تحقیق در مورد عکاسی و انواع آن

منبع: دانش‌چی

2

1402/11/15

08:37


درباره عکاسی و انواع آن بیشتر بدانید!

تحقیق در مورد عکاسی و انواع آن

بیشتر ما آدم‌ها با خاطره‌هایمان زندگی می‌کنیم و لحظات خوب گذشته را در ذهن خود ثبت می‌کنیم و دوست داریم برای ماندگاری این لحظه‌ها عکسی به یادگار داشته باشیم. برای همین عکاسی کردن یکی از جذابترین کار‌های دنیاست. اما عکاسی همیشه برای خاطره‌سازی نیست عکاسی که از حیوانات وحشی عکس می‌گیرد یا از یک کفش ورزشی، دنبال هدف دیگری است. که در این مطلب قصد داریم همراه شما با این دنیای بزرگی عکاسی آشنا شویم و انواع آن را کاوش کنیم.

عکاسی چیست؟

در واقع عکاسی، ایجاد یک تصویر به وسیله یک دوربین، برای ثبت یک لحظه خاص می‌باشد. و ثبت‌کننده این تصویر، یک عکاس است. که با عکس خود، یک موضوع و داستانی که او را سر ذوق آورده است را برای ما بازگو می‌کند. این موضوعات ممکن است تاریخی باشند و یا روایت‌های سیاسی، اجتماعی و خانوادگی را بیان کنند. در نهایت، عکاسی پلی است که باعث می‌شود ما دنیا را از نگاه یک عکاس مشاهده کنیم.

انواع عکاسی

برخی عکاسی را یک هنر و برخی دیگر آن را به چشم یک شغل و صنعت نگاه می‌کنند. اینکه عکاسی را صرفاً فقط یک نوع علم یا هنر و یا صنعت بنامیم کار اشتباهی است. زیرا عکاسی کردن می‌تواند هدف‌های مختلفی داشته باشد. عکاسی می‌تواند ثبت لحظه زیبای اوج گرفتن یک عقاب و یا یک حادثه دلخراش از یک تصادف خیابانی باشد.

در واقع عکاسی ترکیبی از علم و صنعت و هنر می‌باشد. عکاسی یک هنر است وقتی ما قادر می‌شویم با یک تصویر زیبایی‌های دنیای اطراف خود را ثبت و جاودانه کنیم. همچنین یک نوع علم است زیرا عکاس باید استعداد و دانش کافی جهت تنظیم نور و ترکیب‌بندی و نحوه استفاده درست از تجهیزات عکاسی را داشته باشد. عکاسی یک صنعت و تکنولوژی است زیرا مانند سایر صنعت‌ها، با پیشرفت فناوری و گسترش ابزار‌ها، توسعه‌های زیادی داشته است.

شاید بتوانیم عکاسی را به سه نوع، علمی، هنری و صنعتی دسته‌بندی کنیم. هر کدام از این انواع عکاسی ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

عکاسی علمی

عکس گرفتن از طبعیت وحشی و زندگی حیوانات یا تصویر دستگاه‌های پزشکی و امثال آن را می‌توان عکاسی علمی دانست.

عکاسی صنعتی

هر آنچه که به دنیای تجارت ربط داشته باشد و یا عکس‌های تبلیغاتی که برای شرکت‌هایی که می‌خواهند محصول خود را تبلیغ کنند و یا نظایر آن را می‌توان جزء عکاسی صنعتی شمرد.

عکاسی هنری

عکس‌هایی که برای ثبت زیبایی هاست. تصویر یک کودک و یا عکس از نما‌های مختلف یک جنگل یا یک منظره را می‌توان شامل دسته عکس هنری دانست.

سبک های عکاسی

اینکه بخواهیم انواع سبک‌های عکاسی را دسته‌بندی کنیم بحث دشواری است زیرا برای این کار قانون خاصی وجود دارد و هر عکاسی می‌تواند صاحب سبک موردعلاقه خود باشد. اما برخی سبک‌ها بیشتر مد نظر قرار گرفته‌اند که در ذیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- عکاسی پرتره که جزء عکاسی هنری محسوب می‌شود، از پردرآمدترین سبک‌های عکاسی می‌باشد.

۲- عکاسی منظره و طبیعت هنری که برای ثبت زیبایی‌های بکر طبیعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳- عکاسی حیات وحش سبکی برای شکار لحظات ناب طبیعت حیات وحش می‌باشد که داشتن سرعت عمل برای ثبت لحظه‌های مهم جزء مهارت‌های لازم برای این نوع سبک از عکاسی است.

۴- عکاسی مستند با تأکید بر روی درک و نمایش از یک موضوع یا یک داستان، آینه‌ای بر واقعیت‌های نادیده شده می‌باشد. و به دنبال عمق، فهم و روایت داستانی معنادار از یک موضوع یا پدیده است.

۵- عکاسی خبری که برای اطلاع‌رسانی از اتفاق‌های جاری و روزمره می‌پردازد، جهت ثبت لحظات تاریخی در چارچوب واقعیت و ارائه اطلاعات فوری نیاز بر سرعت و فوریت دارد. همچنین برای ثبت لحظات کلیدی و حیاتی از یک رویداد از این سبک استفاده می‌شود.

۶- عکاسی تبلیغاتی برای تبلیغات یک محصول یا برند به کار می‌رود و بیشتر جزء عکاسی صنعتی است هرچند برای بیشتر جلوه کردن یک محصول در نگاه خریدار حتماً باید هنر و زیبایی نیز در آن رعایت شود. می‌توان عکاسی مد را که برای ثبت دنیای باشکوه مد می‌باشد زیر شاخه‌ای از عکاسی تبلیغاتی دانست.

۷- عکاسی عروسی همانطور که از نامش پیداست برای ثبت لحظات زیبا و خاطره‌سازی می‌باشد.

۸- عکاسی جنگ سبکی است که می‌توان آن را زیرشاخه‌ای از عکاسی مستند دانست، ولی به دلیل اهمیت این نوع عکاسی و نقش بسیار مهمی که در تاریخ دارد این حرفه برای خود مستقل می‌باشد. و یکی از قدیمی‌ترین سبک‌های عکاسی است.

نتیجه گیری

وقتی به عکس‌هایی که صد‌ها سال پیش گرفته شده‌اند، نگاه می‌کنیم و با نحوه زندگی مردم در گذشته آشنا می‌شویم به اینکه مردم در گذشته چه می‌کردند و چطور زندگی می‌کردند. و دنیای اطرافشان به چه شکلی بوده است پی می‌بریم، اهمیت عکاسی، تأثیر و نقش آن در روایت تاریخ برای ما روشن می‌شود.

اینفوگرافیک چیست؟
ℹ️

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو