ارزیابی نماینده ایکوموس جهانی از هگمتانه شروع شده است

منبع: همگردی

3

1402/6/2

18:13


خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، ارزیابی نماینده ایکوموس جهانی از هگمتانه شروع شده است.

به منظور قرارگیری هگمتانه در فهرست میراث جهانی یونسکو، ارزیاب اعزامی ایکوموس جهانی وارد ایران شده و برنامه ارزیابی میدانی وی شروع شده است. طبق پروتکل های میراث جهانی، ارزیابی پرونده های میراث جهانی از سوی یونسکو به ایکوموس جهانی سپرده می شود.

ایکوموس جهانی نیز از میان کارشناسان برجسته جهانی که در حوزه مرتبط پرونده دارای تخصص هستند، ارزیاب را انتخاب و به محل موضوع پرونده اعزام می کند.

در پرونده ثبت جهانی همدان عناصر شاخصی نظیر میدان امام خمینی، مسجد جامع همدان، آرامگاه بوعلی سینا، مقبره استر و مردخای، بازار تاریخی همدان در محدوده ارزیابی کارشناس اعزامی ایکوموس قرار خواهد گرفت.

ضمن آنکه، ارزیاب بررسی میدانی عرصه و حریم محدوده محوطه باستانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان را در دستور کار دارد.

پرونده ثبت جهانی همدان از این بابت که دربردارنده میراث باستانی از دوره ماد تا دوره اسلامی است همچنین دوره معاصر شهرسازی را در بر می گیرد، بسیار حائز اهمیت است.

در کنار حضور ارزیاب ایکوموس در ایران، وزارت میراث فرهنگی تصمیم گرفته در مدتی که این ارزیاب در استان همدان قرار دارد، نمایشگاهی موقت و پنج روزه را از 11 اثر زرین و سیمین متعلق به دوره های هخامنشی تا ساسانی که از محوطه های باستانی همدان کشف شده اند و در موزه ملی ایران نگهداری می شوند، به نمایش بگذارد. پس از پایان سفر ارزیاب، موزه هگمتانه همدان از وجود این آثار خالی می شود و آثار دوباره به موزه ملی ایران بر می گردند.

ریتون (جام) طلایی با سری از شیر و بال پرنده، خنجر طلایی هخامنشی، بشقاب نقره ای ساسانی، جام نقره ای هخامنشی، سرستون سنگی هخامنشی با نقشی از گاو، کاسه طلایی هخامنشی، آمفورای نقره ای هخامنشی و بشقابی نقره ای با نقشی از شهبانوی ساسانی و دستبند طلایی هخامنشی بخشی از این مجموعه هستند.

ارزیابی نماینده ایکوموس جهانی از هگمتانه شروع شده است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو