درمان خشکی مو با راهکارهای طلایی و آسان در خانه

درمان خشکی مو با راهکارهای طلایی و آسان در خانه


منبع: آرگا

1

1402/11/21

19:15


خشکی مو یکی از رایج ترین مشکلاتی است که اغلب خانم ها با آن مواجه می شوند. معمولا موهای خشک و زبر دو شاخه می شوند و خیلی زود می شکنند. از طرفی زبری زیاد باعث گره خوردن این مدل از مو می شود. در این شرایط خانم می خواهند که هرچه سریع تر از شر خشکی موهای خود خلاص شوند. عجله نکنید! در این مقاله همه روش های طبیعی برای درمان خشکی مو را به شما خواهیم گفت.

موی خشک به نوعی از مو گفته می شود که نمی تواند رطوبت کافی جذب کند یا به طور کامل رطوبت خود را از دست می دهد. به طور معمول در این نوع مو، رطوبت کافی برای حفظ درخشندگی و بافت مو وجود ندارد. به همین خاطر موهای خشک آسیب پذیر و شکننده می شوند. با این که موهای خشک بسیار ناسالم به نظر می رسند، با این حال لزوما اختلالات سلامتی بدن و بیماری ها موجب خشکی مو نمی شوند. در ادامه به طور کامل به علل خشکی موی و روش های خانگی درمان خشکی مو خواهیم پرداخت.

اصلی ترین دلایل خشکی مو چیست؟

برخی از مهم ترین دلایل خشکی مو در ادامه ذکر شده است:

  • استفاده از محصولات مو دارای مواد شیمیایی مضر و ناملایم
  • شستشوی بیش از اندازه موها
  • کمبود تغذیه
  • تماس مو با آب کلردار
  • قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض آفتاب
  • استفاده از دستگاه های حالت دهنده حرارتی مثل اتو مو، فر کننده، بیگودی و سشوار

درمان خشکی مو با ساده ترین روش ها

چه بیماری هایی باعث خشکی مو می شوند؟

  • کم کاری تیروئید
  • اختلالات هورمونی
  • بی اشتهایی عصبی
  • کم کاری پاراتیروئید: این بیماری با کاهش عملکرد غدد پاراتیروئید همراه است. به این صورت که در آن تولید هورمون پاراتیروئید کم می شود. این بیماری ممکن است سطح کلسیم خون را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.
  • بیماری منکس یا سندرم منکس: اختلال ژنتیکی است که موجب کمبود مس در بدن می شود.

درمان خشکی مو با چند راهکار ساده

در این بخش از مقاله چند راهکار ساده برای درمان خشکی مو را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

۱. داشتن تغذیه مناسب

نخستین راه برای درمان خشکی مو داشتن تغذیه مناسب است. اگر خشکی موی شما به دلیل ابزار گرمایشی و مواد شیمیایی نیست، باید برای ترمیم موهای آسیب دیده خود از مواد غذایی مناسب استفاده کنید. مو برای رشد به مواد مغذی مثل کراتین، آهن، روی و ویتامین ب نیاز دارد. به همین دلیل سعی کنید در رژیم غذایی خود از سویا، جگر، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و اسفناج استفاده کنید.

مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان و امگا ۳ نیز نقش بسیار مهمی در درمان خشکی مو دارند. به همین خاطر سعی کنید از غذاهای دریایی مثل صدف و ماهی استفاده کنید. برای دریافت آنتی اکسیدان های قوی نیز باید گردو، بلوبری و گوجه فرنگی مصرف کنید. شما می توانید با تغییر در رژیم غذایی خود و گنجاندن مواد غذایی مفید، به درمان خشکی موی خود کمک کنید.

۲. کوتاه کردن نوک موها

ممکن است برای درمان خشکی مو نیاز باشد که نوک موهای خود را کوتاه کنید. حتی اگر موهای شما خیلی بلند نیست، مو خوره موجب می شود حالت دادن به موها دشوار شود. برای کوتاه کردن بخشی از موها که خشک و ناسالم است به آرایشگاه بروید. از آرایشگر بخواهید که راه های مراقبت از مو را به شما بگوید.

راهکارهای درمان خشکی مو

۳. پرهیز از شستن روزانه موها

شامپو می تواند کثیفی موها را از برطرف کند، اما موجب از بین رفتن سبوم نیز می شود. سبوم چربی کاملا طبیعی است که موجب درخشندگی موها می شود. اگر شدت چربی زیاد باشد، ظاهر موها چرب به نظر می رسند. با این حال به هیچ عنوان روزانه موهای خود را نشویید، چرا که این کار موجب از بین رفتن چربی طبیعی مو می شود. بهتر است موهای خود را یک روز در میان بشویید تا موهای سالم تر و براق تری داشته باشید.

۴. حدف گرما و حرارت زیاد از روی موها

هر چیزی که گرمای زیاد به موها بدهد موجب خشکی مو می شود. سعی کنید استفاده از اتو مو، سشوار و ابزارهای گرمایشی را به طور کامل کنار بگذارید. حتی زمانی که قصد دارید دوش بگیرید، به هیچ عنوان از آب داغ استفاده نکنید. سعی کنید آب ولرم را جایگزین آب داغ کنید. این کار موجب می شود موهای سالم تری داشته باشید.

علاوه بر این بسیاری از افراد از وسایل حرارتی برای فر کردن، حجم دادن و صاف کردن موها استفاده می کنند. استفاده از این وسایل موها را به شدت وز و خشک می کنند. نتایج نشان می دهد که استفاده از وسایل حرارتی موجب می شود موها به شدت آسیب ببینند. اگر قصد دارید از سشوار استفاده کنید آن را حدودا ۳۰ سانتی متر از موهای خود دور بگیرید.

مؤثرترین راه ها برای درمان خشکی مو

۵. مصرف برخی ویتامین ها

همان طور که می دانید تمام افراد برای حفظ سلامتی به ویتامین احتیاج دارند. برخی ویتامین ها به طور مستقیم روی سلامت مو و ناخن تأثیر می گذارند. ویتامین ث، ویتامین آ، آهن و بیوتین موجب می شوند موهای سالم و درخشانی داشته باشید. به همین خاطر این ویتامین ها به درمان خشکی مو نیز کمک می کنند.

۶. استفاده از حوله به جای خشک کردن موها در هوای آزاد

اگر موهای شما بسیار شکننده است و حالت دادن به آن پس از شستشو سخت است، احتمال دارد بعد از خشک شدن رطوبت زیادی را از دست بدهند. به همین خاطر به جای این که اجازه دهید موها در هوای آزاد خشک شوند، بهتر است پس از شستشو دور آن را حوله بپیچید. اگر می خواهید با موی خیس بخوابید حتما از یک روبالشی ساتن یا ابریشمی استفاده کنید تا رطوبت موها توسط بالش گرفته نشود. نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۱ نشان داد که اگر موهای شما برای مدت زمان طولانی خیس باشد، آسیب زیادی می بینند.

راه های درمان خشکی مو

۷. استفاده از ماسک آووکادو

آووکادو به دلیل داشتن ویتامین های بسیار بالا در بیشتر محصولات آرایشی کاربرد دارد. به همین خاطر بهتر است از این میوه پر خاصیت بیشتر استفاده کنید. آووکادو ویتامین های زیادی دارد. وجود ویتامین های موجود در این میوه مانند یک محافظ عمل می کنند و از خشکی مو جلوگیری خواهند کرد. برای تهیه ماسک آووکادو می توانید تخم مرغ را با آووکادو مخلوط کنید و اندکی روغن زیتون به آن اضافه کنید. شما باید ماسک را ۲۵ دقیقه روی موهای خود قرار دهید. پس از شستشو متوجه تغییرات به وجود آمده در موهای خود خواهید شد. به یاد داشته باشید که استفاده از ماسک آووکادو تنها برای کسانی مناسب است که به این مواد گیاهی حساسیت ندارد.

درمان خشکی مو در منزل

۸. ماسک سس مایونز

اگر می خواهید موهای نرم تر و شاداب تری داشته باشید، بهترین ماده برای درمان خشکی موهای شما، استفاده از سس مایونز است. سس مایونز دارای آنتی اکسیدان بسیار قوی به اسم ال سیستئین است که به درخشندگی، حجم دهی و استحکام موها کمک می کند. این ماسک مو برای کسانی که موی آسیب دیده و خشکی دارند مناسب است. شما باید برای این کار سس مایونز را داخل یک کاسه بریزید و هم بزنید تا کمی پف کند. سپس موهای خود را خیس کنید و سس مایونز را روی موها بگذارید. سعی کنید بیشتر روی قسمت هایی از مو که آسیب دیده هستند، تمرکز کنید. در پایان موهای خود را به مدت نیم ساعت با کلاه حمام بپوشانید. سپس موها را مانند همیشه با شامپو و آب سرد بشویید.

۹. ماسک آب و زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ ترکیبی است که برای درمان خشکی مو استفاده می شود. این ماده ساقه موها را نرم کرده و به مرطوب نگه داشتن مو کمک می کند. بعد از استفاده از ماسک تخم مرغ، موهای درخشان و براقی خواهید داشت. برای تهیه ماسک زرده تخم مرغ، دو عدد زرده تخم مرغ را داخل یک کاسه بریزید و به آن آب اضافه کنید. این ترکیب را آن قدر هم بزنید تا اندکی پف دار شود. سپس آن را روی موهای خود قرار دهید و بگذارید نیم ساعت بماند. موهای خود را حتما با آب سرد بشویید تا بوی تخم مرغ روی موها نماند.

تکنیک های درمان خشکی مو

۱۰. افزودن اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان ها به رژیم غذایی

مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا ۳ به درمان خشکی مو کمک می کنند. از اسیدهای چرب امگا ۳ می توان موارد زیر را نام برد:

  • ماهی ساردین
  • ماهی تن
  • ماهی سالمون
  • ماهی ماکارل

این ماهی ها دارای امگا ۳ و پیتاید هستند که به درخشان شدن مو کمک می کنند. استرس اکسیداتیو موجب پیر شدن موها می شود. شما می توانید برای مبارزه با این استرس، آن دسته از مواد غذایی را که دارای آنتی اکسیدان هستند، به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان عبارتند از:

  • لوبیا قرمز
  • گوجه فرنگی
  • بلوبری
  • گردو
  • کلم بروکلی

روش های درمان خشکی مو

۱۱. روغن آرگان

روغن آرگان یکی از بهترین روغن ها برای درمان خشکی مو است. این روغن همانن شی باتر جذب فوق العاده ای دارد و پس از استفاده سریعا به عمیق ترین لایه های مو نفوذ می کند. بعد از استفاده از این روغن هیچ گونه چربی روی موی هایتان مشاهده نخواهد شد. علاوه بر این موهای شما حالت ابریشمی به خود می گیرند. در ترکیبات روغن آرگان امگا ۶ و ۹ به همراه ویتامین ث و آ وجود دارد. روغن آرگان خاصیت آبرسانی به موهای آسیب دیده و خشک دارد. همچنین وزی موها با استفاده از این روغن از بین خواهد رفت.

۱۲. روغن نارگیل

یکی از راه های درمان خشکی مو استفاده از روغن نارگیل است. موادی که در این روغن هستند سریعا جذب مو می شوند. علاوه بر این در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند خشکی موها را درمان کنند. روغن نارگیل یک نرم کننده بسیار قوی است. به همین دلیل در بیشتر محصولات آرایشی از آن استفاده می شود. برای استفاده از این روغن کمی از آن را در کف دست خود بریزید و ساقه موهای خشک و آسیب دیده خود را به آن آغشته کنید.

درمان خشکی مو با ساده ترین مواد در منزل

۱۳. روغن آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است که در زمینه پوست و مو کاربرد زیادی دارد. شما می توانید برای درمان خشکی موهای خود از روغن آلوئه ورا استفاده کنید. این روغن می تواند به تقویت و ترمیم موهای آسیب دیده و درمان خشکی پوست سر کمک کند.

۱۴. روغن جوجوبا

روغن جوجوبا به ماندگاری رطوبت مو بسیار کمک می کند. ویتامین های ب و ث موجود در جوجوبا به ضخیم شدن و رشد موها کمک می کنند. به همین خاطر در بیشتر محصولات مراقبت از مو از روغن بی نظیر جوجوبا استفاده می شود. هنگامی که این روغن را روی ساقه های موی خود می زنید، متوجه تغییر بافت و نرم شدن موهای خود خواهید شد. به همین دلیل می توانید برای درمان خشکی موهای خود از این روغن فوق العاده استفاده کنید.

درمان خشکی مو با روش های خانگی

۱۵. روغن ماکادمیا

ماکادمیا یک میوه درخت استرالیایی است که رنگ آن زرد و شفاف است. این روغن در درمان خشکی مو نقش زیادی دارد و در تهیه ماسک های خانگی به فراوانی از آن استفاده می شود. اگر جزو افرادی هستید که به آجیل حساسیت دارند از این روغن استفاده نکنید. در این روغن انواع مواد مغذی مورد نیاز موها وجود دارد. این روغن دارای منیزیم، فسفر، آهن، نیاسین، کلسیم و پتاسیم است. ویتامین های آ و ب نیز در روغن ماکادمیا وجود دارد. کافی است چند قطره از این روغن را روی موهای خود بریزید تا متوجه تغییر شگفت انگیز آن شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو