طرز تهیه تاجیک پلو، غذای اصیل و سنتی تاجیکستان

منبع: نکته چی

1

1402/11/23

22:50


طرز تهیه تاجیک پلو تاجیک پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و اصیل تاجیکستان است که خیلی راحت با مواد متنوعی درست …

طرز تهیه تاجیک پلو

طرز تهیه تاجیک پلو

تاجیک پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و اصیل تاجیکستان است که خیلی راحت با مواد متنوعی درست می‌شود و از آن می‌توانید برای پذیرایی و مهمانی هم استفاده کنید، این غذای خوش طعم و متفاوت که به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود، طرفداران زیادی دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه تاجیک پلو در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
گوشت ۳۰۰ گرم
برنج ۴ پیمانه
هویج ۱ عدد
کشمش ۱ فنجان
پیاز متوسط ۱ عدد
سیر ۲ حبه
روغن محلی به مقدار لازم
پودر زیره ۱ قاشق مربا خوری
نمک و زرد چوبه ۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
فلفل سیاه و فلفل قرمز ۲/۱ قاشق چای خوری از هر کدام
پودر کاری ۲/۱ قاشق چای خورس
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئین به مقدار لازم
لیمو ترش تازه برش داده شده برای تزئین ۱ عدد
فلفل سبز شیرین برای دورچین ۷ تا ۸ عدد

طرز تهیه تاجیک پلو

مرحله ۱: خرد کردن گوشت و پیاز

ابتدا گوشت را در اندازه‌های کوچک‌تر و مناسب برش بزنید و کنار بگذارید، بعد پیاز را پوست بگیرید به شکل خلالی و باریک خرد کنید، داخل یک ظرف بریزید و کنار بگذارید، سپس در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود.

مرحله ۲: ریختن پیازها و گوشت‌ها در قابلمه و تفت دادن آن‌ها

سپس نصف پیازهای خلالی را داخل قابلمه بریزید، تفت دهید، تا سبک و شیشه‌ای شوند و بافت آنها نرم شود، بعد گوشت‌ها را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا به روغن بیفتند، وقتی یک طرف گوشت‌ها تغییر رنگ داد آنها را برگردانید تا طرف دیگر آنها هم سرخ شود.

مرحله ۳: اضافه کردن پیازهای خلالی و هویج‌های خلالی به مواد داخل قابلمه

وقتی که گوشت به روغن افتاد بقیه پیازهای خلالی را روی گوشت‌ها بریزید و با هم مخلوط کنید، سپس هویج را پوست بگیرید، به شکل خلالی و باریک برش بزنید و در قابلمه روی بقیه مواد بریزید و با آنها کمی تفت دهید تا رنگ آنها تغییر کند و بافت آنها نرم شود.

مرحله ۴: اضافه کردن کشمشو ادویه‌ها به مخلوط مواد داخل قابلمه

سپس مقداری کشمش را که از قبل شستید، کمی در آب خیس خورد‌ه‌اند داخل قابلمه روی مواد بریزید و با آنها ترکیب کنید بعد از آن ادویه‌ها را که شامل نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر کاری و زیره است داخل قابلمه روی بقیه مواد بریزید و کمی تفت دهید.

مرحله ۵: اضافه کردن آب روی مواد و مخلوط کردن با آن‌ها

توجه کنید که زیره ادویه اصلی این غذا است، پس حتماً از آن در ترکیب ادویه‌ها استفاده کنید، مقدار ادویه‌ها بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد و می‌توانید آنها را کم و زیاد کنید بعد از این که عطر ادویه‌ها پخش شد مقداری آب روی مواد بریزید و با هم مخلوط کنید.

مرحله ۶: قرار دادن سیر در قابلمه و پختن گوشت‌ها

سپس یک سیر را به شکل بوته‌ای و کامل روی مواد قرار دهید تا بعداً بتوانید به راحتی آن را از داخل ظرف خارج کنید، بعد در قابلمه را ببندید و اجازه دهید که گوشت‌ها روی حرارت ملایم به مدت ۳ تا ۴ ساعت بپزند، طوری که گوشت‌ها کاملاً مغز پخت و نرم شوند.

مرحله ۷: اندازه کردن مقدار نمک و ریختن برنج در قابلمه

بعد از این زمان در قابلمه را بردارید سیر را از آن خارج کنید، طعم غذا را کمی بچشید و مقدار نمک آن را اندازه کنید، اگر مقدار نمک آن کم بود کمی دیگر به آن اضافه کنید و کنار بگذارید سپس برنج را که از چند ساعت قبل در آب و نمک خیس کرده‌اید داخل قابلمه بریزید.

مرحله ۸: جوشیدن آب داخل قابلمه و نیم پز شدن برنج‌ها

اجازه دهید تا آب داخل قابلمه شروع به جوشیدن کند و برنج‌ها قد بکشند، وقتی که آب غذا جمع شد و فقط کمی از آن داخل قابلمه باقی ماند با یک کفگیر یا قاشق برنج‌ها را به سمت وسط قابلمه جمع کنید لازم نیست که برنج‌ها را داخل قابلمه هم بزنید و جابجا کنید.

مرحله ۹: دم انداختن برنج و گوشت داخل قابلمه

سپس یک بوته سیر را به شکل کامل و درسته روی برنج قرار دهید بعد در قابلمه را با دم‌کنی ببندید و اجازه دهید تا برنج‌ها به مدت تقریباً ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشند و آماده شوند، علاوه بر آن گوشت‌های داخل قابلمه هم باید کاملاً مغز پخت و آماده شوند.

مرحله ۱۰: قرار گرفتن گوشت‌ها در پایین و برنج‌ها روی گوشت‌ها

نکته مهمی که برای پخت این غذا باید در نظر بگیرید این است که گوشت‌ها در پایین قابلمه باشند و برنج‌ها روی آن‌ها قرار بگیرند، پس توجه کنید که در هنگامی که آب داخل قابلمه در حال جوشیدن است، برنج‌ها را هم نزنید و مواد داخل قابلمه را جابجا نکنید.

مرحله ۱۱: تزئین کردن تاجیک پلو

بعد از آن تاجیک پلورا داخل ظرف مناسب سرو بریزید، سپس آن را با چند برگ نعنا، ریحان و شوید تازه تزئین کنید، همینطور می‌توانید یک لیمو ترش تازه را بشورید، به شکل حلقه‌ای برش بزنید و چند برش از لیمو ترش را در کنار ظرف سرو غذا قرار دهید.

مرحله ۱۲: چیدن انواع دورچین و سرو تاجیک پلو

برای دورچین این غذای خوش طعم می‌توانید مقداری فلفل سبز شیرین را تمیز بشورید و کنار ظرف بچینید، سپس تاجیک پلو را به عنوان یک غذای خوش طعم و پرطرفدار برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو