طرح بازسازی یکی از بخشهای اهرام جیزه با انتقاد شدید باستان شناسان مواجه شد

منبع: همگردی

2

1402/11/11

18:06


ایسنا/ براساس اخبار بدست رسیده، طرح بازسازی یکی از بخشهای اهرام جیزه با انتقاد شدید باستان شناسان مواجه شد.

این پروژه که در حال انجام است، هدف بازسازی پوشش بیرونی گرانیتی در چهار طرف هرم منقرع را در مشارکتی بین دولت مصر و باستان شناسان ژاپنی دنبال می کند که براساس آن، نمای این هرم با بلوکهای اصلی پراکنده در اطراف پایه هرم مرمت می شود.

به گفته تیم این پروژه، بلوکها در زلزله هایی در هزار سال گذشته جابجا شده اند.

ویدئویی که توسط مصطفی وزیری، دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر در فیسبوک منتشر شد، کارگرانی را نشان می دهد که در حال گذاشتن بلوکهای گرانیتی در پایه هرم که در کنار ابوالهول و اهرام خوفو و خفرع قرار دارد، هستند.

هرم منقرع (منکورع) کوچکترین هرم سه گانه مجموعه جیزه در ابتدا دارای 16 بلوک گرانیتی بود که پوشش بیرونی آن را تشکیل می داد اما امروزه تنها هفت بلوک آن باقی مانده است.

طرح بازسازی یکی از بخشهای اهرام جیزه با انتقاد شدید باستان شناسان مواجه شد

وزیری می گوید: «پروژه های متعددی در طول تاریخ وجود داشته اند که به آنها «پروژه قرن» لقب داده اند اما به نظر من وظیفه بازسازی پوشش گرانیتی هرم منقرع بسیار مهم و حیاتی است.» او این پروژه را «هدیه ای از مصر به جهان» خواند که امکان اولین مشاهده کامل هرم منقرع را در عصر مدرن فراهم می کند.

اما از سوی دیگر این ویدئو خشم و تمسخر کارشناسان را برانگیخته است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، «مونیکا هانا» مصرشناس درباره این پروژه گفت: «غیر ممکن است. تنها چیزی که از دست رفته بود اضافه کردن کاشی کاری به هرم منقرع بود! چه زمانی می خواهیم جلوی پوچ بودن مدیریت میراث مصر را بگیریم؟ تمام اصول بین المللی درباره نوسازی چنین مداخلاتی را ممنوع می کند.»

سایر مفسران ماجرا را به تمسخر کرده و گفتند که تیم این پروژه باید کاغذ دیواری و کار رنگ آمیزی داشته باشد. برخی دیگر به طنز این پرسش را مطرح کرده اند: «پروژه راست کردن برج پیزا چه زمانی برنامه ریزی می شود؟»

منتقدان دیگری نیز منطق یک پروژه پر هزینه را در زمان رکود اقتصادی اخیر مصر زیر سوال بردند. طبق گزارش ها، مصر امسال باید 32 میلیارد دلار از وام هایش را بازپرداخت کند و بحران بدهی با تورم بالا و کاهش شدید مبادلات تجاری از طریق کانال سوئز که یک ابزار کلیدی درآمد برای دولت مصر است، ترکیب شد.

مصطفی وزیری، دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر در مصاحبه با یک رسانه وابسته به دولت به دنبال رفع انتقادات از این پروژه بود و گفت که هزینه مرحله اول این کار توسط ژاپن پرداخت خواهد شد.

طرح بازسازی یکی از بخشهای اهرام جیزه با انتقاد شدید باستان شناسان مواجه شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو