسانی هم برخوردار بوده و مواد اولیه و مورد نیاز آن نیز ساده و در دسترس می باشد. همچنین یک خوراک و یا آبگوشت با همین نام وجود دارد که از غذاهای سنتی ایرانی به شمار می رود. همیشه که نمی توان آش رشته، آش دوغ، آش گوجه تهیه کرد گاهی هم به تنوع نیاز است که در این مواقع ما آش کله گنجشکی را معرفی می کنیم.

آشنایی با رسپی آش کله گنجشکی

مواد لازم

  • یک پیمانه و نیم برنج نیم دانه
  • سیصد گرم گوشت چرخ کرده
  • صد گرم سبزی جعفری و گشنیز
  • دو قاشق غذاخوری شوید خشک شده
  • یک دوم پیمانه ماش پخته
  • دو حبه سیر
  • دو عدد پیاز
  • اندازه نیاز فلفل سیاه و نمک

آموزش طرز تهیه آش کله گنجشکی خوشمزه

در مرحله اول برنج را تمیز کرده و شسته و چند ساعتی داخل آب بخیسانید. بعد ماش را هم اگر سنگی دارد جدا کرده و به مدت ۳۰ دقیقه همراه کمی آب بخیسانید. پس از گذشت این مدت زمان ماش ها را همراه کمی آب بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا به خوبی نرم و پخته گردند.

حالا سبزی جعفری و گشنیز را پاک نموده و به شکل ساطوری خرد نمایید. آب برنج نم شده را بکشید و با ۳ پیمانه آب در قابلمه ریخته و به مدت دو ساعت بر روی حرارت خیلی آرام قرار دهید تا برنج به خوبی پخته گردد. بهتر است از برنج نیم دانه برای نتیجه بهتر استفاده کنید، همچنین در صورت خشک شدن و کم بودن آب کمی آب به آن بیفزایید و زمان دهید تا برنج به خوبی لعاب انداخته و بپزد.

در این مرحله پس از پخته شدن برنج شوید خشک شده را با ماش خیسانده و مقداری نمک به برنج داخل قابلمه بیفزایید و پشت سر هم آن را بهم بزنید. توجه داشته باشید برنج به خوبی و به طور کامل پخته گردیده و سپس شوید و نمک را بیفزایید.

پیازها را پوست گرفته و از رنده ریز بگذرانید و آب پیاز را جدا کنید. گوشت را با سبزیجات جعفری، گشنیز، پیاز، سیر رنده شده، مقداری فلفل سیاه و نمک به خوبی ترکیب کرده و ترکیب به دست آمده را ورز بدهید تا خوب قوام گرفته و بافت یکدستی پیدا کند. از این مواد کمی جدا کرده و قلقلی های گوشتی کوچک و یک اندازه تهیه نمایید و به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال بگذارید.

در نهایت پس از لعاب پس دادن آش کوفته قلقلی ها را از درون یخچال بیرون آورده و آهسته درون آش بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه زمان دهید تا آش خوب جا بیفتد. سپس به عنوان آخرین اقدام آش را مزه کنید و در صورت نیاز کمی نمک به آن بیفزایید. حالا آش کله گنجشکی شما آماده است می توانید آن را درون ظرف مناسب بریزید و میل نمایید.

آموزش روش تهیه آش کله گنجشکی

با انجام و پشت سر گذاشتن این مراحل می توانید یک آش کله گنجشکی خوشمزه و دلخواه را تهیه نمایید. برای نتیجه گیری بهتر می توانید یکسری نکات را به کار ببرید: ترکیب جعفری و گشنیز را به آش اضافه کنید، بسته به دلخواه و سلیقه خود می توانید هر اندازه کوفته قلقلی که می خواهید به آش بیفزایید. بهتر است برنج نیم دانه ایرانی بهره ببرید. و با استفاده از پیاز داغ و نعنا داغ می توانید آش را تزیین نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو