با مصرف ویتامین D از آلزایمر جلوگیری کنیم

منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/14

11:37


کمبود ویتامین D در بدن با بروز بیماری آلزایمر، ارتباط نزدیک و مستقیم دارد. در این مطلب تاثیر ویتامین D را بر آلزایمر بررسی کنیم. همراه ساعدنیوز باشید.

محققان دانشگاه «اکستر» در یک مطالعه ادعا کردند مصرف روزانه ویتامین D می‌تواند شانس ابتلای افراد به زوال عقل را کاهش دهد. ویتامین D محلول در چربی است و بیماری‌های دیابت، ام اس، آلزایمر و بروز برخی موارد سقط جنین نیز با کمبود این ویتامین در بدن ارتباط مستقیم دارد.

ویتامین D


ویتامین دی (Vitamin D) یک ویتامین محلول در چربی است که در مکمل‌های غذایی و بعضی از غذاها وجود دارد. همچنین به کمک نور خورشید در پوست ساخته می‌شود. به همین دلیل، به آن «ویتامین آفتاب» هم می‌گویند.

مقدار ویتامین D مورد نیاز بدن


سن

ویتامین D دریافتی

شیرخواران 0 تا 12 ماهه

10 میکروگرم در روز (400 واحد بین‌المللی)

کودکان و نوجوانان 1 تا 18 ساله

15 میکروگرم در روز (600 واحد بین‌المللی)

بزرگسالان 18 تا 70 ساله

15 میکروگرم در روز (600 واحد بین‌المللی)

سالمندان بالای 70 سال

20 میکروگرم در روز (800 واحد بین‌المللی)

زنان باردار یا شیرده

15 میکروگرم در روز (600 واحد بین‌المللی)

منابع ویتامین D


  • غذا: در پاسخ به این سوال که ویتامین D در چه چیزهایی وجود دارد، باید بگوییم که تعداد محدودی از غذاها به‌­ طور طبیعی حاوی vitamin D هستند. ماهی­‌های چرب (مانند سالمون و ساردین) از بهترین منابع آن محسوب می‌شوند. جگر گاو و زرده‌­ تخم‌مرغ هم مقدار کمی vitamin D دارند. این ویتامین به بعضی از غذاها مثل محصولات جایگزین شیر (مانند شیرسویا)، غلات صبحانه و آب پرتقال اضافه می‌شود. در رژیم غذایی، غذاهای غنی‌شده بیشترین میزان vitamin D را دارند.

  • نور خورشید: اگر در روزهای آفتابی حداقل 2 بار در هفته، بین ساعت 10 صبح تا سه بعد از ظهر، به مدت پنج تا 30 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید، می‌توانید ویتامین مورد نیاز خود را به دست آورید. با این حال، افراد مسن یا دارای پوست تیره بهره چندانی از نور خورشید نمی‌برند و بهتر است به غذا و مکمل‌ها متکی باشند. ابری بودن هوا و استفاده از کرم ضدآفتاب (که برای اجتناب از سرطان پوست و پیر شدن پوست مهم است)، می‌تواند ساخت vitamin D را در بدن مختل کند.

  • مکمل غذایی: اگر نتوانید ویتامین D مورد نیاز خود را از طریق نور خورشید و رژیم غذایی تامین کنید، باید به سراغ مکمل‌ها بروید. 2 نوع مکمل vitamin D وجود دارد: ارگوکلسیفرول (vitamin D2) که از گیاهان به دست می‌آید و کوله‌کلسیفرول (vitamin D3) که در حیوانات یافت می‌شود. برای دریافت D2 به نسخه نیاز دارید، در حالی که D3 بدون نسخه در دسترس است. بدن vitamin D3 را راحت‌تر جذب می‌کند.

مبارزه ویتامین D با آلزایمر


نتایج یک مطالعه نشان داده که مصرف روزانه ویتامین D شانس ابتلا به زوال عقل را به ویژه در زنان کاهش می‌دهد. محققان دریافتند افرادی که مکمل‌ها را مصرف می‌کردند مدت طولانی‌تری از این بیماری عاری بودند و در مجموع 40 درصد موارد ابتلا در بین آنها کمتر بود. کارشناسان بر این باورند که این ویتامین ممکن است به کاهش تجمع پلاک‌های آمیلوئید و تاو کمک کند که تجمع آنها با بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو