اگر کمتر از میانگین میخوابید, به سکته مشکوکید! | برای جلوگیری از سکته چند ساعت باید خوابید؟

1

1402/12/2

16:25


اگر کمتر از میانگین میخوابید, به سکته مشکوکید! | برای جلوگیری از سکته چند ساعت باید خوابید؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یک مطالعه علمی جدید نشان داد که خوابیدن حدود پنج ساعت در شب خطر سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد و نشان می‌دهد که بروز آن ممکن است به ۷۰ درصد برسد.

به نقل از وب سایت بریتانیایی دیلی میل؛ این مطالعه نشان داد زنان میانسالی که هر شب کمتر از پنج ساعت می‌خوابند، ۷۵ درصد بیشتر در معرض ابتلا به نارسایی قلبی یا سکته هستند.

دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ نزدیک به ۳۰۰۰ زن بین ۴۲ تا ۵۲ سال را در یک دوره ۱۶ ساله تحت نظر گرفتند.

به مدت حدود دو دهه، هر سال، این زنان پرسشنامه‌هایی را درباره خواب خود، از جمله اینکه به طور میانگین هر شب چند ساعت می‌خوابیدند، و اینکه آیا خود را بی‌خوابی می‌دانستند، تکمیل می‌کردند و پرسشنامه‌های سلامتی را برای ثبت بیماری‌ها یا مشکلات در حال انجام پر می‌کردند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد زنانی که به طور منظم کمتر از پنج ساعت در شب می‌خوابند، بیشتر در معرض مشکلات قلبی عروقی و بیماری عروق کرونر هستند. با کمال تعجب، این رابطه حتی زمانی که سایر عوامل بالقوه کمک کننده، مانند شاخص توده بدنی و شرایط سلامت زمینه ای، در نظر گرفته شد، صادق باقی ماند.

دانشمندان می‌گویند این ممکن است به این دلیل باشد که کمبود خواب می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و منجر به مقاومت به انسولین شود که خطر آسیب عروق خونی را افزایش می‌دهد. آن‌ها همچنین هشدار دادند که به دلیل ترشح هورمون‌های گرسنگی و سیری در بدن، خطر چاقی را افزایش می‌دهد، که بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارد.

اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که از هر سه بزرگسال یک نفر به طور منظم به این هدف دست نمی‌یابد. نظرسنجی‌ها در میان زنان میانسال نشان می‌دهد که نیمی از آن‌ها نمی‌توانند هفت ساعت خواب توصیه‌شده در هر شب را دریافت کنند.

نویسندگان این مطالعه به سرپرستی دکتر ربکا تورستون، متخصص قلب و عروق، نوشتند: «علائم بی‌خوابی، زمانی که تا میانسالی ادامه می‌یابد یا با خواب کوتاه رخ می‌دهد، با خطر بالاتر بیماری‌های قلبی عروقی در میان زنان مرتبط است.»

اگر خوابتان نمی‌برد این نوشیدنی‌ها را بخورید

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خواب کمتر از هفت ساعت در طول شب، با عوارضی مانند افزایش وزن، دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی و افسردگی مرتبط است. هم‌چنین کم‌خوابی به سیستم ایمنی، عملکرد مغز و تمرکز نیز آسیب می‌رساند.

به گزارش خبرآنلاین، نکات زیادی برای ارتقای کیفیت خواب وجود دارد؛ اعم از کنار گذاشتن تلفن در ساعات منتهی به خواب و ایجاد یک عادت آرامش‌بخش قبل از خواب مانند گوش کردن به موسیقی یا کتاب خواندن. یکی از مؤثرترین روش‌ها برای برخورداری از یک خواب آرام و راحت، بهبود عادات تغذیه‌ای است. بدیهی است که غذا‌های چرب و تند یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین، خواب را مختل می‌کنند. به همین منظور در ادامه نوشیدنی‌هایی به شما معرفی می‌شود که با مصرف مداوم آنها، به تدریج کیفیت خوابتان بالا می‌رود و شب‌ها آسوده‌تر می‌خوابید.

۱) آب آلبالو

آلبالو حاوی ملاتونین است و به تنظیم الگوی طبیعی خواب کمک می‌کند. یک مطالعه جزئی روی بزرگسالان مبتلا به بی‌خوابی نشان داد که نوشیدن دو لیوان آب آلبالو در روز، مدت زمان خواب را بیش از یک ساعت افزایش می‌دهد و به تنظیم خواب کافی کمک می‌کند. آب آلبالو علاوه بر ملاتونین، دارای تریپتوفان است؛ اسید آمینه‌ای که کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

۲) چای بابونه

این دمنوش گیاهی به طور طبیعی فاقد کافئین و دارای خواص آرامش‌بخشی است که در آرام کردن ذهن و کاهش تشویش‌های شبانه نقش دارد. تحقیقات گیاه‌درمانی نشان می‌دهد که بابونه در بهبود علائم اختلال اضطراب فراگیر مؤثر است و منجر به بهبود کیفیت خواب می‌شود. چای بابونه هم‌چنین یک تسکین‌دهنده برای دستگاه گوارش است و می‌تواند به کاهش مشکلات معده، نفخ یا سوء هاضمه کمک کند، که همگی از عوامل مختل‌کننده خواب هستند.

۳) شیر بادام

نوشیدن شیر بادام پیش از خواب باعث افزایش حس آرامش و تجربه یک خواب آرام می‌شود. این ویژگی به دلیل وجود کلسیم در شیر بادام است که سبب تولید ملاتونین (هورمون خواب) می‌شود و به تدریج بی‌خوابی شبانه را کاهش می‌دهد.

۴) چای سبز

چای سبز نه‌تن‌ها سرشار از آنتی اکسیدان است و به ترمیم و محافظت از سلول‌ها کمک می‌کند، بلکه ال-تیانین موجود در چای سبز استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد و خواب آرام‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

۵) شیر

کلسیم موجود در شیر علاوه بر اینکه برای استخوان‌ها و سلامت قلب سودمند است، نقش مهمی هم در تولید هورمون خواب دارد و به خوابی راحت و آرام منتج می‌شود. یک لیوان شیر هم‌چنین حاوی منیزیم و پتاسیم است و می‌تواند به کاهش گرفتگی عضلانی، که یکی از علل رایج اختلالات خواب به ویژه در افراد مسن‌تر است، کمک کند.

با خوردن این مکمل یک خواب عمیق و خوب داشته باشید

به گزارش فرطب، منیزیم، یک ماده معدنی حیاتی، نه تنها خواب را بهبود می‌بخشد، بلکه در تنظیم سطوح قند خون و فشار خون، بهبود عملکرد عضلات و اعصاب، و ساخت پروتئین‌ها و استخوان‌های محکم نیز نقش دارد.

منیزیم: راهکاری برای خواب بهتر

در جستجوی خوابی آرام، بسیاری از افراد به سمت مکمل‌های بدون نیاز به نسخه پزشک روی می‌آورند. در میان انواع مکمل‌ها، منیزیم به دلیل توانایی‌های منحصربه‌فردش در بهبود کیفیت خواب، اهمیت ویژه‌ای دارد.

نقش منیزیم در تقویت خواب

منیزیم، با افزایش تولید و تعامل گابا، نقش مهمی در تسهیل فرایند به خواب رفتن ایفا می‌کند. چلسی رورشایب، کارشناس ارشد خواب، بیان می‌کند که منیزیم به آرامش بدن و کاهش اضطراب کمک می‌کند، عواملی که به بهبود کیفیت خواب منجر می‌شوند.

فواید اضافی منیزیم

علاوه بر بهبود خواب، منیزیم به تنظیم قند خون و فشار خون، تقویت عملکرد عضلات و اعصاب، و ساخت استخوان‌های قوی کمک می‌کند. این ماده معدنی، با کاهش استرس و تنظیم هورمون کورتیزول، به حفظ آرامش و بهبود خواب طبیعی کمک می‌کند.

منیزیم در مقایسه با ملاتونین

در انتخاب میان منیزیم و ملاتونین برای بهبود خواب، دن گارتنبرگ، روانشناس، توصیه می‌کند که با پزشک مشورت شود، به‌ویژه برای زنان باردار، شیرده، و افراد با شرایط پزشکی خاص.

عوارض جانبی منیزیم و ملاتونین

هر دو مکمل ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. مصرف بیش از حد منیزیم می‌تواند منجر به بی‌حسی، فشارخون پایین و ضربان قلب نامنظم شود، در حالی که ملاتونین ممکن است باعث گیجی و خواب آشفته شود.

انتخاب مناسب برای خواب: منیزیم یا ملاتونین؟

دکتر چستر وو تاکید می‌کند که منیزیم می‌تواند به عنوان یک راه‌حل بلندمدت برای بهبود خواب عمل کند، در حالی که ملاتونین ممکن است برای برخی افراد، به‌خصوص سالمندان، گزینه بهتری باشد./ فرارو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو