طرز تهیه شله گندی خوشمزه با دستور اصلی

منبع: آرگا

1

1402/11/22

08:07


تهیه شله گندی یکی از بهترین روش های برای زمانی است که می خواهید شله ای راحت اما در عین حال خوشمزه تهیه کنید. این شله علاوه بر اینکه طعم دلنشینی دارد، به دلیل وجود عدس دارای خواص بسیار زیادی هم می باشد.

شله را می توان با روش های مختلفی با با آسان ترین روش در منزل تهیه کرد. یکی از انواع شله، شله گندی می باشد که یکی از محبوب ترین شله های لری است. این شله بسیار مناسب برای تمام فصول سال از جمله پاییز و زمستان است زیرا باعث گرمای بدن و به دلیل وجود عدس باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. طرز تهیه شله گندی با روش اصلی در این مطلب قرار دارد.

همانطور که می دانید آش، سوپ و شله انواع مختلفی از جمله سوپ لوبیا سفید، سوپ هویج و آش غازیاغی دارد که یکی از مفید ترین این ها آش غازیاغی می باشد. اگر می خواهید این سه سوپ و آش را با بهترین روش در خانه تهیه نمایید بر روی لینک قرار گرفته شده کنید. در شله گندی از مقداری برنج، عدس، انار خشک و انواع ادویه ها استفاده می شود که شما به دلخواه می توانید ادویه مورد علاقه خود را به این شله اضافه کنید.

شله گندی مقوی

مواد لازم

  • پیاز ۲ عدد
  • انار خشک ۱ پیمانه
  • عدس ۳ پیمانه
  • برنج نیم دانه ۱ پیمانه
  • نمک به مقدار لازم
  • فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

شله گندی مقوی و خوشمزه

طرز تهیه شله گندی با روش اصلی لری

ابتدا برای تهیه شله گندی باید برنج و عدس را جداگانه در دو کاسه با مقداری آب به مدت ۱ ساعت کنار بگذارید تا به خوبی خیس بخورند. پس از گذشت این مدت عدس را به همراه ۳ لیوان آب و مقداری نمک درون قابلمه ای مناسب بریزید تا خوب پخته شود.

پس از اینکه عدس به خوبی پخته شد تنها عدس را از قابلمه خارج نمایید و بگذارید تا آب عدس باقی بماند. سپس برنج را هم در همان قابلمه ای که عدس را پخته اید بریزید تا برنج هم پخته شود. برنج را آبکشی کنید و دوباره در قابلمه بریزید تا دم بکشد.

پس از اینکه برنج دم کشید، عدس ها را به قابلمه برنج بی افزایید و در ادامه انار های خشک و ادویه های دلخواه را هم به قابلمه افزروده و در حد مخلوط شدن هم بزنید. سپس درب قابلمه را بگذارید تا شله گندی جا بی افتد. پیاز را پوست و خلالی نمایید.

به دلخواه می توان پیاز را به صورت نگینی درشت هم خرد کرد. تابه ای مناسب بر روی حرارت قرار دهید و کمی روغن بریزید. زمانی که روغن گرم شد پیاز را در آن تفت دهید. مقداری زردچوبه در پایان کار به پیاز بی افزایید. پیاز را به شله اضافه کنید.

طرز تهیه شله گندی مقوی

افزودن پیاز به دلخواه است و می توان آن را به شله اضافه نکنید. پس از اینکه شله گندی جا افتاد و مواد کاملا با هم کاملا یک دست و مخلوط شدند می توان شله گندی را به همراه نان، شیر، ترشی و یا خیارشور سرو کرد. نوش جان.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو