درمان خانگی آبله مرغان

منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/22

09:16


آبله مرغان از دسته بیماری‌های ویروسی و شایع در دوران کودکی می‌باشد که همراه با ایجاد بثورات جلدی و خارش شدید ظاهر می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم درمان خانگی آبله مرغان را بررسی کنیم. همراه ساعدنیوز باشید.

آبله مرغان از دسته بیماری‌های ویروسی و شایع در دوران کودکی می‌باشد که همراه با ایجاد بثورات جلدی و خارش شدید ظاهر می‌شود. این بیماری شدیدا واگیر دار بوده و می‌تواند از افراد بیمار به افراد سالم منتقل شود. ابتلای بزرگسالان به این بیماری ویروسی از شدت بیشتری نسبت به کودکان برخوردار است. از زمان ابتلا به بیماری تا ظاهر شدن علائم حداکثر 21 روز طول می کشد و پس از 10 روز بهبودی حاصل می‌شود. فرد بیمار به راحتی می‌تواند از طریق سرفه، عطسه و همچنین زخم‌های بثورات پوستی خود، سایر افرادی که با او از نزدیک در ارتباط هستند را هم مبتلا کند.

آبله مرغان چیست؟


آبله مرغان یک نوع از بیماری‌های ویروسی است که در اثر عفونت با ویروس واریسلا زوستر (VZV) به وجود می‌آید. این بیماری ویروسی، بثورات پوستی ایجاد می‌کند که با تاول‌های کوچک، همراه با خارش شروع شده و در نهایت تبدیل به جوش می‌شود، شروع علائم از قسمت‌های صورت، پشت و سینه است. حدود 250 تا 500 تاول در بدن افراد ظاهر می‌شود.

درمان خانگی آبله مرغان


آبله مرغان بیماری است که درمانی ندارد و با واکسن می‌توان از تشدید عفونت جلوگیری کرد. معمولا زمانی که فرد به آبله مرغان مبتلا شده است باید صبر کند تا پروسه بیماری طی و بدن به شکل طبیعی بهبود پیدا کند. درمان خانگی آبله مرغان می‌تواند برخی از علائم و نشانه‌های خاص را برطرف کرده و پروسه بیماری را قابل تحمل‌تر کند.

درمان آبله مرغان با عسل


استفاده از عسل به عنوان یکی از روش‌های درمان خانگی آبله مرغان می‌تواند مفید باشد. عسل دارای خواص ضدباکتری، ضدالتهابی و التیام‌بخش است که نقش مهمی در تسکین التهاب و تسریع فرآیند بهبودی این بیماری دارد. قبل از استفاده از عسل، زخم‌های آبله را به آرامی با آب و صابون شستشو داده و سپس با حوله تمیز خشک کنید. بعد لایه نازکی از عسل روی زخم‌ها بمالید. این روش را چند بار در روز صبح، ظهر و شب تکرار کنید. در هر بار استفاده، عسل را برای مدتی روی آبله‌ها بگذارید و سپس با آب گرم بشویید و خشک کنید. برای بهبودی سریعتر، از عسل طبیعی و خالص، عسل گیاهانی مثل عسل چای یا عسل آلوئه ورا استفاده کنید.

درمان آبله مرغان با زنجبیل


زنجبیل دارای خواص ضدباکتری، ضدالتهابی و آرامش‌بخش است که می‌تواند در کاهش التهاب و تسکین علائم آبله مرغان کمک کند. ابتدا یک تکه زنجبیل تازه را خرد کرده و آن را در یک لیوان آب جوشانده قرار دهید. بگذارید زنجبیل در آب بماند و آب خنک شود.

از یک پارچه نرم تمیز استفاده کنید. پارچه را به عصاره زنجبیل آغشته و به آرامی روی زخم‌ها قرار دهید. این روش را چند بار در روز به مدت 15 تا 20 دقیقه تکرار کنید. در صورتی که پس از استفاده از زنجبیل حساسیت، تحریک یا تشدید علائم آبله مرغان داشتید، استفاده را متوقف و به پزشک اطلاع دهید.

درمان خانگی آبله مرغان با آلوئه ورا


آلوئه ورا دارای خواص التیام‌بخش، ضدالتهابی و آرامش‌بخش است که می‌تواند در تسکین التهاب و تسریع فرآیند بهبودی کمک کند. یک برگ آلوئه ورا تازه را با یک چاقو تیز ببرید. سپس با استفاده از قاشق، ژل داخل برگ را بردارید. ژل آلوئه ورا را به آرامی با انگشت روی مناطق آبله‌دار ماساژ دهید تا جذب پوست شود. این روش را چند بار در روز تکرار کنید. در هر بار استفاده، ژل را برای مدتی روی آبله‌ها بگذارید و سپس با آب گرم بشویید و خشک کنید. برای بهبودی سریعتر، از آلوئه ورا تازه و خالص استفاده کنید.

درمان خانگی آبله مرغان با حمام جوش شیرین


استفاده از حمام جوش شیرین به عنوان روش درمان آبله مرغان در خانه معمولا توصیه نمی‌شود. عامل اصلی آبله مرغان ویروس واریسلا زوستر است و برای درمان آن اغلب به داروهای ضدویروس نیاز داریم. استفاده از حمام جوش شیرین ممکن است باعث تحریک و التهاب بیشتر پوست شود و علائم را تشدید کند.

درمان آبله مرغان با روغن اسطوخودوس


روغن اسطوخودوس از روغن‌های گیاهی مفید برای درمان خانگی ابله مرغان است که اسکار، خارش و جوش آبله را التیام می‌بخشد و به‌خاطر خاصیت ضدمیکروبی باعث تسکین التهاب پوست می‌شود. می‌توانید روغن اسطوخودوس را با روغن نارگیل یا روغن‌های گیاهی دیگر ترکیب کنید و روی پوست به آرامی ماساژ دهید.

درمان خانگی آبله مرغان با حمام جو دو سر


حمام جو دوسر آبله را به سایر نواحی بدن انتشار نمی‌دهد. می‌توانید جو دوسر خیس و آسیاب شده با شیر را با روغن اسطوخودوس ترکیب کرده و مثل تی بگ در کیسه‌ای بریزید و موقع حمام در وان آب انداخته و حدود 15 تا نهایت 20 دقیقه بمانید. می‌توانید به شکل لوسیون هم از آن برای درمان خانگی آبله مرغان استفاده کنید.

درمان آبله مرغان با سرکه


استفاده از سرکه برای درمان خانگی ابله مرغان باید با حساسیت زیاد باشد چرا که احتمال دارد باعث تحریک پوستی و تشدید خارش شود. سرکه طبیعی خالص را با گلاب ترکیب کرده و با پنبه استریل به آرامی روزی چندبار روی ضایعات آبله بمالید. در صورت مشاهده حساسیت بلافاصله مصرف آن را قطع و با پزشک مشورت کنید.

درمان آبله مرغان با آبلیمو


وجود ویتامین ث در آبلیمو باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و اسکار و زخم‌های ناشی از آبله را التیام می‌بخشد. با استفاده مرتب روزانه به مدت چند ماه می‌توانید از شر جای جوش و زخم‌های آبله خلاص شوید.

درمان آبله مرغان با حمام نمک


یک قاشق نمک دریا یا سنگ نمک را به آب وان در حمام اضافه کنید. یک قطره اسانس لوندر و یک قطره اسانس روغن درخت چای هم به آب و نمک اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه در آب بشینید. می‌توانید از این ترکیب لوسیون درست کنید و روی پوست به آرامی ماساژ دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو