چگونه لکه زرد چوبه را از روی سطوح پاک کنیم

چگونه لکه زرد چوبه را از روی سطوح پاک کنیم


منبع: ساعد نیوز

2

1402/11/24

15:03


زردچوبه حاوی مقادیر بالای کورکومین است که خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و برای سلامتی پوست و مو مفید می باشد. اما همین کورکومین پر خاصیت، باعث ایجاد لکه های زرد بر روی پوست صورت و بدن، ناخن، لباس، فرش، مبل، پلاستیک و کابینت ها می شود. که ما در این مقاله از ساعد نیوز روش پاک کردن لکه زرد چوبه از سطوح را برای شما ذکر کرده ایم.

زردچوبه یک ادویه خیلی پرکاربرد در غذاهای ایرانی است. که رنگ و عطر متفاوت به غذا می‌دهد. اما اگر روی دست یا لباس یا …بریزد. لکه آن به راحتی پاک نمی شود. بخصوص اگر لکه زردچوبه کهنه شده باشد. ما در این مقاله چندین راه کار اساسی برای پاک کردن لکه زرد چوبه را برای شما آماده کرده ایم.

بهترین روش های از بین بردن رنگ زردچوبه


با روش های متعددی که در زیر می بینید می توانید لکه زردچوبه را از روی تمامی سطوح پاک کنید.

پاک کردن لکه زردچوبه از روی دست و ناخن


شاید شما هم تاکنون با این مشکل مواجه شده باشید که نیاز باشد مواد غذایی را با ادویه‌ها ورز دهید و بعد از آن با رنگ زردچوبه باقی‌مانده بر سطح پوست روبه‌رو شده باشید. این مسئله برای خانم‌های خانه‌دار از دغدغه‌های بزرگ به شمار می‌رود، زیرا رنگ‌دهی این ادویه بسیار بالا بوده و با شستشوی آب رفع نمی‌شود.

جهت پاک کردن لکه زردچوبه از روی ناخن می‌توانید از آبلیمو استفاده کنید، چراکه خاصیت اسیدی و پاک‌کنندگی دارد. همچنین اگر روغن نارگیل در دسترس دارید، مقداری از آن را بر روی پنبه مالیده و بر سطح ناخن‌ها بکشید، البته این روش را باید چندین بار تکرار کنید تا تأثیر مثبت بگذارد. از شیر هم می‌توانید استفاده کنید؛ شیر به عنوان پاک‌کننده‌ای قوی عمل کرده و سلول‌های مرده را از سطح پوست حذف می‌کند که ناخودآگاه زردی زردچوبه را نیز از بین خواهد برد.

همچنین باید بدانید، پاک کردن زردچوبه از روی پوست نیز با مخلوط آبلیمو و جوش‌شیرین تا حدودی امکان‌پذیر است، اما با این حال توصیه می‌کنیم اگر دارای پوست خشک در ناحیه دست‌هایتان هستید، حتماً قبل از انجام کار از دستکش استفاده کنید.

ناخن

استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن لکه زردچوبه از لباس


برای پاک کردن زردچوبه از روی لباس یا پارچه، آن را در آب بخیسانید و سپس کمی جوش شیرین بر روی لکه زرد بریزید و خوب ماساژ دهید تا تمیز شود، سپس با آب بشویید و بگذارید تا خشک شود.

لکه

سرکه سفید راهکار موثر برای پاک کردن لکه زردچوبه از پارچه


1 فنجان آب را با 1/2 فنجان سرکه سفید و 2 قاشق چای خوری صابون مایع ترکیب کنید و پارچه یا لباس را به مدت 15 تا 20 دقیقه در این محلول بگذارید تا به پاک کردن لک زردچوبه از روی آن کمک کند.

سرکه

استفاده از مایع ظرفشوییبرای پاک کردن رنگ زردچوبه از روی فرش و قالی


و حتی مبلمان، چند قطره مایع ظرفشویی را بر روی لکه زرد زردچوبه بریزید و با یک برس فرش شویی بر روی آن بکشید تا لکه پاک شود. اگر نیاز بود این روند را دو تا 3 بار تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

فرش

پاک کردن لکه زردچوبه با گلیسیرین


گلیسیرین در فرآیند ساخت صابون به کار می رود. گلیسیرین می تواند در ترکیب با آب، تمیزکننده قوی ای باشد. حدود یک چهارم فنجان گلیسیرین را با یک چهارم فنجان مایع ظرفشویی و 2 فنجان آب مخلوط کنید، سپس پارچه ای را به این محلول آغشته کنید و آن را به آرامی روی لکه لباس بمالید تا پاک کردن لکه زردچوبه را ببینید.

گلیسرین

نحوه پاک کردن لکه زردچوبه از روی پلاستیک


برای پاک کردن آسان رنگ زردچوبه از سطح ظروف پلاستیکی، از ترکیب مایع سفیدکننده و آب استفاده کنید. در صورتی که مایع شوینده در دسترس نداشتید، می‌توانید از سرکه به عنوان جایگزین استفاده کنید.

ظروف پلاستیکی

پاک کردن لکه زردچوبه با آب گازدار


برای پاک کردن لکه زردچوبه از روی لباس می‌توانید آن را در ظرفی حاوی مقداری آب گازدار (Sparkling water) قرار دهید و پس از گذشت 5 الی 10 دقیقه لباس را با آب سرد شستشو دهید. توجه داشته باشید که قرار دادن لباس بیش از زمان ذکر شده تأثیر چند برابری برای پاک کردن لکه نداشته و فقط موجب کاهش کیفیت الیاف و پارچه لباس خواهد شد.

آب گازدار

پاک کردن لکه زردچوبه از روی کابینت


امروزه همه افراد به زیبایی منزل خود، به‌خصوص آشپزخانه توجه بسیار دارند و پاکیزه نگه‌داشتن این بخش از خانه جزء کارهای روزمره و پر زحمت خانم‌ها به شمار می‌رود. معمولاً هنگام آشپزی لکه‌های زیادی بر سطح کابینت‌ها ایجاد می‌شود که ناشی از پاشیدن روغن و ادویه‌های مختلف و از جمله زردچوبه است. برای تمیز کردن سطوح و کابینت‌ها و پاک کردن لکه زردچوبه از روی کابینت، از محلول‌های ترکیب شده با سرکه مانند: آبلیمو به‌علاوه سرکه یا جوش شیرین استفاده کنید. نکته مهم این است که همان ابتدای پخش شدن ادویه بر سطح کابینت، سریعاً آن را با دستمال نمناک تمیز کنید و اجازه ندهید ادویه به مناطق دیگر پخش شود.

شیر روش موثری برای پاک کردن لکه های زردچوبه از پوست


شیر روش موثری برای پاک کردن لکه های زردچوبه از پوست است؛ شیر دارای مقدار زیادی اسید لاکتیک است که به عنوان پاک کننده عمل می کند، سلول های مرده پوست را از بین می برد و باعث رفع زردی زردچوبه از روی پوست می شود. یک پد پنبه ای را در شیر بخیسانید و آن را بر روی لکه زردچوبه بمالید تا پاک شود، سپس پوست را با آب خوب بشویید.

شیر

جمع‌بندی


هیچ خانمی نیست که تا به حال دردسرهای پاک کردن لکه ادویه‌جات را تجربه نکرده باشد. برخی ادویه‌ها مانند زردچوبه که رنگ‌دهی بالایی دارند، آشپزی کردن را به جای فعالیتی لذت‌بخش به عذابی دردسرساز تبدیل می‌کنند! در این مطلب سعی کردیم ساده‌ترین و مؤثرترین روش‌های پاک کردن لکه زردچوبه از سطوح مختلف و حتی دست‌ها و ناخن‌ها را با هم مرور کنیم و نکاتی که برای زدودن این نوع لکه‌ها ضروری هستند، یادآور شویم. امیدواریم با به کار گیری این تکنیک‌های کارآمد لذت آشپزی بی‌دغدغه را تجربه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو