سریع ترین روش تبدیل عکس های نگاتیو به رنگی

منبع: پلازا

2

1402/11/29

09:39


سریع ترین روش تبدیل عکس های نگاتیو به رنگی

همه ما در بین دفترچه خاطرات خود عکس‌های سیاه و سفید قدیمی داریم که کیفیت و زیبایی اولیه خود را از دست داده‌اند. برای اینکه بتوانیم به این تصاویر خاطره‌انگیز رنگ و لعاب تازه‌ای ببخشیم، کافی است تا از تکنولوژی‌های مدرن کنونی استفاده کنیم. روش های بسیاری برای تبدیل عکس نگاتیو به رنگی وجود دارد، اما در این بین تنها برخی از ابزارها و نرم‌‌افزارها کارساز بوده و می‌توانند با بالاترین کیفیت، تصاویر سیاه و سفید را به تصاویر رنگی تبدیل کنند.

برای نمونه یکی از بهترین روش‌های تبدیل عکس Negative به رنگی استفاده از اسکنرهای حرفه‌ای است. البته این کار نیاز به صرف هزینه‌های نسبتا زیادی دارد. از طرفی با استفاده از برخی نرم‌افزارها همچون فتوشاپ هم می‌توان تصاویر سیاه و سفید قدیمی را به عکس‌های جدید تبدیل کرد. چنانچه قصد دارید خودتان تصاویر خاطره‌ انگیزه را به تصاویر جدید رنگی تبدیل کنید، پیشنهاد می‌کنیم با ما تا انتهای این مطلب از پلازا همراه شوید.

فهرست مطالب

عکس نگاتیو چیست؟

قبل از اینکه روش‌های بی‌دردسر و کاربردی تبدیل عکس نگاتیو به رنگی را معرفی کنیم، ابتدا بهتر است که با تعریف و ماهیت عکس‌های نگاتیو آشنا شوید. عکس‌های نگاتیوی همان نوارهای قهوه‌ای رنگ هستند که از جنس پلاستیک بوده و در صورت نگهداری اصولی می‌توانند تا چندین دهه کیفیت اولیه خود را حفظ کنند. با استفاده از نگاتیو شما می‌توانید تعداد زیادی عکس‌های مختلف را چاپ کنید.

تبدیل عکس نگاتیو به رنگی

اما خارج از بحث ماهیت نگاتیو، حتی اگر شما در بهترین شرایط از تصاویر نگاتیو خود نگهداری کنید، باز ممکن است آن‌ها کیفیت اولیه خود را از دست دهند. بهترین راهکار برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ظاهر عکس‌های خاطره‌انگیز، تبدیل آن‌ها به تصاویر رنگی و دیجیتال است!

روش‌های تبدیل عکس نگاتیو به رنگی و دیجیتال

همان طور که در ابتدا گفتیم، روش‌های زیادی برای تبدیل تصاویر نگاتیو به رنگی وجود دارد. اما در این قسمت ما تنها چند مورد از بهترین و سریع‌ترین روش‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توان عکس‌های نگاتیو را به رنگی تبدیل کرد را معرفی می‌کنیم.

۱. دستگاه‌های اسکنر

دستگاه‌های اسکنر امروزی از تکنولوژی‌های روز دنیا پشتیبانی کرده و بدین ترتیب می‌توانند تصاویر بسیار قدیمی با وضوح کم را به تصاویر رنگی با بالاترین کیفیت تبدیل کنند! البته در انتخاب اسکنر باید دقت زیادی داشته باشید تا بتوانید بهترین خروجی را بگیرید! طریقه کار با دستگاه‌های اسکنر بسیار ساده و واضح است، برای تبدیل عکس نگاتیو به رنگی توسط این تجهیزات تنها باید نوار نگاتیوی را وارد کرده و سپس تصاویر رنگی را به صورت فایل در داخل حافظه ذخیره و به رایانه خود منتقل کنید.

۲. فتوشاپ

یکی دیگر از بهترین روش‌های تبدیل عکس نگاتیو به رنگی و همچنین عکس دیجیتال، نرم‌افزار فتوشاپ است. با استفاده از امکانات گسترده و حرفه‌ای در این نرم‌افزار شما قادر خواهید بود تا عکس‌های قدیمی خود را به تصاویر جدید و به‌روز تبدیل کنید. البته برای این کار باید حتما از قبل نسخه دیجیتال عکس‌های نگاتیو خود را آماده کنید.

برای تبدیل کردن این دسته از عکس‌ها به تصاویر رنگی روش‌های مختلفی داخل فتوشاپ وجود دارد. اما در کل برای رنگی کردن تصاویر نگاتیو در فتوشاپ باید کلیدهای ترکیبی CTRL-A را فشار دهید (برای انتخاب تمام عکس). سپس باید به بخش INVERT در نوار گزینه‌ها رفته و در نهایت تصاویر را به فرمت دلخواه خود تبدیل کنید.

تبدیل عکس نگاتیو به رنگی

لایت روم

در این بخش ابتدا باید تصاویر نگاتیو خود را اسکن کنید و سپس به سیستم اضافه کنید. در داخل نرم‌افزار فتوشاپ بعد از بارگذاری عکس‌ها باید ابزار invert colors را انتخاب کنید. با استفاده از این ابزار شما می‌توانید جزئیات تصاویر را زنده کنید!

ترفند تبدیل عکس نگاتیو به رنگی با فتوشاپ

یکی از ترفندهایی که کمتر کسی از آن برای تبدیل تصاویر نگاتیو به رنگی استفاده می‌کند، عکس برداری حرفه‌ای از این تصاویر است. برای عکس‌برداری از این تصاویر کافی است تا یک گوشی موبایل با دوربین قدرتمند داشته باشید. البته باید توجه داشته باشید که عکس در یک محیط با نور کافی قرار گیرد تا در نهایت تصویر ثبت شده بیشترین کیفیت را داشته باشد.

پس از اتمام فرایند عکس‌برداری، حال نوبت آن است که تصاویر را در داخل فتوشاپ بارگذاری کنید. پس از انجام این کار باید به بخش IMAGE مراجعه کرده و روی گزینه INVERT کلیک کنید. در واقع شما تنها با انجام چند کلیک ساده می‌توانید تصاویر نگاتیو خود را به رنگی تبدیل کنید!

نکات مهم در تبدیل عکس نگاتیو به رنگی

قبل از اینکه بخواهید از روش‌های معرفی شده برای تبدیل عکس‌های نگاتیو به رنگی استفاده کنید، ابتدا بهتر است برخی نکات و اصول اولیه را مد نظر قرار دهید. یکی از ساده‌ترین اقدامات اولیه‌ای که در جهت بهبود کیفیت تصاویر باید انجام داد، تمیز کردن نوار نگاتیوی است! وجود هر گونه گردوغبار روی نوارهای نگاتیوی باعث می‌شود تا شما نتوانید با بیشترین کیفیت ممکن فرمت دیجیتال آن‌ها را ذخیره کنید.

نکته: تحت هیچ شرایطی از دستمال معمولی برای تمیز کردن نگاتیو استفاده نکنید. برای تمیزکاری عکس‌های نگاتیوی باید از BLOWER استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا امکان تبدیل عکس نگاتیو به رنگی وجود دارد؟

بله، خوشبختانه امروزه می‌توان با ساده‌ترین ابزارها، تصاویر قدیمی و سیاه سفید را به تصاویر رنگی تبدیل کرد!

بهترین روش برای تبدیل عکس نگاتیو به رنگی کدام است؟

در حال حاضر ابزارهایی همچون فتوشاپ بهترین و سریع‌ترین راهکار برای تبدیل تصاویر نگاتیوی به رنگی محسوب می‌شوند.

جمع‌بندی

تبدیل کردن عکس‌های قدیمی و نوستالژی به تصاویر رنگی باکیفیت بر خلاف ذهنیت خیلی از افراد کار چندان سخت و دشواری نیست! با استفاده از برخی نرم‌افزارها و تجهیزات پیشرفته می‌توان در سریع‌ترین زمان با کمترین هزینه این کار را انجام داد. از دید شما بهترین روش برای تبدیل عکس نگاتیو به رنگی کدام است؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو