راهنمای جامع رانندگی با دنده اتومات

2

1402/11/28

13:05


راهنمای جامع رانندگی با دنده اتومات

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

 

 

در اینجا با استفاده ازمطالب منتشر شده در سایت همراه مکانیک، راهنمای جامعی برای رانندگی با خودرو اتومات را برای شما گردآوری کردیم.

دنده‌های ماشین اتومات چگونه کار می‌کند؟

ابتدا باید بدانید که معنی حروف دنده اتوماتیک چیست؟ فارغ از اینکه چه نوع خودروی اتوماتیک را سوار می‌شوید، چهار حرف جدول زیر را در کنار دسته دنده مشاهده خواهید کرد.

حرف اختصاصی

نام دنده (انگلیسی)

نام دنده (فارسی)

N

Neutral

خلاص

D

Drive

رانندگی

R

Reverse

معکوس

P

Park

پارک

 

در این قسمت لازم است توضیح مختصری در رابطه با هر یک از دنده‌های ماشین اتومات ارائه کنیم.

 

1. دنده P یا پارک

وقتی دنده در حالت P قرار دارد، گیربکس خودرو قفل می‌شود. بنابراین ماشین در حالت پارک تحت هیچ شرایطی حرکت نمی‌کند. از این دنده وقتی استفاده می‌شود که قرار است خودرو را پارک کنید.

 

2. دنده N یا خلاص

وقتی دنده در حالت N قرار داشته باشد، ماشین خلاص می‌شود. معمولا از این دنده در حالت ترافیک و پشت چراغ قرمز استفاده می‌شود که باید به‌صورت موقت خودرو را متوقف کنید.

 

3. دنده D یا رانندگی

در طول رانندگی باید خودرو را در حالت D قرار دهید. با فشردن پدال گاز، تعویض دنده اتوماتیک به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

 

4. دنده R یا معکوس

زمانی که قصد حرکت به سمت عقب را دارید، باید دنده را در حالت R قرار دهید. به این ترتیب با فشردن پدال گاز، ماشین به سمت عقب حرکت می‌کند.

 

5. سایر دنده‌های خودرو اتوماتیک

در خودروهای اتوماتیک به‌غیر از چهار حرف فوق، بعضا دنده‌های دیگری نیز وجود دارند. به‌عنوان مثال می‌توان به حرف S در دنده اتوماتیک اشاره کنیم. این حرف مخفف عبارت Sport Mode به معنی رانندگی در حالت اسپرت است. در این حالت، سرعت شتاب‌گیری ماشین افزایش پیدا می‌کند.

حرف دیگری که روی بعضی دنده‌های اتوماتیک وجود دارد، L است. این حرف مخفف عبارت Low Mode است و برای بهره‌برداری حداکثری از قدرت موتور در سرعت کم استفاده می‌شود.

برای رانندگی در شرایط سربالایی و سرپایینی می‌توانید از دنده‌های دستی 1، 2 و 3 روی دنده اتومات استفاده کنید تا کنترل بیشتری روی خودرو داشته باشید.

در برخی از خودروهای اتومات حالت Snow Mode یا رانندگی در برف وجود دارد. با انتخاب این حالت، خودرو روی دنده 2 حرکت می‌کند و حتی با فشردن پدال گاز هم به دنده‌های بالاتر منتقل نمی‌شود. در نتیجه کنترل بیشتری روی خودرو خواهید داشت.

در برخی از دسته‌ دنده‌های اتومات، یک دکمه اختصاصی وجود دارد. برای تغییر وضعیت دنده باید ابتدا این دکمه را فشار دهید. در غیر این صورت امکان تغییر وضعیت دنده را نخواهید داشت.

 

آموزش رانندگی با دنده اتومات

برای رانندگی با دنده اتومات کار چندان پیچیده‌ای در پیش ندارید. عملا با حذف پدال کلاچ، شما با دو پدال گاز و ترمز سروکار دارید. در این قسمت نحوه صحیح رانندگی با ماشین اتومات در شرایط مختلف را بررسی می‌کنیم.

 

1. روشن کردن خودرو اتومات

برای روشن کردن خودرو اتومات، مطمئن شوید که دنده روی حالت P باشد. سپس پای خود را روی پدال ترمز بگذارید. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که هنگام روشن کردن، ماشین حرکت نخواهد کرد. سپس استارت بزنید. به‌این ترتیب خودرو آماده حرکت می‌شود.

 

2. رانندگی با ماشین اتومات

برای شروع حرکت به سمت جلو با خودرو دنده اتوماتیک، پس از استارت زدن، ترمز دستی را بخوابانید. سپس دنده را روی حالت D قرار دهید. به‌این ترتیب کافیست پای خود را از روی پدال ترمز بردارید، ماشین شروع به حرکت می‌کند. بسیاری از خودروهای اتوماتیک مجهز به سیستم کنترل پایداری در مسیر شیبدار هستند. به‌همین دلیل حتی با برداشتن پا از روی پدال ترمز، به سمت عقب حرکت نمی‌کنند.

 

رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی و سرپایینی

برای رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی و سرپایینی لازم است که حداکثر کنترل خود را روی ماشین حفظ کنید. به‌همین دلیل لازم است که ماشین را روی دنده 1 تا 3 به‌صورت دستی تنظیم کنید. در این حالت از قدرت موتور بهتر استفاده می‌کنید و جلوی دور گرفتن ماشین و افزایش سرعت آن را هم می‌گیرید. برخی دیگر از خودروها به‌جای دنده 1 تا 3، باید روی حالت L قرار بگیرند.

 

رانندگی با ماشین اتومات در ترافیک و چراغ قرمز

وقتی در ترافیک سنگین قرار می‌گیرید و یا پشت چراغ قرمزهای طولانی هستید، بهتر است به جای نگه داشتن پدال ترمز، خودرو را در حالت N قرار دهید. سپس برای جلوگیری از حرکت خودرو همزمان ترمز دستی را هم بکشید. به‌این ترتیب فشار چندانی به گیربکس وارد نمی‌شود. البته در مواقع توقف زیر 1 دقیقه بهتر است با تغییر وضعیت گیربکس موجب استهلاک آن نشوید.

 

3. حرکت دنده عقب با ماشین اتومات

برای حرکت با دنده عقب هم ابتدا خودرو را در حالت ایست کامل نگه دارید. سپس دنده را روی حالت R قرار دهید. حال می‌توانید به آرامی ترمز را رها کرده و پدال گاز را فشار دهید تا ماشین به‌سمت عقب حرکت کند.

 

4. پارک کردن ماشین اتومات

پس از آنکه از محل پارک خودرو مطمئن شدید، ماشین را به‌طور کامل متوقف کنید. ابتدا دنده را روی حالت N قرار دهید. سپس ترمز دستی را بکشید. با انجام این کار وزن ماشین از روی گیربکس برداشته شده و به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. سپس دنده را روی حالت P قرار دهید و ماشین را خاموش کنید.

 

اشتباهات رایج در رانندگی با دنده اتومات

چند اشتباه رایج حین رانندگی با دنده اتومات وجود دارند که آسیب زیادی به گیربکس وارد می‌کنند. در اینجا به چند نکته مهم اشاره می‌کنیم که باید حتما حین رانندگی با ماشین اتومات در نظر داشته باشید.

  • به هیچ عنوان قبل از ایست کامل، دنده را روی حالت P قرار ندهید.

  • بهتر است برای استارت زدن خودرو به بهانه شتاب‌گیری اولیه بهتر، دنده را در حالت N قرار ندهید.

  • حین حرکت هیچ‌گاه دنده را در حالت N قرار ندهید؛ چرا که شیرهای برقی گیربکس آسیب می‌بینند.

  • به‌هیچ عنوان حین حرکت حالت دنده اتومات بین D و R تغییر ندهید.

 

کلام پایانی

در این مطلب آموزش رانندگی با دنده اتومات را با هم مرور کردیم. همان‌طور که مشاهده کردید، برای رانندگی با ماشین اتومات، کار چندان سختی پیش رو ندارید. کافیست مجموعه نکات این مقاله را چند بار بخوانید و به ذهن بسپارید. با چند مرتبه سوار شدن بر یک خودرو اتوماتیک، خیلی راحت می‌توانید زیر و بم رانندگی با یک ماشین گیربکس اتوماتیک را یاد بگیرید.

منبع: hamrah-mechanic.com/mag/how-to-drive-automatic-car

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو