داروی جدید از بین برنده تومور سرطانی

منبع: ساعد نیوز

3

1402/11/14

03:51


بهترین دارو سرطان بسته به شرایط بیمار و عوامل بسیار دیگر، فقط باید توسط متخصصان تجویز شوند. در این مطلب می خواهیم داروی از بین برنده تومور سرطانی را بررسی کنیم. همراه ساعدنیوز باشید.

پزشکان و دانشمندان همیشه به دنبال یافتن بهترین راه های درمان سرطان در فرد مبتلا هستند. یکی از راه های انجام این کار، ایجاد و مطالعه داروهای جدید است. آنها همچنین به دنبال راه های جدیدی برای استفاده از داروهایی هستند که از قبل در دسترس هستند.

روش شیمی درمانی هدفمند


پژوهشگران مرکز پزشکی «سیتی آو هوپ»(City of Hope) که یکی از بزرگترین مراکز پژوهشی و درمانی سرطان در آمریکا است، در پژوهش جدیدی توضیح داده‌اند چگونه می‌توان پروتئینی را که زمانی تصور می‌شد برای درمان هدفمند بسیار چالش‌برانگیز است، مورد استفاده قرار داد. آنها روش شیمی‌درمانی هدفمندی را ابداع کرده‌اند که به نظر می‌رسد در آزمایش‌های پیش‌بالینی، همه تومورهای جامد را از بین برده است. اگرچه دانشمندان هنوز در حال بررسی مکانیسم‌های اساسی هستند که کمک می‌کند قرص ضد سرطان آنها در مدل‌های حیوانی کار کند اما خاطرنشان کردند فاز اول آزمایش‌های بالینی که درمان را روی انسان‌ها آزمایش می‌کنند، در راه است.

دکتر «لیندا ملکاس»(Linda Malkas) استاد بخش تشخیص مولکولی و درمان تجربی سیتی آو هوپ گفت: بیشتر درمان‌های هدفمند، روی یک مسیر واحد تمرکز می‌کنند که سرطان حیله‌گر را قادر می‌سازد تا جهش یابد و در نهایت مقاوم شود.

داروی جدید


قرص کشنده سرطان ملکاس که «AOH1996» نام دارد و در طول دو دهه گذشته توسعه یافته است، یک نوع سرطانی از پروتئین «PCNA» را هدف قرار می‌دهد که شکل جهش‌یافته آن برای همانندسازی DNA و ترمیم همه تومورهای در حال گسترش حیاتی است.

قرص AOH1996 در بررسی‌های پیش‌بالینی، برای درمان سلول‌های مبتلا به سرطان‌های پستان، پروستات، مغز، تخمدان، دهانه رحم، پوست و ریه مؤثر بوده است.

مکانیزم اثر قرص AOH1996


پژوهشگران AOH1996 را روی بیش از 70 سلول مبتلا به سرطان و چندین سلول کنترل‌شده طبیعی آزمایش کردند. آنها دریافتند که AOH1996 به طور انتخابی سلول‌های سرطانی را با ایجاد اختلال در چرخه تولید مثل طبیعی آنها از بین می‌برد. این درمان، از روند تقسیم سلول‌های دارای DNA آسیب‌دیده و ایجاد رونوشت از DNA معیوب جلوگیری کرد. در نتیجه، AOH1996 باعث مرگ سلول‌های سرطانی شد اما چرخه تولید مثل سلول‌های بنیادی سالم را متوقف نکرد.

آزمایش‌ها نشان دادند که قرص‌ آزمایشی، سلول‌های سرطانی را نسبت به عوامل شیمیایی که باعث آسیب رسیدن به DNA یا کروموزوم آنها می‌شوند، حساس‌تر می‌کند. همچنین، آزمایش‌ها نشان دادند که AOH1996 می‌تواند به داروی سودمندی در درمان‌های ترکیبی و توسعه روش‌های جدید شیمی‌درمانی‌ تبدیل شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو