قیمت خودرو بازار را زیر و رو کرد | قیمت خودرو امروز به چند رسید؟

1

1402/11/24

11:03


قیمت خودرو بازار را زیر و رو کرد | قیمت خودرو امروز به چند رسید؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت خودرو در بازار آزاد روند نزولی دارد. قیمت خودرو در چند سال گذشته ثابت نبوده و هر روز تغییر می‌کند. قیمت خودرو تابع شرایط متفاوتی است و پیش‌بینی آن کمی دشوار است. میزان قیمت خودرو به قیمت دلار هم بستگی دارد. قیمت خودرو در آینده چه می‌شود.

قیمت خودرو

قیمت انواع خودروهای تولید شده توسط شرکت های خودروساز ایرانی در بیست و چهارم بهمن ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

قیمت خودرو های امروز

سمند سورن پلاس XU۷P

۵.۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰

۴.۵۹۰.۰۰۰.۰۰۰

دناپلاس

۷.۵۹۰.۰۰۰.۰۰۰

۳.۴۴۰.۶۰۰.۰۰۰

دناپلاس توربو

۸.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰

۴.۴۸۰.۹۰۰.۰۰۰

پژو پارس XU۷

۵.۹۹۰.۰۰۰.۰۰۰

۲.۳۷۰.۴۰۰.۰۰۰

پژو پارس TU۵

۷.۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰

۲.۴۶۰.۰۹۰.۰۰۰

پژو ۲۰۷ دنده ای هیدرولیک

۶.۸۲۰.۰۰۰.۰۰۰

۳.۴۷۰.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۲۰۶ تیپ ۳

۵.۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰

---

رانا پلاس

۵.۶۵۰.۰۰۰.۰۰۰

۳.۰۴۳.۹۰۰.۰۰۰

تارا دستی

۷.۵۹۰.۰۰۰.۰۰۰

۳.۹۱۳.۰۰۰.۰۰۰

هایما S۵ توربو

۱۴.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰

-

هایما S۷ توربو

۱۶.۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰

-

قیمت خودرو های سایپا 

سایپا ۱۵۱

-

--

تیبا رینگ فولادی

۳.۰۴۰.۰۰۰.۰۰۰

--

تیبا ۲ پلاس

۳.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰

---

ساینا اس

۳.۹۹۰.۰۰۰.۰۰۰

۲.۰۴۰.۸۰۰.۰۰۰

کوییک دنده ای

۳.۸۵۰.۰۰۰.۰۰۰

۱.۹۳۰.۵۰۰.۰۰۰

کوییک دنده ای R

۳.۸۸۰.۰۰۰.۰۰۰

۲.۵۰۰.۱۰۰.۰۰۰

وانت زامیاد آپشنال

۵.۲۹۰.۰۰۰.۰۰۰

۴.۹۰۵.۰۰۰.۰۰۰

شاهین تیپ۳

۵.۹۴۰.۰۰۰.۰۰۰

۴.۳۵۸.۰۰۰.۰۰۰

قیمت خودروهای مدیران خودرو 

ام وی ام X۲۲ دنده ای لاکچری

-

۶.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰

ام وی ام X۲۲ دنده ای اسپورت

۷.۵۴۰.۰۰۰.۰۰۰

۶.۱۷۰.۰۰۰.۰۰۰

ام وی ام X۳۳

۹.۰۳۰.۰۰۰.۰۰۰

۷.۲۴۰.۰۰۰.۰۰۰

چری آریزو ۵ توربو جدید

۱۱.۲۶۰.۰۰۰.۰۰۰

۱۰.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰

چری تیگو ۷ پرو

۲۲.۵۹۰.۰۰۰.۰۰۰

۱۶.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰

قیمت روز خودروهای کرمان موتور قیمت (ریال) بازار قیمت کارخانه(ریال)

جک J۴ اتوماتیک

۷.۹۹۰.۰۰۰.۰۰۰

۶.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰

جک S۳ اتوماتیک

۱۰.۷۴۰.۰۰۰.۰۰۰

۷.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰

جک S۵ جدید

۱۶.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰

۹.۹۵۰.۰۰۰.۰۰۰

قیمت روز خودروهای گروه بهمن قیمت (ریال) بازار قیمت کارخانه(ریال)

وانت کارا تک کابین

۵.۰۹۰.۰۰۰.۰۰۰

۳.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰

وانت کارا دوکابین

۶.۰۴۰.۰۰۰.۰۰۰

۳.۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰

وانت کاپرا

۱۰.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰

۶.۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰

سبقت تورم از قیمت دستوری خودرو

بر این اساس بررسی قیمتی یک محصول پرتیراژ خودرویی نشان می‌دهد که از سال۹۶ تاکنون این محصول ۶۲۷درصد رشد قیمت داشته حال آنکه در همین بازه زمانی نهاده‌های تولید ۱۲۴۰درصد و دلار نیز ۱۲۲۵درصد افزایش را تجربه کرده است. با وجود رشد هزینه تولید و دلار، اما خودروساز مجوز تعیین قیمت خودرو بر اساس قیمت تمام‌شده را نداشته است.

طبق آخرین اطلاعات منتشره توسط مرکز آمار ایران، هزینه تولید خودرو در پاییز امسال در سه مقطع فصلی، نقطه‌به‌نقطه و سالانه رشد کرده، با‌این‌حال این روند برای کل صنعت کاهشی بوده است. مرکز آمار ایران به‌تازگی تورم تولیدکننده در بخش صنعت را به تفکیک صنایع مختلف مربوط به پاییز ۱۴۰۲ منتشر کرده است. مرکز آمار در این بررسی خود که بر مبنای سال پایه ۱۳۹۵ است، تورم تولیدکننده پاییز و تابستان سال جاری را مقایسه کرده است. طبق این آمار و اطلاعات تورم فصلی، نقطه‌به‌نقطه و سالانه در سومین فصل از سال نسبت به تابستان برای خودروسازان افزایشی بوده است. تورم تولیدکننده به هزینه‌هایی می‌پردازد که به بخش تولید تحمیل می‌شود.

همچنین «دنیای اقتصاد» برای بررسی جزئیات تورم خودرو، بهای تعدادی از نهاده‌های اصلی تولید خودرو را زیر ذره‌بین قرار داده است که نشان از رشد قابل‌توجه بهای این نهاده‌ها دارد. این در شرایطی است که خودرو همگام با قیمت‌گذاری دستوری تاثیری از تورم نهاده‌های تولید نداشته است. آمار و اطلاعات دیگر مانند شامخ که توسط اتاق بازرگانی ایران منتشر می‌شود هم رشد هزینه خودروسازان را تایید می‌کند.

رشد هزینه تولید در حالی اتفاق افتاده که عموما تورم با کمی وقفه منجر به تورم مصرف‌کننده می‌شود، اما در مورد خودرو موضوع متفاوت به نظر می‌رسد؛ چراکه قیمت گذاری دستوری، ناهماهنگی بین هزینه‌های تولید و قیمت محصولات ایجاد کرده است. اما آخرین قیمت‌گذاری رسمی خودرو مربوط به اردیبهشت‌ماه امسال است و به نظر نمی‌رسد که تا پایان سال جاری خبری از رشد قیمت کارخانه‌ای خودرو باشد.

این در صورتی است که رشد قیمت محقق‌شده در اردیبهشت امسال نیز بر پایه تورم شهریورماه سال ۱۴۰۱ بوده است. هزینه‌های تولید خودرو در پاییز امسال نسبت به پاییز ۱۴۰۱، یعنی بعد از بازه زمانی که شورای رقابت تورم آن را معیار قیمت‌گذاری خود قرار داده بود، ۴۱.۳درصد رشد پیدا کرده است. در چنین شرایطی آمار منتشر‌شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد خودروسازان حتی نسبت به تابستان امسال با افزایش هزینه‌های ناشی از تورم مواجه بوده‌اند. از طرف دیگر صورت‌های مالی تولیدکنندگان خودرو درحالی رشد هزینه را به خود می‌بینند که زیان انباشته آن‌ها تا پایان آذرماه به ۱۷۴هزار میلیارد تومان رسیده بود. همچنین بدهی خودروسازان به تولیدکنندگان قطعه تقریبا به یک بحران بدل شده و حتی پای وزیر صمت هم برای پرداخت بخشی از بدهی ۶۰هزار میلیارد تومانی مذکور به این مساله باز شد. به نظر می‌رسد که بدهی، زیان و تورم ساختار مالی خودروسازان را کاملا از کار انداخته است، اما در این شرایط گویا برخی همچنان معتقدند که قیمت رسمی خودرو که فاصله قابل‌توجهی با قیمت بازار دارد همچنان ثابت بماند و حتی کاهش پیدا کند.

چنین وضعی را می‌توان نتیجه سال‌ها استمرار در اشتباهات سیاستگذاری دانست. قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمتی موضوعی است که باعث شده قیمت محصولات خودروسازان هرگونه ارتباط منطقی خود را با شاخص‌های اقتصاد کلان کشور از جمله تورم از دست بدهد. از طرف دیگر حتی مصرف‌کنندگان خودرو از این روند تصمیم‌گیری و قیمت‌گذاری منتفع نشده‌اند، چراکه خرید خودرو به قیمت کارخانه منوط به صف‌های بسیار طولانی شده و مصرف‌کنندگان برای رسیدن به آن باید از هفت خوان بگذرند؛ بنابراین بسیاری از آن‌ها مجبور به خرید خودرو از بازار هستند که نه‌تن‌ها متناسب با تورم افزایش پیدا کرده، بلکه در نتیجه تقاضای کاذبی که ایجاد شده، خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. حضور دلالان نیز در فضای خلا اتفاق نیفتاده بلکه می‌توان این ادعا را داشت که سرکوب قیمتی در مبدا، فضای بازار خودروی کشور را به سمت واسطه‌گری هدایت کرده است و قطعا زمانی که سیاستگذار با تصمیم‌گیری‌های نادرست این فضا را ایجاد کرده، نمی‌توان به سوداگری دلالان در این بازار خرده‌ای گرفت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو