ویروس جدید را جدی بگیرید

منبع: ساعد نیوز

2

1402/11/21

19:05


اخیرا چند سویه جدید از ویروس کرونا شناسایی شده و موارد ابتلای زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. در این مطلب سویه جدید ویروس کرونا بررسی می‌شود. همراه ساعدنیوز باشید.

اخیرا چند سویه جدید از ویروس کرونا شناسایی شده و موارد ابتلای زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. دو زیر سویه جدید ویروس کرونا با نام EG.5 که برخی آن را اریس می‌نامند و BA.2.86 که به آن پیرولا نیز می‌گویند شناخته می‌شوند و بر اساس تحقیقات و برآورد مرکز پیشگیری از بیماری آمریکا، حدود 17 درصد از موارد ابتلا به کووید 19 در این کشور را به خود اختصاص می‌دهند. علاوه بر این، سویه جدید دیگری به نام XBB.1.16 در رتبه سوم قرار دارد و 16 درصد از موارد ابتلا را به خود اختصاص می‌دهد. حالا که در بهمن 1402 هستیم زیرسویه جدیدی به نام JN1 نیز درحال شیوع است.

میزان خطرناک بودن سویه جدید کرونا


بسیاری تصور می‌کنند که سویه EG.5 ویژگی‌های متفاوت و جدیدی نسبت به کرونای سابق دارد، اما باید گفت این سویه در واقع انشعابی از خانواده امیکرون است و تغییری تدریجی در ویروس را نشان می‌دهد. بنابراین آنطور که به نظر می‌رسد خطر این سویه جدید از کرونای قبلی بیشتر نیست و در همان حد است. این سویه جدید ویروس کرونا که برخی آن را سویه اریس کرونا می‌نامند در فهرست سویه‌های مورد بررسی سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است. پروفسور هو، متخصص میکروبیولوژی و ایمنی‌شناسی می‌گوید: “این دو سویه جدید در برابر آنتی بادی‌های خنثی‌کننده موجود در سرم افراد آلوده و واکسینه‌شده اندکی مقاوم‌تر هستند و از نظر بالینی، به نظر نمی‌رسد که این گونه‌ها علائم متفاوت یا شدیدتری نسبت به ویروس‌هایی که قبل از آن‌ها آمده‌اند، ایجاد کنند.”

ویروس جدید JN1 کرونا به گفته WHO یک زیر سویه جدید است که نسبت به سویه‌های قبلی بسیار متفاوت‌تر است و می‌تواند افرادی که مصونیت از واکسیناسیون قبلی دارند را نیز به صورت جدی درگیر کند.

سویه جدید کرونا در ایران


با اینکه منابع رسمی، هنوز از شیوع سویه جدید ویروس کرونا در ایران خبری منتشر نکرده‌اند، اما بسیاری از افراد درحال حاضر در ایران با علائم گوناگونی شبیه به بیماری سرماخوردگی، به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد که این ویروس به ایران رسیده یا خیر، اما با توجه سوابق گذشته در این همه‌گیری، بعید نیست که ویروس به ایران هم رسیده باشد. پس مهم‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس جدید کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در یک هفته اخیر یعنی از 24 تا 30 دی 1402، 210 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده و متاسفانه 10 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. این تعداد ابتلا به نسبت یک ماه اخیر کاهش چشم‌گیری داشته و امید است رفته رفته با کاهش مبتلایان مواجه باشیم.

طبق گفته یکی از مسئولان اورژانس کشور، سویه جدید کرونا قادر خواهد بود سیستم ایمنی بدن را دور بزند و علائم مشخصی دارد، مثلا فرد مبتلا نسبت به درمان مقاومت شدید دارد. روند بستری بیماران از ابتدای مرداد 1402 درحال افزایش بوده و این سویه در حال گسترش است. وی افزود، سویه جدید ویروس کرونا عفونت‌زایی بالاتری دارد و دوره نهفتگی آن کمتر است. افراد بالای 60 سال و کسانی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز اعلام کرده است ویروسی که این روزها مردم را درگیر کرده ترکیب سه ویروس کرونا، آنفولانزا و سین‌سیشیال تنفسی (آر اِس‌ وی) است. ایشان ادامه که علائم کرونای جدید ریه را درگیر نمی‌کند و کشندگی بالایی ندارد و باعث سایر علائم و ناتوانی خواهد شد.

علائم سویه جدید کرونا


علائم ویروس جدید کرونا تفاوت چندانی با سویه‌های پیشین ندارد اما شدت برخی بیشتر یا کمتر است. علائم سویه جدید ویروس کرونا 1402 به شرح زیر است:

  • تب و لرز

  • گلودرد

  • گوش درد

  • اسهال و استفراغ

  • بدن درد

  • ضعف

  • ضربان قلب بالا یا تپش قلب

همچنین به گفته متخصصان زیرسویه جدید BA.2.86 یا پیرولا، 4 علامت اختصاصی دارد؛ گلودرد، آبریزش بینی، سرفه (خلط دار یا بدون خلط) و سردرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو