پردازنده های سری AMD Ryzen 8000 چه مشخصاتی دارند؟

پردازنده های سری AMD Ryzen 8000 چه مشخصاتی دارند؟


منبع: پلازا

2

1402/11/12

13:23


پردازنده های سری AMD Ryzen 8000 چه مشخصاتی دارند؟

امروز در این مقاله از پلازا قصد داریم شما را با پردازنده های سری AMD Ryzen 8000 آشنا کنیم، پردازنده هایی که در نمایشگاه CES 2024 برای بازی و تولید محتوا معرفی شدند. این پردازنده ها با معماری جدید براساس Zen 4 و Zen 4c ساخته می شوند و به گفته AMD دارای هسته های NPU برای موتور هوش مصنوعی Ryzen، هستند.

این سری، اولین مدلهایی هستند که مجهز به هسته های سخت افزاری برای هوش مصنوعی می شوند. حالا دیگر جدیدترین بازی‌ها را با ردیابی پرتو و سایه‌زنی با نرخ متغیر اجرا کنید، ویدیوها را با پیشرفت‌های هوش مصنوعی ویرایش کنید، بدون آنکه نیاز به کارت گرافیک داشته باشید. در این مقاله، سری Ryzen 8000 AMD، ویژگی‌ها، مزایا و مشخصات آن‌ها را معرفی می‌کنیم و به شما نشان می‌دهیم که چرا رقبای سرسختی برای پردازنده های نسل جدید اینتل هستند.

فهرست مطالب

آشنایی با پردازنده های سری AMD Ryzen 8000

پردازنده های سری Ryzen 8000 AMD جدیدترین پردازنده های دسکتاپ AMD هستند که دارای حداکثر هشت هسته، 16 رشته و گرافیک Radeon یکپارچه هستند. آنها بر اساس معماری Zen 4 و Zen 4c ساخته شده اند که عملکرد، کارایی و ویژگی های بهبود یافته ای را ارائه می دهد. آنها همچنین از هوش مصنوعی Ryzen، یک موتور اختصاصی هوش مصنوعی که تجربیات هوش مصنوعی شخصی مانند تشخیص صدا و چهره، حذف نویز و ویرایش هوشمند ویدیو را برای کاربران امکان پذیر می کند، پشتیبانی می کنند.

مشخصات پردازنده های سری AMD Ryzen 8000

پردازنده‌های سری Ryzen 8000 AMD از این جهت مهم هستند که نشان‌دهنده جهش قابل توجهی در محاسبات دسکتاپ هستند و عملکرد سریع‌تر و روان‌تری را برای بازی‌ها، تولید محتوا و کارهای روزمره ارائه می‌کنند. آنها همچنین امکانات جدیدی را برای برنامه های هوش مصنوعی مانند افزایش کیفیت ویدیو، فیلتر کردن نویز پس زمینه و تشخیص چهره ها و صداها فعال می کنند. آنها با پلتفرم AM5 سازگار هستند که از حافظه DDR5 و رابط PCIe 5.0 پشتیبانی می کند و انتقال و ذخیره سازی سریع تر و مطمئن تر داده ها را فراهم می کند.

مهم ترین ویژگی های پردازنده های سری AMD Ryzen 8000

ویژگی ها و مزایای اصلی پردازنده های AMD Ryzen 8000 عبارتند از:

معماری

برخی از ویژگی های کلیدی پردازنده های سری AMD Ryzen 8000 از نوع معماری ساخت آنها ناشی می شود که عبارتند از:

Infinity Cache: کش بزرگ و سریعی که نیازهای تاخیر و پهنای باند را کاهش می دهد و عملکرد بازی و برنامه را بهبود می بخشد.

Infinity Fabric 3.0: یک اتصال پرسرعت که هسته‌های CPU، GPU، حافظه و چیپ‌ست را به هم متصل می‌کند و ارتباطات و همگام‌سازی داده‌ها را سریع‌تر و منسجم‌تر می‌کند.

SMT4: معماری پردازنده های جدید از SMT4 یا Multithreading همزمان با چهار رشته در هر هسته پشتیبانی می کند که توانایی پردازش موازی و عملکرد هسته های CPU را افزایش می دهد.

AVX-512: یا پسوندهای برداری پیشرفته با رجیسترهای ۵۱۲ بیتی، عملکرد عملیات شاخص شناور و برداری را بهبود می بخشد و محاسبات سریع تر و دقیق تر را برای برنامه های علمی، مهندسی و هوش مصنوعی امکان پذیر می کند.

Ryzen AI

هوش مصنوعی Ryzen یک موتور اختصاصی است که در پردازنده های سری Ryzen 8000 ادغام شده است و تجربیات هوش مصنوعی شخصی مانند تشخیص صدا و چهره، حذف نویز و ویرایش هوشمند ویدیو را برای کاربران امکان پذیر می کند. برخی از ویژگی ها و مزایای Ryzen AI عبارتند از:

هسته های هوش مصنوعی: هوش مصنوعی رایزن دارای واحدهای سخت افزاری اختصاصی (NPU) است که برای سرعت بخشیدن به محاسبات هوش مصنوعی، مانند توابع ضرب ماتریس، کانولوشن و فعال سازی طراحی شده اند. هسته های هوش مصنوعی بسته به حجم کاری و برنامه کاربردی می توانند به طور مستقل یا همراه با هسته های CPU و GPU کار کنند.

نرم‌افزار هوش مصنوعی: Ryzen AI همچنین دارای نرم‌افزار هوش مصنوعی یا مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها، چارچوب‌ها و ابزارهایی است که توسعه‌دهندگان و کاربران را قادر می‌سازد تا به راحتی برنامه‌های هوش مصنوعی را روی پردازنده‌های سری Ryzen 8000 ایجاد و اجرا کنند. نرم‌افزار هوش مصنوعی از چارچوب‌های رایج هوش مصنوعی مانند TensorFlow، PyTorch و ONNX پشتیبانی می‌کند و عملکرد و کارایی هسته‌های هوش مصنوعی، هسته‌های CPU و GPU را بهینه می‌کند.

برنامه های کاربردی هوش مصنوعی: هوش مصنوعی Ryzen انواع برنامه های هوش مصنوعی مانند بهبود کیفیت ویدیو، فیلتر کردن نویز پس زمینه و تشخیص چهره ها و صداها را فعال می کند. به عنوان مثال، Ryzen AI می تواند وضوح و رنگ ویدیوها را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند وضوح فوق العاده و رنگ آمیزی بهبود بخشد. هوش مصنوعی Ryzen همچنین می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌هایی مانند کاهش نویز و لغو اکو، نویز ناخواسته صدا را کاهش یا حذف کند. باید اضافه کرد با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند تشخیص چهره و صدا، کاربران را شناسایی و احراز هویت می شوند.

هوش مصنوعی پردازنده های سری AMD Ryzen 8000

گرافیک Radeon

سری Ryzen 8000G دارای گرافیک یکپارچه Radeon است که مبتنی بر معماری RDNA 3 است که جدیدترین و پیشرفته ترین معماری گرافیکی AMD است. گرافیک Radeon چندین ویژگی و مزیت را ارائه می دهد، مانند:

ردیابی پرتو: گرافیک Radeon از ردیابی پرتو یا یک تکنیک رندر واقع گرایانه پشتیبانی می کند که رفتار نور و سایه ها را شبیه سازی می کند و تصاویری خیره کننده و همه جانبه را برای بازی ها و برنامه ها ایجاد می کند.

سایه‌زنی با نرخ متغیر: گرافیک Radeon از سایه‌زنی با نرخ متغیر یا یک تکنیک بهینه‌سازی عملکرد پشتیبانی می‌کند که میزان سایه‌زنی مناطق مختلف صفحه را تنظیم می‌کند و نرخ فریم و کیفیت تصویر بازی‌ها و برنامه‌ها را بهبود می‌بخشد.

FidelityFX: گرافیک Radeon از FidelityFX یا مجموعه‌ای از فناوری‌های بهبود تصویر پشتیبانی می‌کند که وضوح، کنتراست و رنگ بازی‌ها و برنامه‌ها را بهبود می‌بخشد و تجربه واقعی‌تر و همه‌جانبه‌تری را برای کاربران فراهم می‌کند.

گرافیک پردازنده های سری AMD Ryzen 8000

مزایا و معایب پردازنده های سری 8000 AMD

برخی از مزایا و معایب پردازنده های سری 8000 AMD عبارتند از:

جوانب مثبت

  • ارزش مناسبی برای پول دارند، زیرا ارزان تر از رقیب اصلی اینتل هستند.
  • پردازنده گرافیکی بهتری دارند که برای اجرای بازی ها مناسب است و از ردیابی پرتو و سایه با نرخ متغیر پشتیبانی می کند.
  • دارای یک موتور اختصاصی هوش مصنوعی هستند که تجربیات هوش مصنوعی شخصی مانند افزایش کیفیت ویدیو، فیلتر کردن نویز پس‌زمینه، و تشخیص چهره‌ها و صداها را ممکن می‌سازد.
  • دارای IPC بالایی (دستورالعمل در هر چرخه) هستند، به این معنی که می توانند دستورالعمل های بیشتری را در هر چرخه ساعت اجرا کنند و عملکرد را بهبود بخشند.
  • از SMT4 (چند رشته همزمان با چهار رشته در هر هسته) پشتیبانی می کنند که توانایی پردازش موازی و عملکرد هسته های CPU را افزایش می دهد.
  • از AVX-512 (پسوندهای برداری پیشرفته با رجیسترهای 512 بیتی) پشتیبانی می‌کنند که محاسبات سریع‌تر و دقیق‌تری را برای کاربردهای علمی، مهندسی و هوش مصنوعی ممکن می‌سازد.

معایب

  • به یک مادربرد سوکت جدید AM5 و رم DDR5 نیاز دارند که هزینه های پلتفرم را افزایش می دهد و سازگاری با اجزای قدیمی تر را محدود می کند.
  • از یک گره پردازش بزرگتر (5 نانومتر) نسبت به پردازنده های نسل بعدی اینتل استفاده می کنند که ممکن است بر مصرف انرژی و کارایی تأثیر بگذارد.
  • نسبت به پردازنده های اینتل عملکرد چند رشته ای پایین تری دارند که ممکن است بر بهره وری و مولتی تسکینگ تأثیر بگذارد.
  • هنوز به اندازه هسته های هیبریدی اینتل از نظر کارایی نرسیدند، مخصوصا معماری Zen 4c که پردازنده Ryzen 3 8300G با آن عرضه می شود، بسیار ضعیف به نظر می رسد.

پورتفولیو پردازنده های سری AMD Ryzen 8000

مشخصات پردازنده های سری AMD Ryzen 8000

برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب در دو جدول مجزا پردازنده های سری 8000 را برای دسکتاپ و لپ تاپ (بر اساس وبسایت رسمی ای ام دی)، را خدمتتان معرفی می کنیم و در ادامه به مقایسه آنها با پردازنده های اینتل می پردازیم:

نام پردازندهتعداد هسته‌ها و رشته‌هافرکانس پایه (گیگاهرتز)فرکانس افزایشی (گیگاهرتز)میزان کش L3 (مگابایت)توان طراحی گرمایی (وات)گرافیک مجمع
Ryzen 3 8300G۴ هسته و ۸ رشته۳.۴۴.۹۸۶۵رادئون 720M
Ryzen 5 8500G۶ هسته و ۱۲ رشته۳.۵۵.۰۱۶۶۵رادئون 740M
Ryzen 5 8600G۶ هسته و ۱۲ رشته۴.۳۵.۰۱۶۶۵رادئون 760M
Ryzen 7 8700G۸ هسته و ۱۶ رشته۴.۲۵.۱۱۶۶۵رادئون 780M

مدلهایی که برای لپ تاپ عرضه می شوند:

نام پردازندهتعداد هسته‌ها و رشته‌هافرکانس پایه (گیگاهرتز)فرکانس افزایشی (گیگاهرتز)میزان کش L3 (مگابایت)توان طراحی گرمایی (وات)گرافیک مجمع
Ryzen 3 8440U۴ هسته و ۸ رشته۳.۰۴.۷۸۲۸رادئون 740M
Ryzen 5 8540U۶ هسته و ۱۲ رشته۳.۲۴.۹۱۶۲۸رادئون 740M
Ryzen 5 8640U۶ هسته و ۱۲ رشته۳.۵۴.۹۱۶۲۸رادئون 760M
Ryzen 5 8640HS۶ هسته و ۱۲ رشته۳.۵۴.۹۱۶۲۸رادئون 760M
Ryzen 5 8645HS۶ هسته و ۱۲ رشته۴.۳۵.۰۱۶۴۵رادئون 760M
Ryzen 7 8840U۸ هسته و ۱۶ رشته۳.۳۵.۱۱۶۲۸رادئون 780M
Ryzen 7 8840HS۸ هسته و ۱۶ رشته۳.۳۵.۱۱۶۲۸رادئون 780M
Ryzen 7 8845HS۸ هسته و ۱۶ رشته۳.۸۵.۱۱۶۴۵رادئون 780M
Ryzen 9 8945HS۸ هسته و ۱۶ رشته۴.۰۵.۲۱۶۴۵رادئون 780M

مادربرد سازگار

پردازنده های سری AMD 8000 با پلتفرم AM5 سازگار هستند که از حافظه DDR5 و رابط PCIe 5.0 پشتیبانی می کند. برای استفاده از این پردازنده ها به یک مادربرد AM5 سوکت جدید و رم DDR5 نیاز دارید که هزینه های پلتفرم را افزایش می دهد و سازگاری با قطعات قدیمی را محدود می کند. مادربردهایی که از پردازنده های سری 8000 AMD پشتیبانی می کنند، دارای چیپست های سری X670E، X670، B650 و A620 هستند.

قابلیت اورکلاک

پردازنده‌های سری AMD 8000 برای اورکلاک کردن آنلاک هستند، به این معنی که می‌توانید سرعت کلاک و ولتاژ هسته‌های CPU را برای دستیابی به عملکرد بالاتر افزایش دهید. با این حال، اورکلاک مصرف انرژی و تولید گرمای CPU را افزایش می دهد، که ممکن است به منبع تغذیه قدرتمندتر و سیستم خنک کننده کارآمدتر نیاز داشته باشد.

ویژگی های پردازنده های سری AMD Ryzen 8000

نتیجه گیری

پردازنده های سری AMD 8000 جدیدترین پردازنده های دسکتاپ AMD هستند که دارای معماری جدید و موتور اختصاصی هوش مصنوعی به نام Ryzen AI هستند. آنها عملکرد، کارایی و ویژگی های بهبود یافته ای را برای بازی، تولید محتوا و کارهای روزمره ارائه می دهند. آنها با پلتفرم AM5 سازگار هستند که از حافظه DDR5 و رابط PCIe 5.0 پشتیبانی می کند. با گرافیک Radeon بر اساس معماری RDNA 3 یکپارچه، عرضه می شوند که از ردیابی پرتو و سایه با نرخ متغیر پشتیبانی می کند. انتظار می‌رود که آنها در نیمه اول سال ۲۰۲۴ با قیمت‌های بین ۱۲۹ تا ۳۲۹ دلار عرضه شوند. به نظر شما آیا امکان رقابت با پردازنده های نسل جدید اینتل را دارند؟ خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما و سایر کاربران پلازا در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو