نمایشگاه نسخ خطی منتخب حبیب السیر در کاخ گلستان افتتاح می شود

منبع: همگردی

2

1402/11/15

12:05


خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای منتشر گشته، نمایشگاه نسخ خطی منتخب حبیب السیر در کاخ گلستان افتتاح می شود.

در راستای برگزاری نمایشگاه های مناسبتی دهه فجر، نمایشگاه نسخ خطی منتخب حبیب السیر در مجموعه جهانی کاخ گلستان در روز 15 بهمن افتتاح می شود. بر این اساس، دو نسخه به شماره های 2237 و 2238 که در کاخ گلستان به نمایش در می آید، دارای تاریخ های کتابت متفاوت از 1013 الی 1070 است و 20 نگاره مذهبی آب و رنگ دارد.

در این نمایشگاه نسخه خطی حبیب السیر در قطع رحلی به خط نستعلیق-ثلث عالی دارای 15 مجلس نقاشی به شیوه هرات با جلد مقوای روکش چرم زنگاری و دارای 646 صفحه 20 سطری به نمایش گذاشته می شود.

همچنین نسخه دیگر حبیب السیر این نمایشگاه دارای 5 مجلس نقاشی و 3 سرلوح مذهب با جلد مقوای روکش چرم ساغری دارای 797 صفحه 20 سطری است.

نمایشگاه نسخ خطی منتخب حبیب السیر در کاخ گلستان افتتاح می شود

حبیب السیر پس از روضة الصفا معروف ترین تاریخ فارسی بعد از دوره مغول به شمار می رود. ویژگی حبیب السیر در مقایسه با دیگر تاریخ های فارسی جامعیت و تنوع مطالب و ابتکار مؤلف در تاریخ نگاری است. قصه ها، اساطیر، افسانه ها و گاه خرافاتی که مؤلف حبیب السیر از دوره های پیش از اسلام یا از دوران اسلامی در کتاب خود جای داده است، نشان دهنده تاریخ تحول افکار و شرح رموز و اسرار روایات و داستان های ملی و مذهبی است و برای فهم تاریخ مطالب سودمندی دارد.

ویژگی دیگر این کتاب، بسط مطالب عهد تیموری و اوایل حکومت صفوی است و از این لحاظ بر روضة الصفا نیز ترجیح دارد. خواندمیر در آخر هر دوره تاریخی، فصلی را به شرح احوال وزیران، بزرگان سادات و مشایخ، عالمان دینی و شاعران و هنرمندان معروف اختصاص داده و این نوآوری در مورخان پس از او همچون اسکندر بیگ منشیف مؤلف عالم آرای عباسی نیز تأثیر گذاشته است.

حبیب السیر نخستین بار در 1263 در بمبئی چاپ سنگی شد. محققانی چون جلال الدین همایی، محمد دبیر سیاقی و عبدالحسین نوایی بر این نسخه پژوهش های ارزشمندی را انجام داده اند.

نمایشگاه نسخ خطی منتخب حبیب السیر در کاخ گلستان افتتاح می شود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو