اکسیدان مناسب انواع مو و کاربرد اکسیدان های مختلف

اکسیدان مناسب انواع مو و کاربرد اکسیدان های مختلف


منبع: آرگا

1

1402/11/13

23:09


نخستین مرحله برای داشتن موهایی جذاب و بدون آسیب، انتخاب رنگ موی خوب همراه با اکسیدان مناسب است. به همین خاطر باید پیش از انتخاب این محصولات، ابتدا با انواع اکسیدان های مناسب مو آشنا شوید تا بتوانید اکسیدانی که با رنگ موی شما متناسب است را انتخاب کنید.

بدون شک همه خانم ها حداقل یک بار نام اکسیدان را شنیده اند. اکسیدان ماده ای است که برای رنگ کردن موها به کار می رود. به این صورت که در زمان رنگ مو، باید مقداری اکسیدان نیز به آن اضافه کنید. البته اکسیدان ها انواع مختلفی دارند که هر کدام مناسب نوع خاصی از موها هستند. همه کسانی که به دنبال رنگ کردن موهای خود هستند، باید اکسیدان مناسب انواع مو را بشناسند و با آگاهی کامل این کار را انجام دهند. در ادامه مطلب قصد داریم با اکسیدان مناسب انواع مو و کاربردهای مختلف آن ها آشنا شویم.

اکسیدان چیست؟

اکسیدان نوعی عنصر پایه برای رنگ کردن مو است. کرم های اکسیدان حاوی هیدروژن پروکساید هستند که موجب باز شدن کوتیکول مو می شوند. به طوری که بدون استفاده از اکسیدان، تغییرات خاصی در رنگ موهای خود مشاهده نخواهید کرد. از سوی دیگر بهتر است در انتخاب اکسیدان مناسب انواع مو دقت کنید. زیرا مقدار اکسیدان مورد استفاده در رنگ  مو، روشنی و تیرگی رنگ مو را تعیین خواهد کرد. استفاده از مقدار مناسب اکسیدان و ترکیب درست و صحیح رنگ مو، این اطمینان را به شما می دهد که به رنگ موی دلخواه خود خواهید رسید.

اکسیدان همانند یک کاتالیزور عمل کرده تا ثبات رنگ مو بیشتر شود و طول عمر آن افزایش پیدا کند. اکسیدان های قوی با درصدهای بالا، سولفورهای مو را پاک می کنند. به همین خاطر قطر مو کاهش یافته و موها سفت می شوند. آمونیاک موجود داخل اکسیدان ها، کوتیکول روی مو را جدا می کند و همین مسئله باعث نفوذ رنگ به داخل مو خواهد شد. افرادی که بعد از رنگ کردن مو نتیجه دلخواه خود را به دست نمی آورند یا موهای آن ها قرمز و تیره شده است، به خاطر انتخاب اکسیدان نامناسب و مقدار ناکافی از آن است.

آشنایی با انواع اکسیدان و کاربرد آن ها

نسبت اکسیدان به رنگ مو

به طور معمول اکسیدان ها در بطری های یک لیتری تا ۱۲۵ لیتری بسته بندی می شوند. انواع اکسیدان و کاربرد آن ها برای رنگ مو های مختلف متفاوت است. اگر این نسبت به طور دقیق رعایت نشود، می تواند موجب سوزاندن موها و قرمز شدن آن ها شود. برای تعیین مقدار مناسب اکسیدان مصرفی خود، باید به حجم مو، نوع آن و رنگ مورد نظر توجه کنید.

روی تیوپ اغلب رنگ موها عبارت ۱ به ۲ یا ۱ به ۱.۵ درج شده است. منظور از این نسبت ها این است که در صورت استفاده از ۱ واحد رنگ، باید از ۲ واحد اکسیدان استفاده کرد. در صورت نسبت ۱ به ۱.۵، باید به ازای ۱ واحد رنگ، از ۱.۵ واحد اکسیدان استفاده کرد. اما به صورت کلی در رنگ های تیره یک برابر رنگ، رنگ های متوسط ۱.۵ برابر و رنگ های روشن، باید دو برابر مقدار رنگ، اکسیدان استفاده شود.

نسبت اکسیدان به رنگ مو

اکسیدان مناسب انواع مو و کاربردهای مختلف آن

اگر تاکنون نسبت به خرید این محصول اقدام کرده باشید، حتما متوجه عدد درج شده روی بسته بندی این محصول شده اید. هر کدام از این شماره ها، نشان دهنده درصد مواد هستند و تأثیر مخصوصی دارند. در حقیقت اکسیدان هایی که درصد پایینی دارند، از قدرت روشن کنندگی کمتری برخوردار هستند. در مقابل اکسیدان هایی با درصد بالا، برای تناژهای روشن تر مورد استفاده قرار می گیرند. به صورت کلی فارغ از برند و شرکت های تولید کننده اکسیدان، اکسیدان های مناسب انواع مو در ۴ نوع در بازار موجود هستند که در ادامه به توضیح کاربرد هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت.

۱. اکسیدان ۳ درصد و کاربرد آن

اکسیدان ۳ درصد که با نام های ولوم۱۰ و ۰.۵ نیز شناخته می شود، یکی از ضعیف ترین انواع اکسیدان ها است که استفاده از آن موجب تیره شدن موها می شود. جدا از این کاربرد، این اکسیدان به منظور رنگساژ کردن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر اگر موهای شما مش یا هایلایت است، می توانید از این مدل برای جذابیت بیشتر موهای خود استفاده کنید.

۲. اکسیدان ۶ درصد و کاربرد آن

اکسیدان ولوم ۲۰ یا اکسیدان شماره ۱، دومین مدل اکسیدان است که برای پوشاندن سفیدی موها و رنگ کردن ریشه ها استفاده می شود. هم چنین اگر قبلا موهای خود را دکلره کرده اید و در پایه ۶ یا ۷ قرار دارند، می توانید از این مدل اکسیدان برای دکلره مجدد موهای خود استفاده کنید. این محصول عوارض سوختن موها در مش فویلی را به حداقل می رساند. به همین خاطر اگر موهای شما ضعیف است، می توانید با این اکسیدان موهای خود را روشن کنید.

۳. اکسیدان ۹ درصد و کاربرد آن

اکسیدان ۹ درصد  با نام اکسیدان شماره ۲ یا ولوم ۳۰ شناخته می شود و در نتیجه استفاده درست آسیبی متوجه موها نخواهد کرد. اما اگر تار موهای شما ضعیف و نازک است، این اکسیدان برای روشن کردن موهای شما مناسب نیست؛ زیرا امکان دارد به موهای شما آسیب برساند. این اکسیدان می تواند رنگ موهای شما را ۳ تا ۴ درجه روشن کند. به همین خاطر برای موهای سفید مناسب است و می توان از آن برای دکلره کردن موها استفاده کرد.

۴. اکسیدان ۱۲ درصد و کاربرد آن

آخرین نوع از انواع اکسیدان که قوی ترین مدل آن به شمار می رود، اکسیدان ۱۲ درصد است که با نام ولوم ۴۰ یا شماره ۳ شناخته می شود. این محصول می تواند موهای شما را تا ۸ درجه روشن تر کند. اما از آن جایی که قوی ترین نوع اکسیدان است، خطر آسیب رساندن به موها و سوزاندن آن ها را به همراه دارد. به همین خاطر توصیه می شود که برای روشن کردن موهای خود در خانه، از این اکسیدان استفاده نکنید و استفاده از آن را به آرایشگرهای حرفه ای بسپارید.

کاربردهای اکسیدان مناسب انواع مو

انواع اکسیدان رنگی و کاربردهای مختلف آن ها

اکسیدان های رنگی یکی دیگر از انواع اکسیدان های موجود در بازار هستند که کاربردهای متنوعی دارند. این مدل اکسیدان ها در بطری های پلاستیکی نگهداری می شوند و معمولا در رنگ ‌های گرم و سرد مانند سبز، آبی، قرمز، زرشکی، زرد، بنفش، سورمه ‌ای، قهوه ‌ای، شکلاتی و زیتونی در بازار موجود هستند. در صورت استفاده از این مدل اکسیدان ها، رنگ موی نهایی شما زیباتر و شفاف تر خواهد شد. برخی از مهم ترین کاربردهای اکسیدان رنگی به شرح زیر است:

  • بالا رفتن تناژ رنگ موها با استفاده از اکسیدان رنگی
  • افزایش لطافت موها
  • شفافیت و براق شدن رنگ مو
  • افزایش بیش از حد ماندگاری و دوام رنگ مو
  • از بین بردن رنگ های ناخواسته مانند زردی یا قرمزی مو
  • افزایش سرعت رنگ پذیری موها با استفاده از اکسیدان های رنگی

نحوه استفاده از اکسیدان های رنگی

هر کدام از اکسیدان های رنگی در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  • اکسیدان آبی: از اکسیدان آبی در ترکیب رنگ‌ های مشکی، دودی، نقره ‌ای، خاکستری، بلو بلک و لاجوردی استفاده می شود.
  • اکسیدان سبز: این نوع اکسیدان در ترکیب رنگ های مسی، شکلاتی و شرابی استفاده شده و برای خنثی کردن قرمزی مو کاربرد دارد.
  • اکسیدان زرد: از اکسیدان رنگ زرد در ترکیب رنگ های طلایی، عسلی، کنفی و نسکافه ای استفاده می شود.
  • اکسیدان بنفش: کاربرد اکسیدان بنفش در خنثی کردن زردی رنگ مو است.

انتخاب اکسیدان مناسب برای داشتن بهترین رنگ مو

هنگام استفاده از اکسیدان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

در زمان استفاده از اکسیدان باید به موارد زیر توجه کنید:

  • هنگام استفاده از اکسیدان حتما از دستکش استفاده کنید تا آسیبی به پوست شما وارد نشود.
  • پیش از استفاده از اکسیدان، تست حساسیت انجام دهید تا از عدم حساسیت خود به این ماده مطمئن شوید.
  • مراقب باشید که اکسیدان با چشم و اطراف چشم شما تماس پیدا نکند. اما اگر به هر دلیلی این اتفاق افتاد، ناحیه مورد نظر را با آب سرد بشویید.
  • محصول را دور از نور خورشید و دور از دسترس کودکان قرار دهید.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات معرفی انواع اکسیدان رنگ مو، رنگ زدن مو بدون اکسیدان و یکدست کردن مو چند رنگ را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو