آشنایی با بهترین مکان های دیدنی همدان / 12 نقطه دیدنی برای مسافران و گردشگران

منبع: تاپ ناز

1

1402/12/2

13:39


مکان های دیدنی همدان کدامند؟ همدان مرکز استان همدان می باشد که در دوران ماد ها تاسیس شده است. در آن دوران به اسم هگمتانه شناخته می شد و پایتخت …

مکان های دیدنی همدان کدامند؟ همدان مرکز استان همدان می باشد که در دوران ماد ها تاسیس شده است. در آن دوران به اسم هگمتانه شناخته می شد و پایتخت کشور ایران محسوب می شد.

آشنایی با بهترین مکان های دیدنی همدان / 12 نقطه دیدنی برای مسافران و گردشگران

مکان های دیدنی همدان کدامند؟

همدان به پایتخت فرهنگ و تمدن ایران معروف است. بدین علت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هر ساله توریست ها و گردشگران بسیاری به این شهر سفر می کنند. برای اطلاع از مکان های دیدنی همدان با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

غار علیصدر

غار علیصدر

یکی از مکان های دیدنی همدان غار علیصدر می باشد. این غار جزء طولانی ترین غار آبی دنیا است. همچنین یکی از انگیزه های اصلی و قسمت جالب و به یادماندنی سفر توریست ها به این استان می باشد. این غار جذاب در ارتفاعات ساری قیه و نزدیک به روستای علیصدر می باشد. ارتفاع این مکان دیدنی از سطح دریا حدود ۲۱۰۰ متر می باشد. پیرامون غار تونل های پیچ در پیچ و دالان های بسیاری وجود دارد.

بازدید از این محوطه با قایق مقدور است. دمای درون غار ثابت و همیشه ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد. غار علیصدر یکی از آثار طبیعی ملی می باشد که در ۱۵ دی ۱۳۸۷ توسط نهاد میراث فرهنگی در لیست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

غار آکواریوم گنجنامه

غار آکواریوم گنجنامه

غار آکواریوم گنجنامه جزء بهترین مکان های دیدنی همدان به شمار می آید. این غار عظیم ترین غار مصنوعی که در سال ۱۳۹۰ بنا شده است. این غار همانند غار علیصدر بنا شده و جزء جا های تفریحی در ایران به حساب می آید. این اکواریوم جذاب پر از ماهی های رنگارنگ و جالب می باشد. چنانچه جز افراد علاقمند به آبزیان هستید حتما بایستی از این محل دیدن نمایید. این اکواریوم شامل ۳ سالن و ۲۱ آکواریوم می باشد که دارای ماهی ها و آبزیان متنوعی از قاره های متفاوت می باشد.

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا

از جاها و مکان های دیدنی همدان می توان به آرامگاه بوعلی سینا اشاره نمود. چنانچه بخواهیم از همدان حرف بزنیم یقینا بیشتر افراد از آرامگاه فیلسوف معروف ایرانی، بوعلی سینا نام خواهند برد. زمانی فردی با تهیه بلیط هواپیما سفر به این استان داشته باشد به هیچ وجه امکان ندارد از این مکان دیدن نکند. چرا که این آرامگاه از میان مکان های دیدنی همدان به نماد و سمبل این شهر معروف شده است. آرامگاه بوعلی سینا در مرکز این شهر تاریخی و در وسط میدان واقع شده است.

این مکان معمولا از شهرت جهانی برخوردار است و در میدان بیضی شکل با درختان چنار و آبنماهای خیلی جذاب قرار گرفته است. طرح این مکان از روی برج قابوس شهر گنبد کاووس گرفته شده است. ولی فرق اصلی میان این مکان ها در تعداد ستون ها و فاصله آنها از هم می باشد. به گونه ای که ابعاد ستون های برج قابوس بسیار بیشتر از ستون های این آرامگاه می باشد.

در بخش جنوبی این آرامگاه سالنی به منزله موزه و مکان نگهداری سکه، سفال، لوازم کشف شده وجود دارد. در بخش شمالی هم کالکشنی از کتاب های بوعلی سینا وجود دارد. در ایجاد این بنا از دو سبک ایران پس از اسلام و سبک ایران باستان با تکنولوژی نوین متاثر از یونان باستان و مصر بهره برده شده است.

مطلب مشابه: مکان‌های دیدنی همدان؛ جاهای گردشگری و تفریحی این شهر زیبا

آرامگاه بابا طاهرعریان

آرامگاه بابا طاهرعریان

از جذاب ترین مکان های دیدنی همدان می توان آرامگاه بابا طاهر عریان را نام برد. آرامگاه شاعر ایرانی تبار، عارف و دوبیتی سرای پایان قرن ۴ و اواسط قرن ۵ در این شهر واقع شده است. این بنا در سال ۱۳۷۶ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در بخش داخلی این مکان دیدنی، کاشی کاری معرق و زیبایی زیادی استفاده شده که نمود ویژه ای به بخش های داخلی آرامگاه داده است. اشعار این شاعر گرانقدر با لهجه ملایری یا به زبان لری بیان شده است.

در بخش داخلی آرامگاه بابا طاهر عریان ۲۴ دو بیتی بر روی ۲۴ قطعه سنگ جذاب درج شده و در بخش پایین پیرامون محوطه داخلی مزار واقع شده اند. در کنار این مکان دیدنی، موزه صنایع دستی همدان وجود دارد که می توانید از آن هم دیدن نمایید.

آرامگاه استرومردخای

آرامگاه استرومردخای

یکی دیگر از بهترین مکان های دیدنی همدان می توان به آرامگاه استرومردخای اشاره کرد. این آرامگاه یکی از مهم ترین اثر تاریخی در دنیا می باشد که در نزدیکی میدان امام و بازار طلا فروشان همدان واقع شده است. در خصوص شخصیت های مذهبی این دو شخص مباحث بسیاری وجود دارد. ولی موضوعی که واضح و روشن است این است که استر برادرزاده مردخای می باشد.

استر با خشایار شاه ازدواج کرد و در بازه ای از زمان از کشتار دسته جمعی یهودیان ممانعت نمود. سالگرد این کار استر در تاریخ یهود بسیار اهمیت دارد و عید پوریم نامگذاری شده است. همان گونه که می دانید قدمت این آرامگاه به زمان هخامنشیان بر می گردد. اما گنبدی که در حال حاضر در این بنا مورد توجه همه است در دوران ارغنون خان بنا شده است.

جهت ورود به این مکان دیدنی بایستی کفش ها را در آورد و جهت دسترسی به صندوق های چوبی بایستی از یک در کوتاه عبور کرد. این صندوق ها حدود ۲ قرن قدمت دارند و یک شخص تویسرکانی آنها را ساخته است. بهتر است بدانید که کتیبه هایی که در بخش داخلی این اثر تاریخی مشاهده می شود، یکی از آنها شجره نامه این دو شخصیت تاریخی می باشد.

میدان امام خمینی

میدان امام خمینی

بهترین مکان دیدنی همدان و همچنین بهترین محل جهت آغاز یک گشت و گذار در این شهر، میدان امام خمینی می باشد. از این میدان به هر طرفی که بروید به یکی از اصلی ترین و مهم ترین مکان های دیدنی این شهر دسترسی پیدا می کنید.

این مکان از لحاظ تاریخ و معماری شهرت بسیاری دارد. تهرانی ها که به این میدان برای اولین بار پا می گذارند یاد میدان حسن آباد تهران برایشان زنده می شود. ولی مهم ترین فرق این دو میدان، وسعت خیلی زیاد میدان امام همدان می باشد.

زمان بنای این جاذبه زیبا، تقریبا به ۹۰ سال پیش باز می گردد. موقعی که یک شهرساز آلمانی مسئول شد تا با ترکیب معماری بروک و المان های مهم شهرسازی ایرانی، میدانی را ایجاد کند که خیابان های اصلی همدان را به هم وصل کند. بعد از تاسیس این میدان، همدان به یک شهر متحدالمرکز مبدل شد.

چنانچه دوست دارید این شهر را از تراس های این میدان ببینید تنها لازم است به یکی از رستوران های پیرامون آن بروید. در مرکز میدان یک ویترین باستانی بنا شده که شامل چندین اثر تاریخی پیدا شده در این میدان می باشد.

میدان شیر سنگی

میدان شیر سنگی

همانطور که می دانید هر کدام از میادین پایتخت فرهنگ و تمدن، یکی از مکان های دیدنی همدان به حساب می آید. میدان شیر سنگی در بین مردم همدان به سنگِ شیر مشهور می باشد. مجسمه ای از یک شیر که زیاد واضح نیست و دارای قدمتی ۲۰۰۰ ساله می باشد. این قدمت سبب شده که خیلی از جزییات این مکان دیدنی از بین برود و یک شکل کلی از آن به جا بماند.

در خصوص ماجرای بنای این شیر هم حکایات و روایات زیادی دیده می شود. بعضی بر این باورند سلیمان نبی این شیر را تراشیده و طلسمی را جهت دفع سرمای زیاد همدان در ان قرار داده است. ولی جدای از اعتقادات محلی براساس مستنداتی که از این مکان دیدنی به جا مانده، بیان می شود که تاریخ آن به زمان سلوکیان و اشکانیان برمی گردد. بعضی از تاریخ نویسان هم معتقدند که اسکندر مقدونی این شیر سنگی را به احترام یکی از سرداران بنا نموده است.

مطلب مشابه: مکان های گردشگری همدان و جاهای دیدنی این شهر زیبا

دهکده گردشگری گنجنامه

دهکده گردشگری گنجنامه

از مجموعه گردشگری، ورزشی و مکان های دیدنی همدان، گنجنامه می باشد. این مکان دیدنی در ۵ کیلومتری غرب این شهر و در میدان گنجنامه و نزدیک کوه های الوند واقع شده است. آب و هوای بسیار دلپذیر کوهستان، دره بسیار زیبای الوند و منظره جذاب دشت میشان جذابیتی را ایجاد نموده که توریست های زیادی را به خود جذب نموده است. این مجموعه دارای چند جاذبه توریستی می باشد که جهت بازدید از همه آن ها ضروری است یک روز را به آن تخصیص دهید.

در این مکان دیدنی می توانید از کتیبه های سنگی و آبشار آن دیدن نمایید. تله کابین، پیست اسکی تاریک دره، تله اسکی، ورزش تعادل هوایی، پیاده روی بر روی پل معلق، پرواز فردی بر روی کابل و… را در این مکان دیدنی همدان می توانید تجربه نمایید.

تپه هگمتانه

تپه هگمتانه

چنانچه مهم ترین قصد شما از رفتن به مکان های دیدنی همدان دیدن آثار باستانی و تاریخی آن می باشد، پیش از هر مکانی بایستی به تپه هگمتانه بروید. قدمت این مکان باستانی حدود ۳ هزار سال می باشد که سبب شده این شهر به پایتخت تاریخ و تمدن شهرت یابد. ولی بهتر است این را هم مدنظر بگیرید که این مکان تاریخی تنها شامل آثار باستانی نمی شود بلکه کلیسای تاریخی هم در این مجموعه وجود دارد.

بلافاصله پس از وارد شدن به تپه هگمتانه، بخشی از ساختمان های مادها را مشاهده می کنید که از درون خاک کشف شده اند و امکان دارد بازار باستانی بوده اند. بعد از دیدن این بخش به موزه وارد می شوید. ویترین های این موزه جوانب متنوعی از زندگی مردم آن دوران را شامل می شوند. به عنوان مثال لوازم جنگی باستانی، ظرف های سفالی، قبر های دوران اشکانی و دست نوشته هایی از تورات در این موزه به نمایش گذاشته شده است. خارج از موزه هم سنگ نبشته ها و سنگ قبر های بسیاری وجود دارد.

سد اکباتان

سد اکباتان

سد اکباتان جزء جاذبه ها و مکان های دیدنی همدان می باشد. بایستی جهت رفتن به این مکان در آغاز وارد مسیر همدان – ملایر شوید. پس از ۱۰ دقیقه در مسیر دریاچه آن قرار می گیرید. پس از عبور از روستای سنگستان به این سد می رسید.

سد اکباتان به سد یلفان هم مشهور است و پیش از انقلاب هم به سد شهناز معروف بوده است. این سد در سال ۱۳۴۲ روی رودخانه آبشینه و یلفان بنا شده است. این سد جذاب و دیدنی دارای ارتفاع ۵۴ متری جهت آبیاری اراضی کشاورزی و تامین آب آشامیدنی ساخته شده است.

محوطه پیرامون این سد بسیار زیبا، دیدنی و سرسبز می باشد. هر ساله علاقمندان به طبیعت زیادی را به سوی خود جذب می کند. حتی دوستداران ورزش های آبی چون قایق سواری، غواصی و اسکی بر روی آب می توانند از دریاچه این سد بهره ببرند.

مسجد جامع همدان

مسجد جامع همدان

چنانچه از مکان های دیدنی همدان در تابستان بازدید نموده اید پس از یک تفریح کامل در بازار سنتی همدان می توانید در سایه مسجد جامع اندکی خستگی در کنید. معماری خوش منظری که حال حاضر در این مسجد مشاهده می کنید در دوران قاجار ساخته شده که در سنگ نبشته های آن سال ۱۲۵۳ نام برده شده است. ولی براساس مدارک و مستندات تاریخی، در این مکان مسجد قدیمی تری وجود داشته است.

حیاط این مکان دیدنی حدودا ۲ متر پایین تر از بازار سنتی واقع شده و با چند پله می توانید به آن برسید. کاشی کاری ها در رنگ های متنوع گنبد و دیوارهای آن نخستین چیزی است که توجه توریست ها را جلب می کند.

ولی با وارد شدن به شبستان مسجد جامع تنها رنگ های یکنواخت ستون های سنگی و طاق های آجری را مشاهده می کنید. اگرچه ترتیب و تعداد این المان معماری در قسمت شبستان، جذابیت های خودش را دارد، مسلما با مشاهده آنها به فکر عکس گرفتن می افتید.

کلیسای گریگوری استفان

کلیسای گریگوری استفان

از جاها و مکان های دیدنی همدان می توان به کلیسای گریگوری استفان اشاره نمود. به غیر از اقلیت مذهبی کلیمیان، مسیحی های زیادی در این شهر سکونت دارند که این کلیسا یکی از آثار تاریخی باقی مانده از آن ها می باشد.

تاریخ این مکان دیدن به قرن ۱۷ میلادی و پادشاهی شاه سلیمان صفوی باز می گردد. در آن دوران، مهاجرین جنگ جهانی پس از این که از گیرو دار جنگ، به همدان آمدند با شراکت تاجرین روس و ارامنه اصفهان کلیسایی جهت عبادت و گرد آمدنشان بنا نمودند. بنای این مکان از لحاظ معماری تقریبا ساده می باشد. روی دیوارهای این کلیسای زیبا معمولا نقوش متنوعی را می توانید مشاهده کنید که بعضی ها اهدایی می باشند.

علاوه بر این، مقبره بعضی از اشخاص مهم مسیحی های ایرانی هم در این مکان قرار داده شده است. بهتر است بدانید که کلیسای گریگور استفان قسمتی از مجموعه باستانی هگمتانه می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو