نگهداری صحیح از برنج خیس خورده

منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/11

23:07


در این مقاله از ساعد نیوز محتوا و نکات لازم برای نگهداری برنج خیس شده و مدت زمانی که می توان برنج را نگهداری کرد توضیح داده شده است. بنابراین خانم های خانه دار حتما خواندن این مطلب مفید را از دست ندهید.

نگهداری برنج خیس شده چالشی است که قطعا تمامی خانم های خانه دار با آن مواجه شده اند. ممکن است برنج را خیسانده باشید که برای شام یا نهار طبخ کنید اما به ناگاه یک اتفاق غیر منتظره برنامه ی شما را عوض کرده باشد. در این حالت تکلیف چیست؟ برای نگهداری اصولی از برنج خیس خورده چه تدابیری می توان اندیشید تا خراب نشده و بتوان بعدا آن را پخت نمود؟ برای دریافت پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

روش نگهداری از برنج خیس شده


رازهای نگهداری برنج خیس شده تنها برای خانم های خانه دار مفید نمی باشد. زیرا در بسیاری از رستوران ها و غذاهای آماده برای صرفه جویی در زمان مقدار زیادی برنج را خیس می کنند و از آن استفاده می کنند. بنابراین مهم است که نکات لازم برای نگهداری از برنج خیس خورده را بدانند. تا این حجم از برنج خراب نشده و ضرر اقتصادی وارد نشود.

برای نگهداری اصولی از برنج خیس شده باید یک سری نکات ساده را رعایت کنید. با انجام یک سری کارهای کوچک می توانید تا چندین روز از برنج خیس خورده نگهداری کنید. اما باید بدانید که زمان نگهداری از برنج خیس خورده محدود است و نمی توان برای طولانی مدت آن را نگه داشت. پس هنگامی که برنج را برای مصرف چندین روز خیس می کنید به زمان نگهداری آن نیز دقت داشته باشید. تا از خراب شدن و از دست رفتن برنج جلوگیری کنید.

در ادامه ی این محتوا نکات لازم برای نگهداری برنج خیس شده و مدت زمانی که می توان برنج را نگهداری کرد توضیح داده شده است. بنابراین خانم های خانه دار و سرآشپزهای عزیز رستوران ها حتما خواندن این مطلب مفید را از دست ندهید.

برای نگهداری از برنج خیس خورده به آن نمک بزنید


حتما شما نیز این ضرب المثل را شنیده اید که چیزی که بگندد نمکش می زنند … . بله دقیقا همینطور است و نمک خاصیت گندزایی داشته و از خراب شدن مواد تا مدتی جلوگیری می کند. بنابراین هنگامی که برنج را خیس کرده ولی قصد ندارید طی چند ساعت آینده آن را بپزید حتما نمک را فراموش نکنید.

نگهداری از برنج خیس شده بدون نمک کاری اشتباه می باشد. زیرا بدون افزودن این ماده، برنج خیس خورده به دلیل داشتن آب راکد خیلی زود نشانه های خرابی را از خود بروز می دهد. حتی اضافه نکردن نمک به برنج خیس شده ممکن است باعث شود برنج در کمتر از یک روز بو گرفته و غیر قابل استفاده شود. بنابراین برای نگهداری برنج خیس خورده آن هم به مدت چند روز نمک را فراموش نکنید.

نمک

نگهداری در جای خنک


یکی از اصول مهم برای نگهداری برنج خیس شده دمای محیطی است که برنج در آن قرار دارد. اگر برنج خیس خورده را در محیطی گرم بگذارید شک نکنید که در زمانی کوتاه برنج خراب شده و بو می گیرد و دیگر قابل پخت نخواهد شد. بنابراین برای نگهداری از برنج خیس خورده حتما آن را در یک مکان خنک بگذارید.

خانم های خانه داری که حجم زیادی برنج خیس خورده ندارند بهتر است که آن را در یخچال بگذارند. نگهداری آن در یخچال سبب می شود حتی تا چهار یا پنج روز بعد نیز بتوانید از آن استفاده کنید. ولی اگر برنج را در دمای اتاق بگذارید نهایتا بعد از یک روز باید برنج را پخت کنید وگرنه خراب می شود.

رستوران ها و مراکزی که حجم بالایی از برنج را خیس می کنند برای نگهداری باید آن را در یک محیط خنک و به دور از نور آفتاب قرار دهند. از آنجا که معمولا امکان گذاشتن حجم بالای برنج در یخچال وجود ندارد برای نگهداری از برنج خیس خورده حتما به فکر یک مکان خنک باشید. با این روش می توانید برنج را حدود سه روز سالم نگه دارید.

آب برنج خیس شده را عوض کنید


یکی از نکاتی که برای نگهداری برنج خیس خورده حتما باید رعایت کنید تعویض آب برنج است. اگر قصد نگهداری از برنج خیس شده را برای چند روز دارید باید در نظر داشته باشید که همان آبی که روز اول روی آن ریخته اید جوابگو نیست. تعویض آب برنج خیس خورده به دو دلیل انجام می شود.

دلیل اول اینکه با ریختن آب تازه بر روی برنج و ریختن آب قبلی می توانید از تشکیل باکتری های مضر و خراب کننده برنج جلوگیری کرده و یا حداقل روند رشد آنها را کند کنید. به علاوه همه ی ما می دانیم که آب اگر راکد بماند خیلی زود خراب شده و بو می گیرد. بنابراین لازم است هر روز آب قبلی برنج را دور ریخته و آب تازه بر روی آن بریزید. البته هنگام ریختن آب تازه دقت داشته باشید که آب سرد باشد و ریختن کمی نمک را هم فراموش نکنید.

دلیل دوم برای ریختن آب تازه بر روی برنج مربوط به ساختار خود برنج است. اگر دقت کرده باشید هنگامی که برنج را خیس می کنید دانه های برنج آب را به خود جذب کرده و افزایش سایز می دهند. حال اگر قصد نگهداری برنج خیس شده را برای چند روز دارید تصور کنید که آب تازه روی آن نریزید. چه اتفاقی می افتد ؟ بی شک بعد از چند روز سطح آب برنج به شدت کاهش یافته و دانه های برنج خشک و شکننده می شوند. و البته در کنار این موضوع حتما دچار گندیدگی نیز شده اند.

برنج خیس خورده

نکات کلیدی


با توجه به آن چه گفته شد می توان نتیجه گرفت برای نگهداری برنج خیس شده باید آن را در محیطی مناسب با دمای پایین نگهداری کرد. در واقع یخچال بهترین مکان برای نگهداری از برنج خیس خورده است. همچنین باید نمک و تعویض آب برنج را نیز فراموش نکنید. زیرا بدون این دو عامل نمی توانید از برنج خیس خورده در زمان طولانی نگهداری کنید.

اما با وجود آنکه نکاتی برای نگهداری از برنج خیس خورده بیان شد باید در نظر داشته باشید که این کار را هرگز بیشتر از چند روز طول ندهید. در واقع بهتر است برنج خیس شده نهایتا بعد از چهار یا پنج روز مورد استفاده قرار بگیرد. البته چهار یا پنج روز نیز مربوط به زمانی است که نکات مربوط به نگهداری اصولی از برنج خیس خورده را به درستی رعایت کرده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو