سوپ ویروس، مراقب باشید!

منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/30

17:09


این روز‌ها کافیست تا سر کوتاهی به مراکز درمانی بزنیم و جمعیت قابل توجه مبتلا به کرونا و آنفولانزا را‌ ببینیم. در این دوره همه ویروس ها کنار هم دست به کار شده اند برای از پا انداختن مردم. همراه ساعدنیوز باشید با بررسی این مطلب.

عفونت‌های حاد تنفسی که شش ماه است شاهد آن هستیم موج‌های مختلفی داشته است. اوایل پاییز با موجی مواجه بودیم که بیشتر بیماران مبتلا به آنفولانزا بودند، سپس این موج به سمت کووید متمایل شد و الان دوباره بیشتر بیماران به خصوص اطفال دچار آنفولانزا هستند.

آنفلوانزای جدید و تفاوت آن با کرونا


این بیماری جز عفونت‌های حاد تنفسی هستند و مرز‌های ظریف بالینی با کرونا دارند و از روی علائم بالینی نمی‌توان با قطعیت متوجه شد که با چه بیماری‌ای مواجه هستیم. شروع آنفولانزا اصولاً ناگهانی است در صورتی که کرونا به مرور فرد را بیمار می‌کند. سیر کرونا بطئی است ولی آنفولانزا یک سیر سریع را طی می‌کند و تب و لرز‌های شدید دارد. علائم گوارشی و دردهای جسمی بیشتری در آنفولانزا شاهد هستیم. در هر حال هر دو عفونت ویروسی هستند و اصول درمانی یکسانی دارند.

از نظر همه‌گیری سیری که امسال در پاییز و زمستان با آن مواجه بودیم مشابه سیر در تمام‌ دنیاست. ما الان با مخلوطی از ویروس‌ها مواجه هستیم. برخی می‌گویند ما با «سوپ ویروس» مواجه شدیم. در چین هم چند ماه گذشته بحث باکتری های مایکوپلاسمایی بود که شاید بین بیماران داخل کشور ما هم وجود داشته باشند.

اقدامات برای عدم ابتلا


همیشه در عفونت‌های تنفسی دوری از فرد مبتلا و جداسازی‌ بیمار نکته‌ی مهمی است.قبلا این مسائل جدی گرفته نمی‌شد چون رینو ویروس‌ها که مسئول ابتلا به سرماخوردگی بودند اینقدر قدرت همه‌گیری نداشتند. در کل‌ اصل ماجرا دوری از فرد بیمار و رعایت اصول بهداشتی کلی از جمله شستن دست و زدن ماسک و دوری از مکان‌های شلوغ است. البته ما در آنفولانزا یک درمان اختصاصی داریم و کپسول های تامی فلو تجویز می شود که هم برای پیشگیری و هم برای درمان است. افراد در معرض خطر با ریسک بالا می‌توانند تامی‌فلو مصرف کنند که البته کمبود آن در کشور مشهود است.

اقدامات در صورت ابتلا


در صورت ابتلا به هرکدام از این بیماری‌ها، اصل مسئله که مردم گاهی به آن توجه ندارند استراحت است. استراحت و مصرف مایعات بخش اعظمی از روند درمان است. برای کرونا و آنفولانزا در دنیا درمان‌های اختصاصی مختلفی وجود دارد مثل پکسلووید، رمدسیویر و تامی فلو. در ایران ما برای بیماران اغلب درمان علامتی انجام می‌دهیم و نسبت به علائم بیمار دارو‌های مرسوم را تجویز می‌کنیم.

نکته مهم این است که آنتی بیوتیک‌ها هیچ جایگاهی در درمان این بیماری‌ها ندارند. در کرونا البته کورتون‌ها بخشی از درمان بیماران دچار درگیری ریوی و افت اکسیژن بستری در بیمارستان است اما برای آنفولانزا نه تنها سودی به بیمار نمی‌رساند که او را در معرض ابتلا به عفونت‌های باکتریال قرار می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو