5 روش صحیح نگهداری از برگ مو که از آن بی خبرید

5 روش صحیح نگهداری از برگ مو که از آن بی خبرید


منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/30

14:52


دلمه برگ مو از غذاهای بسیار خوشمزه ای است که باید در تمام فصول سال میل نمود، اما چگونه می توان برگ مو را نگهداری کرد تا لذت خوردن دلمه های لذیذ را در طول سال از دست ندهیم؟ ما در این مقاله از ساعد نیوز روش صحیح نگهداری از برگ مو را برای شما آموزش می دهیم.

دلمه برگ از غذاهای محبوب خاورمیانه و نواحی اطراف آن است، این غذا علاوه بر کشور ما در عراق، ترکیه، لبنان، سوریه و فلسطین و یونان درست می‌شود و در کنار ماست خانگی یا در بعضی مناطق به همراه پوره سیب‌زمینی سرو می‌شود. برای نمونه دلمه ترکیه یکی از جذاب‌ترین دلمه‌های برگ مو است. این غذای خوشمزه را بیشتر در فصل تابستان و زمانی‌که برگ مو تازه در دسترس است درست می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به شما بهترین روش‌های فریز کردن و فوت و فن‌های نگهداری برگ مو را آموزش بدهیم تا بتوانید در تمامی فصول دلمه برگ را با برگ‌های با کیفیت درست کنید.

بهترین روش نگهداری برگ مو در منزل


برای درست کردن دلمه برگ مو باید برگ های تازه و ترد را انتخاب کرد، زیرا هر چه از عمر برگ بگذرد، بافتی خشک و چوبی پیدا کرده و تردی خود را از دست می دهد.

برگ های رنگ روشن که شیارهای بین برگ عمیقی ندارند برای دلمه مناسب است. برگ موهای کنسرو شده بازاری کیفیت خوبی ندارند و چه بهتر که خودتان برگ موهای تازه را ذخیره و نگهداری کنید.

بلانچ کردن برگ مو


برگ ها را حدود 10 دقیقه داخل آب بگذارید تا خیس بخورد. دم برگ ها را بگیرید، اما از ته نگیرید، زیرا برگ هنگام پیچیدن پاره می شود.

برگ ها را آبکشی کرده و داخل سبد منظم روی هم بچینید. وقتی آبش رفت به همان شکل منظم داخل قابلمه بگذارید.

روی برگ ها تا حدی آب جوش بریزید که روی آنها را بگیرد.دو سه دقیقه صبر کنید، تا رنگ برگ ها تغییر کند. سپس یا کفگیر برگ ها را به همان شکل منظم در سبد بگذارید.

رویش آب سرد بریزید تا سریع خنک شود. بگذارید آب برگ ها کامل برود.

برگ ها را بسته بندی کرده و داخل زیپ لاک بگذارید تا هوای فریزر به داخلشان نفوذ نکند. اگر برگ ها خوب بسته بندی نشوند، خشک شده و خرد می شوند. قبل از استفاده، داخل یخچال بگذارید تا یخ آن باز شود.

بلانچ

فریز کردن برگ مو داخل بطری نوشابه


ابتدا برگ مو‌ها را کاملا با آب شسته و آن‌ها را در سبدی قرار دهید تا آب آن‌ها گرفته و کاملا خشک شوند. قوطی نوشابه‌ای را تمیز شسته و اجازه دهید تا خشک شود. به ترتیب برگ مو‌ها را لوله کرده و آن‌ها را داخل بطری نوشابه قرار دهید تا زمانی که قوطی پر شود. در قوطی را محکم بسته و آن را داخل فریز نگهداری کنید و زمانی که به برگ‌ها نیاز داشتید کافی است با چاقو بطری را بریده و به راحتی و بدون هیچ دردسری برگ‌ها را بیرون بیاورید. در این روش شما می‌توانید برگ مو‌ها را تا یک سال نگهداری کنید.

بطری

روش سنتی خشک کردن برگ مو

در این روش برگهای تازه و بزرگ مو را شسته و دسته بندی کرده و به وسیله یک سوزن نخ را از برگها رد می کنیم.

دو طرف نخ را به هم گره می زنیم و در یک جای مناسب زیر نور آفتاب آویزان می کنیم.

باید مواظب باشیم که گرد و خاک روی برگها ننشیند.

چند روزی صبر می کنیم تا برگها کاملا خشک شوند.

سپس برگها را در محلی خشک و خنک به گونه ای نگهداری می کنیم که خرد نشوند، چون در حالت خشک، شکننده هستند.

زمان مصرف، چند ساعت قبل از تهیه دلمه، برگ ها را در یک ظرف بزرگ آب ولرم خیس می کنیم.

برگ مو

فریز کردن برگ مو نیم‌ پخت شده با سرکه و نمک


از طریق این روش شما می‌توانید برگ‌ها را برای مدت 6 ماه داخل فریز نگهداری کنید و هر زمان که خواستید بلافاصله از آن‌ها برای تهیه دلمه استفاده کرده و از خواص برگ مو برای سلامتی بهره‌مند شوید.

  1. برگ مو‌ها را شسته و اجازه دهید آب آن‌ها گرفته شود.

  2. سه قاشق سوپخوری نمک را با یک چهارم فنجان سرکه سفید داخل قابلمه‌ای ریخته و به آن یک تا یک و نیم لیتر آب اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت ملایم به جوش آید.

  3. زمانی که آب در حال جوش است برگ‌ های مو را یکی یکی به آب اضافه کنید و برای 10 تا 15 دقیقه اجازه دهید داخل آب بماند.

  4. بعد از این زمان برگ‌ ها را آبکشی کرده و زمان دهید تا سرد شود.

  5. سپس برگ‌ها را 10 تا 10 روی هم قرار داده و آن‌ها را لوله کنید و داخل کیسه فریزر قرار داده و درون ظرف‌ های پلاستیکی مخصوص فریز نگهداری کنید تا برگ‌ ها بعد از یخ زدن نشکسته و خرد نشوند.

    کنسرو کردن برگ مو


    یکی از روش‌های مناسب نگهداری برگ مو کنسرو کردن است با استفاده از این روش حداقل شش ماه می‌توانید برگ‌ها را حفظ کنید. برگ‌ها را بشویید و چند عدد را روی هم قراردهید و به صورت لوله‌ای بپیچید. در ظرفی شیشه‌ای برگ‌ها را در کنار هم قرار دهید. آب‌نمک جوشیده خنک شده را روی آن‌ها بریزید و درب شیشه را ببندید.

    در قابلمه‌ای آب‌ را بجوشانید و شیشه‌ را داخل آن قرار داده و حدودا 15 دقیقه بجوشانید (آب باید به اندازه‌ای باشد که روی درب را هم بگیرد). شیشه‌ها را با احتیاط از آب جوش درآورده و کنار بگذارید تا سرد شود. می‌توانید این شیشه‌ها را در جای مناسب و دلخواه تا زمان مصرف، نگهداری کنید.

سخن پایانی


در این مقاله به روش‌هایی که می‌توان برای نگهداری برگ مو استفاده کرد، اشاره کردیم. با کمک این روش‌ها می‌توانید برگ مو را به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید و هر زمان که خواستید مصرف کنید. اگر طراوت و تازگی برگ مو برای شما اهمیت دارد و دوست دارید به همان کیفیتی که از درخت چیده می‌شود باقی بماند، این روش‌ها بهترین خواهند بود و همچنین در طول عمر و ماندگاری برگ مو موثر هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو